V Česku se ročně ukradne na pět tisíc osobních automobilů. Velká část skončí rozebraná na náhradní díly, zejména luxusnější vozy s cenovkou nad půl milionu pak směřují rovněž do zahraničí. Podle policie jsou ve valné většině takových případů konečnou stanicí země bývalého východního bloku.
Dražší vozy tvoří v policejních přehledech krádeží přibližně pětinu všech odcizených aut. Právě u nich je ale velká pravděpodobnost, že skončí v zahraničí. „Jedná se hlavně o luxusnější značky, jako jsou BMW, Audi, Mercedes, Range Rover, dále i nové a dražší verze škodovek, jako Superb či Octavia vyšší řady, případně Volkswagen Multivan a Passat. V poslední době jsou rovněž na vzestupu krádeže vozů značky Toyota, kde jde o modely RAV4 a Land Cruiser,“ popsal Alexander Zajíc z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje.
Země, kam tyto ukradené vozy zpravidla směřují, se podle policie v podstatě nemění. Odcizená vozidla nejen z České republiky, ale i z Německa, Rakouska a dalších států míří z velké části do Polska a zemí bývalého SSSR, případně též na Slovensko. Majitelům se díky práci policie, případně zabezpečení vyhledávacím systémem vrátí jen část. „U aktivního zabezpečení, které neautorizovaný pohyb vozu hlásí samo, většinou zloději za hranice ani nedojedou. U pasivního, kdy musí klient krádež nahlásit sám, je riziko ztráty vozu větší. Pokud auto přejede hranice, kontaktujeme nejen Policii ČR, ale zároveň i policii té dané země, se kterou při dohledávání spolupracujeme,“ přiblížil Karel Badošek, Bezpečnostní manažer společnosti provozující pokrádežový systém.
Pro auta jezdí organizované zahraniční skupiny, kradou v „turnusech“
Zloději, kteří vozidla kradou a odvážejí je na východ, podle policie zpravidla pocházejí ze zahraničí. Často se jedná o organizované skupiny z Polska, Ukrajiny, Slovenska a dalších zemí bývalého východního bloku. Krádeže neprobíhají konstantně, najednou například může zmizet hned několik dražších aut a poté následuje několikaměsíční klid, než zmizí další. „V tomto ohledu v podstatě žádná sezóna neexistuje. Skupiny, které najíždějí ze zahraničí, nekradou auta pouze v jednom státě. Chvíli tak působí například v České republice a pak se přesunou do Německa a následně třeba do Rakouska, aby na sebe v daném státě příliš neupozornily,“ vysvětlil Alexander Zajíc.
Česká republika podle policie není jen místem, kam si organizované skupiny pro dražší vozy jezdí, ale rovněž slouží jako tranzitní země, přes níž na východ putují vozy ze západu. V těchto zemích je podle Zajíce jednak velký výběr luxusních aut a jejich majitelé zároveň často podceňují zabezpečení. V některých případech pak zloději dokonce nechají takové auto v Česku pár dnů odstát, než je převezou dále. „Evidujeme například případy z Karlovarska, kde zloději odstavili auta ukradená ve velkých německých a rakouských městech, aby se ujistili, že nejsou vybavená vyhledávacím systémem,“ doplnil Karel Badošek.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.