Změna teplot i počasí, často nečekaně nízké teploty, odlišná aktivita zvěře a dle informací pojišťoven dokonce i změna letního času na zimní mohou mít významný vliv na nehodovost.
Silnice začínají klouzat, předvídejte a přezujte včasPodzim je obdobím často velmi rychlých změn teplot, které mění jízdní podmínky v rámci dní nebo dokonce hodin. „Veškerým kontaktním prostorem průměrného osobního auta s asfaltem je zhruba plocha jedné dlaně na jedno kolo,“ upozorňuje Oldřich Kassl, pražský koordinátor z organizace BESIP. „I když moderní pneumatiky disponují větším přesahem co se týče nižších a vyšších teplot, v rámci nichž fungují optimálně, vyplatí se sledovat dlouhodobou předpověď počasí a naplánovat si výměnu letních pneu za zimní v dostatečném předstihu,“ doplňuje. Velkým nebezpečím může být takzvaná ledovka, tedy průhledná a téměř neviditelná vrstva ledu na vozovce, vznikající po mrholení či slabém sněžení. Varování před jejím výskytem často podávají meteorologové, kromě jejich informací je vhodné použít i vlastní rozum a při nepříznivých podmínkách snížit rychlost na silnici, brzdit s co nejvyšší plynulostí a najíždět do zatáček pomalu a obezřetně.
Zvěř je aktivní během hodin s největším provozem, pozor na niPodzim je obdobím, kdy se zvyšuje počet nehod způsobených srážkou vozidel se zvěří. Časté mlhy a brzké stmívání mohou snížit viditelnost, což riziko tohoto typu nehod ještě zvyšuje. Zvěř často putuje za potravou během svítání a soumraku, což jsou časy, kdy je viditelnost obvykle snížená. Dalším faktorem je posun letního a zimního času, kdy se čas dopravních špiček přesune do doby, kdy je zvěř více aktivní. Ze statistik Generali České Pojišťovny například vyplývá, že k nejvíce střetům dojde hodinu před východem slunce a dvě hodiny po jeho západu, celoročně je pak situace nejhorší okolo desáté hodiny večer.
Proto je zvláště v podzimním období nutné počítat s tím, že se srny, divoká prasata a další zvěř typická pro Českou republiku, může vynořit z lesa nebo houští kdykoliv a téměř kdekoliv, zejména mimo velká města. Pokud se pohybujete v rizikovém a nepřehledném úseku, vždy je vhodné snížit rychlost, dávat větší pozor a být připraven brzdit. Když vám zvěř vběhne do cesty, zřídkakdy jde jen o jeden kus – je nutné bezpečně zabrzdit a počkat, až veškerá zvířata zmizí mimo vozovku. „Pokud je střet se zvěří nevyhnutelný, z hlediska bezpečnosti je nejvhodnější volit čelní náraz, na nějž je většina novějších vozů připravena díky nejpevnější konstrukci ve své přední části,“ vysvětluje Oldřich Kassl z organizace BESIP. Rozhodně jde o bezpečnější způsob, než když řidič strhne volant a narazí do pevné překážky, například do stromu. Pokud dojde ke srážce se zvěří, je povinností řidiče zavolat Policii České republiky, která posléze kontaktuje strážce honitby. Ten si sraženou zvěř převezme. Se sraženým zvířetem se nesmí manipulovat a rozhodně si jej řidič nesmí ponechat – jinak se jedná o pytláctví.
Slunce nízko potrápí nejen řidičeBěhem podzimní rovnodennosti, která obvykle nastává 22. nebo 23. září, vychází a zapadá slunce přesně na východě a západě, což znamená výrazně větší možnost oslnění řidičů v časově typických dopravních špičkách – ráno i večer. A nejen řidičů, vliv může mít i na rozhled výše zmíněné zvěře, která se ve svých nejaktivnějších hodinách rozhlíží po horizontu, stejně jako řidiči. Ale na rozdíl od srn či kanců mají uživatelé vozidel větší možnosti, jak svůj výhled zlepšit. „Čisté sklo auta je základ pro bezpečnou jízdu nejen na podzim, a je jen na řidiči, aby jej měl co nejlepší,“ konstatuje Oldřich Kassl z organizace BESIP. „V tomto období je více než jindy vhodné zkontrolovat stěrače – pokud dělají skřípavé zvuky, poskakují po skle nebo nesetřou ideálně celou plochu výhledu směrem vpřed z vozidla, je čas na jejich výměnu. Před jízdou je také nutné odstranit například napadané listí nebo jehličí, které značně omezují fungování stěračů,“ doporučuje.
Ruku v ruce s ideálním fungováním stěračů jde i včasné doplnění sezonní kapaliny do ostřikovačů, které zajistí jejich hladký chod na čelním skle vozidla. Zimní kapalina do ostřikovačů je díky obsahu alkoholu efektivnější v boji proti nečistotám, jako jsou sůl a bahno, a nabízí protimrazové vlastnosti, což zajišťuje, že kapalina zůstane tekutá i při nízkých teplotách. Na rozdíl od letní kapaliny, jejíž základem je voda, zimní kapalina poskytuje lepší viditelnost a bezpečnost během chladných měsíců, což je klíčové pro udržení čistého čelního skla.
Význam jasného výhledu vpřed zdůrazňuje i Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase, největšího výrobce autokamer v Evropě: „Čisté čelní sklo je zcela zásadní pro optimální fungování palubních autokamer v autech. Nejen že umožňuje kameře zachytit co nejjasnější a nejdetailnější obraz cesty před vámi, ale také zajišťuje, že technologie integrované v moderních autokamerách, mohou správně fungovat bez jakýchkoli obstrukcí. Navíc, čisté čelní sklo minimalizuje odrazy a odlesky, které by mohly způsobit, že důležité detaily budou neviditelné nebo zkreslené. Ve světě, kde každý obrazový snímek může mít zásadní význam při vyjasňování dopravních událostí, je udržování čistoty čelního skla nejen otázkou jasného výhledu, ale také zásadním faktorem pro bezpečnost a ochranu řidiče, používajícího autokameru.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.