Sice v cíli a s důležitým bodovým ziskem, ale rovněž se spoustou problémů a nepříjemných situací.
Taková byla Bohemka pro hustopečskou posádku Martin Rada – Jaroslav Jugas. Seriál MČR v rally pokračoval v rychlém sledu po domácí AGROTEC rally v Mladé Boleslavi, na programu byla Rally Bohemia. Martina Radu dělilo před startem od vedoucího jezdce třídy 8 Michala Vaňhary 24 bodů, a tak se dalo očekávat, že mladoboleslavská soutěž může být v boji o titul zásadní.
„Průběh tréninků naznačoval, že se bude rozhodovat hlavně na delších vložkách. Nic dobrého nevěstilo ani počasí, což nás utvrzovalo v tom, že je potřeba hlavně dobře poznamenat nebezpečné úseky s ´kluzkým´ asfaltem pro případ deště,“ přiznává Martina Rada.
Začínalo se městskou speciálkou, která se kvůli vytrhaným dlažebním kostkách stala jednou velkou parodií na závodění. I proto se hustopečská dvojice rozhodla neriskovat defekt a poškození vozu a začínala až ze čtvrtého místa ve třídě 8. Vítězství ve třídě na úvodním klasickém testu Chloudov posádku hustopečské alfy „nakoplo“, ale její radost neměla dlouhého trvání. Na vině byl problém s převodovkou, který se objevil na třetí a po opravě zpětně i na páté zkoušce.
„Od té chvíle se samotný závod změnil v boj o dojetí. Sobotní etapu jsme dojížděli jen na čtvrtý rychlostní stupeň, z čehož pramenila propastná ztráta a propad až úplně poslední místo ve třídě a na 49. absolutně,“ vrací se k závodu navigátor Jaroslav Jugas a doplňuje: „Navíc musím zmínit nesmyslné časy sobotních přejezdů. I při dodržování pravidel nebylo snadné časovky stíhat. Třeba potom, co jsme museli zastavit na železničním přejezdu. Navíc hlídky Policie ČR byly na každém kroku a svým způsobem to byl souboj posádek a policistů. Také několik dvojic na to doplatilo odstoupením a to je k zamyšlení.“
Bohužel domněnka, že jsou rychlosti pouze zaseknuty se nepotvrdila, přesto se mechanici AGROTEC racing teamu pokusili o provizorní opravu, která byla částečně úspěšná. U vozy skupiny N totiž není reálná výměna převodovky v rámci večerního servisu (45 minut). Pozitivní na průběhu Bohemie tak pro posádku červené alfy zůstal fakt, že po sobotě zůstaly ve třídě 8 pouze tři dvojice, což zaručovalo solidní bodový příjem do šampionátu. Michalu Vaňharovi se ovšem konkurovat nedalo, ve hře byly alespoň body za druhé místo a bonusové body za druhou etapu.
„Šli jsme do nedělní etapy s jasným úkolem, co nejméně namáhat převodovku a snažit se dostat na druhé místo ve třídě. To se nám povedlo hned po RZ6. Během dopolední sekce jsme si vypracovali téměř minutový náskok na třetího Jaroslava Kastnera a vše vypadalo nadějně,“ doplňuje Martin Rada.
Po návštěvě servisu se provizorní oprava převodovky překontrolovala, posádce pak svým způsobem nahrálo zrušení RZ9 po havárii jedné z posádek. Jenže v RZ10 Cetno se závada alfy opět naplno projevila. Martin Rada měl k dispozici opět jen čtvrtý rychlostní stupeň, a tím pomalu přicházel o náskok před Kastnerovým civikem.
„Nervy byly napnuty k prasknutí… Bude náskok na Staroměstské RZ stačit? Čtvrtý stupeň nám totiž vůbec nedovoloval akcelerovat. Vteřiny ubíhaly a aby toho nebylo málo, v poslední pravé zatáčce před cílem nám do kola skočila vytrhaná dlažební kostka, která tam zůstala a s alfou jsme ji dovezli slavnostně až do Hustopečí. Ani to nás však neobralo o poháry za druhé místo, ač jsme museli alfu na cílovou rampu dostat za pomoci činovníků…,“ uzavírá vzpomínku na smolnou Bohemku Martin Rada.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?