Pokud se někdo zmíní, že si vybírá auto podle barvy, většinou sklidí posměch a narážky. Pravda je ale taková, že při nákupu automobilu bychom měli brát barvu karoserie jako důležitý aspekt pasivní bezpečnosti. Ostatně to již prokázaly mnohé studie.
Pro většinu lidí je barva karoserie jejich vozu tím posledním, na co při výběru myslí. Přednější bývá stav vozu, výbava, motorizace, spolehlivost nebo bezpečnost. Ovšem právě na bezpečnost má barva poměrně velký význam.
Všeobecně platí, že čím je barva kontrastnější, tím je vozidlo lépe spozorovatelné a tím i bezpečnější. U některých barev, jako je třeba zlatá, platí zajímavý paradox, kdy během výzkumů mohou být přes den bezpečnější, ovšem během noci u nich riziko nehody rapidně roste. Nejlepší barvou by tak byla taková, která se dokáže měnit v závislosti na denní době, ročním období nebo barevnosti okolí. Nic takového ovšem nemáme, proto můžeme shrnout jen základní doporučení.
Několik studií, které za poslední roky na toto téma vznikly, označují za nejbezpečnější automobily s bílou barvou karoserie. Ta je totiž, s výjimkou zimních měsíců, nejlépe viditelná. Mnoho řidičů touto barvou opovrhuje, protože působí poněkud obyčejně, je na ní vidět každý menší škrábanec a ušpiní se hned, jak vyjedete z myčky. Přesto je nejlépe vidět přes den, v noci, za soumraku i úsvitu.
Ještě lépe než bílá je na tom výrazně oranžová barva, která je kontrastní jak s přírodou, tak s městskou zástavbou. A to prakticky po celý rok. Problémem ale je, že oranžová barva se ve vzornících automobilek ještě příliš nezabydlela. Navíc jde o poměrně extravagantní barvu, tudíž si své kupce hledá obtížněji. Mezi další bezpečné barvy pak patří například žlutá nebo růžová, ani to ale nejsou příliš vyhledávané barvy vozidel.
Mezi nejméně bezpečné barvy patří klasicky ty tmavé. Černá, tmavě modrá, tmavě hnědá, tmavě červená, atd. Při soumraku, úsvitu nebo zhoršené viditelnosti (například vlivem prudkého deště) se tato vozidla snáze a rychleji "ztrácí", neboť splývají s pozadím. Podobnou nevýhodu mají i vozidla tmavě šedivá, která jsou mezi řidiči velmi oblíbená pro svou schopnost "dlouhodobě" vypadat čistě.
Často se také spojuje výběr barvy vozu s povahou řidiče. Zde se však jedná o velmi subjektivní věc. Mnoho lidí ale stále věří, že červené vozy v lidech evokují tendenci závodit, modré si kupují klidní lidé, po zelené sáhnou ekologové nebo rebelové a žluté automobily si kupují jen egocentrici. Jak už jsme ale psali na začátku, pro mnoho lidí je barva tím posledním aspektem, zvláště při koupi vozu z bazaru, kdy mají přednost zcela jiné aspekty.
Eliminovat vliv barvy na bezpečnost vozu by do určité míry měla i povinnost mít celý den rozsvícená světla. Ovšem na to stále mnoho řidičů zapomíná, někteří používají denní svícení i v podmínkách, kdy by měly rozsvítit hlavní světlomety nebo mají denní svícení nainstalované špatně.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?