Naše rallyová sezona má za sebou nejen všechny mistrovské i volné podniky, ale i pohár HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY vypsaný pro posádky jedoucí na závodních pneumatikách HANKOOK. Jeho účastníkům se letos nadmíru dařilo napříč všemi šampionáty, třídami i kategoriemi. Pojďme se podívat, jak to letos všechno dopadlo.
Poměrně přesvědčivými vítězi HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY se stali letošní vicemistři třídy 2 v MČR Martin Šikl - Petr Vilímek na Mitsubishi Lancer. Ti si sice vybrali na Rally Příbram svoji slabší chvilku, když v první etapě havarovali, ale jejich předchozích pět druhých míst ve třídě 3 jim dalo dostatečný bodový náskok, který už v posledních soutěžích nikdo nepřekonal. Naproti tomu dramatická byla až do konce situace na druhém místě. To díky svému vítězství ve třídě 8 na Rally Vsetín uhájili Petr Krajča – Jan Houšť na Renaultu Clio, kterým se letos podařil vítězný „double“, když se stali ve třídě 8 jak mistry v MČR, tak vítězi v Rallysprint sérii. K tomu přidali ještě vice-mistrovský titul v téže třídě na Slovensku. Stříbro v HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY uhájili ovšem pouze o jeden bod před drtivě spurtujícími miláčky davů Josefem a Jaroslavem Urbanovými na Škodě 130 LR. Ti vyhráli nabitou třídu 17 v Jeseníkách i ve Vsetíně, díky čemuž se rázem vyšvihli až na bronzovou příčku a i oni si tak zajistili cenu ve formě pneumatik HANKOOK zdarma. Vzhledem k tomu, jakou „drift-show“ k potěše diváků na všech soutěžích předvádějí, si nelze představit nikoho jiného, kdo by si tuto cenu zasloužil více. Navíc zvítězili ve třídě 17 i v konečném pořadí Rallysprint série. Z medailového postu, taktéž o jediný bod, sesadili legendárního a stále velmi rychlého Jindřicha Štolfu se Zdeňkem Hawlem na Roveru Metro. Ti však z toho určitě nejsou příliš smutní, protože se jim letos podařilo získat mistrovský titul v kategorii 5 v MČR-HA.
Na pátém místě shodně skončili další rychlí piloti historických vozidel. Jiří Káňa s atraktivním Fordem Sierra Cosworth a Jan Frei, který se do elitní pětky vyhoupl díky vítězství ve Vsetíně. To však získal netradičně s Ladou VFTS zapůjčenou od Martina Klika, který kromě vozu „zapůjčil“ i sám sebe, když absolvoval vsetínskou soutěž s Janem Freiem opět jako navigátor. Motor Freiovi „princezny“ Škody 130 LR totiž dodýchal už na předchozí Rally Příbram. A právě vítězstvím ve Vsetíně si Jan Frei pojistil pro sebe i svého stabilního spolujezdce Petra Šlegla mistrovský hattrick v nejobsazenější kategorii 4 v MČR-HA. Zajímavostí je, že Káňa i Frei v klasifikaci HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY nejenom že získali stejný počet bodů, ale oba shodně dokončili po třech podnicích a oba obsadili jedno první a dvě druhá místa ve své kategorii 4, čili v jejich případě nebylo možné použít ke klasifikaci žádné z těchto pomocných kritérií. Na sedmé místo poháru se díky třetímu místu v kategorii v Příbrami a čtvrtému ve Vsetíně propracovali Petr Farník – Ladislav Zuzánek se Škodou Favorit, kteří zároveň ukončují skupinu posádek na 2. -7. místě v letošní HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY, které mají mezi sebou pouze minimální (nebo dokonce žádné) bodové rozestupy. Dařilo se jim i v MČR-HA, kde letos získali Farník se Zuzánkem celkový bronz v prestižní kategorii 4.
S odstupem pak následují na osmém místě Petr a Pavel Jurečkovi s historickým Subaru Impreza, devátí jsou letošní dvojití vicemistři třídy 8 v MČR i v Rallysprint sérii Jiří Pohlídal – Vladimír Machoň na Renaultu Clio. Elitní desítku uzavírá další mladý talentovaný objev letošní sezony a vítěz třídy 11 v Rallysprint sérii Tomáš Uher na dieselové Škodě Fabia RS, navigovaný Markétou Kuderovou.
Ve svých třídách a kategoriích se výrazně dařilo i většině jezdců, kteří obsadili v HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY příčky ve druhé desítce. Dvanáctí Jan a Aleš Hodoušovi (Škoda Fabia RS) jsou vicemistři MČR ve třídě 11, třináctí Bohumír Svoboda ml. – Zbyněk Soběhart na pohledné Škodě 1000 MB zase letos s přesvědčivým náskokem zvítězili v MČR-HA v kategorii 2. To samé se podařilo celkovým vítězům kategorie 3 MČR-HA, šestnáctému Petru Němcovi s Janem Mikulíkem. Patnáctí Marek Štuksa s Ondřejem Novákem se svým Favoritem zase obsadili třetí příčku v MČR-HA v kategorii 5 a osmnáctí Martin Černý – Jaroslav Krajča se s krásnou Ladou VFTS stali vítězi třídy 18 v Rallysprint sérii (byť v HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY paradoxně lépe zabodovali v rámci klasifikace kategorie 4 MČR-HA, protože zde byl větší počet účastníků, a kde také dvakrát zasáhli i do bojů na špičce celkového pořadí MČR-HA). Zajímavostí je na šestnáctém místě česká (nejen) formulová legenda Tomáš Enge a také to, že až dvacáté místo patří Miroslavu Jakešovi s Petrem Machů. Ti sice předvedli úžasný boj o třetí příčku na Barum Rally s Danim Sordem, ale většinu sezony absolvovali ještě v jejich vysloužilé Fabii S2000. Ta už nebyla proti smečce vozů R5 příliš konkurenceschopná, takže i přes pěkné výkony vycházela posádka na soutěžích s rychlým profilem tratí, hrkajíce v omezovači otáček, bodově naprázdno.
„Z výčtu úspěchů výše je více než evidentní, že jezdci na pneumatikách HANKOOK letos promlouvali do výsledků MČR, RSS a MČR-HA velmi výrazně, což nás samozřejmě velmi těší. Obzvláště to platí v MČR-HA, kde účastníci HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY obsadili celková první místa dokonce ve čtyřech z pěti vypsaných kategorií, které jsou zároveň těmi nejobsazovanějšími! Velkou radost máme i z nadějných výsledků jezdců startujících na pneumatikách HANKOOK premiérově na vozech nejrychlejší kategorie R5,“ hodnotí letošní úspěšnou sezonu Martin Kamiš, zástupce promotéra poháru, společnosti MK-RACING.
Konečné pořadí HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY 2018 (první dvacítka):
Posádka Vůz Třída / Kat. Šampionát Body 1 Martin Šikl – Petr Vilímek Mitsubishi Lancer Evo IX 3 MČR 34 2 Petr Krajča – Jan Houšť Renault Clio Sport 8 RSS 31 3 Josef Urban - Jaroslav Urban Škoda 130 LR 17 RSS 30 4 Jindřich Štolfa – Z. Hawel/M. Krčmář Rover Metro GTI 5 MČR-HA 29 5 Jiří Káňa - Ivo VybíralJan Frei - Petr Šlegl/Martin Klik Ford Sierra CosworthŠkoda 130 LR/Lada VFTS4
4
MČR-HA
MČR-HA
29
29
7 Petr Farník - Ladislav Zuzánek Škoda Favorit 136L 4 MČR-HA 28 8 Petr Jurečka - Pavel Jurečka Subaru Impreza 555 4 MČR-HA 25 9 Jiří Pohlídal jun - Vladimír Machoň Renault Clio Sport 8 RSS 24 10 Tomáš Uher - Markéta Kuderová Tomáš Uher - Markéta KuderováŠkoda Fabia RS 11 RSS 22 11 Petr Michálek - Roman Maryška Suzuki Swift 4 MČR-HA 21 12 Jan Hodouš – Aleš Hodouš Škoda Fabia RS 11 MČR 19 13 Bohumír Svoboda – Zbyněk Soběhart Škoda 1000 MB 2 MČR-HA 19 14 Petr Hrobský - Dalibor Štěpán Mitsubishi Lancer Evo IX 3 MČR 19 15 Marek Štuksa - Ondřej Novák Škoda Favorit 136L 5 MČR-HA 18 16 Tomáš Enge - Lucie Engová Škoda 130 LR 4 MČR-HA 17 17 Petr Němec – Jan Mikulík Lada VAZ 21011 MTX 3 MČR-HA 16 18 Martin Černý - Jaroslav Krajča Lada VFTS 4 MČR-HA 16 19 Martin Hrachovec - Illéšová Hana Škoda 130 RS 17 RSS 16 20 Miroslav Jakeš – Petr Machů Škoda Fabia S2000 / R5 2 MČR 14Celkem bylo v letošní HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY opět klasifikováno více než padesát jezdců převážně z České republiky, doplněných také o slovenské posádky. V bodovém hodnocení poháru je zohledněn i počet účastníků startujících ve třídě či kategorii (HA). Plný počet bodů tak získávají pouze posádky, jejichž třída či kategorie má v daném závodě 10 a více účastníků. Pokud jich startuje v daném závodě méně, bodové ohodnocení se postupně snižuje. Výsledky proto zpravidla dobře odrážejí reálnou hodnotu sportovních výkonů posádky během celé sezony, ale samozřejmě i spolehlivost.
Nejlepší tři posádky konečného pořadí získávají věcné ceny v podobě sad závodních pneumatik HANKOOK v rozměru a typu odpovídajících jejich vozidlu v celkové hodnotě přibližně 100.000 Kč. Ceny věnuje promotér soutěže a zároveň distributor pneumatik, společnost MK-RACING, a vítězné posádky se o ně podělí takto: 1. místo – 8 ks pneu, 2. místo - 4 ks pneu, 3. místo - 2 ks pneu.
Přejeme jezdcům, fanouškům i členům týmů krásné prožití vánočních svátkům, klidný závěr roku a úspěšný vstup do roku nového. Více informací o poháru HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY 2018 a posléze o dalším ročníku 2019 najdete na stránkách www.hankookmotorsport.cz v sekci HANKOOK TROPHY.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).