Česká premiéra elektrického soutěžního a rallycrossového vozu se odehraje na Setkání mistrů. Bude ji mít na svědomí Jan Černý.
Sezona automobilových soutěží v České republice již skončila a Jan Černý se rozhodl úspěšný rok v české rally, kde vybojoval třetí místo v absolutní klasifikaci, oslavit startem s naprosto unikátním závodním vozem. Při Setkání mistrů v Sosnové u České Lípy již Honza Černý v minulosti předvedl několik velmi zajímavých soutěžních vozů včetně speciálů R5 a WRC. Pro letošní rok se rozhodl otestovat první elektrický rallycrossový a soutěžní speciál HIPER MK 1. Tento automobil pochází z dílen týmu STARD, za nímž stojí známý rakouský soutěžák Manfred Stohl. Právě Stohl tento vůz již na veřejnosti předvedl, jak na rallycrossové trati, tak na rychlostní zkoušce klasické rally. Jan Černý bude první Čech, který toto unikátní závodní vozidlo předvede divákům v České republice. Očekávaná premiéra se odehraje při Setkání mistrů 18. listopadu na Autodromu Sosnová u České Lípy.
Jan Černý, jezdec MOGUL ŠKODA ACA Racing týmu: „V dnešní době se stále více mluví o nástupu elektromobilů do běžného života a i do závodění. Vnímám velký rozmach formule E, a když jsem dostal šanci otestovat tohle unikátní auto, tak jsem ani vteřinu neváhal. Při testu jsem s tímto strojem najel jen několik kilometrů a pocity jsou opravdu hodně intenzivní. Je to něco naprosto jiného, než jsem si zatím vyzkoušel. Auto má pro použití při soutěžích výkon zhruba 350 koní. Může ale mít až 540 koní. Má také velmi zvláštní systém pohonu s dvěma motory a vyžaduje o hodně jiný systém řízení, než na jaký jsem zvyklý. Musím se přiznat, že mě ohromě láká možnost si tohle auto více vyzkoušet a zjistit, jestli je to cesta do budoucnosti motorsportu, anebo je to slepá ulička. Teď to nevím a chci to zjistit. V Sosnové budeme mít i naši Škodu Fabia R5 a chceme si udělat porovnání těchto dvou aut. Lákají mě nové věci a myslím, že to bude zajímat i velké množství diváků a odborné veřejnosti vidět tento závodní vůz v akci na vlastní oči. Pro mě bylo prvním největším dojmem z auta to, že nevydává vůbec žádný hluk motoru a přitom jede. V autě je slyšet spousta jiných mechanických zvuků od převodovky, přes diferenciály, které jinak motor přehluší, ale tady je skoro ticho. Těším se moc a těším se také na to, že naši Fábii R5 budu moci v Sosnové půjčit legendě světových rally, kterou je pan Markku Alén. Tenhle velký jezdec a velký profík má v sobě stále velkou touhu závodit a zkoušet nové věci a my jsme mu vyšli vstříc v tom, že si chce vyzkoušet veleúspěšný vůz R5, kterým Škoda Fabia R5 je. Velkou radost mám také z toho, že v Sosnové budeme proti sobě závodit s mým skvělým tátou, který stál a stojí u mého závodění v rally, a poprvé se utkáme proti sobě na trati. Bude to v kart crossových buginách a bude to určitě velká legrace.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.