Kalendářní rok i motoristická sezona se neodvratně blíží do své druhé poloviny. V čase ideálním pro hodnocení jsme vyzpovídali pilota stáje MRS Racing Jana Lungu a šéfa týmu Mojmíra Juříčka, kteří v dosavadním průběhu rallyové sezony patřili k nejaktivnějším účastníkům domácích soutěží. V rámci testu nově postaveného Peugeotu 208 R2 absolvovali čtyři podniky, což posádce dopomohlo najít s vozem společnou řeč. V rally sportu je však důležitá i kapka štěstí, a ta prozatím Janu Lungovi a jeho spolujezdci Ondřeji Koubkovi nedovolila dosáhnout takových výsledků, které by odrážely jejich možnosti.
Po úspěšné premiéře s novým vozem na Rally Šumava, která skončila ziskem třetího místa ve třídě 6, mířily kroky členů týmu MRS Racing do Vyškova. Přestože Jan Lunga za dob svého angažmá v týmu LB Trans Racing ve Vyškově několik měsíců bydlel, hanáckou soutěž znal až do letoška pouze z pozice diváka. Startem na této rally absolvoval nejen důležité kilometry před pokračováním „velkého“ šampionátu v Českém Krumlově, ale zároveň doplnil svoje zkušenosti o poslední českou soutěž, kterou dosud neabsolvoval. „K účasti na Rally Vyškov jsme se rozhodli krátce před uzávěrkou přihlášek. Jelikož jsme před začátkem sezony neměli čas na testování a sžívaní se s autem, byl pro nás Vyškov ideálním testem. Tratě rychlejšího charakteru mám rád, zvláště když jsou pro mě nové. Potřebovali jsme vyzkoušet změny v nastavení, a tak jsme začali vlažněji, abych se ujistil, že vše funguje, jak si představuji. Vše do sebe zapadalo na jedničku, a proto jsme začali zrychlovat, až jsme nakonec bojovali o první místo ve třídě. Skvěle jsme si souboj užili a za sebe můžu říct, že jsem si tak dobře do té doby nikdy nezazávodil. Prohra o jednu desetinu sekundy nás ani moc nemrzela, převyšoval dobrý pocit z auta a ze skvělého závodu,“ zhodnotil vydařené vyškovské účinkování Honza Lunga. Ke druhé pozici v nabité třídě 6 (25 vozů na startu) přidal cenné čtvrté místo v Rallysprint sérii a sedmnáctou příčku absolutně.
Výsledek z Vyškova byl v dané konkurenci velikým úspěchem, z hlediska celoročního hodnocení je však pro Honzu s Ondrou prioritní Mistrovství ČR v rally. Zrak všech členů týmu se tedy obracel k nadcházející českokrumlovské rally, která měla dát reálnější představu, kdo z předsezonních favoritů bude o letošní titul ve třídě 6 skutečně usilovat. Vrtochy počasí, které letošní ročník jihočeské soutěže poznamenaly, zkomplikovaly život všem favoritům kategorie 2WD, a daly pořádně zabrat i posádce týmu MRS Racing. Výmluvně o tom hovořily překvapivé výsledky hned po úvodní páteční sekci. „Počasí trápilo snad všechny, já jsem si navíc situaci zkomplikoval ještě špatnou volbou pneumatik. Hned v první sekci jsme díky tomu ztratili minutu na prvního a tak jsme večerní část začínali až jako šestnáctí ve třídě. Noční sekce už ale byla lepší a podařilo se nám posunout do konce etapy na místo páté,“ hodnotil první dějství krumlovské rally Honza Lunga. V Krumlově je však každoročně klíčová až druhá etapa závodu. Ani letos tomu nebylo jinak, třebaže o necelou padesátku „ostrých“ kilometrů soutěž přišla zrušením obou průjezdů legendární rychlostní zkoušky Malonty. „Zrušení mých oblíbených Malont mě mrzelo, ale vzhledem k tomu, jak to tam po bouři a krupobití vypadalo, chápu, že to bylo jediné rozumné rozhodnutí. Po ztrátě nabrané ze začátku závodu jsme už hlavně chtěli dojet zdárně do cíle a získat body. Na poslední RZ jsme se ještě snažili zabojovat o celkové čtvrté místo ve třídě. To se ale bohužel nepodařilo, neboť nám tři kilometry před cílem došel benzín. Byl to hodně hořký konec závodu, ale bohužel i to se stává,“ dodal pilot. Rally je týmovým sportem, a aby vše fungovalo, musí být vzájemně sladěno velké množství faktorů. Manažer týmu Mojmír Juříček přiznal, že v Krumlově byla chyba na jeho straně. „Přehlédl jsem, že před závěrečnou „erzetou“ není dovoleno do vozu tankovat a výsledkem bohužel bylo, že se Honzovi auto těsně před cílem zastavilo. Je to hodně kruté ponaučení, na základě kterého v týmu přijmeme organizační opatření a už od příští soutěže budou tankování plánovat dva lidi. Krumlov byl pro nás dalším krokem v učení se s novou technikou a jsem rád, že se Honza v autě svezl prakticky celý závod. Vše je pro nás nové – kromě nastavení podvozku postupně získáváme i další data. Například zjišťujeme, jakou má vůz spotřebu, protože výrobce ji nikde neuvádí. Každým závodem se posunujeme dál a ve Vyškově bylo cítit, že Honza dokáže se špičkou třídy držet krok. Krumlovské časy ovlivňoval fakt, že jsme často neměli správné informace o počasí, anebo jsme dobré informace měli, ale počasí se velice rychle měnilo. Věřím, že si Honza s Ondrou zlepší chuť na svojí domácí soutěži v Hustopečích,“ sdělil šéf týmu MRS Racing Mojmír Juříček krátce po návratu z Českého Krumlova.
Právě hustopečská Agrotec Petronas Syntium rally patří v žebříčku Jana Lungy a Ondřeje Koubka mezi nejoblíbenější soutěže. Na trati to bylo znát a nejrychlejší čas na úvodní rychlostní zkoušce (nejen ve třídě, ale i v celé kategorii 2WD) byl v nejsilnějším startovním poli dosavadního průběhu sezony skvělým počinem. Bohužel, obyčejná nepřízeň osudu Honzu s Ondrou velice rychle vyřadila z boje o vítězství. „V nastoleném tempu jsme hodlali dál pokračovat, což se nám dařilo do poloviny další „erzety“. Proti naší snaze o nejrychlejší průjezd byl zbloudilý kámen, který vletěl do řemenice, roztrhl klínový řemen a ten vzal s sebou i řemen od vodní pumpy. V nejbližším možném místě jsem začal provizorní opravu s vědomím, že to mám nacvičené a za čtyři minuty odjíždíme. To jsem se ale pěkně spletl, jelikož tato výměna, v helmě s rozpáleným brzdovým kotoučem před obličejem a kapající vřelou vodou, se nakonec protáhla na čtvrt hodiny. Po příjezdu do přeskupení jsme se s týmem dohodli, že kvůli velké časové ztrátě nemá v první etapě cenu pokračovat a bude lepší pořádně před druhou etapou auto prohlédnout a pokračovat v superally. V době, kdy nám nebylo zrovna do smíchu, nás hodně zklamalo chování a jednání jednoho technického komisaře, který neadekvátním způsobem upozorňoval na jeden ze standardně uložených dílů v našem autě. Marné bylo vysvětlování, že bychom rádi celou věc řešili v klidu, nemluvě o tom, že nefiguruji jako soutěžící a auto mám v pronájmu. Takové konflikty bohužel člověku berou chuť do dalšího závodění, nemluvě o tom, když přicházejí od těch, ke kterým bychom díky jejich dlouholetým zkušenostem v motorsportu měli vzhlížet a měli by nám jít příkladem,“ popsal nepříjemnou dohru pátečního dne Honza. Sobota však byla novým dnem s novou příležitostí odvézt si body do tabulky Mistrovství ČR v rally. Posádka MRS Racing týmu ji využila, přestože výsledkové ambice byly malinko vyšší. „Limitovaly nás pneumatiky, neboť jsme bohužel v horkém počasí neměli k dispozici nejtvrdší směs. Navíc, naši soupeři jeli velmi rychle a opět se potvrdilo, že třída 6 je letos velmi silná a vyrovnaná. Hlavně nás, jako každoročně, místní tratě velmi bavily. Chtěl bych také poděkovat všem v týmu, kteří se o nás perfektně starali, a vše fungovalo bez chyby,“ zhodnotil sobotu Honza, který si do tabulky seriálu připsal body alespoň za etapovou pátou pozici ve třídě 6.
Po třech soutěžích sezony zatím posádce Jan Lunga – Ondřej Koubek patří osmá příčka v kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou a páté místo ve třídě 6. Na hodnocení nepříznivého vývoje sezony však nezbývá mnoho času, na dveře totiž pomalu klepe červencová Rally Bohemia. „Zatím jsem na Bohemce startoval dvakrát a pokaždé jsem díky technické poruše nedojel dál, jak do druhé RZ. O to máme větší motivaci. Držte nám palce a přijeďte fandit do Mladé Boleslavi,“ dodává závěrem Honza Lunga.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.