Počet nehod v zimě klesá, jedna věc by to ještě zlepšila

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Auto Kelly
ČTK , AutoRoad.cz 5. prosince 2021 00:27
Sdílej:

V posledních letech mírně klesá počet nehod způsobených vlivem námrazy, sněhu a náledí na vozovce. Loni se takto stalo 1829 dopravních nehod, což je i vlivem pandemie nejméně za posledních deset let. Mnoho řidičů však nedodržuje některá pravidla pro zimní provoz. Například podle statistik havaruje v zimě každé 17. auto na letních pneumatikách, problémem je i neodstraňování sněhu či námrazy z výhledu. Upozornil na to podle ČTK BESIP.

V posledních sedmi letech setrvale klesá počet závažných nehod, kterých se loni vlivem zimního počasí stalo 1829, meziročně asi o 55 procent méně. Pozitivní trend může být podle BESIP způsoben nárůstem teplot v nejchladnějších měsících roku. Průměrná teplota vzduchu v prvních třech a posledních dvou měsících mezi lety 2011 a 2013 byla 0,64 stupně, zatímco průměr za stejné měsíce mezi lety 2014 až 2020 byl 2,14 stupně.

Z policejních statistik z období 2011-2020 vyplynulo, že nejvíce nehod se stalo na vozovce ve stavu "náledí, ujetý sníh, neposypané“, 53 procent veškerých nehod bylo způsobených vlivem námrazy, sněhu a náledí. U kategorií "souvislá vrstva sněhu“ a "náledí, ujetý sníh, posypané“ došlo přibližně ke 46 procentům nehod. Nejnižší četnost nehod a jejich vážných následků připadala na kategorii náhlá změna stavu vozovky.

Rizikovým faktorem je při zimním počasí zejména používání letních pneumatik. BESIP upozorňuje, že letní pneumatiky zkřehnou a jejich jízdní vlastnosti se změní. Podle analýzy také až 30 procent řidičů používá zimní pneumatiky celoročně. Řidiči často tzv. dojíždějí pneumatiky, které svou hloubkou dezénové drážky už odpovídají požadavkům pro letní pneumatiky.

Dalším častým nešvarem řidičů v zimě, je zanedbávání různých povinností, například odstranění nečistoty, námrazy nebo sněhu z auta. Řidič také nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by mohl při uvolnění ohrozit bezpečnost provozu.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.