Až závěrečná, dvanáctá rychlostní zkouška Agrotec Petronas Syntium rally 2017 dala definitivní odpověď na otázku, kdo vystoupí v Hustopečích na nejvyšší stupínek pohárové klasifikace. A jelikož se zároveň jednalo i o souboj o první příčku v hodnocení „dvoukolek“ a třídy 6, Filip Mareš s Janem Hlouškem nakonec na „rally mezi vinicemi“ brali vše. O necelých dvacet vteřin porazili vůz Simona Wagnera, který dosud pohárovému hodnocení vévodil, a sami se tak ujali vedení poháru.
Hustopečská soutěž letos soutěžícím nenastavila až tak přívětivou tvář jako v předchozích letech. Na vině byly neustálé změny počasí a s tím spojená obtížná volba pneumatik. Vzhledem ke svým specifikům, se Agrotec rally jednoznačně zařadí mezi nejtěžší letošní pohárové závody. Bohužel účast ve třetím klání Peugeot Total Rally Cupu ovlivnila nedávná Rallye Český Krumlov. Na startu tak chyběli pravidelní pohároví účastníci René Dohnal a Václav Dunovský, na poslední chvíli se omluvil i Polák Arkadiausz Lechoszest. Ze slavnostní rampy v Hustopečích tak sjely pouze tři pohárové dvojice, všechny se ovšem během soutěže zapojily do dění na čele „dvoukolek“ a třídy 6.
V Hustopečích tak od úvodních kilometrů rozpoutal další vyrovnaný duel Filipa Mareše a Simona Wagnera, kterým sekundoval s dalším Peugeotem 208 R2 Karel Kupec (mimo pohár). Každý ze zmíněných jezdců opanoval jeden test první sekce, po třech zkouškách vedl Wagner, Kupec ovšem ztrácel pouhé čtyři vteřiny, Mareš o dalších pět desetin více. Tomáši Pospíšilíkovi patřila ve „dvoukolkách“ šestá pozice. V noční sekci se obraz závodu zásadně nezměnil, pouze po RZ6 se na čele Mareš s Wagnerem osamostatnili. Mareš navíc dokázal ukořistit vedoucí příčku 2WD i ve třídě 6, juniorské piloty však v těchto fázích závodu dělilo jen 5,6 sekundy.
„Pro všechny to bylo moc těžké. Deště sice moc nespadlo, ale v kontaktu s prachem to bylo zrádné. Měli jsme i jednu horkou chvilku, kdy se nám auto svezlo na výjezdu z jedné pomalé zatáčky, to mi trošku zatrnulo,“ popsal Filip Mareš.
Simon Wagner v polovině závodu reagoval: „Auto fungovalo, spolupráce s novou spolujezdkyní taky, jenom škoda, že se nám nepodařilo úplně trefit pneumatiky. Ale s časy, které jsme na nich zajížděli, jsem byl spokojen. Díky šotolině mi místní tratě docela sedí. “
Tomáš Pospíšilík přespal na čtvrtém místě ve „dvoukolkách“ a třídě 6, na třetího Tomáše Knápka (s dalším Peugeotem 208 R2 mimo pohárovou klasifikaci) ztrácel necelou půlminutu.
O třetím letošní vítězi podniku Peugeot Total Rally Cupu se tak rozhodovalo na šesti sobotních testech, jinými slovy na téměř 86 ostrých kilometrech. Co se Marešovi podařilo získat na RZ7, to si vzal Wagner zase zpět na dalších dvou testech a v servisu po RZ9 se jejich rozdíl udržel na 5,7 vteřinách. Drama vrcholilo. Rakouský junior se ještě po RZ10 dokázal o sekundu přiblížit, ale Mareš s Hlouškem mu už více nedovolili. Mírně uskočili už v předposledním testu, aby cestu za prvenstvím v pohárové klasifikaci, 2WD a třídě 6 korunovali fantastickým časem na závěrečné zkoušce.
„Byly to celou dobu nervy. Vše bylo v desetinkách, navíc před poslední zkouškou přišel déšť. My jsme ovšem vezli v rezervě vhodnější pneumatiky, stihli jsme je přezout, což asi rozhodlo. Z výsledku máme obrovskou radost, navíc jsme vyhráli i hodnocení obou etap, což bylo důležité pro boj o titul ve třídě 6,“ komentoval hustopečský start Filip Mareš.
„Start v Hustopečích jsme si užívali. Líbily se nám ‚rychlostky‘, dramatický byl souboj i s Filipem Marešem. Bylo to celkově i moc cenná zkušenost. Nakonec rozhodl rozdíl v pneumatikách, na tvrdém slicku jsme nemohli klukům konkurovat. O to více se už nyní těšíme na další rallye a další souboje. Myslím si, že naše bitvy jsou zajímavé i pro fanoušky,“ uvedl Simon Wagner.
Nadějí na třetí příčku se nevzdávali ani Pospíšilík se Strossem. Svou ztrátu na Knápka zredukovali na polovinu, což ale na zopakování výsledku z Českého Krumlova nestačilo.
„Celkově jsem spokojený. První etapa byla pro nás trochu nešťastná. Dvě RZ byly v úvodu pozastavené, takže jsme závěr sekce dojížděli za tmy bez světelné rampy. Další ztráta přišla u havarovaného vozu Gryce, kdy jeden ze členů posádky stál v cestě, takže jsem zastavoval, ale najednou ukázal, ať jedeme dál. Počasí úvodní etapu pořádně ztížilo, neustále se měnila přilnavost pneumatik, proto jsem na brzdách zažil pár horkých chvilek, včetně krize na Šitbořicích, kdy jsme jen těsně minuli strom. Druhý den už byl podstatně lepší. V závěru jsme chtěli ještě potrápit Knápka, ale naše snažení zhatil déšť. Přesto to byl skvělý souboj, díky kterému jsme si závod moc užili,“ uvedl v cíli Tomáš Pospíšilík.
Speciály Peugeot 208 R2 tak v Hustopečích třídu 6 a dvoukolky zcela opanovaly. „Posádky Peugeot Total Rally Cup se speciály Peugeot 208 R2 odvedly v Hustopečích skvělý výkon, když se v třídě 6 na prvních šesti příčkách objevilo hned pět vozů této francouzské značky. Gratuluji Filipovi Marešovi k jeho excelentnímu výkonu a těším se na další pohárová klání!“ zhodnotil hustopečský závod Aleksander Raczynski, generální ředitel GEFCO.
Výsledky Agrotec rally Hustopeče 2017 (tř. 6) – Posádky Peugeot Total Rally Cupu:
1. Mareš - Hloušek (Peugeot 208 R2): 1:36:25,2
2. Wagner – Steinová (Peugeot 208 R2): + 19,9
4. Pospíšilík - Stross (Peugeot 208 R2): + 3:14,4
Aktuální bodový stav Peugeot Total Rally Cupu (3/5):
1. Mareš 65, 2. Wagner 61, 3. Pospíšilík 27
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.