Zrak, sluch, hmat, čich a chuť – pět smyslů, které tvoří naši pomyslnou bránu do okolního světa jsou v případě dopravní nehody velmi často ve vážném ohrožení. Následky nehod mohou být fatální a nezřídka kdy trvalé po zbytek života. Ty samé smysly však také paradoxně rozhodují o příčinách nehod na silnicích.
Příkladem může být statistika, která potvrzuje, že až 35 procent lidí si za jízdy kontroluje došlé zprávy na telefonu a podobný počet se nezdráhá je dokonce posílat. Dvacet procent řidičů či řidiček usměrňuje své děti na zadních sedačkách, téměř polovina běžně konzumuje za volantem jídlo či pije a třetina za jízdy manipuluje s navigací. Ve všech těchto případech se odvrací jeden ze nejdůležitějších smyslových orgánů – zrak – od důležitého dění na silnici při řízení vozidla. Přitom nedostatečné se věnování situaci na vozovce bylo v roce 2022 příčinnou smrti 58 osob.
Životně nejdůležitějšími smysly jsou zrak a sluch. Poškození či dokonce ztráta kteréhokoli z nich citelně změní kvalitu lidského života. Díky zraku vnímá člověk až tři čtvrtiny podnětů z našeho okolí. Za normální situace pronikají oční vjemy přes oční sítnici a nervové spojení do mozku, přesněji do mozkové kůry týlního laloku. Zde jsou získané informace zpracovány a jsou základem pro následné reakce jiných částí mozku, a to fyzické i mentální.
Nastávají však situace, kdy mozek konkrétní informaci přicházející z oka potlačí, a to přesně v okamžiku, kdy se řidič plně nevěnuje řízení a jede takzvaně „na automat“. Vzniká tak prostor pro přehlednutí, špatnou či nepřiměřenou reakci za volantem s poměrně vysokým rizikem dopravní nehody. Pokud k ní nakonec bohužel dojde, je lidské oko poměrně citlivý a snadno zranitelný smyslový orgán.
I při menším nárazu při nehodě může totiž dojít k závažnému poranění, kterým je například odchlípení oční sítnice. V tomto případě dochází k oddělení senzorických buněk od spodní vrstvy sítnice. Ta je velmi důležitá, protože zajišťuje přísun kyslíku pro buňky sítnice. Při narušení funkčních spojení tyto buňky trpí nedostatkem kyslíku, a pokud neprokrvení trvá delší dobu, umírají.
„V případě poranění oka, je nutné neprodleně vyhledat odbornou lékařskou pomoc, a to i v případech, kdy se zranění může na první pohled jevit jako drobné. Odchlípení sítnice se v současné době řeší výhradně chirurgickým zákrokem. Výsledek přitom závisí především na včasné diagnostice a léčbě. V každém případě odkládání návštěvy u očního lékaře může způsobit zhoršení příznaků a vést až k trvalému poškození zraku nebo jeho úplné ztrátě,“ zdůrazňuje včasnou návštěvu lékařské ordinace Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.