Česká premiéra elektrického soutěžního a rallycrossového vozu se odehraje na Setkání mistrů. Bude ji mít na svědomí Jan Černý.
Sezona automobilových soutěží v České republice již skončila a Jan Černý se rozhodl úspěšný rok v české rally, kde vybojoval třetí místo v absolutní klasifikaci, oslavit startem s naprosto unikátním závodním vozem. Při Setkání mistrů v Sosnové u České Lípy již Honza Černý v minulosti předvedl několik velmi zajímavých soutěžních vozů včetně speciálů R5 a WRC. Pro letošní rok se rozhodl otestovat první elektrický rallycrossový a soutěžní speciál HIPER MK 1. Tento automobil pochází z dílen týmu STARD, za nímž stojí známý rakouský soutěžák Manfred Stohl. Právě Stohl tento vůz již na veřejnosti předvedl, jak na rallycrossové trati, tak na rychlostní zkoušce klasické rally. Jan Černý bude první Čech, který toto unikátní závodní vozidlo předvede divákům v České republice. Očekávaná premiéra se odehraje při Setkání mistrů 18. listopadu na Autodromu Sosnová u České Lípy.
Jan Černý, jezdec MOGUL ŠKODA ACA Racing týmu: „V dnešní době se stále více mluví o nástupu elektromobilů do běžného života a i do závodění. Vnímám velký rozmach formule E, a když jsem dostal šanci otestovat tohle unikátní auto, tak jsem ani vteřinu neváhal. Při testu jsem s tímto strojem najel jen několik kilometrů a pocity jsou opravdu hodně intenzivní. Je to něco naprosto jiného, než jsem si zatím vyzkoušel. Auto má pro použití při soutěžích výkon zhruba 350 koní. Může ale mít až 540 koní. Má také velmi zvláštní systém pohonu s dvěma motory a vyžaduje o hodně jiný systém řízení, než na jaký jsem zvyklý. Musím se přiznat, že mě ohromě láká možnost si tohle auto více vyzkoušet a zjistit, jestli je to cesta do budoucnosti motorsportu, anebo je to slepá ulička. Teď to nevím a chci to zjistit. V Sosnové budeme mít i naši Škodu Fabia R5 a chceme si udělat porovnání těchto dvou aut. Lákají mě nové věci a myslím, že to bude zajímat i velké množství diváků a odborné veřejnosti vidět tento závodní vůz v akci na vlastní oči. Pro mě bylo prvním největším dojmem z auta to, že nevydává vůbec žádný hluk motoru a přitom jede. V autě je slyšet spousta jiných mechanických zvuků od převodovky, přes diferenciály, které jinak motor přehluší, ale tady je skoro ticho. Těším se moc a těším se také na to, že naši Fábii R5 budu moci v Sosnové půjčit legendě světových rally, kterou je pan Markku Alén. Tenhle velký jezdec a velký profík má v sobě stále velkou touhu závodit a zkoušet nové věci a my jsme mu vyšli vstříc v tom, že si chce vyzkoušet veleúspěšný vůz R5, kterým Škoda Fabia R5 je. Velkou radost mám také z toho, že v Sosnové budeme proti sobě závodit s mým skvělým tátou, který stál a stojí u mého závodění v rally, a poprvé se utkáme proti sobě na trati. Bude to v kart crossových buginách a bude to určitě velká legrace.“
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?