V posledních letech mírně klesá počet nehod způsobených vlivem námrazy, sněhu a náledí na vozovce. Loni se takto stalo 1829 dopravních nehod, což je i vlivem pandemie nejméně za posledních deset let. Mnoho řidičů však nedodržuje některá pravidla pro zimní provoz. Například podle statistik havaruje v zimě každé 17. auto na letních pneumatikách, problémem je i neodstraňování sněhu či námrazy z výhledu. Upozornil na to podle ČTK BESIP.
V posledních sedmi letech setrvale klesá počet závažných nehod, kterých se loni vlivem zimního počasí stalo 1829, meziročně asi o 55 procent méně. Pozitivní trend může být podle BESIP způsoben nárůstem teplot v nejchladnějších měsících roku. Průměrná teplota vzduchu v prvních třech a posledních dvou měsících mezi lety 2011 a 2013 byla 0,64 stupně, zatímco průměr za stejné měsíce mezi lety 2014 až 2020 byl 2,14 stupně.
Z policejních statistik z období 2011-2020 vyplynulo, že nejvíce nehod se stalo na vozovce ve stavu "náledí, ujetý sníh, neposypané“, 53 procent veškerých nehod bylo způsobených vlivem námrazy, sněhu a náledí. U kategorií "souvislá vrstva sněhu“ a "náledí, ujetý sníh, posypané“ došlo přibližně ke 46 procentům nehod. Nejnižší četnost nehod a jejich vážných následků připadala na kategorii náhlá změna stavu vozovky.
Rizikovým faktorem je při zimním počasí zejména používání letních pneumatik. BESIP upozorňuje, že letní pneumatiky zkřehnou a jejich jízdní vlastnosti se změní. Podle analýzy také až 30 procent řidičů používá zimní pneumatiky celoročně. Řidiči často tzv. dojíždějí pneumatiky, které svou hloubkou dezénové drážky už odpovídají požadavkům pro letní pneumatiky.
Dalším častým nešvarem řidičů v zimě, je zanedbávání různých povinností, například odstranění nečistoty, námrazy nebo sněhu z auta. Řidič také nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by mohl při uvolnění ohrozit bezpečnost provozu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.