Je to již přes dvě desítky let, kdy se v hlavním městě uspořádal první ročník rallyshow pojmenovaný jako Pražský Rallysprint.
Slovo na úvodTipCars Pražský Rallysprint vždy býval závod, při kterém sice jde o vteřiny a v cíli se rozdávají poháry, ale je to především show pro diváky a zábava. Podnik, který berou účastnící se týmy jako akci, při níž se loučí s uplynulou sezonou rallysportu a děkují partnerům a svým fanouškům za podporu, které se jim od nich během roku dostalo. Přestože vždy byla prioritou snaha připravit formát závodu, který vyhoví jak milovníkům klasických rychlostních zkoušek, tak těm, kteří mají rádi show na přehledné ploše, ne vždy bylo dosaženo i kýžené spolupráce s okolními obcemi a činovníky.
Výlet do historiePoprvé se na tratě rallysprintu vyjelo poslední listopadový víkend roku 1995 a na startu se sešlo velmi zajímavé startovní pole. Přes startovní rampu kromě špičky republikového šampionátu v čele s Ladislavem Křečkem, Stanislavem Chovancem, Raimundem Baumschlagerem a Enrico Bertonem, přejel také tovární mladoboleslavský tým v čele s Emilem Trinerem a Pavlem Siberou, kteří na řeporyjské rychlostní zkoušce ukázali prokřehlým divákům Škodu Felicia Kit Car.
Od druhého ročníku se navíc v časovém harmonogramu objevila zkouška v okolí Strahovského stadionu, která se na řadu let stala nedílnou součástí pražského závodu. Na startu opět nechyběla kompletní domácí špička. Po vyrovnaném souboji se z druhého vítězství radoval Stanislav Chovanec s Fordem Escort Cosworth, který dokázal o dvě vteřiny porazit druhého Milana Doláka s Toyotou Celica GT-4. A Chovanec vyhrál tento závod následně i potřetí v řadě. V roce 2004 se mu vyrovnal Václav Pech. Plzeňský jezdec ale přidal několik prvenství i v dalších ročnících, celkem ho najdete v galerii vítězů již osmkrát.
Pražský Rallysprint se také ukázal jako výjimečná příležitost, jak tento nádherný sport přiblížit i lidem, kteří rally na vlastní kůži ještě nezažili. A tak během let se na sedadlech spolujezdců vystřídala řada populárních a zajímavých osobností. V roce 1998 tvořila vítěznou posádku spolu s Pavlem Koutným herečka Chantal Poullain. Další velká hvězda se po boku Štěpána Vojtěcha objevila v roce 2002, kdy na horké sedadlo spolujezdce usedl jeden z nejlepších hokejových brankářů historie Dominik Hašek. Toho o několik let později napodobil bývalý skvělý brankář pražské Sparty Petr Bříza. Na startu se objevil i skvělý tenista Tomáš Berdych, jenž dělal spolujezdce Pavlu Valouškovi v roce 2005. A v barvách stáje Subaru se objevili třeba herec Petr Čtvrtníček nebo sportovní komentátor Jaromír Bosák.
O tom, že rallysport není jen mužskou záležitostí, potvrdila několika starty Katka Trojanová. Diváci však byli zvědaví i na další krásné ženy v rychlých vozech, a tak se v Praze objevila třeba modelka Kateřina Průšová. Sprint si vyzkoušela i příbramská kráska Katka Stočesová a sedadlo spolujezdkyně neodmítla ani ´playmate´ Playboye Eva Cifrová, která usedla vedle Jozefa Béreše jun. do vozu Peugeot 207 S2000. Prosincová rallyshow postupně získala jméno i v zahraničí, a tak se na pražských tratích objevily i hvězdy světového rallysportu. Jednou z největších byl Timo Salonen, který se v Praze objevil s vozem Nissan Almera Kit Car. Kromě něho se v rámci sprintu představili českým fanouškům třeba Jani Paasonen, Alister McRae, Per-Gunnar Andersson, Leszek Kuzaj, Grzegorz Grzyb a řada dalších.
Po nehodě polského jezdce Leszka Kuzaje v roce 2008, kdy jeho Peugeot 307 WRC vylétl z trati a při incidentu došlo ke smrtelnému zranění dvou diváků, byl úsek k cementárně v Řeporyjích vyřazen z harmonogramu soutěže. V roce 2009 jej nahradila atraktivní okruhová rychlostní zkouška na dostihovém závodišti ve Velké Chuchli. Její trať doznala během posledních let několika změn, stala se však základem pro pozdější formát závodu. Zapomenout však nesmíme ani na okruhovou zkoušku v útrobách Strahovského stadionu, která byla poprvé postavena v roce 2008. Diváci měli soutěžní vozy doslova na dlani. Ale pořadatelům "pšenka nekvetla" ani na Strahově a oblíbený areál, i kvůli stavebním úpravám, museli opustit. Poslední alternativou byla v sezoně 2010 klasická zkouška Karlík - Roblín.
V roce 2012 po tragických okolnostech na jiných rally úsilí organizátorů pražského rallysprintu přišlo vniveč úplně. I když občas byla chuť "se vším seknout", zanícení a srdíčko pro "Prahu" nám nedalo a proto tu Pražský Rallysprint stále je. Pauzu se tenkráte využila k přípravě a realizaci podniku s novým formátem. Měl být atraktivní, bezpečný, pohodlný bez přejezdů mezi RZ, s kompaktním zázemím pražské Chuchle. Ale ani to se nepovedlo realizovat v mezích našich možností. Rallysprint zde sice našel druhý dočasný domov, kilometrům rychlostních zkoušek nechyběly ani paraelní měřené úseky, kde se na trať postavily dva speciály proti sobě apod. Soutěž nabyla na kompaktnosti a udržela i exhibiční charakter. Diváci měli šanci vidět soutěžní vozy v mnoha průjezdech a nebylo třeba se příliš vzdalovat od SUBARU Rallye arény. Pozitivem z hlediska bezpečnosti zde také bylo, že divákům se umožnilo dostat se velmi blízko trati nebo sledovat velkou část okruhu z velké tribuny. I pražský rallysprint se tak zapojil do budování nového obrazu rally a Chuchle se jezdila pod sloganem RESPEKT z trati, radost z RALLYE.
V roce 2013 se soutěžní vozy pohybovaly už výhradně v areálu chuchelského závodiště, kde bylo postaveno 5 RZ, z toho dvě okruhové. Ale tak nějak Strahov všem chyběl a bylo to cítit.
Místo narozeninového dortu k dvacetinám rallysprint dostal od magistrátu souhlas s návratem domů, na Strahov, kam rallysprint tak nějak vždy patřil. Bylo to sice později, než se plánovalo, ale lepší později než vůbec. A tak se v roce 2014 na 50 závodních posádek představilo na legendární trati opět v centru hlavního města.
Návrat na Strahov bohužel měl i svá omezení a zejména v oblasti nové zástavby kolem parkoviště" nemají všichni pochopení pro rychlá kola. Letošní 22. ročník tak opět bude mít novinky v úpravě tratí a parkovišti", ale i přejezdu přes Malovanku, se vyhne. Nicméně věříme, že závěrečné dvě RZ, pojmenované po partnerovi soutěže Subaru Nový LEVORG, nabydou na atraktivitě a udělají radost všem fanouškům rally, kteří v hojném počtu Strahov kdy navštěvovali.
Závěrečné slovoVšichni, kteří se na rallysprintu podílí, jsou rádi, že se na Strahově závodí. Není lehké získat souhlas k uspořádání závodu v lokalitě, se kterou je sice spojen pupeční šňůrou, ale zato se nachází téměř v centru hlavního města. Stojí to opravdu hodně hodně úsilí a běhání. Věříme, že když my vám radost, že i vy nám radost. Že až letos na Strahov dorazíte, budete disciplinovaní, protože to magistrátu musíme zase slíbit, a protože jestli chceme jet i příští rok, musíme tyto sliby i splnit. Proto opravdu dbáme na bezpečnost a ohleduplné chování diváků vzájemně. Jak všichni dobře víme, tak motoristický sport je vzrušující, ale může být i nebezpečný. Proto důrazně apelujeme, dodržujte zásady bezpečnosti a sledujte závod nejlépe z předem vybraných diváckých míst - budete moci kamkoliv do vymezených prostorů, do servisní zóny, přičemž nebude chybět občerstvení ve stanech na volné ploše. Ale pozor, jako organizátoři preferujeme bezpečnost: v případě, že dojde někde k porušení vymezených diváckých prostor a bude hrozit nebezpečí pro diváky, tak nebudeme váhat zrušit rychlostní zkoušku. Dbejte proto prosím o svou bezpečnost, a nebojte se napomenout někoho, kdo by se vyskytl v nebezpečném místě a třeba si to sám neuvědomí. Taktéž i pohyb fotografů bude omezen.
Přejeme všem účastníkům závodu a divákům, aby se jim závod líbil, a aby si jej ve zdraví užili. Generálnímu partnerovi, společnosti TipCars a hlavnímu partnerovi společnosti SUBARU děkujeme za trpělivou podporu stejně, jako i dalším partnerům závodu, bez kterých by se TipCars Pražský Rallysprint nemohl uskutečnit.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.