Rallysprintová sezóna jako už pravidelně končila na Rally Vsetín. Na této soutěži nemohl chybět takřka domácí jezdec Petr Vraj se spolujezdcem Janem Mikulíkem a Škodou Favorit. Start na Vsetíně proměnili ve vítězství a i díky tomu obhájili loňské celkové prvenství ve třídě 18. Ačkoliv zde ovládli i skupinu 14-18, celkově obsadili druhou příčku takže jak už je zmíněno v nadpisu plán z počátku sezóny byl splněn jen napůl. Jak vypadala cesta k tomuto výsledku se dočtete v dalších odstavcích.
O Kopné a Vyškovu už jsme psali v předchozím článku a tak se teď přesuňme na začátek června, kdy tým kolem Petr Vraje vyrazil na rally Most, která po počátečních porodních bolestech nakonec našla své místo v kalendáři RSS. Kromě krátké divácké vložky, která vedla po obslužných cestách přímo na autodromu, čekaly na posádky i tři úseky v Krušných horách. Do soutěže kluci vstoupili dobře, když vyhráli první RZ ve skupině i ve třídě. Ovšem na dalších úsecích se jim už tak nevedlo a v polovině soutěže sice vedli třídu, ale ve skupině ztráceli na vedoucího Hladíka skoro 20 vteřin. Do druhé části šla posádka s tím, že zkusí zaútočit na vedoucí pozici ve skupině. Jenže plán se začal hroutit hned na první RZ sekce kde se jim stal osudný retardér z pneumatik, který kluci rozrazili, takže následovala 20 vteřinová penalizace. Na rychlostních testech v Krušných horách chtěla posádka zabojovat alespoň o vítězství ve třídě, ale stalo se něco nečekaného. „Soutěž jsme rozjeli dobře, ale ukázalo se, že Jirka Hladík má přece jenom víc zkušeností. Hned ráno obul tvrdou směs na celé auto a to bylo rozhodující. Když jsme odpoledne obuli stejně vypadalo to, že vše funguje výborně, ale v osudném retardéru auto i díky gumám zahnulo jinak, než jsem čekal a bylo po nadějích. Pak jsem vše dorazil tím, že jsem ve vzniklém stresu zapomněl pořádně pít. To způsobilo, že jsem se už v průběhu RZ 7 začal cítit divně a v cíli RZ-ty jsem skoro odpadnul. Během přejezdu na další zkoušku jsme se s Honzou dohodli, že to nějak dojedeme a v nejhorším případě bude řídit on. Nakonec jsme se dovlekli až na cílovou rampu a já si odvezl velké ponaučení.“ Takto popsal Petr situaci, která vedla k druhému místu ve třídě a pátému ve skupině.
Za necelé dva měsíce účastníci RSS vyrazili do Pačejova, kde na ně čekaly tradiční rychlostní zkoušky s výjimkou otočených Čečelovic. Zde Petr s Honzou startovali již potřetí, takže soutěž pro ně nebyla neznámá. Hned od první RZ se ujali vedení ve třídě i ve skupině jenže na dalších zkouškách začali na Hladíka postupně ztrácet. „Na vině byly vadnoucí brzdy našeho Favorita“, vysvětlil problém Vraj. Kluci se teda smířili s tím, že ani tentokrát skupinu nevyhrají. Ovšem Petr je bojovník a tak se vše nakonec rozhodlo až na poslední RZ. „Ve druhé sekci jsem se postupně sžíval s přehřívajícími brzdami až se mi nakonec podařilo najít vhodný způsob jak je pošetřit tak aby auto brzdilo po celou RZ. I díky tomu jsme na předposlední RZ stáhli z Hladíkova náskoku 7 vteřin a najednou jsme se dostali na čtyřvteřinovou ztrátu. To znamenalo, že ještě nic není ztraceno. Poslední byl legendární Muničák, který má sice jen 5km, ale za pokus to stálo. Jel jsem opravdu úplně naplno a Favorit schytal neskutečné množství ran. Jenže Jirka se rozhodl nedat nám to lacino, takže v cíli jsme na něj stáhli jen vteřinu.“ Na rampě tudíž borci z Valašska brali pohár za vítězství ve třídě a druhé místo ve skupině.
Po Pačejovské rally čekal na posádku start v rámci demonstrační jízdy na Barum rally kde jako obvykle předvedli velkou šou. V září měli v plánu ještě Rally Jeseníky ta však byla zrušena a tak zbyl již na začátku zmiňovaný Vsetín. „Na domácím Vsetíně jsem jel vyloženě na pohodu což bylo vidět i na dosahovaných časech. Vyhrát jsme nepotřebovali, tak jsem šetřil techniku a užíval si domácí prostředí. Před poslední RZ jsme se díky chybám soupeřů dostali do vedení a tak jsme na posledním testu zabojovali a získali nečekané vítězství ve třídě i skupině.“
Na závěr jsme požádali Petra Vraje i jeho spolujezdce Jana Mikulíka o zhodnocení celé sezóny a prozrazení plánů do budoucna.
Petr Vraj: Celou sezónu jsem si závodění vyloženě užíval takže ji hodnotím velmi kladně. Mrzí mě snad jen Rally Most kde jsem zbytečně zkazil dobře rozjetý závod. Příští rok si dám pauzu, protože se chci věnovat i jiným činnostem, ale na rally určitě nezanevřu. I když je Favorit na prodej tak je možné, že se s nějakým autem někde příští rok svezu. Chtěl bych teď poděkovat všem kdo se na letošní sezóně podíleli v prvé řadě Honzovi za perfektní diktování rozpisu a taky starání se o finance, dále celé mé rodině za podporu, přítelkyni Elišce za trpělivost a ještě mechanikům Jirkovi, Ondrovi, Milanovi a Danovi za pomoc při přípravě auta a Pavlovi Zátorskému s Tomášem Dostálem za precizní servisní zázemí na závodech.
Jan Mikulík: Pro mě to byla další bezva sezóna se super pilotem v super autě takže ji hodnotím taky kladně. Já jsem rád, když je závodění hlavně zábava a té jsem si letos užil opravdu dost. Jak už zmínil Petr, Favorit se prodává takže i já jsem plánoval na příští rok pauzu, ale nakonec mě oslovil jeden kamarád a tak se asi svezu v pořádné zadokolce z východu. Na závěr bych chtěl poděkovat našim partnerům Pojistimeauto, Rallye design, Vančík Motorsport, APV a Lasercore bez jejichž podpory by jsme daleko nedojeli. Dík patří také mé ženě a dceři, že mi tenhle koníček tolerují. Speciální díky bych chtěl poslat Honzovi Žáčkovi z Rallye Designu, který nám v letošním roce hodně pomohl a to nejen návrhem designu našeho závoďáku.
Oba dva děkujeme všem našim fanouškům byli jste vždy hodně vidět a je radost pro vás jezdit!!!!
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).