V Česku se ročně ukradne na pět tisíc osobních automobilů. Velká část skončí rozebraná na náhradní díly, zejména luxusnější vozy s cenovkou nad půl milionu pak směřují rovněž do zahraničí. Podle policie jsou ve valné většině takových případů konečnou stanicí země bývalého východního bloku.
Dražší vozy tvoří v policejních přehledech krádeží přibližně pětinu všech odcizených aut. Právě u nich je ale velká pravděpodobnost, že skončí v zahraničí. „Jedná se hlavně o luxusnější značky, jako jsou BMW, Audi, Mercedes, Range Rover, dále i nové a dražší verze škodovek, jako Superb či Octavia vyšší řady, případně Volkswagen Multivan a Passat. V poslední době jsou rovněž na vzestupu krádeže vozů značky Toyota, kde jde o modely RAV4 a Land Cruiser,“ popsal Alexander Zajíc z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje.
Země, kam tyto ukradené vozy zpravidla směřují, se podle policie v podstatě nemění. Odcizená vozidla nejen z České republiky, ale i z Německa, Rakouska a dalších států míří z velké části do Polska a zemí bývalého SSSR, případně též na Slovensko. Majitelům se díky práci policie, případně zabezpečení vyhledávacím systémem vrátí jen část. „U aktivního zabezpečení, které neautorizovaný pohyb vozu hlásí samo, většinou zloději za hranice ani nedojedou. U pasivního, kdy musí klient krádež nahlásit sám, je riziko ztráty vozu větší. Pokud auto přejede hranice, kontaktujeme nejen Policii ČR, ale zároveň i policii té dané země, se kterou při dohledávání spolupracujeme,“ přiblížil Karel Badošek, Bezpečnostní manažer společnosti provozující pokrádežový systém.
Pro auta jezdí organizované zahraniční skupiny, kradou v „turnusech“
Zloději, kteří vozidla kradou a odvážejí je na východ, podle policie zpravidla pocházejí ze zahraničí. Často se jedná o organizované skupiny z Polska, Ukrajiny, Slovenska a dalších zemí bývalého východního bloku. Krádeže neprobíhají konstantně, najednou například může zmizet hned několik dražších aut a poté následuje několikaměsíční klid, než zmizí další. „V tomto ohledu v podstatě žádná sezóna neexistuje. Skupiny, které najíždějí ze zahraničí, nekradou auta pouze v jednom státě. Chvíli tak působí například v České republice a pak se přesunou do Německa a následně třeba do Rakouska, aby na sebe v daném státě příliš neupozornily,“ vysvětlil Alexander Zajíc.
Česká republika podle policie není jen místem, kam si organizované skupiny pro dražší vozy jezdí, ale rovněž slouží jako tranzitní země, přes níž na východ putují vozy ze západu. V těchto zemích je podle Zajíce jednak velký výběr luxusních aut a jejich majitelé zároveň často podceňují zabezpečení. V některých případech pak zloději dokonce nechají takové auto v Česku pár dnů odstát, než je převezou dále. „Evidujeme například případy z Karlovarska, kde zloději odstavili auta ukradená ve velkých německých a rakouských městech, aby se ujistili, že nejsou vybavená vyhledávacím systémem,“ doplnil Karel Badošek.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?