Součástí letošního 40. ročníku Barum Czech Rally Zlín byla také devátá Star rally historic Zlín pro historická vozidla, jejichž posádky zde bojovali o další body do hodnocení MČR HA na pěti rychlostních zkouškách, které měli v součtu necelých 72 ostrých kilometrů. Na start se postavilo 86 posádek a mezi nimi si svou premiéru na tratích legendární „Barumky“ odbyl také Pavel Heřman s jeho modrým Favoritem. Svůj start proměnil ve vítězství ve třídě F5 i kategorii 5.
Po vítězném tažení na Bohemia Rally a Agropa Rally Pačejov ve třídě F5, nezahálel horažďovický pilot ani při deváté Star Rally Historic 2016. Ale ještě před samotnou soutěží došlo ke změně na místě spolujezdce, na které usedl jablonečák Tomáš Pfajfr. Již od první zkoušky, kterou byla páteční městská rychlostní zkouška SSS Zlín, se díky svému nasazení dostal do průběžného vedení ve třídě F5 a v kategorii 5 držel krásné druhé místo za vítězem rychlostní zkoušky Italem Frassinetim s Fordem Escortem RS Coswoth, který vedl o 9 vteřin.
V sobotu dopoledne se posádka Heřman - Pfajfr vydala vstříc zbylým 63 měřeným kilometrům. Na prvním sobotním testu zvaném Březová, odehrávajícím se z velké části v okolí Slušovického dostihového závodiště, sice posádka modrého Favoritu zažila několik horkých chvilek, ale i přesto se probíjela vzhůru absolutním pořadím a podle předpokladů navyšovala náskok na soupeře ve své třídě. Po odstoupení Itala Frassinetiho se posádka posunula na první místo i v kategorii 5. „Jsme velmi rádi, že můžeme startovat na Barumce. Slušovickou rychlostní zkoušku znám z dřívějška. Každé ráno mám menší problém dostat se do tempa, ale tady se to podařilo. Pro začátek jsme volili slušné tempo a i přes několik chyb z toho vyplynul velmi slušný čas. Nejvíce nám asi zatrnulo kousek před cílem, ve Hvozdné, kde jsme se málem převrátili, ale vše dopadlo dobře a Favorit se sám vrátil na všechny čtyři kola.“ říká Pavel Heřman k první rychlostní zkoušce.
Po návštěvě servisu čekal na posádku nejdelší test soutěže RZ3 Košíky, který měřil 22 kilometrů, což byl pro historická vozidla doslova křest ohněm, protože krásné sobotní odpoledně doprovázeli vysoké teploty přes 30 stupňů. „Na tento test jsme se velmi těšili. Vysoké teploty nám sice dělali vrásky na čele, ale Košíky jsou rychlé, takže bychom to mohli uchladit. Zkusíme držet nastolené tempo a pokusíme se zaútočit na první desítku.“ dodává horažďovický pilot. Posádka tento test zvládla velmi dobře a jedinou ztrátou, kterou utrpěla, bylo ztracené víčko od nádrže. V seskupení posádce pařilo stále 13. místo a dále navyšovala náskok na konkurenci ve třídě i kategorii.
Na posledních dvou sobotních zkouškách Hošťálková a Semetín se začalo projevovat přehřívání motoru a také problém s řazením. „Semetín byl, alespoň pro mě, velmi těžký na čtení rozpisu. Nepamatuji si, že bych někdy četl takto obtížnou rychlostní zkoušku. Navíc, na startu nám teplota motoru dosahovala červených čísel a Favoritu se moc nechtělo odjíždět. Ve finále došlo k jízdě na tři válce, ale vydržel až na cílovou rampu na zlínském náměstí.“ popisuje problémy na posledních rychlostních zkouškách spolujezdec Tomáš Pfajfr.
I přes absenci jednoho z válců posádka dovezla svého modrého Favorita do cíle soutěže na 13. místě v absolutním pořadí, na 1. místě v kategorii 5 a třídě F5. „Soutěž jsme si maximálně užili, i když poslední kilometry to spíš byla jízda jako s motokárou jen na tři válce. Na RZ4 se mi nedařilo přesně řadit, takže to nás stálo nějaké cenné vteřinky. Ale jsme v cíly, bereme plné body do hodnocení naší třídy, takže spokojenost. To že jsme zvítězili i v kategorii 5 jsme se dozvěděli až na cílové rampě.“ říká s úsměvem Pavel Heřman.
Další program a to jestli se Pavel Heřman zúčastní poslední soutěže, kterou bude Rally Příbram, kde by mohl zabojovat o titul ve třídě F5, záleží na tom, jak rychle se podaří opravit poškozený motor. „Ano, vše záleží na opravě motoru. Samozřejmě bych se rád o titul popral. Už jen kvůli našim fanouškům, kterým bych rád touto cestou poděkoval za jejich fantastickou podporu. Doufáme, že jsme je naší jízdou bavili. Také děkujeme všem partnerům, bez kterých by to nešlo. Dále tátovi, přítelkyni Monče a Tomášovi za odvedenou práci na místě spolujezdce.“ dodává Heřman k vydařené soutěži.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.