Zrak, sluch, hmat, čich a chuť – pět smyslů, které tvoří naši pomyslnou bránu do okolního světa jsou v případě dopravní nehody velmi často ve vážném ohrožení. Následky nehod mohou být fatální a nezřídka kdy trvalé po zbytek života. Ty samé smysly však také paradoxně rozhodují o příčinách nehod na silnicích.
Příkladem může být statistika, která potvrzuje, že až 35 procent lidí si za jízdy kontroluje došlé zprávy na telefonu a podobný počet se nezdráhá je dokonce posílat. Dvacet procent řidičů či řidiček usměrňuje své děti na zadních sedačkách, téměř polovina běžně konzumuje za volantem jídlo či pije a třetina za jízdy manipuluje s navigací. Ve všech těchto případech se odvrací jeden ze nejdůležitějších smyslových orgánů – zrak – od důležitého dění na silnici při řízení vozidla. Přitom nedostatečné se věnování situaci na vozovce bylo v roce 2022 příčinnou smrti 58 osob.
Životně nejdůležitějšími smysly jsou zrak a sluch. Poškození či dokonce ztráta kteréhokoli z nich citelně změní kvalitu lidského života. Díky zraku vnímá člověk až tři čtvrtiny podnětů z našeho okolí. Za normální situace pronikají oční vjemy přes oční sítnici a nervové spojení do mozku, přesněji do mozkové kůry týlního laloku. Zde jsou získané informace zpracovány a jsou základem pro následné reakce jiných částí mozku, a to fyzické i mentální.
Nastávají však situace, kdy mozek konkrétní informaci přicházející z oka potlačí, a to přesně v okamžiku, kdy se řidič plně nevěnuje řízení a jede takzvaně „na automat“. Vzniká tak prostor pro přehlednutí, špatnou či nepřiměřenou reakci za volantem s poměrně vysokým rizikem dopravní nehody. Pokud k ní nakonec bohužel dojde, je lidské oko poměrně citlivý a snadno zranitelný smyslový orgán.
I při menším nárazu při nehodě může totiž dojít k závažnému poranění, kterým je například odchlípení oční sítnice. V tomto případě dochází k oddělení senzorických buněk od spodní vrstvy sítnice. Ta je velmi důležitá, protože zajišťuje přísun kyslíku pro buňky sítnice. Při narušení funkčních spojení tyto buňky trpí nedostatkem kyslíku, a pokud neprokrvení trvá delší dobu, umírají.
„V případě poranění oka, je nutné neprodleně vyhledat odbornou lékařskou pomoc, a to i v případech, kdy se zranění může na první pohled jevit jako drobné. Odchlípení sítnice se v současné době řeší výhradně chirurgickým zákrokem. Výsledek přitom závisí především na včasné diagnostice a léčbě. V každém případě odkládání návštěvy u očního lékaře může způsobit zhoršení příznaků a vést až k trvalému poškození zraku nebo jeho úplné ztrátě,“ zdůrazňuje včasnou návštěvu lékařské ordinace Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.