Jan Černý s Petrem Černohorským s Fordem Fiesta R5 MOGUL Racing teamu se připravují na Rallye Šumava.
Domácí šampionát MČR v rally pokračuje o víkendu tradiční českou soutěží, kterou je Rallye Šumava Klatovy. Nejstarší česká soutěž, která pamatuje na svém startu takové hvězdy, jako byl třeba Sandro Munari, či Walter Röhrl, i v letošním roce nabídne podívanou hodnou minimálně evropské úrovně. Pohled do seznamu přihlášených totiž vybízí k tomu, aby si divák myslel, že sleduje seznam z nějaké soutěže mistrovství Evropy v rally. Tak kvalitní konkurence se na startu Rallye Šumava dlouho nesešla. Jednou z posádek, které by měly bojovat o čelní příčky, je i posádka Fordu Fiesta R5 MOGUL Racing teamu Jan Černý - Petr Černohorský, kteří zde v loňském roce vystoupali na stupně vítězů.
Jan Černý, jezdec MOGUL Racing teamu: „Na rally Šumava jsem se jezdil s tátou dívat už jako kluk a vždycky jsem toužil po tom tady startovat. Podařilo se mi zde loni s Petrem Černohorským dojet na třetím místě a mám na tuhle soutěž pěkné vzpomínky. Vždy se jedná o kvalitně zorganizovanou soutěž s těžkými tratěmi, kde se hodně střídá charakter. Klasikou všech klasik je Činovský okruh, kde se závodí, pro rally netradičně, okruhovým způsobem, a je vždy více aut na trati. Pro nás jezdce je to vždy něco jiného, když před sebou vidíme jiné auto anebo jej sledujeme ve zpětných zrcátkách. Je to hodně o udržení koncentrace, ale diváci si to vždy užijí, zejména v diváckém místě „Na špici“ u Klatov, kde jsou jich vždy tisíce. S Petrem budeme chtít uspět i v té neskutečné konkurenci, která na Šumavě letos je a moc nás to motivuje. V žertu jsme si říkali, že už ani nemusíme jezdit do Evropy, když to nejlepší z Evropy přijede k nám. S Fordem jsme v minulých dnech testovali a zkoušeli jsme najít správný setup na Šumavu. Můžu říci, že mě každý kilometr s tímto autem víc a víc baví.“
Než Jan Černý s Petrem Černohorským odstartují do Rallye Šumava Klatovy s Fordem Fiesta R5 se startovním číslem 5 na dveřích, vraťme se ještě k poslednímu výsledku posádky MOGUL Racing teamu, kterou bylo páté místo na 37. Kowax Valašské Rally ValMez 2018. Jan Černý s Petrem Černohorským odstartovali na Valašské rally do své první soutěže v České republice s Fordem Fiesta R5 v barvách MOGUL Racing teamu a zahájili tak sezonu 2018, ve které je čeká šest soutěží mistrovství České republiky v rally a vybrané soutěže v mistrovství Evropy.
Janu Černému se úvod do soutěže povedl. Zahájil čtvrtým časem na úvodní rychlostní zkoušce Valašské rally i celého mistrovství, a zvykal si na nové auto, s nímž doposud absolvoval jen jednu testovací soutěž v Rakousku, kde se ale závodilo na mokrém a kluzkém povrchu. Během první etapy se posádce MOGUL Racing teamu dařilo dosahovat stabilních časů v TOP 5 a to bylo pozitivní. I druhá etapa Valašské rally odstartovala za suchého a slunečného počasí, ale rtuť teploměru zůstávala velmi nízko. Jan Černý do úvodní sekce II. etapy nezvolil ideální pneumatiky a z plánovaného útoku k posunu na stupně vítězů se soustředil na udržení své pozice, kterou od první etapy bylo průběžně páté místo. Pátou příčku uhájila dvojice Jan Černý - Petr Černohorský i ve druhé etapě a cílovou rampu soutěže na náměstí ve Valašském Meziříčí přejela jako pátá v pořadí. To znamená, že úkol, který si MOGUL Racing team před Valašskou rally stanovil, byl splněn.
Jan Černý, jezdec MOGUL Racing teamu: „Tratě valašské rally mám rád, líbí se mi střídání rytmu a rychlé úseky, ale právě v těch rychlejších zatáčkách jsem ještě neměl s Fiestou úplnou jistotu a potřebujeme najet další kilometry, abych auto správně cítil. V letošním roce byly rychlostní zkoušky oproti loňskému roku hodně pozměněné a myslím si, že to celkově soutěži jako takové prospělo. Já osobně jsem si užil i diváckou rychlostní zkoušku v Kopřivnici, kde jsem se ale nechal příliš unést atmosférou, jel hodně rozevlátě a na zdejším dost abrazivním povrchu jsem tady hodně sjel pneumatiky, na nichž jsme pak ještě museli odjet další dvě rychlostní zkoušky. To už byl pak spíš boj, než abychom mohli pomýšlet na nějaký další útok na soupeře před sebou. V českém šampionátu bereme z Valašky body za čtvrté místo a celkově páté místo v tak kvalitní konkurenci je na začátek sezony s novým autem výsledek, s nímž je v týmu spokojenost. Já osobně bych si přál být o něco výše, vždy chci bojovat o stupně vítězů, ale tady na Valašce nám k tomu něco chybělo. Máme ale z celé rally velké množství dat a poznatků a před startem na Šumavě zapracujeme. Chci moc pochválit Petra Černohorského za spolupráci a celý tým, který je pro mě sice nový, ale všichni pracují perfektně a s nadšením. Páté místo na Valašce je tedy výsledkem nás všech a myslím, že je to dobrý start do sezony a i do naší spolupráce."
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.