Jan Černý s Petrem Černohorským z týmu MOGUL ŠKODA ACA RACING dokončili Barum Czech rally Zlín na 12. příčce.
Jan Černý s Petrem Černohorským o uplynulém víkendu absolvovali nejnáročnější soutěž mistrovství České republiky v rally, kterou je Barum Czech Rally Zlín. Posádka MOGUL ŠKODA ACA RACING týmu vyrazila na rychlostní zkoušky se Škodou Fabia R5 s níž se jí loni podařilo na stejné soutěži obsadit třetí místo.
Diváci sledující Barum Czech Rally Zlín na místě mohli hned od prvních kilometrů sledovat napínavý souboj evropské soutěžácké špičky a špičkových českých soutěžních jezdců. Jan Černý s Petrem Černohorským sváděli souboje v první desítce a na konci úvodní etapy jim patřilo průběžné sedmé místo s malou ztrátou na soupeře před sebou. Hodně rozbitá dvanáctá rychlostní zkouška ale velmi zamíchala pořadím a díky defektu se na ní Jan Černý s Petrem Černohorským propadli hluboko až na 14. příčku. Zbývající tři rychlostní zkoušky do cíle Barum Czech Rally Zlín se jezdec MOGUL ŠKODA ACA RACING týmu snažil časovou ztrátu snížit, ale odstup na soupeře před ním již byl příliš velký a bylo tedy důležitější soutěž dokončit s nepoškozeným vozem s ohledem na vývoj domácího mistrovství České republiky v rally, kde Jan Černý s Petrem Černohorským drží třetí příčku. Důležité body se posádce podařilo nasbírat i v juniorském mistrovství Evropy U-28, kde Janu Černému patří druhá příčka.
Jan Černý, jezdec MOGUL ŠKODA ACA RACING: „Evropské soutěže nám letos nevychází a smůla se na nás přilepila i na domácí Barumce. Tenhle závod mám moc rád, díky své náročnosti a vím, že je třeba tady hodně přemýšlet nad nasazením. Chyba se tady dá udělat hodně snadno a my se s Petrem snažili držet rozumné tempo a dařilo se nám to. Před dvanáctou rychlostní zkouškou jsme na páté místo, kde byl v tu chvíli Roman Kresta, ztráceli asi třináct vteřin a byli jsme stále v kontaktu se špičkou. Nemůžeme si dovolit příliš riskovat poškození auta a naše tempo bylo dobré. Věděl jsem, že RZ Košíky bude náročná na defekty a dělal jsem všechno proto, abychom jej nedostali, ale nepodařilo se nám to. Dostali jsme defekt a ztratili jsme přes dvě minuty. Jeli jsme jinou strategii v pneumatikách než ostatní, a z osmnácti povolených pneumatik jsme si nechávali nesjeté pneumatiky na závěr, ale nakonec jsme je vůbec nevyužili, protože to díky ztrátě po defektu nemělo už smysl. Z výsledku na Barumce radost nemám, ale vím, že jsme celý tým podali dobrý výkon a druhé místo v juniorech není špatné. Tentokrát nám nepřálo štěstí, ale i to je rally. Těším se na další soutěž a děkuji všem našim fanouškům a partnerům za podporu. Velké díky patří zejména Benzině a MOGULu a chci také pogratulovat Romanovi Krestovi k „bedně“ na jeho domácí soutěži. Jsem rád, že se nám oběma podařilo dojet na třetím místě jak na Bohemce, tak na Barumce a ukázali jsme, že rally může být „dobře hustý.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.