Na letošní Bohemia Drive Rally Příbram byl překonán jeden historický rekord. Ve věku 19 let, 2 měsíce a 12 dní se stal Petr Semerád nejmladším absolutním vítězem rally u nás, tedy alespoň podle dostupných statistik. Nutno dodat, že českým jezdcem, protože Kalle Rovanperä loni vyhrál Rally Bohemia, když mu nebylo ještě ani 19 let. Statistik zatím bylo dost, pojďme k samotné soutěži.
Do Příbrami odjížděl Petr Semerád se spolujezdcem Jiřím Hovorkou a týmem City Taxi Racing po velmi slibném výkonu na Rally Bohemia. Ten byl bohužel zakončen havárií krátce před koncem soutěže a brzy bylo jisté, že se vůz v krátkém čase do Příbrami nestačí opravit. Maďarský Topp-Cars Rally Team měl ale ještě v záloze starší evoluci Škody Fabia R5, se kterou se nakonec posádka postavila v Příbrami na start. „Jenom fakt, že zde můžeme startovat je pro nás veliký zázrak. Po Bohemce nebyla situace nejlepší, ale všichni jsme se semkli a zapracovali jsme na startu na Příbrami. Takže musím všem zúčastněným poděkovat v čele s našimi partnery, City Taxi a týmem Topp-Cars Rally Team. Cíl tady nebude bojovat o přední příčky, ale ve svém tempu až do cíle. Potřebujeme nasbírat zkušenosti s R5kou a proto tady taky jsme," přiznával před startem Petr Semerád.
Přestože cílem nebylo jet naplno, hned úvodní rychlostní zkoušku Petr Semerád vyhrál a ujal se vedení v soutěži. Zbytek první sekce už mu ale tolik nevyšel. „První sekce nebyla špatná. Úvodní rychlostní zkouška nám vyloženě sedla a i přes to, že jsem se starou evolucí Fabie v plném tempu vlastně nikdy nejel, nám souhra s autem fungovala velmi dobře. Na druhé RZ jsem zvolil jistou jízdu, protože jsem brzy poznal, že nemám ideální rozpis. Ve třetí RZ jsem si zase jel svoje svižné tempo a čas byl uspokojující. Přeci jenom jsme tu jeli poprvé a jet proti ostříleným závodníkům, kteří tu startovali mnohokrát, nebylo vůbec jednoduché. No a na RZ4 jsem udělal hloupou chybu, za kterou bych se nejradši hanbou propadl. Hned po startu jsem spadl do škarpy, kde jsem nechal několik vteřin a díky tomu se náš odstup na první dva značně navýšil. Jediná věc, která nás trošku trápila, bylo nastavení auta. Proto jsme v servisu změnili výšku auta a rezervu přesunuli více do středu vozu.“
Po servisu se posádka vydala stíhat Vojtu Štajfa a Martina Vlčka. Po třech vítězství na rychlostních zkouškách a havárii Vojty Štajfa se Petr Semerád ujal před závěrečnou rychlostní zkoušku vedení, ale o pouhých 1,2 sekundy před „Vlčákem“. Rozhodnutí měla přinést závěrečná rychlostní zkouška. Petr Semerád dobře věděl, že musí jet rychle, ale nesmí si dovolit chybovat. Skvělý výkon ve druhé sekci ale korunoval i další vyhranou rychlostní zkouškou a v cíli se mohlo začít slavit! „Druhá sekce se nám vyloženě podařila, vyhráli jsme všechny čtyři rychlostní zkoušky, přeskočili Martina Vlčka a těsně vyhráli. Škoda Vojty Štajfa, který havaroval, předváděl krásný sport. Po předposlední rychlostní zkoušce byl rozestup pouhou vteřinu, takže to bylo opravdu napínavé. Naštěstí se nám podařilo vyhrát i tu poslední erzetu a první místo si udržet. Chci moc poděkovat všem partnerům v čele s City Taxi a Rockstar Energy. Je také potřeba poděkovat našemu dodavateli pneumatik Michelin, firmě Pneu Sport v čele s panem Pavlem Janebou, bez kterého bychom se takto vysoko pohybovat nemohli. Zároveň jde velké poděkování do Maďarska našemu týmu, který odvedl neuvěřitelnou práci a postavil nás na start v Příbrami s perfektně připraveným vozem.“
Radost s výkonem i výsledkem panovala i v týmu, za který promluvila manažerka Veronika Zemánková. „Jsme rádi, že se start naší posádky podařilo zajistit a kluci se předvedli ve velmi dobrém světle. Nebyla to jednoduchá soutěž, což dokazuje množství odstoupených posádek. Můžeme říci, že úkol nabrat zkušenosti a dokončit soutěž byl splněn na 100%. Navíc celkovým vítězstvím nás Petr s Jirkou všechny ujistili, že jdeme správnou cestou. Jsme šťastní a klukům gratulujeme k vítězství ve strhujícím závěru!“
Další soutěží bude pro tým City Taxi Racing blížící se Kowax Valašská Rally Valmez, na kterou by měl být již k dispozici opravený vůz Škoda Fabia Rally2 evo.
P.S.: A na závěr ještě jedna statistická zajímavost – Petr Semerád je stále i nejmladším vítězem klasifikace v rámci sprintů. Když vyhrál dvoukolky na Vyškově 2018, tak mu nebylo ještě ani 17 let.
Tomáš Wanka
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?