Jan Černý s Petrem Černohorským s Fordem Fiesta R5 MOGUL Racing teamu se připravují na Rallye Šumava.
Domácí šampionát MČR v rally pokračuje o víkendu tradiční českou soutěží, kterou je Rallye Šumava Klatovy. Nejstarší česká soutěž, která pamatuje na svém startu takové hvězdy, jako byl třeba Sandro Munari, či Walter Röhrl, i v letošním roce nabídne podívanou hodnou minimálně evropské úrovně. Pohled do seznamu přihlášených totiž vybízí k tomu, aby si divák myslel, že sleduje seznam z nějaké soutěže mistrovství Evropy v rally. Tak kvalitní konkurence se na startu Rallye Šumava dlouho nesešla. Jednou z posádek, které by měly bojovat o čelní příčky, je i posádka Fordu Fiesta R5 MOGUL Racing teamu Jan Černý - Petr Černohorský, kteří zde v loňském roce vystoupali na stupně vítězů.
Jan Černý, jezdec MOGUL Racing teamu: „Na rally Šumava jsem se jezdil s tátou dívat už jako kluk a vždycky jsem toužil po tom tady startovat. Podařilo se mi zde loni s Petrem Černohorským dojet na třetím místě a mám na tuhle soutěž pěkné vzpomínky. Vždy se jedná o kvalitně zorganizovanou soutěž s těžkými tratěmi, kde se hodně střídá charakter. Klasikou všech klasik je Činovský okruh, kde se závodí, pro rally netradičně, okruhovým způsobem, a je vždy více aut na trati. Pro nás jezdce je to vždy něco jiného, když před sebou vidíme jiné auto anebo jej sledujeme ve zpětných zrcátkách. Je to hodně o udržení koncentrace, ale diváci si to vždy užijí, zejména v diváckém místě „Na špici“ u Klatov, kde jsou jich vždy tisíce. S Petrem budeme chtít uspět i v té neskutečné konkurenci, která na Šumavě letos je a moc nás to motivuje. V žertu jsme si říkali, že už ani nemusíme jezdit do Evropy, když to nejlepší z Evropy přijede k nám. S Fordem jsme v minulých dnech testovali a zkoušeli jsme najít správný setup na Šumavu. Můžu říci, že mě každý kilometr s tímto autem víc a víc baví.“
Než Jan Černý s Petrem Černohorským odstartují do Rallye Šumava Klatovy s Fordem Fiesta R5 se startovním číslem 5 na dveřích, vraťme se ještě k poslednímu výsledku posádky MOGUL Racing teamu, kterou bylo páté místo na 37. Kowax Valašské Rally ValMez 2018. Jan Černý s Petrem Černohorským odstartovali na Valašské rally do své první soutěže v České republice s Fordem Fiesta R5 v barvách MOGUL Racing teamu a zahájili tak sezonu 2018, ve které je čeká šest soutěží mistrovství České republiky v rally a vybrané soutěže v mistrovství Evropy.
Janu Černému se úvod do soutěže povedl. Zahájil čtvrtým časem na úvodní rychlostní zkoušce Valašské rally i celého mistrovství, a zvykal si na nové auto, s nímž doposud absolvoval jen jednu testovací soutěž v Rakousku, kde se ale závodilo na mokrém a kluzkém povrchu. Během první etapy se posádce MOGUL Racing teamu dařilo dosahovat stabilních časů v TOP 5 a to bylo pozitivní. I druhá etapa Valašské rally odstartovala za suchého a slunečného počasí, ale rtuť teploměru zůstávala velmi nízko. Jan Černý do úvodní sekce II. etapy nezvolil ideální pneumatiky a z plánovaného útoku k posunu na stupně vítězů se soustředil na udržení své pozice, kterou od první etapy bylo průběžně páté místo. Pátou příčku uhájila dvojice Jan Černý - Petr Černohorský i ve druhé etapě a cílovou rampu soutěže na náměstí ve Valašském Meziříčí přejela jako pátá v pořadí. To znamená, že úkol, který si MOGUL Racing team před Valašskou rally stanovil, byl splněn.
Jan Černý, jezdec MOGUL Racing teamu: „Tratě valašské rally mám rád, líbí se mi střídání rytmu a rychlé úseky, ale právě v těch rychlejších zatáčkách jsem ještě neměl s Fiestou úplnou jistotu a potřebujeme najet další kilometry, abych auto správně cítil. V letošním roce byly rychlostní zkoušky oproti loňskému roku hodně pozměněné a myslím si, že to celkově soutěži jako takové prospělo. Já osobně jsem si užil i diváckou rychlostní zkoušku v Kopřivnici, kde jsem se ale nechal příliš unést atmosférou, jel hodně rozevlátě a na zdejším dost abrazivním povrchu jsem tady hodně sjel pneumatiky, na nichž jsme pak ještě museli odjet další dvě rychlostní zkoušky. To už byl pak spíš boj, než abychom mohli pomýšlet na nějaký další útok na soupeře před sebou. V českém šampionátu bereme z Valašky body za čtvrté místo a celkově páté místo v tak kvalitní konkurenci je na začátek sezony s novým autem výsledek, s nímž je v týmu spokojenost. Já osobně bych si přál být o něco výše, vždy chci bojovat o stupně vítězů, ale tady na Valašce nám k tomu něco chybělo. Máme ale z celé rally velké množství dat a poznatků a před startem na Šumavě zapracujeme. Chci moc pochválit Petra Černohorského za spolupráci a celý tým, který je pro mě sice nový, ale všichni pracují perfektně a s nadšením. Páté místo na Valašce je tedy výsledkem nás všech a myslím, že je to dobrý start do sezony a i do naší spolupráce."
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?