Kalendářní rok i motoristická sezona se neodvratně blíží do své druhé poloviny. V čase ideálním pro hodnocení jsme vyzpovídali pilota stáje MRS Racing Jana Lungu a šéfa týmu Mojmíra Juříčka, kteří v dosavadním průběhu rallyové sezony patřili k nejaktivnějším účastníkům domácích soutěží. V rámci testu nově postaveného Peugeotu 208 R2 absolvovali čtyři podniky, což posádce dopomohlo najít s vozem společnou řeč. V rally sportu je však důležitá i kapka štěstí, a ta prozatím Janu Lungovi a jeho spolujezdci Ondřeji Koubkovi nedovolila dosáhnout takových výsledků, které by odrážely jejich možnosti.
Po úspěšné premiéře s novým vozem na Rally Šumava, která skončila ziskem třetího místa ve třídě 6, mířily kroky členů týmu MRS Racing do Vyškova. Přestože Jan Lunga za dob svého angažmá v týmu LB Trans Racing ve Vyškově několik měsíců bydlel, hanáckou soutěž znal až do letoška pouze z pozice diváka. Startem na této rally absolvoval nejen důležité kilometry před pokračováním „velkého“ šampionátu v Českém Krumlově, ale zároveň doplnil svoje zkušenosti o poslední českou soutěž, kterou dosud neabsolvoval. „K účasti na Rally Vyškov jsme se rozhodli krátce před uzávěrkou přihlášek. Jelikož jsme před začátkem sezony neměli čas na testování a sžívaní se s autem, byl pro nás Vyškov ideálním testem. Tratě rychlejšího charakteru mám rád, zvláště když jsou pro mě nové. Potřebovali jsme vyzkoušet změny v nastavení, a tak jsme začali vlažněji, abych se ujistil, že vše funguje, jak si představuji. Vše do sebe zapadalo na jedničku, a proto jsme začali zrychlovat, až jsme nakonec bojovali o první místo ve třídě. Skvěle jsme si souboj užili a za sebe můžu říct, že jsem si tak dobře do té doby nikdy nezazávodil. Prohra o jednu desetinu sekundy nás ani moc nemrzela, převyšoval dobrý pocit z auta a ze skvělého závodu,“ zhodnotil vydařené vyškovské účinkování Honza Lunga. Ke druhé pozici v nabité třídě 6 (25 vozů na startu) přidal cenné čtvrté místo v Rallysprint sérii a sedmnáctou příčku absolutně.
Výsledek z Vyškova byl v dané konkurenci velikým úspěchem, z hlediska celoročního hodnocení je však pro Honzu s Ondrou prioritní Mistrovství ČR v rally. Zrak všech členů týmu se tedy obracel k nadcházející českokrumlovské rally, která měla dát reálnější představu, kdo z předsezonních favoritů bude o letošní titul ve třídě 6 skutečně usilovat. Vrtochy počasí, které letošní ročník jihočeské soutěže poznamenaly, zkomplikovaly život všem favoritům kategorie 2WD, a daly pořádně zabrat i posádce týmu MRS Racing. Výmluvně o tom hovořily překvapivé výsledky hned po úvodní páteční sekci. „Počasí trápilo snad všechny, já jsem si navíc situaci zkomplikoval ještě špatnou volbou pneumatik. Hned v první sekci jsme díky tomu ztratili minutu na prvního a tak jsme večerní část začínali až jako šestnáctí ve třídě. Noční sekce už ale byla lepší a podařilo se nám posunout do konce etapy na místo páté,“ hodnotil první dějství krumlovské rally Honza Lunga. V Krumlově je však každoročně klíčová až druhá etapa závodu. Ani letos tomu nebylo jinak, třebaže o necelou padesátku „ostrých“ kilometrů soutěž přišla zrušením obou průjezdů legendární rychlostní zkoušky Malonty. „Zrušení mých oblíbených Malont mě mrzelo, ale vzhledem k tomu, jak to tam po bouři a krupobití vypadalo, chápu, že to bylo jediné rozumné rozhodnutí. Po ztrátě nabrané ze začátku závodu jsme už hlavně chtěli dojet zdárně do cíle a získat body. Na poslední RZ jsme se ještě snažili zabojovat o celkové čtvrté místo ve třídě. To se ale bohužel nepodařilo, neboť nám tři kilometry před cílem došel benzín. Byl to hodně hořký konec závodu, ale bohužel i to se stává,“ dodal pilot. Rally je týmovým sportem, a aby vše fungovalo, musí být vzájemně sladěno velké množství faktorů. Manažer týmu Mojmír Juříček přiznal, že v Krumlově byla chyba na jeho straně. „Přehlédl jsem, že před závěrečnou „erzetou“ není dovoleno do vozu tankovat a výsledkem bohužel bylo, že se Honzovi auto těsně před cílem zastavilo. Je to hodně kruté ponaučení, na základě kterého v týmu přijmeme organizační opatření a už od příští soutěže budou tankování plánovat dva lidi. Krumlov byl pro nás dalším krokem v učení se s novou technikou a jsem rád, že se Honza v autě svezl prakticky celý závod. Vše je pro nás nové – kromě nastavení podvozku postupně získáváme i další data. Například zjišťujeme, jakou má vůz spotřebu, protože výrobce ji nikde neuvádí. Každým závodem se posunujeme dál a ve Vyškově bylo cítit, že Honza dokáže se špičkou třídy držet krok. Krumlovské časy ovlivňoval fakt, že jsme často neměli správné informace o počasí, anebo jsme dobré informace měli, ale počasí se velice rychle měnilo. Věřím, že si Honza s Ondrou zlepší chuť na svojí domácí soutěži v Hustopečích,“ sdělil šéf týmu MRS Racing Mojmír Juříček krátce po návratu z Českého Krumlova.
Právě hustopečská Agrotec Petronas Syntium rally patří v žebříčku Jana Lungy a Ondřeje Koubka mezi nejoblíbenější soutěže. Na trati to bylo znát a nejrychlejší čas na úvodní rychlostní zkoušce (nejen ve třídě, ale i v celé kategorii 2WD) byl v nejsilnějším startovním poli dosavadního průběhu sezony skvělým počinem. Bohužel, obyčejná nepřízeň osudu Honzu s Ondrou velice rychle vyřadila z boje o vítězství. „V nastoleném tempu jsme hodlali dál pokračovat, což se nám dařilo do poloviny další „erzety“. Proti naší snaze o nejrychlejší průjezd byl zbloudilý kámen, který vletěl do řemenice, roztrhl klínový řemen a ten vzal s sebou i řemen od vodní pumpy. V nejbližším možném místě jsem začal provizorní opravu s vědomím, že to mám nacvičené a za čtyři minuty odjíždíme. To jsem se ale pěkně spletl, jelikož tato výměna, v helmě s rozpáleným brzdovým kotoučem před obličejem a kapající vřelou vodou, se nakonec protáhla na čtvrt hodiny. Po příjezdu do přeskupení jsme se s týmem dohodli, že kvůli velké časové ztrátě nemá v první etapě cenu pokračovat a bude lepší pořádně před druhou etapou auto prohlédnout a pokračovat v superally. V době, kdy nám nebylo zrovna do smíchu, nás hodně zklamalo chování a jednání jednoho technického komisaře, který neadekvátním způsobem upozorňoval na jeden ze standardně uložených dílů v našem autě. Marné bylo vysvětlování, že bychom rádi celou věc řešili v klidu, nemluvě o tom, že nefiguruji jako soutěžící a auto mám v pronájmu. Takové konflikty bohužel člověku berou chuť do dalšího závodění, nemluvě o tom, když přicházejí od těch, ke kterým bychom díky jejich dlouholetým zkušenostem v motorsportu měli vzhlížet a měli by nám jít příkladem,“ popsal nepříjemnou dohru pátečního dne Honza. Sobota však byla novým dnem s novou příležitostí odvézt si body do tabulky Mistrovství ČR v rally. Posádka MRS Racing týmu ji využila, přestože výsledkové ambice byly malinko vyšší. „Limitovaly nás pneumatiky, neboť jsme bohužel v horkém počasí neměli k dispozici nejtvrdší směs. Navíc, naši soupeři jeli velmi rychle a opět se potvrdilo, že třída 6 je letos velmi silná a vyrovnaná. Hlavně nás, jako každoročně, místní tratě velmi bavily. Chtěl bych také poděkovat všem v týmu, kteří se o nás perfektně starali, a vše fungovalo bez chyby,“ zhodnotil sobotu Honza, který si do tabulky seriálu připsal body alespoň za etapovou pátou pozici ve třídě 6.
Po třech soutěžích sezony zatím posádce Jan Lunga – Ondřej Koubek patří osmá příčka v kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou a páté místo ve třídě 6. Na hodnocení nepříznivého vývoje sezony však nezbývá mnoho času, na dveře totiž pomalu klepe červencová Rally Bohemia. „Zatím jsem na Bohemce startoval dvakrát a pokaždé jsem díky technické poruše nedojel dál, jak do druhé RZ. O to máme větší motivaci. Držte nám palce a přijeďte fandit do Mladé Boleslavi,“ dodává závěrem Honza Lunga.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.