Dobrý začátek, dobrý konec, ale mezitím hromada problémů. V tomto duchu se soutěžní sezona 2016 odvíjela pro posádku MRS Racing teamu Jan Lunga – Ondřej Koubek, kteří letos vsadili na vůz Peugeot 208 R2. Už na Šumavě a v Hustopečích dílčími časy naznačovali, že se s nimi musí počítat, nepřízeň osudu však jejich ambice na medaili v Mistrovství ČR v rally rychle utnula. Obrat nepřinesla ani závěrečná část sezony, kterou otevřela červencová Rally Bohemia.
Stav tabulky třídy 6 před mladoboleslavskou soutěží nedával posádce MRS Racing mnoho prostoru k taktizování. Po výpadcích v Krumlově a v Hustopečích bylo potřeba dojet na špici, jinak by naděje na slušný celoroční výsledek definitivně vzaly za své. Sobotní etapa však očekávání nesplnila a průběžné páté místo s odstupem více než jedné minuty na čelo třídy nedávalo mnoho šancí na posun vzhůru. V neděli nezbývalo než zkusit zariskovat. Honza s Ondrou plánovali zaskočit soupeře rychlým časem hned na úvodním 32kilometrovém Sychrově, jejich snaze ale kousek před cílem učinil přítrž výlet mimo trať. „Zastavily nás příkop a žulový patník. Autu naštěstí nic vážného není, leželo ale na lyžině a nedalo se s ním pohnout. Další pokus o zdolání Bohemky tedy nevyšel a nezbývá než doufat, že za rok na čtvrtý pokus to už vyjde,“ vysvětlil příčiny dalšího letošního nezdaru Honza.
Zlínská Barum Czech Rally Zlín je pro MRS Racing domácí soutěží, a tak bez ohledu na nepříznivý vývoj šampionátu nemohli Honza s Ondrou na startu chybět. Páteční program proběhl podle představ a také v sobotu dopoledne netrápily posádku ani vůz žádné potíže. Zlom ale nastal v sobotní druhé sekci, v průběhu které pilota postihly žaludeční problémy. Když se k nim přidala uvolněná převodovka a v neděli smůla v podobě defektu pneumatiky, byla pro Honzu s Ondrou cílová rampa doslova vysvobozením. Šesté místo v české klasifikaci třídy 6 sice několik bodů do týmové kasičky přineslo, vedení týmu i posádka však doufali v úplně jiný výsledek.
Poslední letošní příležitostí, jak prolomit nepřízeň osudu na „velkých“ soutěžích, byla v úvodu října znovuvzkříšená Rally Příbram. Rychlé tratě s množstvím retardérů si u Honzy Lungy rozhodně nevysloužily zařazení do kolonky ideál, jelikož však v Příbrami dosud nikdy nestartoval, mohl zde alespoň využít svojí tradiční silné zbraně – kvalitního a pečlivě připraveného rozpisu. Dařilo se a po úvodní etapě patřilo Jihomoravanům třetí místo mezi „předokolkami“ i ve třídě 6. „Hned první „erzeta“ se nám povedla, což potvrdilo, že setup vyladěný na shakedownu funguje. Zejména v pomalých zatáčkách se auto chovalo velmi dobře, v rychlých úsecích jsem ale ještě neměl potřebnou jistotu, což se nejvíce projevilo na druhém testu, kde jsme výrazně ztratili. Na dalších rychlostních zkouškách se nám už ale dařilo držet tempo s těmi nejrychlejšími a také jednu zkoušku vyhrát. Do určité míry zlomová byla šestá zkouška, kde i přes fakt, že jsme jeli s nasazením a ustáli i jednu větší krizi, nám oba naši největší konkurenti zase kousek odskočili. Před jejich časy na této „erzetě“ mohu jedině smeknout. Přesto však s třetím místem po první etapě panovala spokojenost,“ zhodnotil úvod soutěže pilot.
Druhý den čekaly na posádky o poznání techničtější tratě než v sobotu, navíc začalo pršet, což byla kombinace, která Honzovi Lungovi s Ondrou Koubkem hrála do karet. Výsledkem se stal posun o čtyři místa v absolutním pořadí výše (konečné patnácté místo) a hlavně posun o jednu příčku v rámci hodnocení kategorie 2WD i třídy 6. Tímto umístěním si zlepšila chuť nejen posádka, ale i všichni členové týmu MRS Racing. „První dvě ranní uklouzané rychlostní zkoušky se nám podařilo vyhrát a na dvojici největších soupeřů jsme stáhli téměř deset vteřin, přestože jsme nijak neriskovali. V útoku jsme chtěli na mokrých tratích nadále pokračovat, vzhledem k vývoji závodu však zvítězil rozum. Odpadnutím Vaška Dunovského, které nás mrzelo, neboť jsme mu titul ve dvoukolkách přáli, jsme se totiž posunuli na průběžně druhou příčku, což by byl suverénně nejlepší výsledek roku. Kvůli letošnímu průběhu sezony bylo lepší druhé místo v hrsti než peugeot na střeše, a tak jsme zbytek etapy dojeli raději v poklidu,“ vysvětlil Honza. „Za druhé místo v cíli jsme velmi rádi. Ukázalo se, že pokud vše funguje tak, jak má, máme na to závodit s těmi nejlepšími. Trochu mě jen mrzí, že jsem společnou řeč s peugeotem nenašel dřív. Druhé místo z Příbrami nás i výrazně posunulo v celkové tabulce, a to na celkové čtvrté místo ve třídě a pátou pozici ve dvoukolkách v rámci Mistrovství ČR v rally. Vzhledem k letošní konkurenci to nakonec určitě není špatné,“ dodal pilot.
Soutěžní rok 2016 jde neúprosně do finiše, a přestože závodní program Jana Lungy s Ondřejem Koubkem ještě pro letošek neskončil, nabízí se prostor k hodnocení. „Chtěl bych poděkovat všem, kteří se letos jakkoli podíleli na naší účasti a stáli při nás, i když se nám moc nedařilo. Sezona opravdu nebyla jednoduchá. Auto, které jsme přivezli v krabicích tři týdny před prvním závodem na Šumavě, tři smolná odstoupení a zdravotními problémy protrápená Barumka, to nám všechno dalo opravdu zabrat. O to více jsme ale letos nasbírali zkušeností, hlavně co se týče mých znalostí s nastavením auta, za které jsem velmi rád. Určitě se nám budou hodit v sezonách dalších. Především bych chtěl poděkovat našim sponzorům za jejich podporu, které si velmi vážíme. Díky jejich podpoře můžeme žít svůj sen. Díky také patří mechanikům, týmu MRS Racing pana Juříčka a v neposlední řadě všem blízkým a fanouškům za jejich podporu. Rádi bychom s Ondrou navázali na úspěch z Příbrami a potěšili všechny naše příznivce dobrým výkonem i na poslední soutěži roku.“
Fanoušci a lidé blízcí týmu MRS Racing už určitě tuší, kterým závodem letos Jan Lunga s Ondřejem Koubkem plánují uzavřít sezonu. Stejně jako loni se vydají na zkušenou do zahraničí, konkrétně na slavnou Rally du Valais, která se pojede v termínu 20. – 22. října. „Auto momentálně prochází větší repasí a my se snažíme co nejlépe připravit na švýcarskou Rallye du Valais, kde jsme startovali i loni. Velmi se nám tam líbilo a místní rychlostní zkoušky nás doslova uchvátily svou rozmanitostí a krásou. Věřím, že se nám povede zúročit zkušenosti z loňského ročníku,“ zakončil naše povídání Honza Lunga.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?