Rallysprintová sezóna jako už pravidelně končila na Rally Vsetín. Na této soutěži nemohl chybět takřka domácí jezdec Petr Vraj se spolujezdcem Janem Mikulíkem a Škodou Favorit. Start na Vsetíně proměnili ve vítězství a i díky tomu obhájili loňské celkové prvenství ve třídě 18. Ačkoliv zde ovládli i skupinu 14-18, celkově obsadili druhou příčku takže jak už je zmíněno v nadpisu plán z počátku sezóny byl splněn jen napůl. Jak vypadala cesta k tomuto výsledku se dočtete v dalších odstavcích.
O Kopné a Vyškovu už jsme psali v předchozím článku a tak se teď přesuňme na začátek června, kdy tým kolem Petr Vraje vyrazil na rally Most, která po počátečních porodních bolestech nakonec našla své místo v kalendáři RSS. Kromě krátké divácké vložky, která vedla po obslužných cestách přímo na autodromu, čekaly na posádky i tři úseky v Krušných horách. Do soutěže kluci vstoupili dobře, když vyhráli první RZ ve skupině i ve třídě. Ovšem na dalších úsecích se jim už tak nevedlo a v polovině soutěže sice vedli třídu, ale ve skupině ztráceli na vedoucího Hladíka skoro 20 vteřin. Do druhé části šla posádka s tím, že zkusí zaútočit na vedoucí pozici ve skupině. Jenže plán se začal hroutit hned na první RZ sekce kde se jim stal osudný retardér z pneumatik, který kluci rozrazili, takže následovala 20 vteřinová penalizace. Na rychlostních testech v Krušných horách chtěla posádka zabojovat alespoň o vítězství ve třídě, ale stalo se něco nečekaného. „Soutěž jsme rozjeli dobře, ale ukázalo se, že Jirka Hladík má přece jenom víc zkušeností. Hned ráno obul tvrdou směs na celé auto a to bylo rozhodující. Když jsme odpoledne obuli stejně vypadalo to, že vše funguje výborně, ale v osudném retardéru auto i díky gumám zahnulo jinak, než jsem čekal a bylo po nadějích. Pak jsem vše dorazil tím, že jsem ve vzniklém stresu zapomněl pořádně pít. To způsobilo, že jsem se už v průběhu RZ 7 začal cítit divně a v cíli RZ-ty jsem skoro odpadnul. Během přejezdu na další zkoušku jsme se s Honzou dohodli, že to nějak dojedeme a v nejhorším případě bude řídit on. Nakonec jsme se dovlekli až na cílovou rampu a já si odvezl velké ponaučení.“ Takto popsal Petr situaci, která vedla k druhému místu ve třídě a pátému ve skupině.
Za necelé dva měsíce účastníci RSS vyrazili do Pačejova, kde na ně čekaly tradiční rychlostní zkoušky s výjimkou otočených Čečelovic. Zde Petr s Honzou startovali již potřetí, takže soutěž pro ně nebyla neznámá. Hned od první RZ se ujali vedení ve třídě i ve skupině jenže na dalších zkouškách začali na Hladíka postupně ztrácet. „Na vině byly vadnoucí brzdy našeho Favorita“, vysvětlil problém Vraj. Kluci se teda smířili s tím, že ani tentokrát skupinu nevyhrají. Ovšem Petr je bojovník a tak se vše nakonec rozhodlo až na poslední RZ. „Ve druhé sekci jsem se postupně sžíval s přehřívajícími brzdami až se mi nakonec podařilo najít vhodný způsob jak je pošetřit tak aby auto brzdilo po celou RZ. I díky tomu jsme na předposlední RZ stáhli z Hladíkova náskoku 7 vteřin a najednou jsme se dostali na čtyřvteřinovou ztrátu. To znamenalo, že ještě nic není ztraceno. Poslední byl legendární Muničák, který má sice jen 5km, ale za pokus to stálo. Jel jsem opravdu úplně naplno a Favorit schytal neskutečné množství ran. Jenže Jirka se rozhodl nedat nám to lacino, takže v cíli jsme na něj stáhli jen vteřinu.“ Na rampě tudíž borci z Valašska brali pohár za vítězství ve třídě a druhé místo ve skupině.
Po Pačejovské rally čekal na posádku start v rámci demonstrační jízdy na Barum rally kde jako obvykle předvedli velkou šou. V září měli v plánu ještě Rally Jeseníky ta však byla zrušena a tak zbyl již na začátku zmiňovaný Vsetín. „Na domácím Vsetíně jsem jel vyloženě na pohodu což bylo vidět i na dosahovaných časech. Vyhrát jsme nepotřebovali, tak jsem šetřil techniku a užíval si domácí prostředí. Před poslední RZ jsme se díky chybám soupeřů dostali do vedení a tak jsme na posledním testu zabojovali a získali nečekané vítězství ve třídě i skupině.“
Na závěr jsme požádali Petra Vraje i jeho spolujezdce Jana Mikulíka o zhodnocení celé sezóny a prozrazení plánů do budoucna.
Petr Vraj: Celou sezónu jsem si závodění vyloženě užíval takže ji hodnotím velmi kladně. Mrzí mě snad jen Rally Most kde jsem zbytečně zkazil dobře rozjetý závod. Příští rok si dám pauzu, protože se chci věnovat i jiným činnostem, ale na rally určitě nezanevřu. I když je Favorit na prodej tak je možné, že se s nějakým autem někde příští rok svezu. Chtěl bych teď poděkovat všem kdo se na letošní sezóně podíleli v prvé řadě Honzovi za perfektní diktování rozpisu a taky starání se o finance, dále celé mé rodině za podporu, přítelkyni Elišce za trpělivost a ještě mechanikům Jirkovi, Ondrovi, Milanovi a Danovi za pomoc při přípravě auta a Pavlovi Zátorskému s Tomášem Dostálem za precizní servisní zázemí na závodech.
Jan Mikulík: Pro mě to byla další bezva sezóna se super pilotem v super autě takže ji hodnotím taky kladně. Já jsem rád, když je závodění hlavně zábava a té jsem si letos užil opravdu dost. Jak už zmínil Petr, Favorit se prodává takže i já jsem plánoval na příští rok pauzu, ale nakonec mě oslovil jeden kamarád a tak se asi svezu v pořádné zadokolce z východu. Na závěr bych chtěl poděkovat našim partnerům Pojistimeauto, Rallye design, Vančík Motorsport, APV a Lasercore bez jejichž podpory by jsme daleko nedojeli. Dík patří také mé ženě a dceři, že mi tenhle koníček tolerují. Speciální díky bych chtěl poslat Honzovi Žáčkovi z Rallye Designu, který nám v letošním roce hodně pomohl a to nejen návrhem designu našeho závoďáku.
Oba dva děkujeme všem našim fanouškům byli jste vždy hodně vidět a je radost pro vás jezdit!!!!
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.