Maximální dojezd nového vozu ŠKODA ENYAQ iV činí více než 520 km*, přičemž SUV těží z vynikající aerodynamiky. Díky svému aerodynamickému tvaru karoserie dosahuje první čistě elektrický model značky ŠKODA vynikající hodnoty součinitele odporu vzduchu cx od 0,257.
Kromě karoserie, která byla v kompletně aerodynamicky optimalizována, přispívá k této výborné hodnotě také řada chytrých prvků: speciální aerodynamická kola, aktivní rolo chlazení v centrálním přívodu vzduchu na přídi vozu a rovněž speciálně tvarovaná vnější zpětná zrcátka, která nejsou umístěna v okenním trojúhelníku A-sloupku, ale na přední části dveří.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Karoserie je navržena tak, aby byla jak emocionální, tak aerodynamická. V kombinaci s účinným elektromotorem o výkonu 150 kW urazí ENYAQ iV 80 v režimu WLTP s plně nabitou baterií více než 520 kilometrů*.
Aktivní chladicí rolo řídí podle potřeby přívod vzduchuV přední části vozu ENYAQ iV se v centrálním přívodu vzduchu nachází nastavitelné chladicí rolo. V závislosti na potřebě vzduchu pro chlazení elektrického pohonu, lithium-iontové baterie a klimatizace, otevře elektronika chladicí rolo vždy pouze tak, na kolik je to nutné. Pokud je rolo úplně zavřené, dochází k výraznému zlepšení aerodynamiky vozu a k prodloužení dojezdu až o sedm kilometrů. Důmyslný tvar spodní části předního nárazníku a unikátně tvarované spoilery před předními koly směrují vzduch pod vozidlo, kde proudí podél podvozku a baterie. Společně se vzduchovými clonami Air Curtains, umístěnými v předním nárazníku pro další zrychlení vzduchu, optimalizují tyto prvky proudění vzduchu současně kolem podběhů kol směrem k zadní části automobilu. Protože jen samotná kola tvoří přibližně 25 % odporu vzduchu, jsou pro model ENYAQ iV k dispozici aerodynamická kola z lehké slitiny, jež snižují vzduchové turbulence.
Vnější zpětná zrcátka, střešní spoiler a difuzor na zadním nárazníku minimalizují odpor vzduchu za vozemK dosažení nízkého součinitele odporu vzduchu výrazně přispívá také snížení turbulencí za vozidlem. Protažený profil střechy a střešní spoiler s integrovanými finlety po stranách zvyšují přítlak vozu a společně s odtrhovými hranami zadního nárazníku zajišťují hladké proudění vzduchu kolem karoserie. Ke snížení turbulencí a ke zlepšení proudění vzduchu pod automobilem přispívá i plochý podvozek. Kromě toho snižuje turbulence za vozidlem také kombinace střešního spoileru a difuzoru zadního nárazníku s integrovaným spoilerem. Proudění vzduchu kolem vozu ovlivňují také aerodynamicky a aeroakusticky optimalizovaná vnější zpětná zrcátka, jejichž tvar vede vzduch cíleně směrem k zádi. Právě z tohoto důvodu jsou zpětná zrcátka umístěna na přední části dveří a nikoliv v trojúhelníku okna A-sloupku.
*předběžné hodnoty
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.