Automobilové soutěže KOWAX ValMez Rally a KOWAX Rallysprint mají za sebou první úvodní sekci první etapy. Po čtyřech rychlostních zkoušel vedl Václav Pech o 4,2 před Janem Kopeckým a o 17,4 před Janem Černým. Po poledním servisu posádky znovu vyrazí na trať, aby absolvovaly totožný program.
Ohlasy jezdců v posledním servisu:
Jan Kopecký
„Snažím se prakticky o nemožné, porazit auto kategorie WRC. Vašek kraluje ve své kategorie, my ve své. Bohužel pro nás se jedou Fulnek a Tatrovka, kde se z nulové rychlosti jede na maximum. Tam na něj nestačíme. Ty druhé dvě jsou rychlejší v lese, tam jsme schopni Vaškovi konkurovat. Ale jakmile se auto musí rozjíždět, nemáme šanci.“
Ondřej Bisaha
„Teď jsme bohužel dali jednu velmi měkkou gumu a kvůli tomu hodně ztrácíme. Kloužeme po trati zleva doprava. Profilově mně tyto RZ moc nesedí. Jsem za poslední tři roky zvyklý na něco jiného, tady je to hodně rovné, málo technické. Neumím se na vytočenou pětku trefovat mezi stromy, to mně moc nesedí.“
Václav Pech
„Je to až děsivé, že na třech vložkách mezi námi byly desetinové rozdíly. Přitom Leška a Bystřička byla strašně těžké. Pro Tatru jsme udělali změny na autě. Dali jsme dvě tvrdší kola, která jsme vezli jako rezervu, auto jsme přitvrdil, aby bylo okruhovější. Vypadá to, že se to povedlo. Jede se natvrdo, čeká se na chybu jednoho z nás. Míst, kde se dá udělat, je hodně.“
Filip Mareš
„Je mi jedno, jak vypadá trať, za volantem tohoto vozu se cítím dobře. Mým úkolem je odjet to v co nejkratším čase, což se mi teď dopoledne vůbec nedaří. Abych držel tempo, musím najít vteřiny, které ztrácíme. Zatím nejsem s naším výkonem spokojený.“
Jan Černý
„Měli jsme malé problémy na polygonu, zdejší tratě se mi líbí. Jsme spokojení, chceme se pohybovat kolem bedny v celkovém pořadí, a to se nám zatím daří.“
Miroslav Jakeš
„Počasí vychází, gumy jsme taky vybrali dobré. Zvládli jsme to bez krizovky. Kluci před námi jsou pokaždé o vteřinku rychlejší, musíme trošku přidat. Dáme proto tvrdší gumy, trošku změním nastavení a zkusím trošku později brzdit do rychlejších zatáček.“
Roman Odložilík
„Rychlostní zkoušky jsou velmi rychlé, ale nám to bohužel nejede kvůli technickým problémům. Vynechává nám motor a tady v Kopřivnici to bylo úplně nejhorší. Uvidíme, co se nám podaří v servisu, ale už nemůžeme pomýšlet na žádný pořádný výsledek.“
Petr Semerád
„Bylo to těžká sekce. Ze začátku jsme jeli hezky s Marešem a Jakešem, ale Bystřička se mi nelíbí. Snažil jsem se ji prodal, bohužel jsme udělali chybu a chytili defekt. Nechali jsme jsme tam 15-20 vteřin, což není tak hrozné. Můžeme být rádi, že jedeme dál. Na místo před námi máme odstup, Alberta Taxise bychom za sebou měli nechat. Takže můžeme jet v klidu a sbírat zkušenosti.“
Albert von Thurn und Taxis
„Jsem velmi spokojený s časy i umístěním, které mě překvapuje. Pokud bych udržet Top Ten, bylo by to fantastické. Erzety jsou velmi těžké, rychlé a uskákané. Máme nový rozpis, který je velmi jednoduchý, který mi vyhovuje. Je snazší pro hlavu, můžu lépe reagovat.“
Jan Jelínek
„Podle mě zatím nejpovedenější je RZ Bystřička. Uvidíme, jak to půjde dál. Některé úseky jsou až moc rychlé, dlouho na plynu mezi stromy.“
Jan Dohnal
„Dvoukolka pro mě představuje novou výzvu. Potřebujeme se auto naučit pořádně ovládat a dostat se na limit. Jdeme po krůčcích, zkoušíme nové věci a snažím se auto poznávat. Konkurenci pochopitelně sledujeme, kluci jsou mladí a draví. Je jasné, že budou dělat všechno pro to, aby nás předjeli. My se naopak budeme snažit udržet je za zády.“
René Dohnal
„Jede se nám dobře, ale pořád se učíme s novým autem. Ještě stále máme drobné problémy s brzdami, na které jsem si stěžoval již v minulém závodě. Toto auto je odlišné, než jsme zvyklí. Jsme hodně rychlí na výjezdu ze zatáček díky turbu, ale zatím nejsem spokojen s brzdami. Letos se soustředíme na rallysprinty.“
Egon Smékal
„První runda byla dobrá, můžu být spokojený. Od začátku jedeme maximum, i když pár vteřinek by se tam našlo. Trať je pěkná, místy rychlá, místy technická. Líbilo se mi, je to klasická Valaška. Pokud jde o počasí, nám by seděl déšť, ale pro každého je to stejné.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.