Společnost ŠKODA AUTO dnes ve svém mateřském závodě uvedla do provozu novou Centrální pilotní halu. Během vývoje nových modelů se zde realizují rozsáhlé analýzy a vyrábějí se předsériové vozy. Ty jsou před zahájením výroby podrobeny rozsáhlým testům ze strany technického vývoje a oddělení pro zajištění kvality.
Budova kombinuje mimo jiné karosárnu, montáž, měřící centrum a studio na podporu virtuální reality. Centrální pilotní hala je tak na dobu elektromobility připravena: K dispozici jsou zde dobíjecí místa a vhodná stanoviště pro montáž i pro technické zkoušky na elektrovozech. Celkový objem investic dosahuje 20,4 milionu euro. Díky tomu společnost ŠKODA AUTO investuje do své budoucnosti a otevírá po novém Centru pro konstrukci testovacích vozidel a prototypů další vysoce moderní centrum pro stavbu předsériových vozů.
Dr. Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky, zdůrazňuje: „V rámci přípravy na náběh sériové výroby slouží pilotní hala jako rozhraní mezi oblastmi výroby a logistiky, technického rozvoje a zajišťování kvality. Provádíme zde přípravy nezbytné pro plynulý náběh výroby nových modelů. Díky nejmodernějšímu vybavení nám nová Centrální pilotní hala poskytuje ideální podmínky k realizaci komplexních analýz, provádění nezbytných testů a inspekcí nebo optimalizaci strojních zařízení a nástrojů, než je využijeme v sériové výrobě.“
Odborníkům společnosti ŠKODA AUTO je v nové pilotní hale k dispozici samostatný malý závod na výrobu automobilů: Kromě robotických stanic, kde se kompletují karoserie, se zde také nacházejí oddělení montáže a výstupní kontroly. K dispozici jsou navíc také zařízení pro virtuální realitu a 3D tiskárny. Systémy i procesy jsou navrženy tak, aby bylo možné uskutečnit veškeré nezbytné zkoušky i analýzy jak u vozů se spalovacími motory, tak u částečně či plně elektrifikovaných modelů. Jakmile projekt splní vysoké požadavky kladené na kvalitu, opouští pilotní halu – přičemž jak vozidlo, tak výrobní proces jsou poté považovány za připravené pro sériovou výrobu.
Dvoupodlažní budova v areálu továrny je vysoká 22 metrů a rozprostírá se na ploše 12 142 metrů čtverečních, což odpovídá více než jednomu a půl fotbalovým hřištím. Jak zdejší zaměstnanci, tak pracovníci z jiných odborných oblastí zde naleznou moderní pracovní podmínky. Kromě prostor pro schůzky a školení jsou zde k dispozici také dobíjecí stanice pro elektrické vozy. Vedle toho poskytuje světelný tunel ideální podmínky na prezentaci předsériových vozů.
Za účelem použití nejnovějších technologií pro montáž předsériových vozů v budoucnosti je budova koncipována tak, aby bylo možné dovybavit ji například flexibilními robotickými kabinami. V 70. letech 20. století byla tato budova nejprve využívána ke galvanickému pozinkování nárazníků pro vůz ŠKODA 100, přičemž automobilka tento komplex později využívala jako sklad. Po rekonstrukci, která započala v září roku 2019, lze nyní jak plochy, tak budovu využívat efektivnějším způsobem. Nová Centrální pilotní hala splňuje nejvyšší požadavky také z hlediska energetické účinnosti: Vnější stěny byly důkladně tepelně odizolovány a společnost ŠKODA AUTO využívá k osvětlení celé budovy LED technologii, přičemž instalovat zde lze v budoucnu rovněž fotovoltaické moduly.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?