Víte o tom, že od roku 2013 platí v zemích EU směrnice o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích? No pokud ne, pak vás při dopravním přestupku v zahraničí nezachrání domněnka, že se vám přece nic nemůže stát a do Česka tahle pokuta nedorazí.
Díky nové směrnici platící několik let je totiž dost možné, že vám z letní dovolené přijde nepříjemná vzpomínka. "Obecně se vžilo, že dohledáváni jsou viníci pouze pokut od 70 euro, nicméně ani tato hranice není "záchranou". Je jen na vytíženosti policejních a dalších orgánů, zda nepřijde českému řidiči například pokuta i nižší z Nizozemska, Itálie, Rakouska nebo další země," říká vedení Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Následně nastávají rozdíly v tom, jak každá země přistupuje k vymáhání pokuty za dopravní přestupek. Například východní země si na pokutování zahraničních řidičů tolik nepotrpí, naopak vyspělejší "západ" vám nedá nic zadarmo a tvrdě vás potrestá.
Vědeli jste, že vymáhání pokut od zahraničních řidičů má v ČR na starosti celní správa? V zahraničí je to prakticky to samé a jejich vymáhání není úplně snadné, avšak ne nemožné. Pracovníci celní správy zašlou cizinci oznámení o nedoplatku, záleží ale jen na něm, jestli ho uhradí nebo jej bude ignorovat.
Pokud pak viník na zaslanou obsílku s pokutou nereaguje, pohledávka se po šesti letech odepíše. Jenže pozor! Ignorovat výzvu k zaplacení se tím pádem určitě nevyplatí, protože v případě, že se do dané země vydáte další rok opět na dovolenou, už tam vstupujete jako dlužník a při následné policejní kontrole nebo celní prohlídce na letišti budete okamžite vyzváni k zaplacení dříve zaslané pokuty.
"Například v Itálii se po 60 dnech a v Nizozemsku po osmi týdnech výše pokuty dokonce zdvojnásobí. Navíc musí řidiči počítat s tím, že jen za přeshraniční vymáhání přibudou poplatky za administrativu. To pokud čeká viník až na vyrozumění od české policie. Odhadem vzrostou v tomto případě náklady o 200 a více korun," říká dále ÚAMK.
Pokud ale včas zaplatíte, tak například na Slovinsku dostanete slevu za včasné zaplacení. V Itálii se zase částka sníží o 30 %, když jí viník zaplatí do pěti dnů. Nejlepší je na tom Španělsko, které při zaplacení do dvaceti dnů sníží pokutu o polovinu
Pozor je potřeba dát i na další fakt. "V Itálii, Rakousku, Francii a Nizozemsku je zodpovědný za spáchaný a nezaplacený přestupek majitel vozu. On zodpovídá vůči státním orgánům za to, že je uhrazena pokuta, bez ohledu na to, zda byl majitel za volantem nebo ne. Naopak například v Německu je zodpovědný vždy řidič," říká ÚAMK.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.