Informoval o tom Hrad. Nové pravidlo reaguje na směrnici EU. Podle dřívějšího vyjádření ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti), jenž zákon předkládal, jde o čistou transpozici směrnice, kterou vláda nezpřísnila.
Evropská komise už zahájila s Českem sankční řízení kvůli tomu, že směrnici dosud nepřevzalo.
Ministr pro místní rozvoj Bartoš uvedl už při schvalování v Senátu, že česká strana se snaží podání žaloby ze strany Evropské komise oddálit. Pokud bude žaloba podána, soud uloží pokutu automaticky, i kdyby Česko stihlo mezitím dotáhnout legislativní proces do konce, varoval. Podotkl však, že i další země EU mají zpoždění v přejímání evropských směrnic.
Opatření má podle dřívějšího vyjádření ministerstva pro místní rozvoj zvýšit počet ekologických vozidel používaných státem, kraji nebo obcemi. Stejně tak se má zvýšit počet ekologicky šetrných vozidel, která se používají k zajištění dopravní obslužnosti. Má to přinést lepší ovzduší hlavně ve městech a také pomoci ochraně klimatu. Zákon počítá s výjimkou například pro zemědělská nebo lesnická vozidla, pásová vozidla, vozidla určená speciálně pro ozbrojené síly, sanitky nebo třeba autojeřáby.
Minimální podíl ekologických vozidel do konce roku 2025 je stanoven pro osobní automobily, mikrobusy a lehká užitková vozidla na 29,7 procenta, pro autobusy 41 procent a pro nákladní automobily devět procent. V dalším období do konce roku 2030 se limity dále zvýší. "Poloviny podílu stanoveného pro autobusy bude muset být dosaženo bezemisními vozidly," uvedlo už dříve ministerstvo pro místní rozvoj. Dohled nad dodržováním zákona bude mít antimonopolní úřad.
Podstatnou informací je skutečnost, že vláda v důvodové zprávě uvádí, že dopad na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty nelze vyčíslit. Náklady se budou odvíjet od toho, zda půjde například o vozidlo na plyn nebo třeba na vodík, a záviset bude i na značce vozidla a jeho modelu.