Rolls-Royce v roce 2022 dosáhl svého historicky nejvyššího prodeje, když zákazníkům v přibližně 50 zemích světa dodal celkem 6 021 vozů, což je o 8 % více než v roce 2021. Je to poprvé ve 118leté historii společnosti, kdy její odbyt během 12 měsíců přesáhl 6 000 vozů.
Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars sdělil: „Rok 2022 byl pro Rolls-Royce Motor Cars vpravdě historickým. Nejen, že jsme odhalili Rolls-Royce Spectre, vůbec první plně elektrický sériový model naší značky, ale byl to také první rok, kdy jsme během 12 měsíců dodali více než 6 000 vozů, přičemž silná poptávka byla po celém našem produktovém portfoliu. Ale pro nás, jakožto výrobce luxusního zboží, nejsou prodejní čísla jediným měřítkem úspěchu: nejsme a nikdy nebudeme velkovýrobcem. Zakázkový program Bespoke, který neodmyslitelně patří k vozům Rolls-Royce, byl loni rovněž na rekordní úrovni. Požadavky našich zákazníků byly stále nápaditější a technicky náročnější – což je výzva, kterou s nadšením přijímáme.”
Výše prodejů však není pro luxusní britskou značku primárním měřítkem jejího úspěchu. Rolls-Royce, to je i unikátní program zakázkových úprav Bespoke, který se loni těšil většímu zájmu klientů, než tomu bylo dosud. Téměř nekonečné možnosti personalizace na míru vedly k tomu, že zákazníci byli ochotni za svůj jedinečný Rolls-Royce zaplatit v průměru kolem půl milionu eur.Kromě několika výjimečných individuálních zakázkových kreací a sběratelských vozů odhalila značka Rolls-Royce další kapitolu zakázkového modelu Boat Tail – jednu z pouhých tří, které byly a budou vyrobeny. Zakázkové oddělení Coachbuild představuje vrchol řemeslného umu značky a je klíčovým prvkem v její dlouhodobé strategii; další projekty jsou již ve vývoji.
V roce 2022 Rolls-Royce dosáhl růstu prodeje v téměř všech regionech, zvláště silný meziroční odbyt byl zaznamenán na Blízkém východě, v Asii a Tichomoří, v USA a v Evropě. Blízký východ je předním regionem značky pro „High Bespoke“ – zvláště rozsáhlou a individuální personalizaci na míru. V roce 2022 proto Rolls-Royce otevřel soukromou kancelář v Dubaji, která je určena pouze pro pozvané. Jedná se o první podobnou pobočku mimo Goodwood, která přináší atmosféru sídla značky Rolls-Royce blíže k místním klientům. Další soukromé kanceláře budou v příštích měsících a letech představeny po celém světě.Největším celkovým trhem značky se loni opět staly Spojené státy americké, a to zásluhou nové generace mladších amerických podnikatelů a úspěšných investorů, které značka Rolls-Royce přilákala vůbec poprvé.Prodejní region Velké Číny, který je pro Rolls-Royce strategicky důležitý, byl i vloni druhým nejúspěšnějším regionem značky, přičemž loňský odbyt se i přes přetrvávající problémy v této části světa vyrovnaly těm rekordním z roku 2021.Prodej vozů značky Rolls-Royce v Evropě dosáhl v roce 2022 nové úrovně, a to navzdory vážným geopolitickým výzvám, které tento region ovlivňují. Bylo tomu tak zásluhou rekordních prodejů na několika trzích včetně Spojeného království a Německa.
Po říjnové triumfální premiéře překonaly předobjednávky na Rolls-Royce Spectre, první ultra-luxusní elektrické super kupé na světě, nejambicióznější očekávání společnosti. První dodávky zákazníkům proběhnou ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023. Jedná se o první krok značky ve snaze zajistit do konce roku 2030 elektrifikaci celého portfolia svých modelů.
Poptávka po všech současných modelech Rolls-Royce zůstává výjimečně silná, přičemž předběžné objednávky jsou zajištěny po značnou část roku 2023.
Tento svůj historický úspěch oznamuje značka Rolls-Royce v lednu 2023, tedy právě v době, kdy si připomíná 20. výročí oficiálního otevření svého moderního závodu v Goodwoodu. S více než 150 novými pracovními místy vytvořenými během roku 2022 je zde nyní zaměstnáno přes 2 500 lidí zastupujících více než 50 národností. Rolls-Royce také každoročně podporuje více než 100 učňů a frekventantů a srovnatelný počet stážistů.
„Uspěli jsme, protože nasloucháme zákazníkům a naše produkty neustále vyvíjíme v souladu s jejich vkusem a požadavky, vědomě omlazujeme naši značku a zároveň si zachováváme naši vrozenou exkluzivitu a vzácnost. Pokud se jedná o technologii, kvalitu a luxus, Rolls-Royce, stejně jako po celou svoji historii, nestále usiluje o to, být tím nejlepším z nejlepších,” dodal Torsten Müller-Ötvös.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?