V České republice stále převládá mrazivé zimní počasí. Jeden z průzkumů pneumatikářských firem zjistil, že 34 % mladých řidičů v Evropě nemá žádné znalosti o tom, jak řídit v zimních podmínkách, a také dostatečně nechápe klíčovou roli obutí svých vozidel pneumatikami odpovídajícími danému ročnímu období. Ovládání vozidla v zimním období vyžaduje dobré balanční a koordinační dovednosti ovládané v mozku oblastí mozečku, které se vyvíjejí cvikem a zkušenostmi. Mnoho řidičů, kteří nedávno úspěšně složili zkoušky, si bohužel neuvědomuje, že řízení v zimních podmínkách vyžaduje zvláštní pozornost.
Z jízdy na sněhu mládež mrazí
Průzkum odhalil, že 33 % mladých řidičů se při jízdě na sněhu necítí dobře, přičemž mladé ženy byly výrazně nervóznější než muži (40 % oproti 25 %). Zatímco řidiči žijící v zemích, kde je sníh v zimě na denním pořádku, jako jsou Švédsko nebo Švýcarsko, jsou nejlépe vycvičeni a řízení na sněhu se příliš neobávají, více než 60 % mládeže v zemích zahrnujících Belgii, Francii, Itálii a Británii – kde se sníh objevuje také každoročně – má nulový výcvik v řízení na sněhu. Mladí řidiči ve Španělsku stojí na pomyslném vrcholu žebříčku strachu z řízení ze sněhu s 50 % respondentů, kteří uvedli, že mají z řízení v těchto podmínkách obavy, těsně za nimi je Francie následovaná Belgií, kde se při jízdě na sněhu necítí dobře 47 %, respektive 39 % řidičů. Švédové, Rakušané a Němci byli sněhovými podmínkami nejméně znepokojeni s pouhými 6 %, 9 % a 9 % těch, kdo uvedli, že nemají dobrý pocit.
„Řízení na sněhu může potrápit i ty nejzkušenější řidiče," poznamenal ředitel společnosti organizující výzkum. „Pocit, že jsou připraveni, je významnou součástí zvyšování sebevědomí mladých řidičů při řízení na sněhu, stejně jako vědomí, že jejich automobil je vybaven správnými pneumatikami do zimních podmínek."
Úzkost na mokré vozovce
Stejně znepokojující je nedostatek sebevědomí u mladých řidičů při řízení na mokru. I přesto, že je déšť v zimních měsících ve většině evropských zemí běžnou záležitostí, mnoho čerstvých držitelů řidičského oprávnění uvádí, že se považují za nezkušené a během řízení na mokré vozovce jsou nervózní. 67 % mladých řidičů v Turecku, 63 % v Rusku a 55 % ve Španělsku říká, že neabsolvovali žádnou speciální výuku zaměřenou na řízení na mokru. Čtvrtina mladých řidičů v Belgii a Polsku se za volantem cítí nepříjemně za hustého deště a rovněž francouzští, čeští, turečtí a nizozemští řidiči uvádějí, že jsou si v těchto podmínkách velmi nejistí (20 %, 19 %, 18 % a 18 %v uvedeném pořadí). Jsou to opět Němci, Rakušané a Švédi, kdo se cítí při řízení na mokré vozovce nejjistěji - s pouhými 5 %, 6 % a 6 % těch, kteří se cítí nepříjemně. Také Dánové jsou zvyklí na řízení na mokru a pouhých 8 % z nich přiznalo určitou nervozitu.
Mládež potřebuje tipy pro řízení v zimě
Zdá se, že mládež má o základních pravidlech řízení v zimním počasí poměrně malé povědomí. 49 % mladých řidičů si neuvědomuje, že při nízkých teplotách se jim vyplatí používat zimní pneumatiky, které mají lepší přilnavost na mokru i na sněhu, a navíc dva z pěti se pravděpodobně nebudou shánět po dalších informacích ani nebudou pneumatiky měnit. Povědomí u mladých žen je lehce nižší než u mužů, což je dáno asi tím, že jejich zájem o technické věci týkající se automobilů je obecně nižší (26 % žen říká, že o zimních pneumatikách neví, oproti 14 % mužů). Povzbuzující je, že mladí, kteří ročně najedou více než 10 000 km, si jsou více vědomi potřeby přizpůsobit svá vozidla zimním podmínkám než ti, kteří řídí méně (pouhých 17 % z nich neví oproti 23 % řidičů s nízkým počtem najetých kilometrů).
„Řízení v zimě vyžaduje určité specifické techniky řízení a zvláštní pozornost by měla být rovněž věnována pneumatikám a jejich dezénu," řekl předseda Evropské asociace autoškol (EFA). „Z průzkumu je jasné, že mladí lidé se o řízení v zimě zajímají a chtějí se dozvědět více."
Dobrou zprávou je, že mladí řidiči se chtějí učit – 60 % z nich chce zjistit, jaké pneumatiky jsou pro zimu nejvhodnější, a přibližně 51 % plánuje najít více informací na internetu. Mladí muži projevují o něco větší zájem než mladé ženy a je u nich také pravděpodobnější, že vymění pneumatiky dříve, než dosáhnou minimální hloubky běhounu (75 % oproti 70 %). Velmi povzbudivým faktem je, že 84 % mladých řidičů říká, že vlastnost, o kterou se u pneumatik zajímají nejvíce, je jejich výkonnost při brzdění na mokru, a tedy schopnost zastavit vůz na co nejkratší vzdálenosti.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.