Koncem září do našich luhů a hájů dorazilo babí léto. A tak nastal čas, aby pořadatelé známého Šternberského Ecce homo připravili již devátý ročník Rally Jeseníky. Kromě letošních novinek v podobě Rallysprintserie a Poháru 2+ se na tratích proháněly i vozy Mistrovství ČR historických automobilů. Na startu se také objevila dvojice Randy historic racing klubu Filip Randýsek-Jan Mikulík a osedlali jako už tradičně Renault 5 Alpine.
Trať soutěže nenabyla proti loňsku žádných změn a tak kluci oprášili starý sešit s rozpisem, čímž se jim trénování značně zjednodušilo. Během páteční noci skrápěl jesenické trati déšť a tak ráno přišlo na řadu náročné rozhodování jaké gumy obout na první sekci. Nakonec zvítězil kompromis, kdy na přední nápravu přišla střední směs a na zadní mokrá. Takto nakonec auto zůstalo obuto po celou soutěž, neboť jak se ukázalo tratě na Jesenicku osychaly velmi pomalu. I díky tomu naše posádka po první sekci držela první místo v kategorii a páté celkově mezi historiky. V druhé sekci došlo jen k drobné změně pořadí a to díky tomu, že Navrátilův Ford Sierra, tentokrát pilotovaný Janem Černým, před pátou RZ odmítl pokračovat. A tak se naše posádka nakonec radovala z vítězství v kategorii a celkového 4. místa v rámci historiků. Tím si kluci zajistili slušný bodový příděl a neztratili tak šanci zabojovat na domácím Vsetíně o celkové vítězství v kategorii za rok 2015. Další postřehy z této soutěže vám zprostředkují sami aktéři.
Filip Randýsek: Krásné počasí a radost z bezproblémové jízdy mi plnohodnotně vynahradila moje celodenní trápení, když jsem se do sobotního rána probudil s nějakou virózou. Když pominu nepříjemnosti spojené s rýmečkou, tak závodění samotné mě překvapilo snadným, skoro až podezřele lehkým průběhem. Naštěstí se nic nepřihodilo a tak už jsem jenom počítal erzety do konce. Vidět cílovou rampu bylo pro mě učiněné vysvobození a velmi jsem ocenil i snahu pořadatelů se zařazením Mistrovství historiků na čelo startovního pole. Děkuji všem fanouškům u trati, kteří byli velmi akční ;) a klukům v servisu, tentokrát hlavně za nachystání svačiny :D ). Další soutěží je Rally Vsetín, kterou bych chtěl pořádně zakončit sezónu. Tak se přijďte podívat ;)
Jan Mikulík: Je to snad poprvé, co jsem si ze soutěže nepřivezl spoustu zážitků spojených s řešením nějakých problémů, takže ani nevím, co napsat. Snad jen, že Rally Jeseníky 2015 byly zatím nejbezproblémovější soutěží, kterou jsem s Filipem a naším Renaultem absolvoval. Proto doufám, že v tomhle trendu budeme pokračovat i na dalších soutěžích… I když jsme tedy tentokrát nezažili žádné pro nás obvyklé peripetie tak musím pochválit celý tým za bezchybnou práci. Zvlášť chci pochválit Filipa, který i přes virózu předvedl soustředěný výkon a je čím dál víc vidět, že naše společná usilovná práce na zlepšení našich výkonů už nese své ovoce. Také nemůžu samozřejmě opomenout naše partnery, kterým patří dík za finanční podporu. Teď už nás čeká naše domácí soutěž na Vsetíně, kde dojde k malé rozlučce neboť od příštího roku naši posádku čekají zásadní změny. To bych ovšem předbíhal… Na závěr chci srdečně pozvat všechny naše fanoušky na Vsetínský rallysprint, kde budou v servisu k mání jedny z posledních podpisovek naší posádky.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.