Hustopečská dvojice Martin Rada – Jaroslav Jugas představila loni na Rally Vsetín žhavou novinku, italský speciál Abarth 124 Rally. Letos s tímto vozem absolvují seriál MČR v rally, AGROTEC PETRONAS rally bude jeho čtvrtým závodem. A jaké jsou aktuální pocity Martina Rady z kokpitu italského „štíra“?
„Jsem z auta nadšený! Zejména z řazení pádly pod volantem, akcelerace a agresivních brzd. Ale poprvé jedu se zadním náhonem, s přeplňovaným motorem, používám systémy ALS, Launch Control, kontrolu trakce a mám k dispozici různé mapy motoru,“ vypovídá hustopečský jezdec.
Martin Rada závodil posledních deset let s vozem Alfa Romeo 147. To byl vůz produkční skupiny N, Abarth 124 Rally je plnokrevný soutěžní speciál. A i když na fotkách vypadá jako velké auto, klame tělem. Ve skutečnosti je lehčí a kompaktnější než alfa, má kratší rozvor náprav i převis předních kol. Při premiéře na Rally Vsetín 2017 šlo posádce o první poznání vozu, postupnou snahu zrychlovat, ale hlavně o získávání zkušeností a dat k přizpůsobení podvozku na specifické české asfalty.
„Nedíval jsem se vůbec na časy ostatních. Hlavně mě zajímalo, jestli jsme se ve druhých průjezdech zlepšili. To se nám dařilo a posouvali jsme se postupně dopředu,“ poznamenal Martin Rada. „Na základě získaných poznatků a dat jsme podvozek vozu přes zimu poladili, ale jak úvod sezony ukázal, ještě nás čeká spousta další práce,“ doplnil.
Tím se dostáváme k letošní sezoně, kterou posádka Rada – Jugas odstartovala na Valašské rally ValMez. Následně se Abarth objevil i na Šumavě a v Českém Krumlově.
„Valaška byla prvním závodem velkého mistráku. To není lehká soutěž, a tak první kilometry úvodní etapy jsme jeli opravdu opatrně. Zejména nám dělalo problém vytahané bláto přes celou silnici, kdy není jednoduché se zadním náhonem zatáčku ideálně projet. Postupně jsme se zrychlovali a v sobotu už z toho bylo i dílčí prvenství v RZ ve třídě 4. Výsledné druhé místo ve třídě bylo pro nás příjemné překvapení. Největší rezervy jsem vnímal v trefování brzd, pořád jsem byl ´naprogramovaný´ z předchozí produkční alfy.
Podobný průběh měl i náš druhý závod na Šumavě, kdy jsme v pátek večer jeli hodně opatrně a následně v sobotu jsme v RZ8 museli odstoupit kvůli závadě na elektroinstalaci.
Proto jsme se těšili do Českého Krumlova, kde nás bohužel potkala velká voda. Odhad vývoje počasí jsme však úplně nezvládli a odjeli ze servisu z Českých Budějovic na tvrdém slicku. To, co se dělo na Svaté Jánu jsem dlouho nezažil. O to větší bylo překvapení z druhého místa ve třídě 4 po první sekci. Celkově jsme v Českém Krumlově získali další nové zkušenosti, třetí místo ve třídě 4 bylo super.
Po třech závodech figurujeme na průběžném druhém místě ve třídě 4. To je dobrá výchozí pozice do dalších soubojů této třídy. Našimi konkurenty jsou pouze vozy Porsche, které odpovídají pouze národním řádům, zatímco my startujeme s vozem podle regulí FIA R-GT. Do dalších startů se toho určitě nebojíme a věřím, že auto budeme dále přizpůsobovat tratím v MČR. A snad budu osobně také zrychlovat, abychom se přiblížili nejrychlejším ´poršákům´. Musím více věřit autu i sobě. Ale každý kilometr rychlostní zkoušky si užívám a auto mě neuvěřitelně baví,“ okomentoval letošní starty Martin Rada.
Více informací k soutěži bude postupně zveřejněno na oficiální stránce www.agrotecrally.cz, řada novinek bude dostupná i na facebookovém profilu Agrotec rally Hustopeče.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?