Rallysprintová sezóna jako už pravidelně končila na Rally Vsetín. Na této soutěži nemohl chybět takřka domácí jezdec Petr Vraj se spolujezdcem Janem Mikulíkem a Škodou Favorit. Start na Vsetíně proměnili ve vítězství a i díky tomu obhájili loňské celkové prvenství ve třídě 18. Ačkoliv zde ovládli i skupinu 14-18, celkově obsadili druhou příčku takže jak už je zmíněno v nadpisu plán z počátku sezóny byl splněn jen napůl. Jak vypadala cesta k tomuto výsledku se dočtete v dalších odstavcích.
O Kopné a Vyškovu už jsme psali v předchozím článku a tak se teď přesuňme na začátek června, kdy tým kolem Petr Vraje vyrazil na rally Most, která po počátečních porodních bolestech nakonec našla své místo v kalendáři RSS. Kromě krátké divácké vložky, která vedla po obslužných cestách přímo na autodromu, čekaly na posádky i tři úseky v Krušných horách. Do soutěže kluci vstoupili dobře, když vyhráli první RZ ve skupině i ve třídě. Ovšem na dalších úsecích se jim už tak nevedlo a v polovině soutěže sice vedli třídu, ale ve skupině ztráceli na vedoucího Hladíka skoro 20 vteřin. Do druhé části šla posádka s tím, že zkusí zaútočit na vedoucí pozici ve skupině. Jenže plán se začal hroutit hned na první RZ sekce kde se jim stal osudný retardér z pneumatik, který kluci rozrazili, takže následovala 20 vteřinová penalizace. Na rychlostních testech v Krušných horách chtěla posádka zabojovat alespoň o vítězství ve třídě, ale stalo se něco nečekaného. „Soutěž jsme rozjeli dobře, ale ukázalo se, že Jirka Hladík má přece jenom víc zkušeností. Hned ráno obul tvrdou směs na celé auto a to bylo rozhodující. Když jsme odpoledne obuli stejně vypadalo to, že vše funguje výborně, ale v osudném retardéru auto i díky gumám zahnulo jinak, než jsem čekal a bylo po nadějích. Pak jsem vše dorazil tím, že jsem ve vzniklém stresu zapomněl pořádně pít. To způsobilo, že jsem se už v průběhu RZ 7 začal cítit divně a v cíli RZ-ty jsem skoro odpadnul. Během přejezdu na další zkoušku jsme se s Honzou dohodli, že to nějak dojedeme a v nejhorším případě bude řídit on. Nakonec jsme se dovlekli až na cílovou rampu a já si odvezl velké ponaučení.“ Takto popsal Petr situaci, která vedla k druhému místu ve třídě a pátému ve skupině.
Za necelé dva měsíce účastníci RSS vyrazili do Pačejova, kde na ně čekaly tradiční rychlostní zkoušky s výjimkou otočených Čečelovic. Zde Petr s Honzou startovali již potřetí, takže soutěž pro ně nebyla neznámá. Hned od první RZ se ujali vedení ve třídě i ve skupině jenže na dalších zkouškách začali na Hladíka postupně ztrácet. „Na vině byly vadnoucí brzdy našeho Favorita“, vysvětlil problém Vraj. Kluci se teda smířili s tím, že ani tentokrát skupinu nevyhrají. Ovšem Petr je bojovník a tak se vše nakonec rozhodlo až na poslední RZ. „Ve druhé sekci jsem se postupně sžíval s přehřívajícími brzdami až se mi nakonec podařilo najít vhodný způsob jak je pošetřit tak aby auto brzdilo po celou RZ. I díky tomu jsme na předposlední RZ stáhli z Hladíkova náskoku 7 vteřin a najednou jsme se dostali na čtyřvteřinovou ztrátu. To znamenalo, že ještě nic není ztraceno. Poslední byl legendární Muničák, který má sice jen 5km, ale za pokus to stálo. Jel jsem opravdu úplně naplno a Favorit schytal neskutečné množství ran. Jenže Jirka se rozhodl nedat nám to lacino, takže v cíli jsme na něj stáhli jen vteřinu.“ Na rampě tudíž borci z Valašska brali pohár za vítězství ve třídě a druhé místo ve skupině.
Po Pačejovské rally čekal na posádku start v rámci demonstrační jízdy na Barum rally kde jako obvykle předvedli velkou šou. V září měli v plánu ještě Rally Jeseníky ta však byla zrušena a tak zbyl již na začátku zmiňovaný Vsetín. „Na domácím Vsetíně jsem jel vyloženě na pohodu což bylo vidět i na dosahovaných časech. Vyhrát jsme nepotřebovali, tak jsem šetřil techniku a užíval si domácí prostředí. Před poslední RZ jsme se díky chybám soupeřů dostali do vedení a tak jsme na posledním testu zabojovali a získali nečekané vítězství ve třídě i skupině.“
Na závěr jsme požádali Petra Vraje i jeho spolujezdce Jana Mikulíka o zhodnocení celé sezóny a prozrazení plánů do budoucna.
Petr Vraj: Celou sezónu jsem si závodění vyloženě užíval takže ji hodnotím velmi kladně. Mrzí mě snad jen Rally Most kde jsem zbytečně zkazil dobře rozjetý závod. Příští rok si dám pauzu, protože se chci věnovat i jiným činnostem, ale na rally určitě nezanevřu. I když je Favorit na prodej tak je možné, že se s nějakým autem někde příští rok svezu. Chtěl bych teď poděkovat všem kdo se na letošní sezóně podíleli v prvé řadě Honzovi za perfektní diktování rozpisu a taky starání se o finance, dále celé mé rodině za podporu, přítelkyni Elišce za trpělivost a ještě mechanikům Jirkovi, Ondrovi, Milanovi a Danovi za pomoc při přípravě auta a Pavlovi Zátorskému s Tomášem Dostálem za precizní servisní zázemí na závodech.
Jan Mikulík: Pro mě to byla další bezva sezóna se super pilotem v super autě takže ji hodnotím taky kladně. Já jsem rád, když je závodění hlavně zábava a té jsem si letos užil opravdu dost. Jak už zmínil Petr, Favorit se prodává takže i já jsem plánoval na příští rok pauzu, ale nakonec mě oslovil jeden kamarád a tak se asi svezu v pořádné zadokolce z východu. Na závěr bych chtěl poděkovat našim partnerům Pojistimeauto, Rallye design, Vančík Motorsport, APV a Lasercore bez jejichž podpory by jsme daleko nedojeli. Dík patří také mé ženě a dceři, že mi tenhle koníček tolerují. Speciální díky bych chtěl poslat Honzovi Žáčkovi z Rallye Designu, který nám v letošním roce hodně pomohl a to nejen návrhem designu našeho závoďáku.
Oba dva děkujeme všem našim fanouškům byli jste vždy hodně vidět a je radost pro vás jezdit!!!!
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.