Zrak, sluch, hmat, čich a chuť – pět smyslů, které tvoří naši pomyslnou bránu do okolního světa jsou v případě dopravní nehody velmi často ve vážném ohrožení. Následky nehod mohou být fatální a nezřídka kdy trvalé po zbytek života. Ty samé smysly však také paradoxně rozhodují o příčinách nehod na silnicích.
Příkladem může být statistika, která potvrzuje, že až 35 procent lidí si za jízdy kontroluje došlé zprávy na telefonu a podobný počet se nezdráhá je dokonce posílat. Dvacet procent řidičů či řidiček usměrňuje své děti na zadních sedačkách, téměř polovina běžně konzumuje za volantem jídlo či pije a třetina za jízdy manipuluje s navigací. Ve všech těchto případech se odvrací jeden ze nejdůležitějších smyslových orgánů – zrak – od důležitého dění na silnici při řízení vozidla. Přitom nedostatečné se věnování situaci na vozovce bylo v roce 2022 příčinnou smrti 58 osob.
Životně nejdůležitějšími smysly jsou zrak a sluch. Poškození či dokonce ztráta kteréhokoli z nich citelně změní kvalitu lidského života. Díky zraku vnímá člověk až tři čtvrtiny podnětů z našeho okolí. Za normální situace pronikají oční vjemy přes oční sítnici a nervové spojení do mozku, přesněji do mozkové kůry týlního laloku. Zde jsou získané informace zpracovány a jsou základem pro následné reakce jiných částí mozku, a to fyzické i mentální.
Nastávají však situace, kdy mozek konkrétní informaci přicházející z oka potlačí, a to přesně v okamžiku, kdy se řidič plně nevěnuje řízení a jede takzvaně „na automat“. Vzniká tak prostor pro přehlednutí, špatnou či nepřiměřenou reakci za volantem s poměrně vysokým rizikem dopravní nehody. Pokud k ní nakonec bohužel dojde, je lidské oko poměrně citlivý a snadno zranitelný smyslový orgán.
I při menším nárazu při nehodě může totiž dojít k závažnému poranění, kterým je například odchlípení oční sítnice. V tomto případě dochází k oddělení senzorických buněk od spodní vrstvy sítnice. Ta je velmi důležitá, protože zajišťuje přísun kyslíku pro buňky sítnice. Při narušení funkčních spojení tyto buňky trpí nedostatkem kyslíku, a pokud neprokrvení trvá delší dobu, umírají.
„V případě poranění oka, je nutné neprodleně vyhledat odbornou lékařskou pomoc, a to i v případech, kdy se zranění může na první pohled jevit jako drobné. Odchlípení sítnice se v současné době řeší výhradně chirurgickým zákrokem. Výsledek přitom závisí především na včasné diagnostice a léčbě. V každém případě odkládání návštěvy u očního lékaře může způsobit zhoršení příznaků a vést až k trvalému poškození zraku nebo jeho úplné ztrátě,“ zdůrazňuje včasnou návštěvu lékařské ordinace Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?