Změna teplot i počasí, často nečekaně nízké teploty, odlišná aktivita zvěře a dle informací pojišťoven dokonce i změna letního času na zimní mohou mít významný vliv na nehodovost.
Silnice začínají klouzat, předvídejte a přezujte včasPodzim je obdobím často velmi rychlých změn teplot, které mění jízdní podmínky v rámci dní nebo dokonce hodin. „Veškerým kontaktním prostorem průměrného osobního auta s asfaltem je zhruba plocha jedné dlaně na jedno kolo,“ upozorňuje Oldřich Kassl, pražský koordinátor z organizace BESIP. „I když moderní pneumatiky disponují větším přesahem co se týče nižších a vyšších teplot, v rámci nichž fungují optimálně, vyplatí se sledovat dlouhodobou předpověď počasí a naplánovat si výměnu letních pneu za zimní v dostatečném předstihu,“ doplňuje. Velkým nebezpečím může být takzvaná ledovka, tedy průhledná a téměř neviditelná vrstva ledu na vozovce, vznikající po mrholení či slabém sněžení. Varování před jejím výskytem často podávají meteorologové, kromě jejich informací je vhodné použít i vlastní rozum a při nepříznivých podmínkách snížit rychlost na silnici, brzdit s co nejvyšší plynulostí a najíždět do zatáček pomalu a obezřetně.
Zvěř je aktivní během hodin s největším provozem, pozor na niPodzim je obdobím, kdy se zvyšuje počet nehod způsobených srážkou vozidel se zvěří. Časté mlhy a brzké stmívání mohou snížit viditelnost, což riziko tohoto typu nehod ještě zvyšuje. Zvěř často putuje za potravou během svítání a soumraku, což jsou časy, kdy je viditelnost obvykle snížená. Dalším faktorem je posun letního a zimního času, kdy se čas dopravních špiček přesune do doby, kdy je zvěř více aktivní. Ze statistik Generali České Pojišťovny například vyplývá, že k nejvíce střetům dojde hodinu před východem slunce a dvě hodiny po jeho západu, celoročně je pak situace nejhorší okolo desáté hodiny večer.
Proto je zvláště v podzimním období nutné počítat s tím, že se srny, divoká prasata a další zvěř typická pro Českou republiku, může vynořit z lesa nebo houští kdykoliv a téměř kdekoliv, zejména mimo velká města. Pokud se pohybujete v rizikovém a nepřehledném úseku, vždy je vhodné snížit rychlost, dávat větší pozor a být připraven brzdit. Když vám zvěř vběhne do cesty, zřídkakdy jde jen o jeden kus – je nutné bezpečně zabrzdit a počkat, až veškerá zvířata zmizí mimo vozovku. „Pokud je střet se zvěří nevyhnutelný, z hlediska bezpečnosti je nejvhodnější volit čelní náraz, na nějž je většina novějších vozů připravena díky nejpevnější konstrukci ve své přední části,“ vysvětluje Oldřich Kassl z organizace BESIP. Rozhodně jde o bezpečnější způsob, než když řidič strhne volant a narazí do pevné překážky, například do stromu. Pokud dojde ke srážce se zvěří, je povinností řidiče zavolat Policii České republiky, která posléze kontaktuje strážce honitby. Ten si sraženou zvěř převezme. Se sraženým zvířetem se nesmí manipulovat a rozhodně si jej řidič nesmí ponechat – jinak se jedná o pytláctví.
Slunce nízko potrápí nejen řidičeBěhem podzimní rovnodennosti, která obvykle nastává 22. nebo 23. září, vychází a zapadá slunce přesně na východě a západě, což znamená výrazně větší možnost oslnění řidičů v časově typických dopravních špičkách – ráno i večer. A nejen řidičů, vliv může mít i na rozhled výše zmíněné zvěře, která se ve svých nejaktivnějších hodinách rozhlíží po horizontu, stejně jako řidiči. Ale na rozdíl od srn či kanců mají uživatelé vozidel větší možnosti, jak svůj výhled zlepšit. „Čisté sklo auta je základ pro bezpečnou jízdu nejen na podzim, a je jen na řidiči, aby jej měl co nejlepší,“ konstatuje Oldřich Kassl z organizace BESIP. „V tomto období je více než jindy vhodné zkontrolovat stěrače – pokud dělají skřípavé zvuky, poskakují po skle nebo nesetřou ideálně celou plochu výhledu směrem vpřed z vozidla, je čas na jejich výměnu. Před jízdou je také nutné odstranit například napadané listí nebo jehličí, které značně omezují fungování stěračů,“ doporučuje.
Ruku v ruce s ideálním fungováním stěračů jde i včasné doplnění sezonní kapaliny do ostřikovačů, které zajistí jejich hladký chod na čelním skle vozidla. Zimní kapalina do ostřikovačů je díky obsahu alkoholu efektivnější v boji proti nečistotám, jako jsou sůl a bahno, a nabízí protimrazové vlastnosti, což zajišťuje, že kapalina zůstane tekutá i při nízkých teplotách. Na rozdíl od letní kapaliny, jejíž základem je voda, zimní kapalina poskytuje lepší viditelnost a bezpečnost během chladných měsíců, což je klíčové pro udržení čistého čelního skla.
Význam jasného výhledu vpřed zdůrazňuje i Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase, největšího výrobce autokamer v Evropě: „Čisté čelní sklo je zcela zásadní pro optimální fungování palubních autokamer v autech. Nejen že umožňuje kameře zachytit co nejjasnější a nejdetailnější obraz cesty před vámi, ale také zajišťuje, že technologie integrované v moderních autokamerách, mohou správně fungovat bez jakýchkoli obstrukcí. Navíc, čisté čelní sklo minimalizuje odrazy a odlesky, které by mohly způsobit, že důležité detaily budou neviditelné nebo zkreslené. Ve světě, kde každý obrazový snímek může mít zásadní význam při vyjasňování dopravních událostí, je udržování čistoty čelního skla nejen otázkou jasného výhledu, ale také zásadním faktorem pro bezpečnost a ochranu řidiče, používajícího autokameru.“
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?