Hustopečská premiéra Abarthu 124 Rally

Rally Český Krumlov (CZE)
Rally Český Krumlov (CZE), foto: Marcela Svobodová - RallyZone.cz
Tomáš Plachý 13. června 2018 19:20
Sdílej:

Hustopečská dvojice Martin Rada – Jaroslav Jugas představila loni na Rally Vsetín žhavou novinku, italský speciál Abarth 124 Rally. Letos s tímto vozem absolvují seriál MČR v rally, AGROTEC PETRONAS rally bude jeho čtvrtým závodem. A jaké jsou aktuální pocity Martina Rady z kokpitu italského „štíra“?

„Jsem z auta nadšený! Zejména z řazení pádly pod volantem, akcelerace a agresivních brzd. Ale poprvé jedu se zadním náhonem, s přeplňovaným motorem, používám systémy ALS, Launch Control, kontrolu trakce a mám k dispozici různé mapy motoru,“ vypovídá hustopečský jezdec.

Martin Rada závodil posledních deset let s vozem Alfa Romeo 147. To byl vůz produkční skupiny N, Abarth 124 Rally je plnokrevný soutěžní speciál. A i když na fotkách vypadá jako velké auto, klame tělem. Ve skutečnosti je lehčí a kompaktnější než alfa, má kratší rozvor náprav i převis předních kol. Při premiéře na Rally Vsetín 2017 šlo posádce o první poznání vozu, postupnou snahu zrychlovat, ale hlavně o získávání zkušeností a dat k přizpůsobení podvozku na specifické české asfalty.

„Nedíval jsem se vůbec na časy ostatních. Hlavně mě zajímalo, jestli jsme se ve druhých průjezdech zlepšili. To se nám dařilo a posouvali jsme se postupně dopředu,“ poznamenal Martin Rada. „Na základě získaných poznatků a dat jsme podvozek vozu přes zimu poladili, ale jak úvod sezony ukázal, ještě nás čeká spousta další práce,“ doplnil.

Tím se dostáváme k letošní sezoně, kterou posádka Rada – Jugas odstartovala na Valašské rally ValMez. Následně se Abarth objevil i na Šumavě a v Českém Krumlově.

„Valaška byla prvním závodem velkého mistráku. To není lehká soutěž, a tak první kilometry úvodní etapy jsme jeli opravdu opatrně. Zejména nám dělalo problém vytahané bláto přes celou silnici, kdy není jednoduché se zadním náhonem zatáčku ideálně projet. Postupně jsme se zrychlovali a v sobotu už z toho bylo i dílčí prvenství v RZ ve třídě 4. Výsledné druhé místo ve třídě bylo pro nás příjemné překvapení. Největší rezervy jsem vnímal v trefování brzd, pořád jsem byl ´naprogramovaný´ z předchozí produkční alfy. 

Podobný průběh měl i náš druhý závod na Šumavě, kdy jsme v pátek večer jeli hodně opatrně a následně v sobotu jsme v RZ8 museli odstoupit kvůli závadě na elektroinstalaci.

Proto jsme se těšili do Českého Krumlova, kde nás bohužel potkala velká voda. Odhad vývoje počasí jsme však úplně nezvládli a odjeli ze servisu z Českých Budějovic na tvrdém slicku. To, co se dělo na Svaté Jánu jsem dlouho nezažil. O to větší bylo překvapení z druhého místa ve třídě 4 po první sekci. Celkově jsme v Českém Krumlově získali další nové zkušenosti, třetí místo ve třídě 4 bylo super.

Po třech závodech figurujeme na průběžném druhém místě ve třídě 4. To je dobrá výchozí pozice do dalších soubojů této třídy. Našimi konkurenty jsou pouze vozy Porsche, které odpovídají pouze národním řádům, zatímco my startujeme s vozem podle regulí FIA R-GT. Do dalších startů se toho určitě nebojíme a věřím, že auto budeme dále přizpůsobovat tratím v MČR. A snad budu osobně také zrychlovat, abychom se přiblížili nejrychlejším ´poršákům´. Musím více věřit autu i sobě.  Ale každý kilometr rychlostní zkoušky si užívám a auto mě neuvěřitelně baví,“ okomentoval letošní starty Martin Rada.

Více informací k soutěži bude postupně zveřejněno na oficiální stránce www.agrotecrally.cz, řada novinek bude dostupná i na facebookovém profilu Agrotec rally Hustopeče.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.