Je to již přes dvě desítky let, kdy se v hlavním městě uspořádal první ročník rallyshow pojmenovaný jako Pražský Rallysprint.
Slovo na úvodTipCars Pražský Rallysprint vždy býval závod, při kterém sice jde o vteřiny a v cíli se rozdávají poháry, ale je to především show pro diváky a zábava. Podnik, který berou účastnící se týmy jako akci, při níž se loučí s uplynulou sezonou rallysportu a děkují partnerům a svým fanouškům za podporu, které se jim od nich během roku dostalo. Přestože vždy byla prioritou snaha připravit formát závodu, který vyhoví jak milovníkům klasických rychlostních zkoušek, tak těm, kteří mají rádi show na přehledné ploše, ne vždy bylo dosaženo i kýžené spolupráce s okolními obcemi a činovníky.
Výlet do historiePoprvé se na tratě rallysprintu vyjelo poslední listopadový víkend roku 1995 a na startu se sešlo velmi zajímavé startovní pole. Přes startovní rampu kromě špičky republikového šampionátu v čele s Ladislavem Křečkem, Stanislavem Chovancem, Raimundem Baumschlagerem a Enrico Bertonem, přejel také tovární mladoboleslavský tým v čele s Emilem Trinerem a Pavlem Siberou, kteří na řeporyjské rychlostní zkoušce ukázali prokřehlým divákům Škodu Felicia Kit Car.
Od druhého ročníku se navíc v časovém harmonogramu objevila zkouška v okolí Strahovského stadionu, která se na řadu let stala nedílnou součástí pražského závodu. Na startu opět nechyběla kompletní domácí špička. Po vyrovnaném souboji se z druhého vítězství radoval Stanislav Chovanec s Fordem Escort Cosworth, který dokázal o dvě vteřiny porazit druhého Milana Doláka s Toyotou Celica GT-4. A Chovanec vyhrál tento závod následně i potřetí v řadě. V roce 2004 se mu vyrovnal Václav Pech. Plzeňský jezdec ale přidal několik prvenství i v dalších ročnících, celkem ho najdete v galerii vítězů již osmkrát.
Pražský Rallysprint se také ukázal jako výjimečná příležitost, jak tento nádherný sport přiblížit i lidem, kteří rally na vlastní kůži ještě nezažili. A tak během let se na sedadlech spolujezdců vystřídala řada populárních a zajímavých osobností. V roce 1998 tvořila vítěznou posádku spolu s Pavlem Koutným herečka Chantal Poullain. Další velká hvězda se po boku Štěpána Vojtěcha objevila v roce 2002, kdy na horké sedadlo spolujezdce usedl jeden z nejlepších hokejových brankářů historie Dominik Hašek. Toho o několik let později napodobil bývalý skvělý brankář pražské Sparty Petr Bříza. Na startu se objevil i skvělý tenista Tomáš Berdych, jenž dělal spolujezdce Pavlu Valouškovi v roce 2005. A v barvách stáje Subaru se objevili třeba herec Petr Čtvrtníček nebo sportovní komentátor Jaromír Bosák.
O tom, že rallysport není jen mužskou záležitostí, potvrdila několika starty Katka Trojanová. Diváci však byli zvědaví i na další krásné ženy v rychlých vozech, a tak se v Praze objevila třeba modelka Kateřina Průšová. Sprint si vyzkoušela i příbramská kráska Katka Stočesová a sedadlo spolujezdkyně neodmítla ani ´playmate´ Playboye Eva Cifrová, která usedla vedle Jozefa Béreše jun. do vozu Peugeot 207 S2000. Prosincová rallyshow postupně získala jméno i v zahraničí, a tak se na pražských tratích objevily i hvězdy světového rallysportu. Jednou z největších byl Timo Salonen, který se v Praze objevil s vozem Nissan Almera Kit Car. Kromě něho se v rámci sprintu představili českým fanouškům třeba Jani Paasonen, Alister McRae, Per-Gunnar Andersson, Leszek Kuzaj, Grzegorz Grzyb a řada dalších.
Po nehodě polského jezdce Leszka Kuzaje v roce 2008, kdy jeho Peugeot 307 WRC vylétl z trati a při incidentu došlo ke smrtelnému zranění dvou diváků, byl úsek k cementárně v Řeporyjích vyřazen z harmonogramu soutěže. V roce 2009 jej nahradila atraktivní okruhová rychlostní zkouška na dostihovém závodišti ve Velké Chuchli. Její trať doznala během posledních let několika změn, stala se však základem pro pozdější formát závodu. Zapomenout však nesmíme ani na okruhovou zkoušku v útrobách Strahovského stadionu, která byla poprvé postavena v roce 2008. Diváci měli soutěžní vozy doslova na dlani. Ale pořadatelům "pšenka nekvetla" ani na Strahově a oblíbený areál, i kvůli stavebním úpravám, museli opustit. Poslední alternativou byla v sezoně 2010 klasická zkouška Karlík - Roblín.
V roce 2012 po tragických okolnostech na jiných rally úsilí organizátorů pražského rallysprintu přišlo vniveč úplně. I když občas byla chuť "se vším seknout", zanícení a srdíčko pro "Prahu" nám nedalo a proto tu Pražský Rallysprint stále je. Pauzu se tenkráte využila k přípravě a realizaci podniku s novým formátem. Měl být atraktivní, bezpečný, pohodlný bez přejezdů mezi RZ, s kompaktním zázemím pražské Chuchle. Ale ani to se nepovedlo realizovat v mezích našich možností. Rallysprint zde sice našel druhý dočasný domov, kilometrům rychlostních zkoušek nechyběly ani paraelní měřené úseky, kde se na trať postavily dva speciály proti sobě apod. Soutěž nabyla na kompaktnosti a udržela i exhibiční charakter. Diváci měli šanci vidět soutěžní vozy v mnoha průjezdech a nebylo třeba se příliš vzdalovat od SUBARU Rallye arény. Pozitivem z hlediska bezpečnosti zde také bylo, že divákům se umožnilo dostat se velmi blízko trati nebo sledovat velkou část okruhu z velké tribuny. I pražský rallysprint se tak zapojil do budování nového obrazu rally a Chuchle se jezdila pod sloganem RESPEKT z trati, radost z RALLYE.
V roce 2013 se soutěžní vozy pohybovaly už výhradně v areálu chuchelského závodiště, kde bylo postaveno 5 RZ, z toho dvě okruhové. Ale tak nějak Strahov všem chyběl a bylo to cítit.
Místo narozeninového dortu k dvacetinám rallysprint dostal od magistrátu souhlas s návratem domů, na Strahov, kam rallysprint tak nějak vždy patřil. Bylo to sice později, než se plánovalo, ale lepší později než vůbec. A tak se v roce 2014 na 50 závodních posádek představilo na legendární trati opět v centru hlavního města.
Návrat na Strahov bohužel měl i svá omezení a zejména v oblasti nové zástavby kolem parkoviště" nemají všichni pochopení pro rychlá kola. Letošní 22. ročník tak opět bude mít novinky v úpravě tratí a parkovišti", ale i přejezdu přes Malovanku, se vyhne. Nicméně věříme, že závěrečné dvě RZ, pojmenované po partnerovi soutěže Subaru Nový LEVORG, nabydou na atraktivitě a udělají radost všem fanouškům rally, kteří v hojném počtu Strahov kdy navštěvovali.
Závěrečné slovoVšichni, kteří se na rallysprintu podílí, jsou rádi, že se na Strahově závodí. Není lehké získat souhlas k uspořádání závodu v lokalitě, se kterou je sice spojen pupeční šňůrou, ale zato se nachází téměř v centru hlavního města. Stojí to opravdu hodně hodně úsilí a běhání. Věříme, že když my vám radost, že i vy nám radost. Že až letos na Strahov dorazíte, budete disciplinovaní, protože to magistrátu musíme zase slíbit, a protože jestli chceme jet i příští rok, musíme tyto sliby i splnit. Proto opravdu dbáme na bezpečnost a ohleduplné chování diváků vzájemně. Jak všichni dobře víme, tak motoristický sport je vzrušující, ale může být i nebezpečný. Proto důrazně apelujeme, dodržujte zásady bezpečnosti a sledujte závod nejlépe z předem vybraných diváckých míst - budete moci kamkoliv do vymezených prostorů, do servisní zóny, přičemž nebude chybět občerstvení ve stanech na volné ploše. Ale pozor, jako organizátoři preferujeme bezpečnost: v případě, že dojde někde k porušení vymezených diváckých prostor a bude hrozit nebezpečí pro diváky, tak nebudeme váhat zrušit rychlostní zkoušku. Dbejte proto prosím o svou bezpečnost, a nebojte se napomenout někoho, kdo by se vyskytl v nebezpečném místě a třeba si to sám neuvědomí. Taktéž i pohyb fotografů bude omezen.
Přejeme všem účastníkům závodu a divákům, aby se jim závod líbil, a aby si jej ve zdraví užili. Generálnímu partnerovi, společnosti TipCars a hlavnímu partnerovi společnosti SUBARU děkujeme za trpělivou podporu stejně, jako i dalším partnerům závodu, bez kterých by se TipCars Pražský Rallysprint nemohl uskutečnit.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.