Úvodní díl českého rallysprintového mistrovství obstarala jihočeská Rally Vrchovina. Ovšem rozmarné počasí se nakonec postaralo o to, že se z typicky jarní soutěže stala zimní. Řada posádek si svou účast v náročných podmínkách na poslední chvíli rozmyslela a ani samotní pořadatelé nezůstali ušetřeni – kvůli kritické situaci se sněhem a ledem museli zrušit jeden z úseků, takže z již tak docela krátké soutěže ubrali téměř pětinu kilometráže. Když se pak kvůli zablokování trati jedním ze soutěžních vozů zrušila i RZ 4, stal se z Vrchoviny pro velkou část startovního pole doslova supersprint.
Zlínský tým CERS performance do soutěže nastoupil se čtyřmi vozy. V jeho arzenálu nechyběla trojice osvědčených Civiců VTi třídy 9, novinkou však byla účast Ondřeje Bisahy s vozem kategorie R2. Přestože jel pilot z Kroměříže s vypůjčeným vozem, dal jasný signál, jakým směrem se v této sezoně budou ubírat jeho kroky. „Už před Vrchovinou jsme avizovali, že chystáme vlastní vůz kategorie R2. Ten však ještě není připravený, zbývá na něm udělat nějaké práce, takže jsme soutěž absolvovali s vypůjčenou fabií,“ říká Ondřej. „Byla to dobrá zkušenost, ze které mám pozitivní dojmy. Jedinou větší kaňkou byla první sekce, kde jsme nezvolili optimálně gumy. Tam jsme nabrali hlavní ztrátu, kterou jsme pak už nedokázali odmazat. V další části (s výjimkou RZ 7, kde jsme drobně chybovali) jsme ale jeli dobře, časy byly celkem slušné a srovnatelné s konkurencí, což je pro nás dobrý signál do budoucna,“ vypráví Ondřej Bisaha. „Rozhodně bych chtěl pogratulovat a poděkovat Martinu Vopatřilovi. Celý závod jel opravdu parádně, navíc jsme v servisu byli hned vedle sebe a tak nebyla nouze o zábavu i předávání cenných zkušeností,“ dodává.
Ve třídě 9, která byla pro tým CERS performance ještě nedávno výhradní baštou, se i tentokrát představila nejpočetnější část jeho posádek. Úvod nejslibněji vyšel Josefu Vojáčkovi, který se jako první chopil vedení ve třídě. Vydrželo mu po několik zkoušek, bohužel jen do chvíle, kdy po zmatcích při zrušení RZ 4 přijel předčasně do časové kontroly a vysloužil si minutovou penalizaci. Tato nepříjemnost jej srazila na šesté místo ve třídě, bohužel stíhací jízda v podmínkách kombinujících sníh, led, mokrý asfalt a šotolinu mu nevyšla - Josefova Honda se v osmém testu ocitla mimo trať. „Vrchovina jakožto první sprint po dlouhé zimní přestávce byla skoro úplně super,“ vypráví Josef. „I přes náročné podmínky jsme si závod užívali. Bohužel jsme při vjezdu do časovky před 4 RZ podali jízdní výkaz ve špatný čas a vyfasovali minutovou penalizaci, což je na tak krátké soutěži moc. Bohužel jsme pak ve snaze smáznout z této ztráty co nejvíce ‚zatáhli‘ na předposlední vložce až moc a v jedné dlouhé pravé zatáčce jsme vjeli do hlubokého sněhu, odkud už bez použití silné techniky nebylo cesty zpět. Ale teď už jsou před námi "Lužičky", na kterých se opět hodláme prát o přední příčky ve třídě,“ nešetří odhodláním Josef.
Zcela opačný průběh měla soutěž pro Martina Tomečku. Ten si po loňském sbírání prvních zkušeností za volantem dal předsevzetí, že začne zrychlovat, a tohoto úkolu se ve Slavonicích zhostil vskutku se ctí. Začal na třetím místě ve třídě, ale stabilní tempo i problémy soupeřů se postaraly o to, že už po RZ 6 se Martinové Tomečka a Trlifaj posunuli na čelní příčku, kterou pak udrželi až do cíle. Tým CERS performance tak navázal na loňskou rallysprintovou misi, mnohem větší úspěch to je však pro samotného Martina Tomečku, pro kterého bude slavonická soutěž představovat jeho historicky první vítězství. „Na trati panovaly opravdu složité podmínky a bylo těžké odhadnout, kde by mohla být vozovka pokryta ledem či blátem,“ říká Martin Tomečka. „Z celkového umístění jsme strašně šťastní, s Jirkou Sojkou a Jindřiškou Žákovou to nebyl lehký souboj. Nadělovali nám cenné vteřiny, ale nakonec jim po poslední RZ chybělo 1,6 sekundy a my se tak s Martinem mohli radovat z našeho prvního vítězství. Za start na Rally Vrchovina bych chtěl poděkovat týmu CERS performance, mému spolujezdci Martinu Trlifajovi za skvěle odvedenou práci, Zbyňku Ballerovi a mojí přítelkyni za podporu u tratě a v neposlední řadě našim mechanikům. Velké díky samozřejmě patří našim sponzorům, bez kterých bychom tento úspěšný závod nemohli uskutečnit.“
Třetí hondu pilotovala zcela nová posádka na české rallyscéně, dvojice Lukáše Nekvapila a Romana Koscelníka, startující v rámci společného projektu CERS performance a ZKZ Racing. Jejich prvořadým úkolem bylo rally dokončit a posbírat první zkušenosti v soutěžním voze. Svůj úkol vzali zodpovědně a soutěží se proklouzali bez větších problémů. "Vrchovina se dá z pohledu naší posádky popsat jako křest ohněm. Nejen, že jsme jako nováčci byli nervózní už sami o sobě, ale ještě nám olej do ohně přililo počasí,“ sdílí své první soutěžácké dojmy Lukáš. „Než jsme odstartovali, tak jsme se s Kosťou shodli, že by pro nás zklamání z nedokončené soutěže bylo podstatně větší než radost z neočekávaně dobrého výsledku, takže strategie byla jasná - osahat si auto a dojet do cíle,sa pokud možno bez krizovek. Což se nám podařilo. Byl to pro nás z počátku obrovský tlak něco nepokazit, před první RZ to u nás v autě vypadalo jako v čekárně u zubaře :-) Ale postupně se závod měnil v parádní zábavu. Soutěž jsme si užili, auto fungovalo na jedničku a tým se o nás staral jako o vlastní. Vše bylo navíc umocněno početným fanklubem z Tišnovska, který byl jedním slovem SKVĚLÝ! Velké poděkování patří také našim sponzorům a paní Koutkové za výborné řízečky, děkujeme!"
Dalším podnikem pro tým CERS performance bude druhý díl „velkého“ mistrovství, klatovská Rally Šumava. Tým na jihozápadě Čech ale nasadí pouze jediný vůz, větší účast je plánovaná až na další sprint, kterým bude koncem dubna Rally Lužické Hory. Další informace o týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv z průběhu jednotlivých soutěží naleznete na adresách www.cersperformance.com a www.fb.com/cersperformance.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.