Automobilka Saab oznámila premiéru své prvotiny v kategorii SUV, modelu 9-4X. Ta se odehraje v listopadu na americké půdě, na autoshow v Los Angeles.
Poprvé se SUV od Saabu na autosalonu v Los Angeles objevilo jako koncept s přídomkem BioPower v listopadu 2008. Předpokládalo se, že se na trhu objeví dříve, ale krize v Saabu jeho premiéru pozdržela. Nyní pod křídly holandského Spykeru se konečně 9-4X dostane do výroby.
Typ 9-4X vyjede k zákazníkům na platformě GM Theta, ta je pozůstatkem koncernové příslušnosti k General Motors. Na tomto podvozku vzniká například i Cadillac SRX. První SUV od Saabu dosáhne rozměrů 4,77 m na délku, 1,80 m na šířku a 1,68 m na výšku.
K pohonu "devět-čtyřky" se předpokládá nasazení dvou zážehových jednotek (2,0T a 2,8T), pro Evropské trhy se počítá s dvoulitrovým turbodieselem s geny od Fiatu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?