Druhý letošní start si na své konto při Kowax Rallysprintu připsal Petr Gargulák. Mladý jezdec v okolí Valašského Meziříčí závodil s vozem Peugeot 208 R2 z dílen Minařík Racing. Na sedadlo spolujezdce stejně jako v Příbrami usedl Karel Voltner. Posádka Gargulák – Voltner od pořadatelů dostala přidělené startovní číslo 37 a mohla vyrazit do pekelně horkého závodu. To kluci ještě navíc netušili, že jim bude pořádně horko, nejen díky počasí.
„Po vítězství na Rally Příbram jsme se na Valašskou rally moc těšili a byli jsme před ní skvěle naladěni. Po zkušenostech a poznatcích z prvního závodu jsem chtěl provést pár změn v nastavení vozu před soutěží, avšak nebyl prostor na test a ani nám nebylo umožněno vyzkoušet set-up na shakedownu pořadatelem, jelikož byl určen pouze pro posádky startujících v rámci dvoudenních soutěží. Nezbylo nic jiného, než změny provádět na přejezdech mezi rychlostními zkouškami, což se mi v průběhu soutěže podařilo a našli jsme vhodné nastavení,“ uvedl Petr Gargulák.
Hned na první rychlostní zkoušce, kterou byla RZ Fulnek, Petr s Karlem ukázali, že se na sprintu v Příbrami dobře rozjeli. I když v kabině vozu panovaly pochybnosti, protože klukům měřený test moc nesedl a viděli zde velké rezervy, dokázali rychlostní zkoušku vyhrát v hodnocení třídy 6, což bylo milé překvapení hned na začátku závodu. „Na druhé zkoušce už se nám tempo dařilo zlepšit, ale mou chybou jsme cca v půlce RZ vyjeli lehce mimo trať a zbývající část zkoušky jsem se nemohl opět chytnout správného rytmu. Na třetí Bystřičku jsme se moc těšili, letos byla opravdu krásná. Tuto RZ jsme si opravdu užili a řídit „erdvojku“ na úzké zatáčkovité cestě kolem přehrady v lese byl opravdu zážitek. Ještě teď mám z toho husí kůži,“ popsal začátek závodu Petr Gargulák. Bohužel v průběhu rychlostní zkoušky Bystřička praskl svod na Peugetu 208 R2 a z výfuku se začaly ozývat zvláštní zvuky. Petr s Karlem dokroužili dopolední sekci na polygonu v Kopřivnici a těšili se do servisu. Zde šikovní mechanici z týmu Minařík Racing dali auto zpět do kondice a posádka mohla vyrazit znovu do bojů o první místo ve třídě. V tento moment na vedoucího Stříteského mladý Gargulák ztrácel pouhé 3,3 vteřiny. „Avšak na dlouhém přejezdu jsem cítil, jakoby auto nemělo ten správný výkon a při pohledu na data vozu, jsme zjistili, že škrtící klapka nefunguje na 100 %. I přes to jsme si řekli, že zkusíme zabojovat, ale na časech to bylo opravdu znát. RZ Lešná se nám podařilo zajet podle našich představ s obrovským nasazením, ale v cíli této zkoušky jsme zjistili, že jsme si sami nadělili vteřinu z prvního průjezdu, kdy jsme byli mimo trať,“ řekl Petr Gargulák. Posádku tyto trable lehce demotivovaly, ale nevzdali se. Kluci do toho šli opět na plno a do karet jim hrálo, že sedmá rychlostní zkouška byla spíše z kopce. Jelo se opravdu naplno i s menšími technickými problémy, což dokazuje skvělý čas na RZ, kde kluci porazili výkonnější vozy ve třídě 5 s turbomotory a dokonce i řadu čtyřkolek.
„Vrcholem celého dramatu bylo, že nám před poslední zkouškou auto z ničeho nic na přejezdu zhaslo. Při pokusu o nastartování naštěstí motor naskočil, ale dashboard nefungoval, nešlo nám vyřadit a při každém přeřazení jsem musel ubírat plyn. Závěrečnou zkoušku jsme tedy startovali se zhasnutým motorem, abych šetřil spojku a nastartovali těsně před probliknutím zeleného semaforu. Během zkoušky jsem neviděl otáčky motoru a ani ukazatel zařazeného rychlostního stupně. Řadil jsem pouze podle sluchu a připadal jsem si jak v 50. letech. Byl to pořádný adrenalin (smích),“ popsal závěrečné problémy Petr Gargulák. Posádka Gargulák – Voltner si pořádně oddychla, když dojela do cíle závodu a dokázala udržet 2. místo ve třídě 6. Třešničkou na dortu bylo předvolání po soutěži sportovní komisí a kluci museli zavézt Peugeot 208 R2 na “rozebírku“. Zde vše dopadlo bez problému. „Musím zpětně říct, že jsme měli teplotně horkou Valašskou rally opravdu horkou. Chtěl bych poděkovat všem co nás podpořili v tomto startu a pevně věřím, že tyto trable nás posouvají jen a jen vpřed,“ zhodnotil náročný závod Petr Gargulák. Valaška pro mladého jezdce tedy nakonec dobře dopadla a k druhému místu ve třídě si Petr Gargulák se spolujezdcem Karlem Voltnerem připsal také 5. místo v hodnocení Rallysprint série.
www.gargulakpetr.com
www.instagram.com/petrgargulakrally
www.facebook.com/petrgargulakrally
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.