V Česku se ročně ukradne na pět tisíc osobních automobilů. Velká část skončí rozebraná na náhradní díly, zejména luxusnější vozy s cenovkou nad půl milionu pak směřují rovněž do zahraničí. Podle policie jsou ve valné většině takových případů konečnou stanicí země bývalého východního bloku.
Dražší vozy tvoří v policejních přehledech krádeží přibližně pětinu všech odcizených aut. Právě u nich je ale velká pravděpodobnost, že skončí v zahraničí. „Jedná se hlavně o luxusnější značky, jako jsou BMW, Audi, Mercedes, Range Rover, dále i nové a dražší verze škodovek, jako Superb či Octavia vyšší řady, případně Volkswagen Multivan a Passat. V poslední době jsou rovněž na vzestupu krádeže vozů značky Toyota, kde jde o modely RAV4 a Land Cruiser,“ popsal Alexander Zajíc z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje.
Země, kam tyto ukradené vozy zpravidla směřují, se podle policie v podstatě nemění. Odcizená vozidla nejen z České republiky, ale i z Německa, Rakouska a dalších států míří z velké části do Polska a zemí bývalého SSSR, případně též na Slovensko. Majitelům se díky práci policie, případně zabezpečení vyhledávacím systémem vrátí jen část. „U aktivního zabezpečení, které neautorizovaný pohyb vozu hlásí samo, většinou zloději za hranice ani nedojedou. U pasivního, kdy musí klient krádež nahlásit sám, je riziko ztráty vozu větší. Pokud auto přejede hranice, kontaktujeme nejen Policii ČR, ale zároveň i policii té dané země, se kterou při dohledávání spolupracujeme,“ přiblížil Karel Badošek, Bezpečnostní manažer společnosti provozující pokrádežový systém.
Pro auta jezdí organizované zahraniční skupiny, kradou v „turnusech“
Zloději, kteří vozidla kradou a odvážejí je na východ, podle policie zpravidla pocházejí ze zahraničí. Často se jedná o organizované skupiny z Polska, Ukrajiny, Slovenska a dalších zemí bývalého východního bloku. Krádeže neprobíhají konstantně, najednou například může zmizet hned několik dražších aut a poté následuje několikaměsíční klid, než zmizí další. „V tomto ohledu v podstatě žádná sezóna neexistuje. Skupiny, které najíždějí ze zahraničí, nekradou auta pouze v jednom státě. Chvíli tak působí například v České republice a pak se přesunou do Německa a následně třeba do Rakouska, aby na sebe v daném státě příliš neupozornily,“ vysvětlil Alexander Zajíc.
Česká republika podle policie není jen místem, kam si organizované skupiny pro dražší vozy jezdí, ale rovněž slouží jako tranzitní země, přes níž na východ putují vozy ze západu. V těchto zemích je podle Zajíce jednak velký výběr luxusních aut a jejich majitelé zároveň často podceňují zabezpečení. V některých případech pak zloději dokonce nechají takové auto v Česku pár dnů odstát, než je převezou dále. „Evidujeme například případy z Karlovarska, kde zloději odstavili auta ukradená ve velkých německých a rakouských městech, aby se ujistili, že nejsou vybavená vyhledávacím systémem,“ doplnil Karel Badošek.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.