Inteligentní kamera, která snímá děj před sebou a včas upozorňuje řidiče na nebezpečí hrozící kolize, přejetí jízdního pruhu bez zapnutí blinkrů nebo výskyt chodce ve vozovce. Takový je asistenční systém pro řidiče Mobileye. O bezpečí vozidel i řidičů se stará již od roku 1992.
Mobileye je pokročilá technologie, která slouží jako třetí oko řidiče. Neustále monitoruje cestu před vozidlem a upozorňuje řidiče na potencionální nebezpečí. Hlavním prvkem této technologie je kalibrovaná kamera, která je integrovaná do jednoho zařízení společně s procesorem EyeTQM. Jednoduše se připevní na čelní sklo uvnitř vozidla. Pomocí algoritmů následně analyzuje dopravní podmínky, identifikuje nebezpečné situace a zvukovými a vizuálními výstražnými signály upozorňuje řidiče na hrozící nebezpečí. Díky tomu umožňuje předejít kolizi, případně zmírnit její následky. Cestování je tak bezpečnější nejen pro řidiče, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu včetně chodců.
Bezpečnostní funkce systému je založena na sledování dopravní situace v reálném čase a jejím okamžitém vyhodnocování. Řidiči jsou tak včas varováni o kolizní situaci s vozidlem před řidičem, systém upozorňuje na nedodržení bezpečné vzdálenosti, signalizuje přejezd podélného vodícího pruhu bez zapnutí světelných signálů a další, vše v řádu několika vteřin. Důležitou funkcí je také varování před srážkou s chodcem nebo cyklistou. Řidiči jsou na chodce ve vozovce upozorněni 2 vteřiny před hrozící srážkou. Podle výsledků studie pojišťovny AXA (AXA Winterthur, 2009) již 1,5 vteřinové varování před možnou kolizí může odvrátit až 90 % nehod. Až 93 % nehod je zaviněno nepozorností řidiče.
Asistenční systém pro bezpečnou jízdu je k dispozici ve dvou variantách. Základní Mobileye je offline verze zařízení, která má všechny bezpečnostní funkce, důležité pro bezproblémovou jízdu zkušeného nebo začínajícího řidiče. Rozšířená verze Mobileye Monitor funguje jako online doplněk k nejrozšířenější elektronické Knize jízd. Systém lze propojit s online aplikací pro správu vozového parku, která následně shromažďuje data o jízdních vlastnostech řidičů, vytváří jejich statistiky a společnostem tak napomáhá k lepšímu přehledu o chování řidičů a využívání služebních vozidel.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.