Hustopečská dvojice Martin Rada – Jaroslav Jugas představila loni na Rally Vsetín žhavou novinku, italský speciál Abarth 124 Rally. Letos s tímto vozem absolvují seriál MČR v rally, AGROTEC PETRONAS rally bude jeho čtvrtým závodem. A jaké jsou aktuální pocity Martina Rady z kokpitu italského „štíra“?
„Jsem z auta nadšený! Zejména z řazení pádly pod volantem, akcelerace a agresivních brzd. Ale poprvé jedu se zadním náhonem, s přeplňovaným motorem, používám systémy ALS, Launch Control, kontrolu trakce a mám k dispozici různé mapy motoru,“ vypovídá hustopečský jezdec.
Martin Rada závodil posledních deset let s vozem Alfa Romeo 147. To byl vůz produkční skupiny N, Abarth 124 Rally je plnokrevný soutěžní speciál. A i když na fotkách vypadá jako velké auto, klame tělem. Ve skutečnosti je lehčí a kompaktnější než alfa, má kratší rozvor náprav i převis předních kol. Při premiéře na Rally Vsetín 2017 šlo posádce o první poznání vozu, postupnou snahu zrychlovat, ale hlavně o získávání zkušeností a dat k přizpůsobení podvozku na specifické české asfalty.
„Nedíval jsem se vůbec na časy ostatních. Hlavně mě zajímalo, jestli jsme se ve druhých průjezdech zlepšili. To se nám dařilo a posouvali jsme se postupně dopředu,“ poznamenal Martin Rada. „Na základě získaných poznatků a dat jsme podvozek vozu přes zimu poladili, ale jak úvod sezony ukázal, ještě nás čeká spousta další práce,“ doplnil.
Tím se dostáváme k letošní sezoně, kterou posádka Rada – Jugas odstartovala na Valašské rally ValMez. Následně se Abarth objevil i na Šumavě a v Českém Krumlově.
„Valaška byla prvním závodem velkého mistráku. To není lehká soutěž, a tak první kilometry úvodní etapy jsme jeli opravdu opatrně. Zejména nám dělalo problém vytahané bláto přes celou silnici, kdy není jednoduché se zadním náhonem zatáčku ideálně projet. Postupně jsme se zrychlovali a v sobotu už z toho bylo i dílčí prvenství v RZ ve třídě 4. Výsledné druhé místo ve třídě bylo pro nás příjemné překvapení. Největší rezervy jsem vnímal v trefování brzd, pořád jsem byl ´naprogramovaný´ z předchozí produkční alfy.
Podobný průběh měl i náš druhý závod na Šumavě, kdy jsme v pátek večer jeli hodně opatrně a následně v sobotu jsme v RZ8 museli odstoupit kvůli závadě na elektroinstalaci.
Proto jsme se těšili do Českého Krumlova, kde nás bohužel potkala velká voda. Odhad vývoje počasí jsme však úplně nezvládli a odjeli ze servisu z Českých Budějovic na tvrdém slicku. To, co se dělo na Svaté Jánu jsem dlouho nezažil. O to větší bylo překvapení z druhého místa ve třídě 4 po první sekci. Celkově jsme v Českém Krumlově získali další nové zkušenosti, třetí místo ve třídě 4 bylo super.
Po třech závodech figurujeme na průběžném druhém místě ve třídě 4. To je dobrá výchozí pozice do dalších soubojů této třídy. Našimi konkurenty jsou pouze vozy Porsche, které odpovídají pouze národním řádům, zatímco my startujeme s vozem podle regulí FIA R-GT. Do dalších startů se toho určitě nebojíme a věřím, že auto budeme dále přizpůsobovat tratím v MČR. A snad budu osobně také zrychlovat, abychom se přiblížili nejrychlejším ´poršákům´. Musím více věřit autu i sobě. Ale každý kilometr rychlostní zkoušky si užívám a auto mě neuvěřitelně baví,“ okomentoval letošní starty Martin Rada.
Více informací k soutěži bude postupně zveřejněno na oficiální stránce www.agrotecrally.cz, řada novinek bude dostupná i na facebookovém profilu Agrotec rally Hustopeče.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.