Řeč paragrafů je jednoznačná - řidič je povinen připoutat se za jízdy bezpečnostním pásem, a stejně tak tuto povinnost mají všichni jeho spolucestující. A přesto, že povinnost platí na našich silnicích již pěknou řádku let, najdou se tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů, ale především životy své, ale i ostatních účastníků silničního provozu.
Při silničních kontrolách pak policisté slýchávají neustále obdobné výmluvy od prostého „zapomněl jsem“, přes „mne pásy škrtí“ až po argumentování „lidmi, uvězněnými v zaseknutých pásech“. Oblíbená je také hláška: „Já jezdím opatrně a nikdy jsem nehavaroval“. Na to ale zapomeňte, vždyť tím, že vyjíždíte do silničního provozu, jste automaticky ohroženi možností, že se stanete účastníkem dopravní nehody. Fyzikálním zákonům, které budou řídit směr letu vašeho těla ve vozidle v okamžiku nehody, je vaše nevina úplně jedno.
Statistiky hovoří za všeNejen z denní praxe, ale i ze statistických čísel vyplývá, že po zavedení bezpečnostních pásů významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. V tomto místě si musíme uvědomit, že setrvačnost těla je daleko větší než síla paží, kterými bychom se snažili vzepřít se o volant, a to i při rychlostech okolo 30 km/hod. Používání bezpečnostních pásů u řidičů a spolujezdců na předních sedadlech už v dnešní době můžeme považovat za celkem rutinní záležitost. Své životy si tímto způsobem chrání zhruba okolo 90 % z nich mimo obec a o něco méně v obci. Stále však riskují spolujezdci, především na zadních sedadlech, kteří ještě asi nepochopili, že svým nepřipoutáním ohrožují nejen sebe, ale také ostatní cestující ve vozidle. Pásy zde používá pouze 50 – 60 % z nich.
Co se přesně děje s nepřipoutaným člověkem ve vozidle?Je zbytečné složitě rozepisovat každou milisekundu nárazu. Zatímco vůz po nárazu již stojí, tělo pokračuje dále stejnou rychlostí (50, 90, 130 km/h). V cestě mu stojí horní rám okna, přední sklo, volant a palubní deska. Následkem nárazu na tyto předměty dojde k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce, eventuelně síla nárazu odtrhne některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho tento náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny končetin banální záležitostí.
Následky je možné popsat i jednoduchým příkladem. Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti (bez zapnutých pásů) je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí být třeba poraněn vůbec. Účinnost bezpečnostního pásu řidiče osobního automobilu je závislá také na druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 %, v případě bočního nárazu 39 %, při střetu zezadu je účinnost 49 % a při převrácení vozu je účinnost pásů 77 %. Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 km/h. Nepřipoutaní řidiči pak umírají 14x častěji než ti připoutaní. Nepřipoutaní pasažéři na předních sedadlech umírají 6x častěji než připoutaní a nepřipoutaní pasažéři vzadu umírají 4x častěji než ti připoutaní.
Poutejte se správně a na všech místechPodmínkou správné funkce bezpečnostních pásů je vždy jejich správné použití. Proto je potřeba dávat pozor na to, aby pás byl upevněn přes rameno a hruď, rozhodně ne přes krk. Správné zapnutí bezpečnostních pásů trvá pouhé 2 sekundy, které mohou rozhodnout o vašem životě. Nikdy si neumísťujte pás za záda nebo pod paží - může vás to stát život. Pod pásy nepatří tvrdé a ostré předměty, při kolizi by mohly způsobit velmi vážná zranění. Účinnost bezpečnostního pásu na předním sedadle se při kolizi snižuje, pokud spolujezdec na zadním sedadle není připoután - může smrtelně zranit cestující na předních sedadlech.
Bezpečnostní pásy jsou i pro těhotné ženy, které se mohou pohodlně připoutat. Ramenní pás je veden přes hrudník, mezi prsy a spodní pás se posune co nejníže pod břicho. V tomto okamžiku je chráněna matka i dítě. Berte v úvahu i fyzikální vlastnosti, protože ty fungují neomylně při každé srážce a na každého z nás. Když prudce šlápnete na brzdy (nebo narazíte), vaše auto se náhle zastaví, ale vy se budete pohybovat dál, dokud se nezastavíte o čelní sklo, palubní desku nebo chodník. Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 km/h se hmotnost vašeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kg tak zvýší svoji hmotnost až na 5 400 kg (to je 5,4 tuny). Padesátikilový člověk pak zvýší svoji hmotnost až na 3 000 kg – tedy tři tuny. A představa, že se udržíte na svém místě v takovémto případě, je opravdu mylná.
Airbag pásy nenahradíŘada motoristů se také zcela mylně domnívá, že ve voze vybaveném airbagy již pásy používat nemusí. Opak je však pravdou. Řidič a spolujezdec jsou v případě nehody chráněni jen tehdy, když mají při každé jízdě bez výjimky bezpečnostní pásy zapnuté! Airbag je konstruován jako součást systému, který doplňuje připoutání bezpečnostním pásem. Má za úkol pouze vytvořit ochranný prostor mezi hlavou cestujícího a deformující se kostrou automobilu. Není tedy rozhodně náhradou za pásy a bez připoutání může být ještě nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. Pokud řidič není připoután, může jej airbag poranit, a to i smrtelně. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí (až 320 km/h). Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře většinou dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle.
Záchranáři dokonce upozorňují, že odborná literatura zná případ, kdy řidič chtěl vycouvat z garáže a omylem zařadil místo zpátečky jedničku. Auto poskočilo kupředu a narazilo do zdi. I tento malý náraz stačil k iniciaci airbagu. Řidič nebyl připoután a hrudníkem „šel naproti“ nafukujícímu se airbagu, který mu tupým úderem způsobil rozsáhlá vnitřní zranění, kterým muž podlehl.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.