Hustopečská dvojice Martin Rada – Jaroslav Jugas představila loni na Rally Vsetín žhavou novinku, italský speciál Abarth 124 Rally. Letos s tímto vozem absolvují seriál MČR v rally, AGROTEC PETRONAS rally bude jeho čtvrtým závodem. A jaké jsou aktuální pocity Martina Rady z kokpitu italského „štíra“?
„Jsem z auta nadšený! Zejména z řazení pádly pod volantem, akcelerace a agresivních brzd. Ale poprvé jedu se zadním náhonem, s přeplňovaným motorem, používám systémy ALS, Launch Control, kontrolu trakce a mám k dispozici různé mapy motoru,“ vypovídá hustopečský jezdec.
Martin Rada závodil posledních deset let s vozem Alfa Romeo 147. To byl vůz produkční skupiny N, Abarth 124 Rally je plnokrevný soutěžní speciál. A i když na fotkách vypadá jako velké auto, klame tělem. Ve skutečnosti je lehčí a kompaktnější než alfa, má kratší rozvor náprav i převis předních kol. Při premiéře na Rally Vsetín 2017 šlo posádce o první poznání vozu, postupnou snahu zrychlovat, ale hlavně o získávání zkušeností a dat k přizpůsobení podvozku na specifické české asfalty.
„Nedíval jsem se vůbec na časy ostatních. Hlavně mě zajímalo, jestli jsme se ve druhých průjezdech zlepšili. To se nám dařilo a posouvali jsme se postupně dopředu,“ poznamenal Martin Rada. „Na základě získaných poznatků a dat jsme podvozek vozu přes zimu poladili, ale jak úvod sezony ukázal, ještě nás čeká spousta další práce,“ doplnil.
Tím se dostáváme k letošní sezoně, kterou posádka Rada – Jugas odstartovala na Valašské rally ValMez. Následně se Abarth objevil i na Šumavě a v Českém Krumlově.
„Valaška byla prvním závodem velkého mistráku. To není lehká soutěž, a tak první kilometry úvodní etapy jsme jeli opravdu opatrně. Zejména nám dělalo problém vytahané bláto přes celou silnici, kdy není jednoduché se zadním náhonem zatáčku ideálně projet. Postupně jsme se zrychlovali a v sobotu už z toho bylo i dílčí prvenství v RZ ve třídě 4. Výsledné druhé místo ve třídě bylo pro nás příjemné překvapení. Největší rezervy jsem vnímal v trefování brzd, pořád jsem byl ´naprogramovaný´ z předchozí produkční alfy.
Podobný průběh měl i náš druhý závod na Šumavě, kdy jsme v pátek večer jeli hodně opatrně a následně v sobotu jsme v RZ8 museli odstoupit kvůli závadě na elektroinstalaci.
Proto jsme se těšili do Českého Krumlova, kde nás bohužel potkala velká voda. Odhad vývoje počasí jsme však úplně nezvládli a odjeli ze servisu z Českých Budějovic na tvrdém slicku. To, co se dělo na Svaté Jánu jsem dlouho nezažil. O to větší bylo překvapení z druhého místa ve třídě 4 po první sekci. Celkově jsme v Českém Krumlově získali další nové zkušenosti, třetí místo ve třídě 4 bylo super.
Po třech závodech figurujeme na průběžném druhém místě ve třídě 4. To je dobrá výchozí pozice do dalších soubojů této třídy. Našimi konkurenty jsou pouze vozy Porsche, které odpovídají pouze národním řádům, zatímco my startujeme s vozem podle regulí FIA R-GT. Do dalších startů se toho určitě nebojíme a věřím, že auto budeme dále přizpůsobovat tratím v MČR. A snad budu osobně také zrychlovat, abychom se přiblížili nejrychlejším ´poršákům´. Musím více věřit autu i sobě. Ale každý kilometr rychlostní zkoušky si užívám a auto mě neuvěřitelně baví,“ okomentoval letošní starty Martin Rada.
Více informací k soutěži bude postupně zveřejněno na oficiální stránce www.agrotecrally.cz, řada novinek bude dostupná i na facebookovém profilu Agrotec rally Hustopeče.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.