Až závěrečná, dvanáctá rychlostní zkouška Agrotec Petronas Syntium rally 2017 dala definitivní odpověď na otázku, kdo vystoupí v Hustopečích na nejvyšší stupínek pohárové klasifikace. A jelikož se zároveň jednalo i o souboj o první příčku v hodnocení „dvoukolek“ a třídy 6, Filip Mareš s Janem Hlouškem nakonec na „rally mezi vinicemi“ brali vše. O necelých dvacet vteřin porazili vůz Simona Wagnera, který dosud pohárovému hodnocení vévodil, a sami se tak ujali vedení poháru.
Hustopečská soutěž letos soutěžícím nenastavila až tak přívětivou tvář jako v předchozích letech. Na vině byly neustálé změny počasí a s tím spojená obtížná volba pneumatik. Vzhledem ke svým specifikům, se Agrotec rally jednoznačně zařadí mezi nejtěžší letošní pohárové závody. Bohužel účast ve třetím klání Peugeot Total Rally Cupu ovlivnila nedávná Rallye Český Krumlov. Na startu tak chyběli pravidelní pohároví účastníci René Dohnal a Václav Dunovský, na poslední chvíli se omluvil i Polák Arkadiausz Lechoszest. Ze slavnostní rampy v Hustopečích tak sjely pouze tři pohárové dvojice, všechny se ovšem během soutěže zapojily do dění na čele „dvoukolek“ a třídy 6.
V Hustopečích tak od úvodních kilometrů rozpoutal další vyrovnaný duel Filipa Mareše a Simona Wagnera, kterým sekundoval s dalším Peugeotem 208 R2 Karel Kupec (mimo pohár). Každý ze zmíněných jezdců opanoval jeden test první sekce, po třech zkouškách vedl Wagner, Kupec ovšem ztrácel pouhé čtyři vteřiny, Mareš o dalších pět desetin více. Tomáši Pospíšilíkovi patřila ve „dvoukolkách“ šestá pozice. V noční sekci se obraz závodu zásadně nezměnil, pouze po RZ6 se na čele Mareš s Wagnerem osamostatnili. Mareš navíc dokázal ukořistit vedoucí příčku 2WD i ve třídě 6, juniorské piloty však v těchto fázích závodu dělilo jen 5,6 sekundy.
„Pro všechny to bylo moc těžké. Deště sice moc nespadlo, ale v kontaktu s prachem to bylo zrádné. Měli jsme i jednu horkou chvilku, kdy se nám auto svezlo na výjezdu z jedné pomalé zatáčky, to mi trošku zatrnulo,“ popsal Filip Mareš.
Simon Wagner v polovině závodu reagoval: „Auto fungovalo, spolupráce s novou spolujezdkyní taky, jenom škoda, že se nám nepodařilo úplně trefit pneumatiky. Ale s časy, které jsme na nich zajížděli, jsem byl spokojen. Díky šotolině mi místní tratě docela sedí. “
Tomáš Pospíšilík přespal na čtvrtém místě ve „dvoukolkách“ a třídě 6, na třetího Tomáše Knápka (s dalším Peugeotem 208 R2 mimo pohárovou klasifikaci) ztrácel necelou půlminutu.
O třetím letošní vítězi podniku Peugeot Total Rally Cupu se tak rozhodovalo na šesti sobotních testech, jinými slovy na téměř 86 ostrých kilometrech. Co se Marešovi podařilo získat na RZ7, to si vzal Wagner zase zpět na dalších dvou testech a v servisu po RZ9 se jejich rozdíl udržel na 5,7 vteřinách. Drama vrcholilo. Rakouský junior se ještě po RZ10 dokázal o sekundu přiblížit, ale Mareš s Hlouškem mu už více nedovolili. Mírně uskočili už v předposledním testu, aby cestu za prvenstvím v pohárové klasifikaci, 2WD a třídě 6 korunovali fantastickým časem na závěrečné zkoušce.
„Byly to celou dobu nervy. Vše bylo v desetinkách, navíc před poslední zkouškou přišel déšť. My jsme ovšem vezli v rezervě vhodnější pneumatiky, stihli jsme je přezout, což asi rozhodlo. Z výsledku máme obrovskou radost, navíc jsme vyhráli i hodnocení obou etap, což bylo důležité pro boj o titul ve třídě 6,“ komentoval hustopečský start Filip Mareš.
„Start v Hustopečích jsme si užívali. Líbily se nám ‚rychlostky‘, dramatický byl souboj i s Filipem Marešem. Bylo to celkově i moc cenná zkušenost. Nakonec rozhodl rozdíl v pneumatikách, na tvrdém slicku jsme nemohli klukům konkurovat. O to více se už nyní těšíme na další rallye a další souboje. Myslím si, že naše bitvy jsou zajímavé i pro fanoušky,“ uvedl Simon Wagner.
Nadějí na třetí příčku se nevzdávali ani Pospíšilík se Strossem. Svou ztrátu na Knápka zredukovali na polovinu, což ale na zopakování výsledku z Českého Krumlova nestačilo.
„Celkově jsem spokojený. První etapa byla pro nás trochu nešťastná. Dvě RZ byly v úvodu pozastavené, takže jsme závěr sekce dojížděli za tmy bez světelné rampy. Další ztráta přišla u havarovaného vozu Gryce, kdy jeden ze členů posádky stál v cestě, takže jsem zastavoval, ale najednou ukázal, ať jedeme dál. Počasí úvodní etapu pořádně ztížilo, neustále se měnila přilnavost pneumatik, proto jsem na brzdách zažil pár horkých chvilek, včetně krize na Šitbořicích, kdy jsme jen těsně minuli strom. Druhý den už byl podstatně lepší. V závěru jsme chtěli ještě potrápit Knápka, ale naše snažení zhatil déšť. Přesto to byl skvělý souboj, díky kterému jsme si závod moc užili,“ uvedl v cíli Tomáš Pospíšilík.
Speciály Peugeot 208 R2 tak v Hustopečích třídu 6 a dvoukolky zcela opanovaly. „Posádky Peugeot Total Rally Cup se speciály Peugeot 208 R2 odvedly v Hustopečích skvělý výkon, když se v třídě 6 na prvních šesti příčkách objevilo hned pět vozů této francouzské značky. Gratuluji Filipovi Marešovi k jeho excelentnímu výkonu a těším se na další pohárová klání!“ zhodnotil hustopečský závod Aleksander Raczynski, generální ředitel GEFCO.
Výsledky Agrotec rally Hustopeče 2017 (tř. 6) – Posádky Peugeot Total Rally Cupu:
1. Mareš - Hloušek (Peugeot 208 R2): 1:36:25,2
2. Wagner – Steinová (Peugeot 208 R2): + 19,9
4. Pospíšilík - Stross (Peugeot 208 R2): + 3:14,4
Aktuální bodový stav Peugeot Total Rally Cupu (3/5):
1. Mareš 65, 2. Wagner 61, 3. Pospíšilík 27
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.