Při příležitosti stého výročí značky Diatto se obrátili dva vášniví sběratelé na věhlasnou italskou designerskou společnost Zagato s nápadem na vzkříšení úspěšné a skoro zapomenuté spolupráce. V roce 1921 navrhl totiž Ugo Zagato lehkou a aerodynamicky účinnou karosérii pro podvozek Diatto 25 4DS.
Projekt dostal zelenou a pro nadcházející ženevský autosalon připravilo v Miláně sídlící Zagato koncept, který má odrážet ducha italského výroce Diatto, jenž byl jednou z nejslavnějších značek italské historie s typicky racionálním přístupem, sportovním charakterem a vysokou uměleckou zručností. První vůz postavil Diatto v roce 1905 a v průběhui dalšího vývoje několikrát zkřížil cestu se Zagatem při jejich úzké spolupráci s Ettore Bugatim, bratři Maserati a známým italským závodníkem Tazio Nuvolarim.
Sportovně luxusní koncept je navržen jako dvoumístné kupé s vpředu umístěným motorem a hnanou zadní nápravou. Design je dalek ostrých hran, klínovitého tvaru a vůz jako celek působí spíše klidným a na první pohled možná až usedlým dojmem. Avšak délka motorového prostoru naznačuje, že se o nějakém tom maloobjemovém čtyřválci při návrhu určitě neuvažovalo. U tohoto konceptu se Zagato zaměřil spíše na skloubení historického odkazu Diatto se současnými představami o vývoji sportovních vozů.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?