Naše rallyová sezona má za sebou nejen všechny mistrovské i volné podniky, ale i pohár HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY vypsaný pro posádky jedoucí na závodních pneumatikách HANKOOK. Jeho účastníkům se letos nadmíru dařilo napříč všemi šampionáty, třídami i kategoriemi. Pojďme se podívat, jak to letos všechno dopadlo.
Poměrně přesvědčivými vítězi HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY se stali letošní vicemistři třídy 2 v MČR Martin Šikl - Petr Vilímek na Mitsubishi Lancer. Ti si sice vybrali na Rally Příbram svoji slabší chvilku, když v první etapě havarovali, ale jejich předchozích pět druhých míst ve třídě 3 jim dalo dostatečný bodový náskok, který už v posledních soutěžích nikdo nepřekonal. Naproti tomu dramatická byla až do konce situace na druhém místě. To díky svému vítězství ve třídě 8 na Rally Vsetín uhájili Petr Krajča – Jan Houšť na Renaultu Clio, kterým se letos podařil vítězný „double“, když se stali ve třídě 8 jak mistry v MČR, tak vítězi v Rallysprint sérii. K tomu přidali ještě vice-mistrovský titul v téže třídě na Slovensku. Stříbro v HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY uhájili ovšem pouze o jeden bod před drtivě spurtujícími miláčky davů Josefem a Jaroslavem Urbanovými na Škodě 130 LR. Ti vyhráli nabitou třídu 17 v Jeseníkách i ve Vsetíně, díky čemuž se rázem vyšvihli až na bronzovou příčku a i oni si tak zajistili cenu ve formě pneumatik HANKOOK zdarma. Vzhledem k tomu, jakou „drift-show“ k potěše diváků na všech soutěžích předvádějí, si nelze představit nikoho jiného, kdo by si tuto cenu zasloužil více. Navíc zvítězili ve třídě 17 i v konečném pořadí Rallysprint série. Z medailového postu, taktéž o jediný bod, sesadili legendárního a stále velmi rychlého Jindřicha Štolfu se Zdeňkem Hawlem na Roveru Metro. Ti však z toho určitě nejsou příliš smutní, protože se jim letos podařilo získat mistrovský titul v kategorii 5 v MČR-HA.
Na pátém místě shodně skončili další rychlí piloti historických vozidel. Jiří Káňa s atraktivním Fordem Sierra Cosworth a Jan Frei, který se do elitní pětky vyhoupl díky vítězství ve Vsetíně. To však získal netradičně s Ladou VFTS zapůjčenou od Martina Klika, který kromě vozu „zapůjčil“ i sám sebe, když absolvoval vsetínskou soutěž s Janem Freiem opět jako navigátor. Motor Freiovi „princezny“ Škody 130 LR totiž dodýchal už na předchozí Rally Příbram. A právě vítězstvím ve Vsetíně si Jan Frei pojistil pro sebe i svého stabilního spolujezdce Petra Šlegla mistrovský hattrick v nejobsazenější kategorii 4 v MČR-HA. Zajímavostí je, že Káňa i Frei v klasifikaci HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY nejenom že získali stejný počet bodů, ale oba shodně dokončili po třech podnicích a oba obsadili jedno první a dvě druhá místa ve své kategorii 4, čili v jejich případě nebylo možné použít ke klasifikaci žádné z těchto pomocných kritérií. Na sedmé místo poháru se díky třetímu místu v kategorii v Příbrami a čtvrtému ve Vsetíně propracovali Petr Farník – Ladislav Zuzánek se Škodou Favorit, kteří zároveň ukončují skupinu posádek na 2. -7. místě v letošní HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY, které mají mezi sebou pouze minimální (nebo dokonce žádné) bodové rozestupy. Dařilo se jim i v MČR-HA, kde letos získali Farník se Zuzánkem celkový bronz v prestižní kategorii 4.
S odstupem pak následují na osmém místě Petr a Pavel Jurečkovi s historickým Subaru Impreza, devátí jsou letošní dvojití vicemistři třídy 8 v MČR i v Rallysprint sérii Jiří Pohlídal – Vladimír Machoň na Renaultu Clio. Elitní desítku uzavírá další mladý talentovaný objev letošní sezony a vítěz třídy 11 v Rallysprint sérii Tomáš Uher na dieselové Škodě Fabia RS, navigovaný Markétou Kuderovou.
Ve svých třídách a kategoriích se výrazně dařilo i většině jezdců, kteří obsadili v HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY příčky ve druhé desítce. Dvanáctí Jan a Aleš Hodoušovi (Škoda Fabia RS) jsou vicemistři MČR ve třídě 11, třináctí Bohumír Svoboda ml. – Zbyněk Soběhart na pohledné Škodě 1000 MB zase letos s přesvědčivým náskokem zvítězili v MČR-HA v kategorii 2. To samé se podařilo celkovým vítězům kategorie 3 MČR-HA, šestnáctému Petru Němcovi s Janem Mikulíkem. Patnáctí Marek Štuksa s Ondřejem Novákem se svým Favoritem zase obsadili třetí příčku v MČR-HA v kategorii 5 a osmnáctí Martin Černý – Jaroslav Krajča se s krásnou Ladou VFTS stali vítězi třídy 18 v Rallysprint sérii (byť v HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY paradoxně lépe zabodovali v rámci klasifikace kategorie 4 MČR-HA, protože zde byl větší počet účastníků, a kde také dvakrát zasáhli i do bojů na špičce celkového pořadí MČR-HA). Zajímavostí je na šestnáctém místě česká (nejen) formulová legenda Tomáš Enge a také to, že až dvacáté místo patří Miroslavu Jakešovi s Petrem Machů. Ti sice předvedli úžasný boj o třetí příčku na Barum Rally s Danim Sordem, ale většinu sezony absolvovali ještě v jejich vysloužilé Fabii S2000. Ta už nebyla proti smečce vozů R5 příliš konkurenceschopná, takže i přes pěkné výkony vycházela posádka na soutěžích s rychlým profilem tratí, hrkajíce v omezovači otáček, bodově naprázdno.
„Z výčtu úspěchů výše je více než evidentní, že jezdci na pneumatikách HANKOOK letos promlouvali do výsledků MČR, RSS a MČR-HA velmi výrazně, což nás samozřejmě velmi těší. Obzvláště to platí v MČR-HA, kde účastníci HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY obsadili celková první místa dokonce ve čtyřech z pěti vypsaných kategorií, které jsou zároveň těmi nejobsazovanějšími! Velkou radost máme i z nadějných výsledků jezdců startujících na pneumatikách HANKOOK premiérově na vozech nejrychlejší kategorie R5,“ hodnotí letošní úspěšnou sezonu Martin Kamiš, zástupce promotéra poháru, společnosti MK-RACING.
Konečné pořadí HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY 2018 (první dvacítka):
Posádka Vůz Třída / Kat. Šampionát Body 1 Martin Šikl – Petr Vilímek Mitsubishi Lancer Evo IX 3 MČR 34 2 Petr Krajča – Jan Houšť Renault Clio Sport 8 RSS 31 3 Josef Urban - Jaroslav Urban Škoda 130 LR 17 RSS 30 4 Jindřich Štolfa – Z. Hawel/M. Krčmář Rover Metro GTI 5 MČR-HA 29 5 Jiří Káňa - Ivo VybíralJan Frei - Petr Šlegl/Martin Klik Ford Sierra CosworthŠkoda 130 LR/Lada VFTS4
4
MČR-HA
MČR-HA
29
29
7 Petr Farník - Ladislav Zuzánek Škoda Favorit 136L 4 MČR-HA 28 8 Petr Jurečka - Pavel Jurečka Subaru Impreza 555 4 MČR-HA 25 9 Jiří Pohlídal jun - Vladimír Machoň Renault Clio Sport 8 RSS 24 10 Tomáš Uher - Markéta Kuderová Tomáš Uher - Markéta KuderováŠkoda Fabia RS 11 RSS 22 11 Petr Michálek - Roman Maryška Suzuki Swift 4 MČR-HA 21 12 Jan Hodouš – Aleš Hodouš Škoda Fabia RS 11 MČR 19 13 Bohumír Svoboda – Zbyněk Soběhart Škoda 1000 MB 2 MČR-HA 19 14 Petr Hrobský - Dalibor Štěpán Mitsubishi Lancer Evo IX 3 MČR 19 15 Marek Štuksa - Ondřej Novák Škoda Favorit 136L 5 MČR-HA 18 16 Tomáš Enge - Lucie Engová Škoda 130 LR 4 MČR-HA 17 17 Petr Němec – Jan Mikulík Lada VAZ 21011 MTX 3 MČR-HA 16 18 Martin Černý - Jaroslav Krajča Lada VFTS 4 MČR-HA 16 19 Martin Hrachovec - Illéšová Hana Škoda 130 RS 17 RSS 16 20 Miroslav Jakeš – Petr Machů Škoda Fabia S2000 / R5 2 MČR 14Celkem bylo v letošní HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY opět klasifikováno více než padesát jezdců převážně z České republiky, doplněných také o slovenské posádky. V bodovém hodnocení poháru je zohledněn i počet účastníků startujících ve třídě či kategorii (HA). Plný počet bodů tak získávají pouze posádky, jejichž třída či kategorie má v daném závodě 10 a více účastníků. Pokud jich startuje v daném závodě méně, bodové ohodnocení se postupně snižuje. Výsledky proto zpravidla dobře odrážejí reálnou hodnotu sportovních výkonů posádky během celé sezony, ale samozřejmě i spolehlivost.
Nejlepší tři posádky konečného pořadí získávají věcné ceny v podobě sad závodních pneumatik HANKOOK v rozměru a typu odpovídajících jejich vozidlu v celkové hodnotě přibližně 100.000 Kč. Ceny věnuje promotér soutěže a zároveň distributor pneumatik, společnost MK-RACING, a vítězné posádky se o ně podělí takto: 1. místo – 8 ks pneu, 2. místo - 4 ks pneu, 3. místo - 2 ks pneu.
Přejeme jezdcům, fanouškům i členům týmů krásné prožití vánočních svátkům, klidný závěr roku a úspěšný vstup do roku nového. Více informací o poháru HANKOOK DRIVERS RALLY TROPHY 2018 a posléze o dalším ročníku 2019 najdete na stránkách www.hankookmotorsport.cz v sekci HANKOOK TROPHY.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.