Pokud se někdo zmíní, že si vybírá auto podle barvy, většinou sklidí posměch a narážky. Pravda je ale taková, že při nákupu automobilu bychom měli brát barvu karoserie jako důležitý aspekt pasivní bezpečnosti. Ostatně to již prokázaly mnohé studie.
Pro většinu lidí je barva karoserie jejich vozu tím posledním, na co při výběru myslí. Přednější bývá stav vozu, výbava, motorizace, spolehlivost nebo bezpečnost. Ovšem právě na bezpečnost má barva poměrně velký význam.
Všeobecně platí, že čím je barva kontrastnější, tím je vozidlo lépe spozorovatelné a tím i bezpečnější. U některých barev, jako je třeba zlatá, platí zajímavý paradox, kdy během výzkumů mohou být přes den bezpečnější, ovšem během noci u nich riziko nehody rapidně roste. Nejlepší barvou by tak byla taková, která se dokáže měnit v závislosti na denní době, ročním období nebo barevnosti okolí. Nic takového ovšem nemáme, proto můžeme shrnout jen základní doporučení.
Několik studií, které za poslední roky na toto téma vznikly, označují za nejbezpečnější automobily s bílou barvou karoserie. Ta je totiž, s výjimkou zimních měsíců, nejlépe viditelná. Mnoho řidičů touto barvou opovrhuje, protože působí poněkud obyčejně, je na ní vidět každý menší škrábanec a ušpiní se hned, jak vyjedete z myčky. Přesto je nejlépe vidět přes den, v noci, za soumraku i úsvitu.
Ještě lépe než bílá je na tom výrazně oranžová barva, která je kontrastní jak s přírodou, tak s městskou zástavbou. A to prakticky po celý rok. Problémem ale je, že oranžová barva se ve vzornících automobilek ještě příliš nezabydlela. Navíc jde o poměrně extravagantní barvu, tudíž si své kupce hledá obtížněji. Mezi další bezpečné barvy pak patří například žlutá nebo růžová, ani to ale nejsou příliš vyhledávané barvy vozidel.
Mezi nejméně bezpečné barvy patří klasicky ty tmavé. Černá, tmavě modrá, tmavě hnědá, tmavě červená, atd. Při soumraku, úsvitu nebo zhoršené viditelnosti (například vlivem prudkého deště) se tato vozidla snáze a rychleji "ztrácí", neboť splývají s pozadím. Podobnou nevýhodu mají i vozidla tmavě šedivá, která jsou mezi řidiči velmi oblíbená pro svou schopnost "dlouhodobě" vypadat čistě.
Často se také spojuje výběr barvy vozu s povahou řidiče. Zde se však jedná o velmi subjektivní věc. Mnoho lidí ale stále věří, že červené vozy v lidech evokují tendenci závodit, modré si kupují klidní lidé, po zelené sáhnou ekologové nebo rebelové a žluté automobily si kupují jen egocentrici. Jak už jsme ale psali na začátku, pro mnoho lidí je barva tím posledním aspektem, zvláště při koupi vozu z bazaru, kdy mají přednost zcela jiné aspekty.
Eliminovat vliv barvy na bezpečnost vozu by do určité míry měla i povinnost mít celý den rozsvícená světla. Ovšem na to stále mnoho řidičů zapomíná, někteří používají denní svícení i v podmínkách, kdy by měly rozsvítit hlavní světlomety nebo mají denní svícení nainstalované špatně.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.