Inteligentní kamera, která snímá děj před sebou a včas upozorňuje řidiče na nebezpečí hrozící kolize, přejetí jízdního pruhu bez zapnutí blinkrů nebo výskyt chodce ve vozovce. Takový je asistenční systém pro řidiče Mobileye. O bezpečí vozidel i řidičů se stará již od roku 1992.
Mobileye je pokročilá technologie, která slouží jako třetí oko řidiče. Neustále monitoruje cestu před vozidlem a upozorňuje řidiče na potencionální nebezpečí. Hlavním prvkem této technologie je kalibrovaná kamera, která je integrovaná do jednoho zařízení společně s procesorem EyeTQM. Jednoduše se připevní na čelní sklo uvnitř vozidla. Pomocí algoritmů následně analyzuje dopravní podmínky, identifikuje nebezpečné situace a zvukovými a vizuálními výstražnými signály upozorňuje řidiče na hrozící nebezpečí. Díky tomu umožňuje předejít kolizi, případně zmírnit její následky. Cestování je tak bezpečnější nejen pro řidiče, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu včetně chodců.
Bezpečnostní funkce systému je založena na sledování dopravní situace v reálném čase a jejím okamžitém vyhodnocování. Řidiči jsou tak včas varováni o kolizní situaci s vozidlem před řidičem, systém upozorňuje na nedodržení bezpečné vzdálenosti, signalizuje přejezd podélného vodícího pruhu bez zapnutí světelných signálů a další, vše v řádu několika vteřin. Důležitou funkcí je také varování před srážkou s chodcem nebo cyklistou. Řidiči jsou na chodce ve vozovce upozorněni 2 vteřiny před hrozící srážkou. Podle výsledků studie pojišťovny AXA (AXA Winterthur, 2009) již 1,5 vteřinové varování před možnou kolizí může odvrátit až 90 % nehod. Až 93 % nehod je zaviněno nepozorností řidiče.
Asistenční systém pro bezpečnou jízdu je k dispozici ve dvou variantách. Základní Mobileye je offline verze zařízení, která má všechny bezpečnostní funkce, důležité pro bezproblémovou jízdu zkušeného nebo začínajícího řidiče. Rozšířená verze Mobileye Monitor funguje jako online doplněk k nejrozšířenější elektronické Knize jízd. Systém lze propojit s online aplikací pro správu vozového parku, která následně shromažďuje data o jízdních vlastnostech řidičů, vytváří jejich statistiky a společnostem tak napomáhá k lepšímu přehledu o chování řidičů a využívání služebních vozidel.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?