V České republice stále převládá mrazivé zimní počasí. Jeden z průzkumů pneumatikářských firem zjistil, že 34 % mladých řidičů v Evropě nemá žádné znalosti o tom, jak řídit v zimních podmínkách, a také dostatečně nechápe klíčovou roli obutí svých vozidel pneumatikami odpovídajícími danému ročnímu období. Ovládání vozidla v zimním období vyžaduje dobré balanční a koordinační dovednosti ovládané v mozku oblastí mozečku, které se vyvíjejí cvikem a zkušenostmi. Mnoho řidičů, kteří nedávno úspěšně složili zkoušky, si bohužel neuvědomuje, že řízení v zimních podmínkách vyžaduje zvláštní pozornost.
Z jízdy na sněhu mládež mrazí
Průzkum odhalil, že 33 % mladých řidičů se při jízdě na sněhu necítí dobře, přičemž mladé ženy byly výrazně nervóznější než muži (40 % oproti 25 %). Zatímco řidiči žijící v zemích, kde je sníh v zimě na denním pořádku, jako jsou Švédsko nebo Švýcarsko, jsou nejlépe vycvičeni a řízení na sněhu se příliš neobávají, více než 60 % mládeže v zemích zahrnujících Belgii, Francii, Itálii a Británii – kde se sníh objevuje také každoročně – má nulový výcvik v řízení na sněhu. Mladí řidiči ve Španělsku stojí na pomyslném vrcholu žebříčku strachu z řízení ze sněhu s 50 % respondentů, kteří uvedli, že mají z řízení v těchto podmínkách obavy, těsně za nimi je Francie následovaná Belgií, kde se při jízdě na sněhu necítí dobře 47 %, respektive 39 % řidičů. Švédové, Rakušané a Němci byli sněhovými podmínkami nejméně znepokojeni s pouhými 6 %, 9 % a 9 % těch, kdo uvedli, že nemají dobrý pocit.
„Řízení na sněhu může potrápit i ty nejzkušenější řidiče," poznamenal ředitel společnosti organizující výzkum. „Pocit, že jsou připraveni, je významnou součástí zvyšování sebevědomí mladých řidičů při řízení na sněhu, stejně jako vědomí, že jejich automobil je vybaven správnými pneumatikami do zimních podmínek."
Úzkost na mokré vozovce
Stejně znepokojující je nedostatek sebevědomí u mladých řidičů při řízení na mokru. I přesto, že je déšť v zimních měsících ve většině evropských zemí běžnou záležitostí, mnoho čerstvých držitelů řidičského oprávnění uvádí, že se považují za nezkušené a během řízení na mokré vozovce jsou nervózní. 67 % mladých řidičů v Turecku, 63 % v Rusku a 55 % ve Španělsku říká, že neabsolvovali žádnou speciální výuku zaměřenou na řízení na mokru. Čtvrtina mladých řidičů v Belgii a Polsku se za volantem cítí nepříjemně za hustého deště a rovněž francouzští, čeští, turečtí a nizozemští řidiči uvádějí, že jsou si v těchto podmínkách velmi nejistí (20 %, 19 %, 18 % a 18 %v uvedeném pořadí). Jsou to opět Němci, Rakušané a Švédi, kdo se cítí při řízení na mokré vozovce nejjistěji - s pouhými 5 %, 6 % a 6 % těch, kteří se cítí nepříjemně. Také Dánové jsou zvyklí na řízení na mokru a pouhých 8 % z nich přiznalo určitou nervozitu.
Mládež potřebuje tipy pro řízení v zimě
Zdá se, že mládež má o základních pravidlech řízení v zimním počasí poměrně malé povědomí. 49 % mladých řidičů si neuvědomuje, že při nízkých teplotách se jim vyplatí používat zimní pneumatiky, které mají lepší přilnavost na mokru i na sněhu, a navíc dva z pěti se pravděpodobně nebudou shánět po dalších informacích ani nebudou pneumatiky měnit. Povědomí u mladých žen je lehce nižší než u mužů, což je dáno asi tím, že jejich zájem o technické věci týkající se automobilů je obecně nižší (26 % žen říká, že o zimních pneumatikách neví, oproti 14 % mužů). Povzbuzující je, že mladí, kteří ročně najedou více než 10 000 km, si jsou více vědomi potřeby přizpůsobit svá vozidla zimním podmínkám než ti, kteří řídí méně (pouhých 17 % z nich neví oproti 23 % řidičů s nízkým počtem najetých kilometrů).
„Řízení v zimě vyžaduje určité specifické techniky řízení a zvláštní pozornost by měla být rovněž věnována pneumatikám a jejich dezénu," řekl předseda Evropské asociace autoškol (EFA). „Z průzkumu je jasné, že mladí lidé se o řízení v zimě zajímají a chtějí se dozvědět více."
Dobrou zprávou je, že mladí řidiči se chtějí učit – 60 % z nich chce zjistit, jaké pneumatiky jsou pro zimu nejvhodnější, a přibližně 51 % plánuje najít více informací na internetu. Mladí muži projevují o něco větší zájem než mladé ženy a je u nich také pravděpodobnější, že vymění pneumatiky dříve, než dosáhnou minimální hloubky běhounu (75 % oproti 70 %). Velmi povzbudivým faktem je, že 84 % mladých řidičů říká, že vlastnost, o kterou se u pneumatik zajímají nejvíce, je jejich výkonnost při brzdění na mokru, a tedy schopnost zastavit vůz na co nejkratší vzdálenosti.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.