Až závěrečná, dvanáctá rychlostní zkouška Agrotec Petronas Syntium rally 2017 dala definitivní odpověď na otázku, kdo vystoupí v Hustopečích na nejvyšší stupínek pohárové klasifikace. A jelikož se zároveň jednalo i o souboj o první příčku v hodnocení „dvoukolek“ a třídy 6, Filip Mareš s Janem Hlouškem nakonec na „rally mezi vinicemi“ brali vše. O necelých dvacet vteřin porazili vůz Simona Wagnera, který dosud pohárovému hodnocení vévodil, a sami se tak ujali vedení poháru.
Hustopečská soutěž letos soutěžícím nenastavila až tak přívětivou tvář jako v předchozích letech. Na vině byly neustálé změny počasí a s tím spojená obtížná volba pneumatik. Vzhledem ke svým specifikům, se Agrotec rally jednoznačně zařadí mezi nejtěžší letošní pohárové závody. Bohužel účast ve třetím klání Peugeot Total Rally Cupu ovlivnila nedávná Rallye Český Krumlov. Na startu tak chyběli pravidelní pohároví účastníci René Dohnal a Václav Dunovský, na poslední chvíli se omluvil i Polák Arkadiausz Lechoszest. Ze slavnostní rampy v Hustopečích tak sjely pouze tři pohárové dvojice, všechny se ovšem během soutěže zapojily do dění na čele „dvoukolek“ a třídy 6.
V Hustopečích tak od úvodních kilometrů rozpoutal další vyrovnaný duel Filipa Mareše a Simona Wagnera, kterým sekundoval s dalším Peugeotem 208 R2 Karel Kupec (mimo pohár). Každý ze zmíněných jezdců opanoval jeden test první sekce, po třech zkouškách vedl Wagner, Kupec ovšem ztrácel pouhé čtyři vteřiny, Mareš o dalších pět desetin více. Tomáši Pospíšilíkovi patřila ve „dvoukolkách“ šestá pozice. V noční sekci se obraz závodu zásadně nezměnil, pouze po RZ6 se na čele Mareš s Wagnerem osamostatnili. Mareš navíc dokázal ukořistit vedoucí příčku 2WD i ve třídě 6, juniorské piloty však v těchto fázích závodu dělilo jen 5,6 sekundy.
„Pro všechny to bylo moc těžké. Deště sice moc nespadlo, ale v kontaktu s prachem to bylo zrádné. Měli jsme i jednu horkou chvilku, kdy se nám auto svezlo na výjezdu z jedné pomalé zatáčky, to mi trošku zatrnulo,“ popsal Filip Mareš.
Simon Wagner v polovině závodu reagoval: „Auto fungovalo, spolupráce s novou spolujezdkyní taky, jenom škoda, že se nám nepodařilo úplně trefit pneumatiky. Ale s časy, které jsme na nich zajížděli, jsem byl spokojen. Díky šotolině mi místní tratě docela sedí. “
Tomáš Pospíšilík přespal na čtvrtém místě ve „dvoukolkách“ a třídě 6, na třetího Tomáše Knápka (s dalším Peugeotem 208 R2 mimo pohárovou klasifikaci) ztrácel necelou půlminutu.
O třetím letošní vítězi podniku Peugeot Total Rally Cupu se tak rozhodovalo na šesti sobotních testech, jinými slovy na téměř 86 ostrých kilometrech. Co se Marešovi podařilo získat na RZ7, to si vzal Wagner zase zpět na dalších dvou testech a v servisu po RZ9 se jejich rozdíl udržel na 5,7 vteřinách. Drama vrcholilo. Rakouský junior se ještě po RZ10 dokázal o sekundu přiblížit, ale Mareš s Hlouškem mu už více nedovolili. Mírně uskočili už v předposledním testu, aby cestu za prvenstvím v pohárové klasifikaci, 2WD a třídě 6 korunovali fantastickým časem na závěrečné zkoušce.
„Byly to celou dobu nervy. Vše bylo v desetinkách, navíc před poslední zkouškou přišel déšť. My jsme ovšem vezli v rezervě vhodnější pneumatiky, stihli jsme je přezout, což asi rozhodlo. Z výsledku máme obrovskou radost, navíc jsme vyhráli i hodnocení obou etap, což bylo důležité pro boj o titul ve třídě 6,“ komentoval hustopečský start Filip Mareš.
„Start v Hustopečích jsme si užívali. Líbily se nám ‚rychlostky‘, dramatický byl souboj i s Filipem Marešem. Bylo to celkově i moc cenná zkušenost. Nakonec rozhodl rozdíl v pneumatikách, na tvrdém slicku jsme nemohli klukům konkurovat. O to více se už nyní těšíme na další rallye a další souboje. Myslím si, že naše bitvy jsou zajímavé i pro fanoušky,“ uvedl Simon Wagner.
Nadějí na třetí příčku se nevzdávali ani Pospíšilík se Strossem. Svou ztrátu na Knápka zredukovali na polovinu, což ale na zopakování výsledku z Českého Krumlova nestačilo.
„Celkově jsem spokojený. První etapa byla pro nás trochu nešťastná. Dvě RZ byly v úvodu pozastavené, takže jsme závěr sekce dojížděli za tmy bez světelné rampy. Další ztráta přišla u havarovaného vozu Gryce, kdy jeden ze členů posádky stál v cestě, takže jsem zastavoval, ale najednou ukázal, ať jedeme dál. Počasí úvodní etapu pořádně ztížilo, neustále se měnila přilnavost pneumatik, proto jsem na brzdách zažil pár horkých chvilek, včetně krize na Šitbořicích, kdy jsme jen těsně minuli strom. Druhý den už byl podstatně lepší. V závěru jsme chtěli ještě potrápit Knápka, ale naše snažení zhatil déšť. Přesto to byl skvělý souboj, díky kterému jsme si závod moc užili,“ uvedl v cíli Tomáš Pospíšilík.
Speciály Peugeot 208 R2 tak v Hustopečích třídu 6 a dvoukolky zcela opanovaly. „Posádky Peugeot Total Rally Cup se speciály Peugeot 208 R2 odvedly v Hustopečích skvělý výkon, když se v třídě 6 na prvních šesti příčkách objevilo hned pět vozů této francouzské značky. Gratuluji Filipovi Marešovi k jeho excelentnímu výkonu a těším se na další pohárová klání!“ zhodnotil hustopečský závod Aleksander Raczynski, generální ředitel GEFCO.
Výsledky Agrotec rally Hustopeče 2017 (tř. 6) – Posádky Peugeot Total Rally Cupu:
1. Mareš - Hloušek (Peugeot 208 R2): 1:36:25,2
2. Wagner – Steinová (Peugeot 208 R2): + 19,9
4. Pospíšilík - Stross (Peugeot 208 R2): + 3:14,4
Aktuální bodový stav Peugeot Total Rally Cupu (3/5):
1. Mareš 65, 2. Wagner 61, 3. Pospíšilík 27
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.