Rolls-Royce v roce 2022 dosáhl svého historicky nejvyššího prodeje, když zákazníkům v přibližně 50 zemích světa dodal celkem 6 021 vozů, což je o 8 % více než v roce 2021. Je to poprvé ve 118leté historii společnosti, kdy její odbyt během 12 měsíců přesáhl 6 000 vozů.
Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars sdělil: „Rok 2022 byl pro Rolls-Royce Motor Cars vpravdě historickým. Nejen, že jsme odhalili Rolls-Royce Spectre, vůbec první plně elektrický sériový model naší značky, ale byl to také první rok, kdy jsme během 12 měsíců dodali více než 6 000 vozů, přičemž silná poptávka byla po celém našem produktovém portfoliu. Ale pro nás, jakožto výrobce luxusního zboží, nejsou prodejní čísla jediným měřítkem úspěchu: nejsme a nikdy nebudeme velkovýrobcem. Zakázkový program Bespoke, který neodmyslitelně patří k vozům Rolls-Royce, byl loni rovněž na rekordní úrovni. Požadavky našich zákazníků byly stále nápaditější a technicky náročnější – což je výzva, kterou s nadšením přijímáme.”
Výše prodejů však není pro luxusní britskou značku primárním měřítkem jejího úspěchu. Rolls-Royce, to je i unikátní program zakázkových úprav Bespoke, který se loni těšil většímu zájmu klientů, než tomu bylo dosud. Téměř nekonečné možnosti personalizace na míru vedly k tomu, že zákazníci byli ochotni za svůj jedinečný Rolls-Royce zaplatit v průměru kolem půl milionu eur.Kromě několika výjimečných individuálních zakázkových kreací a sběratelských vozů odhalila značka Rolls-Royce další kapitolu zakázkového modelu Boat Tail – jednu z pouhých tří, které byly a budou vyrobeny. Zakázkové oddělení Coachbuild představuje vrchol řemeslného umu značky a je klíčovým prvkem v její dlouhodobé strategii; další projekty jsou již ve vývoji.
V roce 2022 Rolls-Royce dosáhl růstu prodeje v téměř všech regionech, zvláště silný meziroční odbyt byl zaznamenán na Blízkém východě, v Asii a Tichomoří, v USA a v Evropě. Blízký východ je předním regionem značky pro „High Bespoke“ – zvláště rozsáhlou a individuální personalizaci na míru. V roce 2022 proto Rolls-Royce otevřel soukromou kancelář v Dubaji, která je určena pouze pro pozvané. Jedná se o první podobnou pobočku mimo Goodwood, která přináší atmosféru sídla značky Rolls-Royce blíže k místním klientům. Další soukromé kanceláře budou v příštích měsících a letech představeny po celém světě.Největším celkovým trhem značky se loni opět staly Spojené státy americké, a to zásluhou nové generace mladších amerických podnikatelů a úspěšných investorů, které značka Rolls-Royce přilákala vůbec poprvé.Prodejní region Velké Číny, který je pro Rolls-Royce strategicky důležitý, byl i vloni druhým nejúspěšnějším regionem značky, přičemž loňský odbyt se i přes přetrvávající problémy v této části světa vyrovnaly těm rekordním z roku 2021.Prodej vozů značky Rolls-Royce v Evropě dosáhl v roce 2022 nové úrovně, a to navzdory vážným geopolitickým výzvám, které tento region ovlivňují. Bylo tomu tak zásluhou rekordních prodejů na několika trzích včetně Spojeného království a Německa.
Po říjnové triumfální premiéře překonaly předobjednávky na Rolls-Royce Spectre, první ultra-luxusní elektrické super kupé na světě, nejambicióznější očekávání společnosti. První dodávky zákazníkům proběhnou ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023. Jedná se o první krok značky ve snaze zajistit do konce roku 2030 elektrifikaci celého portfolia svých modelů.
Poptávka po všech současných modelech Rolls-Royce zůstává výjimečně silná, přičemž předběžné objednávky jsou zajištěny po značnou část roku 2023.
Tento svůj historický úspěch oznamuje značka Rolls-Royce v lednu 2023, tedy právě v době, kdy si připomíná 20. výročí oficiálního otevření svého moderního závodu v Goodwoodu. S více než 150 novými pracovními místy vytvořenými během roku 2022 je zde nyní zaměstnáno přes 2 500 lidí zastupujících více než 50 národností. Rolls-Royce také každoročně podporuje více než 100 učňů a frekventantů a srovnatelný počet stážistů.
„Uspěli jsme, protože nasloucháme zákazníkům a naše produkty neustále vyvíjíme v souladu s jejich vkusem a požadavky, vědomě omlazujeme naši značku a zároveň si zachováváme naši vrozenou exkluzivitu a vzácnost. Pokud se jedná o technologii, kvalitu a luxus, Rolls-Royce, stejně jako po celou svoji historii, nestále usiluje o to, být tím nejlepším z nejlepších,” dodal Torsten Müller-Ötvös.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.