Víte o tom, že od roku 2013 platí v zemích EU směrnice o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích? No pokud ne, pak vás při dopravním přestupku v zahraničí nezachrání domněnka, že se vám přece nic nemůže stát a do Česka tahle pokuta nedorazí.
Díky nové směrnici platící několik let je totiž dost možné, že vám z letní dovolené přijde nepříjemná vzpomínka. "Obecně se vžilo, že dohledáváni jsou viníci pouze pokut od 70 euro, nicméně ani tato hranice není "záchranou". Je jen na vytíženosti policejních a dalších orgánů, zda nepřijde českému řidiči například pokuta i nižší z Nizozemska, Itálie, Rakouska nebo další země," říká vedení Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Následně nastávají rozdíly v tom, jak každá země přistupuje k vymáhání pokuty za dopravní přestupek. Například východní země si na pokutování zahraničních řidičů tolik nepotrpí, naopak vyspělejší "západ" vám nedá nic zadarmo a tvrdě vás potrestá.
Vědeli jste, že vymáhání pokut od zahraničních řidičů má v ČR na starosti celní správa? V zahraničí je to prakticky to samé a jejich vymáhání není úplně snadné, avšak ne nemožné. Pracovníci celní správy zašlou cizinci oznámení o nedoplatku, záleží ale jen na něm, jestli ho uhradí nebo jej bude ignorovat.
Pokud pak viník na zaslanou obsílku s pokutou nereaguje, pohledávka se po šesti letech odepíše. Jenže pozor! Ignorovat výzvu k zaplacení se tím pádem určitě nevyplatí, protože v případě, že se do dané země vydáte další rok opět na dovolenou, už tam vstupujete jako dlužník a při následné policejní kontrole nebo celní prohlídce na letišti budete okamžite vyzváni k zaplacení dříve zaslané pokuty.
"Například v Itálii se po 60 dnech a v Nizozemsku po osmi týdnech výše pokuty dokonce zdvojnásobí. Navíc musí řidiči počítat s tím, že jen za přeshraniční vymáhání přibudou poplatky za administrativu. To pokud čeká viník až na vyrozumění od české policie. Odhadem vzrostou v tomto případě náklady o 200 a více korun," říká dále ÚAMK.
Pokud ale včas zaplatíte, tak například na Slovinsku dostanete slevu za včasné zaplacení. V Itálii se zase částka sníží o 30 %, když jí viník zaplatí do pěti dnů. Nejlepší je na tom Španělsko, které při zaplacení do dvaceti dnů sníží pokutu o polovinu
Pozor je potřeba dát i na další fakt. "V Itálii, Rakousku, Francii a Nizozemsku je zodpovědný za spáchaný a nezaplacený přestupek majitel vozu. On zodpovídá vůči státním orgánům za to, že je uhrazena pokuta, bez ohledu na to, zda byl majitel za volantem nebo ne. Naopak například v Německu je zodpovědný vždy řidič," říká ÚAMK.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.