Vědci se už léta snaží zefektivnit princip spalovacího motoru. To se jim zatím malými krůčky daří, Mercedes však oznámil to, že udělal obrovský skok. Je to vůbec reálné?
Když Nicolaus Otto v roce 1884 vylepšil svůj koncept spalovacího motoru tak, aby byl použitelný jako pohon vozidel, začal novou éru motorismu. Pomohl tomu i Rudolf Diesel, který vynalezl jiný typ spalovacího motoru, který se sice vyznačoval vyšší účinností (neboli vyšším výkonem při nižší spotřebě paliva), ale zase byl mnohem méně kultivovaný, vykazoval mnohem větší vibrace a měl zkrátka více nevýhod. Díky tomu se uplatil především tam, kde nešlo o pohodlí, tedy v pracovních strojích. V posledních letech se však trendy obracejí, úspornost hraje prim
Inženýři se snaží seč můžou a zdokonalují i dieselové motory tak, že mnohé jejich nevýhody, jakými jsou vibrace a hlučnost a u většiny hodnot i vyšší emise, jsou eliminovány a značně se blíží motorům benzínovým. Jiné zase přetrvávají. Snem všech je samozřejmě kultivovanost a točivost benzínová spojená s úsporností dieselovou a pokud možno tak, aby všechny tyto parametry byly podpořeny umístěním maxima točivého momentu a výkonu v ideálních otáčkách. Podobně by měl také produkovat většinu emisí na úrovni benzínu, zato emise oxidu uhličitého by měly zůstat na úrovni dieselu.
Mercedes hlásí – dokázali jsme to. Jejich koncept motoru DiesOtto dokáže fungovat v několika režimech a přidává k tomu i vysoce moderní technologie pro šetření paliva a zvyšování účinnosti.
Základem je unikátní pohonná jednotka, která při zatížení a při startu funguje stejně, jako klasický benzín. Svíčka zapaluje směs paliva. Pokud je ale využití výkonu minimální, především v nižších a středních otáčkách, zapalování se vypne a motor funguje jako diesel, tedy bez nutnosti zážehu svíčkou. Tento princip se mnohokrát objevil již dříve, ale poprvé by měl fungovat se standardním palivem, benzínem. Jak si s tímto úkolem inženýři ve Stuttgartu přesně poradili, to zatím nevíme. Snad se to dozvíme na autosalonu ve Frankfurtu, kde bude koncept představen
Co známe jsou podpůrné systému tohoto zařízení. Některé se již v praxi užívají, jiné zatím ne. Běžným je přímé vstřikování paliva, podobně i přeplňování. Bude použito variabilní časování ventilů a také variabilní kompresní poměr válců. Pokud vše doplníme procesem rekupurace energie, tedy malým hybridem, kdy je startér zároveň i elektromotorem vypomáhajícím při rozjezdu, dosáhneme skvělých výsledků.
Mercedes vše demonstruje na motoru o objemu 1,8 litru. Vzhledem ke všem těmto vymoženostem má výkon 175 kW (238 koní) a točivý moment 400 Nm. To jsou výborné hodnoty a to i s ohledem na to, že nejde o atmosfericky plněný motor. I při tomto enormním výkonu (vzhledem k objemu motoru) má být možné jet s limuzínou třídy S za necelých 6 litrů paliva na 100 kilometrů. Emise z tohoto motoru mají být tak nízké, aby na jejich odstranění stačil standardní třícestný katalyzátor a to především proto, že z motoru vychází minimum NOx a žádné saze.
Je to jen sen Mercedesu, nebo slibná budoucnost automobilismu? Věřme tomu druhému.
zdroj: Mercedes
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.