Úvodní díl českého rallysprintového mistrovství obstarala jihočeská Rally Vrchovina. Ovšem rozmarné počasí se nakonec postaralo o to, že se z typicky jarní soutěže stala zimní. Řada posádek si svou účast v náročných podmínkách na poslední chvíli rozmyslela a ani samotní pořadatelé nezůstali ušetřeni – kvůli kritické situaci se sněhem a ledem museli zrušit jeden z úseků, takže z již tak docela krátké soutěže ubrali téměř pětinu kilometráže. Když se pak kvůli zablokování trati jedním ze soutěžních vozů zrušila i RZ 4, stal se z Vrchoviny pro velkou část startovního pole doslova supersprint.
Zlínský tým CERS performance do soutěže nastoupil se čtyřmi vozy. V jeho arzenálu nechyběla trojice osvědčených Civiců VTi třídy 9, novinkou však byla účast Ondřeje Bisahy s vozem kategorie R2. Přestože jel pilot z Kroměříže s vypůjčeným vozem, dal jasný signál, jakým směrem se v této sezoně budou ubírat jeho kroky. „Už před Vrchovinou jsme avizovali, že chystáme vlastní vůz kategorie R2. Ten však ještě není připravený, zbývá na něm udělat nějaké práce, takže jsme soutěž absolvovali s vypůjčenou fabií,“ říká Ondřej. „Byla to dobrá zkušenost, ze které mám pozitivní dojmy. Jedinou větší kaňkou byla první sekce, kde jsme nezvolili optimálně gumy. Tam jsme nabrali hlavní ztrátu, kterou jsme pak už nedokázali odmazat. V další části (s výjimkou RZ 7, kde jsme drobně chybovali) jsme ale jeli dobře, časy byly celkem slušné a srovnatelné s konkurencí, což je pro nás dobrý signál do budoucna,“ vypráví Ondřej Bisaha. „Rozhodně bych chtěl pogratulovat a poděkovat Martinu Vopatřilovi. Celý závod jel opravdu parádně, navíc jsme v servisu byli hned vedle sebe a tak nebyla nouze o zábavu i předávání cenných zkušeností,“ dodává.
Ve třídě 9, která byla pro tým CERS performance ještě nedávno výhradní baštou, se i tentokrát představila nejpočetnější část jeho posádek. Úvod nejslibněji vyšel Josefu Vojáčkovi, který se jako první chopil vedení ve třídě. Vydrželo mu po několik zkoušek, bohužel jen do chvíle, kdy po zmatcích při zrušení RZ 4 přijel předčasně do časové kontroly a vysloužil si minutovou penalizaci. Tato nepříjemnost jej srazila na šesté místo ve třídě, bohužel stíhací jízda v podmínkách kombinujících sníh, led, mokrý asfalt a šotolinu mu nevyšla - Josefova Honda se v osmém testu ocitla mimo trať. „Vrchovina jakožto první sprint po dlouhé zimní přestávce byla skoro úplně super,“ vypráví Josef. „I přes náročné podmínky jsme si závod užívali. Bohužel jsme při vjezdu do časovky před 4 RZ podali jízdní výkaz ve špatný čas a vyfasovali minutovou penalizaci, což je na tak krátké soutěži moc. Bohužel jsme pak ve snaze smáznout z této ztráty co nejvíce ‚zatáhli‘ na předposlední vložce až moc a v jedné dlouhé pravé zatáčce jsme vjeli do hlubokého sněhu, odkud už bez použití silné techniky nebylo cesty zpět. Ale teď už jsou před námi "Lužičky", na kterých se opět hodláme prát o přední příčky ve třídě,“ nešetří odhodláním Josef.
Zcela opačný průběh měla soutěž pro Martina Tomečku. Ten si po loňském sbírání prvních zkušeností za volantem dal předsevzetí, že začne zrychlovat, a tohoto úkolu se ve Slavonicích zhostil vskutku se ctí. Začal na třetím místě ve třídě, ale stabilní tempo i problémy soupeřů se postaraly o to, že už po RZ 6 se Martinové Tomečka a Trlifaj posunuli na čelní příčku, kterou pak udrželi až do cíle. Tým CERS performance tak navázal na loňskou rallysprintovou misi, mnohem větší úspěch to je však pro samotného Martina Tomečku, pro kterého bude slavonická soutěž představovat jeho historicky první vítězství. „Na trati panovaly opravdu složité podmínky a bylo těžké odhadnout, kde by mohla být vozovka pokryta ledem či blátem,“ říká Martin Tomečka. „Z celkového umístění jsme strašně šťastní, s Jirkou Sojkou a Jindřiškou Žákovou to nebyl lehký souboj. Nadělovali nám cenné vteřiny, ale nakonec jim po poslední RZ chybělo 1,6 sekundy a my se tak s Martinem mohli radovat z našeho prvního vítězství. Za start na Rally Vrchovina bych chtěl poděkovat týmu CERS performance, mému spolujezdci Martinu Trlifajovi za skvěle odvedenou práci, Zbyňku Ballerovi a mojí přítelkyni za podporu u tratě a v neposlední řadě našim mechanikům. Velké díky samozřejmě patří našim sponzorům, bez kterých bychom tento úspěšný závod nemohli uskutečnit.“
Třetí hondu pilotovala zcela nová posádka na české rallyscéně, dvojice Lukáše Nekvapila a Romana Koscelníka, startující v rámci společného projektu CERS performance a ZKZ Racing. Jejich prvořadým úkolem bylo rally dokončit a posbírat první zkušenosti v soutěžním voze. Svůj úkol vzali zodpovědně a soutěží se proklouzali bez větších problémů. "Vrchovina se dá z pohledu naší posádky popsat jako křest ohněm. Nejen, že jsme jako nováčci byli nervózní už sami o sobě, ale ještě nám olej do ohně přililo počasí,“ sdílí své první soutěžácké dojmy Lukáš. „Než jsme odstartovali, tak jsme se s Kosťou shodli, že by pro nás zklamání z nedokončené soutěže bylo podstatně větší než radost z neočekávaně dobrého výsledku, takže strategie byla jasná - osahat si auto a dojet do cíle,sa pokud možno bez krizovek. Což se nám podařilo. Byl to pro nás z počátku obrovský tlak něco nepokazit, před první RZ to u nás v autě vypadalo jako v čekárně u zubaře :-) Ale postupně se závod měnil v parádní zábavu. Soutěž jsme si užili, auto fungovalo na jedničku a tým se o nás staral jako o vlastní. Vše bylo navíc umocněno početným fanklubem z Tišnovska, který byl jedním slovem SKVĚLÝ! Velké poděkování patří také našim sponzorům a paní Koutkové za výborné řízečky, děkujeme!"
Dalším podnikem pro tým CERS performance bude druhý díl „velkého“ mistrovství, klatovská Rally Šumava. Tým na jihozápadě Čech ale nasadí pouze jediný vůz, větší účast je plánovaná až na další sprint, kterým bude koncem dubna Rally Lužické Hory. Další informace o týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv z průběhu jednotlivých soutěží naleznete na adresách www.cersperformance.com a www.fb.com/cersperformance.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.