Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

AutoRoad.cz, 1. prosince 2020, 20:06 Aktualizováno 2.12.2020, 02:39 Google+

Studie zkoumala účinnost automatizovaných nouzových brzdových systémů (AEB - Autonomous Emergency Braking) v oblasti prevence nárazu zezadu. Autoři křížově odkazovali na údaje zahrnující: informace ze záznamníků dat událostí ve vzorku 1,5 milionu vozidel v roce 2017 a 1,8 milionu v roce 2018; informace o povaze kolizí extrahované z databáze ACI-ISTAT a modelové informace o automobilech na silnicích (veřejný registr automobilů).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem

Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem | foto: Scania

Sdílejte článek

Výzkum se zaměřil konkrétně na srážky zezadu a na roli, kterou hraje brzdový asistenční systém. Výsledky ukázaly, že zavedení brzdového asistenčního systému významně zvyšuje bezpečnost. Průměrné snížení počtu srážek zezadu u vozidel starších než 3 roky bylo odhadnuto na 45 %. Téměř jedné ze dvou srážek bylo zabráněno díky této technologii.

Členské země EU schválily seznam bezpečnostních opatření, která budou od 6. července 2022 součástí povinné výbavy vozidel. Jedná se o nařízení EU 2019/2144. Pokročilé technologie zabraňující následkům dopravních nehod na životech a zdraví se stanou standardem pro všechna nově vyráběná vozidla (doposud k dispozici pouze u některých modelů, většinou jako příplatková výbava). Zavedení uvedených opatření by mohlo představovat největší pokrok v oblasti bezpečnosti silničního provozu v Evropě od zavedení bezpečnostního pásu.

Součástí opatření je mj. vyspělý systém nouzového brzdění, který dokáže automaticky detekovat možnou srážku a aktivovat brzdový systém vozidla a zpomalit vozidlo s cílem zabránit srážce nebo zmírnit její následky. Opatření jsou součástí tzv. třetího balíčku pro mobilitu, který obsahuje nové standardy pro bezpečnější vozidla, aktualizovaná pravidla pro bezpečnou silniční infrastrukturu a strategii pro autonomní způsob přepravy. Postupné nasazovaní automatizovaných a autonomních vozidel do provozu, za dodržení všech požadavků na bezpečnost jejich uživatelů i dalších účastníků silničního provozu, má velký potenciál přispět ke snížení nehodovosti. Autonomní mobilita představuje ve střednědobém horizontu významný trend v dopravě, který bude dál rozvíjen na národní i evropské úrovni, a to s akcentem na zvyšování bezpečnosti provozu a jeho účastníků.

„Systém nouzového brzdění pomáhá zabránit nárazům do zadní části vpředu jedoucího vozidla a zmírnit jejich následky. Je založen na propojení radarového snímače se systémem regulace jízdní dynamiky (ESP) nebo elektronickým řízením stability (ESC). V raném stádiu varuje řidiče a v případě nutnosti mu poskytuje pomoc aktivním brzděním,“ uvádí Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy. Systém AEB je také začleněn do nárazových testů organizace Euro NCAP, v říjnu 2020 bylo zveřejněno hodnocení bezpečnosti plně elektrického vozidla Volkswagen ID.3. Detailní test AEB systému je rozdělen na 3 části: v čase 2:35 nejprve vozidlo vs. chodec, následně vozidlo vs. cyklista (71 %), nakonec v čase 3:09 vozidlo vs. vozidlo (88 % vč. systému varování při vybočení z jízdního pruhu). Kompletní informace z testu uvedeného vozidla jsou k dispozici zde.

Pokročilé asistenční systémy řidiče jako prostředek redukce dopravních nehod
V září 2019 byl v Silničním obzoru publikován článek Pokročilé asistenční systémy řidiče jako prostředek redukce dopravních nehod, který se zaměřil na systémy AEB a LDW (Lane Departure Warning; asistent prevence opuštění jízdního pruhu). „S kolegy jsme predikovali potenciál těchto systémů na snížení počtu fatálních nehod na pozemních komunikacích v České republice. Srovnáním získaných výsledků se zahraničními studiemi se ukázalo, že nikterak nevybočují z očekávaných, vypočítaných či sledovaných hodnot z hlediska přínosů asistenčních systémů. Celkově jsme v odhadu dopadu AEB a LDW na bezpečnost o něco opatrnější a vidíme potenciál předcházet zhruba 30 % smrtelných nehod na českých silnicích. Taková hodnota není ani zdaleka zanedbatelná, neboť za sledované pětileté období (pozn. 2013-2017) by nedošlo k cca 800 smrtelným nehodám, zachráněno by tím bylo až 875 životů,“ uvádí Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV.

Vytisknout

Diskuze: Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Vodíková mapa ČR je k dispozici pro odborníky i veřejnost

Audi TT RS Coupe Iconic Edition

Audi TT RS Coupe Iconic Edition, limitka k 25. výročí

Kia EV6 GT - nejvýkonnější Kia vstupuje na český trh

Kia EV6 GT - nejvýkonnější Kia vstupuje na český trh

Neprodávanější dodávka? Nenápadná Toyota Proace

Neprodávanější dodávka? Nenápadná Toyota Proace

Škoda Kodiaq

TEST: Škoda Kodiaq 1.5 TSI – stačí základní benzinová motorizace na rodinné SUV?

Renault 4

Renault představí nový show car Renault 4

Opel Astra GSe

Opel představil ostrou verzi Astry s přídomkem GSe, těšit se můžeme na 225 koní

Toyota Camry

TEST: Toyota Camry 2.5 Hybrid, měli by se v Boleslavi začít bát?

Geely GE11

Čínská Geely koupila podíl v luxusní automobilce Aston Martin

Nová karbonová kola automobilky Porsche

Akcie Porsche první den na burze

Modernizované BMW Z4

Modernizované BMW Z4 vstupuje na český trh s cenami od 1,2 milionu Kč

Volvo

Roztržitost, zapomnětlivost, spěch, nezodpovědnost? Nevadí, Volvo to zařídí za vás...

ZIP

Každý si myslí, že metodu zipu zná, ale mnozí mohou v tomto článku "objevit Ameriku"

Škoda zahajuje pilotní projekt „CITIGO E-PILOT“ v České republice

Do elektromobility putují další státní peníze, Škoda úzce spolupracuje

Škoda Octavia RS

TEST: Škoda Octavia RS Challenge Plus – v něčem skvělá, v něčem bohužel tragická..

reklama

Doporučujeme

Nový Ford Kuga HEV je jedním ze 17 elektrifikovaných modelů pro evropské trhy

Nové SUV Ford Kuga HEV jde do výroby. Přes elektrickou pomoc sprint nemusí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Akcie Porsche první den na burze

  2. TEST: Toyota Camry 2.5 Hybrid, měli by se v Boleslavi začít bát?

  3. Čínská Geely koupila podíl v luxusní automobilce Aston Martin

  4. Opel představil ostrou verzi Astry s přídomkem GSe, těšit se můžeme na 225 koní

  5. Renault představí nový show car Renault 4

  6. Kia EV6 GT - nejvýkonnější Kia vstupuje na český trh

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud