Úvodní díl českého rallysprintového mistrovství obstarala jihočeská Rally Vrchovina. Ovšem rozmarné počasí se nakonec postaralo o to, že se z typicky jarní soutěže stala zimní. Řada posádek si svou účast v náročných podmínkách na poslední chvíli rozmyslela a ani samotní pořadatelé nezůstali ušetřeni – kvůli kritické situaci se sněhem a ledem museli zrušit jeden z úseků, takže z již tak docela krátké soutěže ubrali téměř pětinu kilometráže. Když se pak kvůli zablokování trati jedním ze soutěžních vozů zrušila i RZ 4, stal se z Vrchoviny pro velkou část startovního pole doslova supersprint.
Zlínský tým CERS performance do soutěže nastoupil se čtyřmi vozy. V jeho arzenálu nechyběla trojice osvědčených Civiců VTi třídy 9, novinkou však byla účast Ondřeje Bisahy s vozem kategorie R2. Přestože jel pilot z Kroměříže s vypůjčeným vozem, dal jasný signál, jakým směrem se v této sezoně budou ubírat jeho kroky. „Už před Vrchovinou jsme avizovali, že chystáme vlastní vůz kategorie R2. Ten však ještě není připravený, zbývá na něm udělat nějaké práce, takže jsme soutěž absolvovali s vypůjčenou fabií,“ říká Ondřej. „Byla to dobrá zkušenost, ze které mám pozitivní dojmy. Jedinou větší kaňkou byla první sekce, kde jsme nezvolili optimálně gumy. Tam jsme nabrali hlavní ztrátu, kterou jsme pak už nedokázali odmazat. V další části (s výjimkou RZ 7, kde jsme drobně chybovali) jsme ale jeli dobře, časy byly celkem slušné a srovnatelné s konkurencí, což je pro nás dobrý signál do budoucna,“ vypráví Ondřej Bisaha. „Rozhodně bych chtěl pogratulovat a poděkovat Martinu Vopatřilovi. Celý závod jel opravdu parádně, navíc jsme v servisu byli hned vedle sebe a tak nebyla nouze o zábavu i předávání cenných zkušeností,“ dodává.
Ve třídě 9, která byla pro tým CERS performance ještě nedávno výhradní baštou, se i tentokrát představila nejpočetnější část jeho posádek. Úvod nejslibněji vyšel Josefu Vojáčkovi, který se jako první chopil vedení ve třídě. Vydrželo mu po několik zkoušek, bohužel jen do chvíle, kdy po zmatcích při zrušení RZ 4 přijel předčasně do časové kontroly a vysloužil si minutovou penalizaci. Tato nepříjemnost jej srazila na šesté místo ve třídě, bohužel stíhací jízda v podmínkách kombinujících sníh, led, mokrý asfalt a šotolinu mu nevyšla - Josefova Honda se v osmém testu ocitla mimo trať. „Vrchovina jakožto první sprint po dlouhé zimní přestávce byla skoro úplně super,“ vypráví Josef. „I přes náročné podmínky jsme si závod užívali. Bohužel jsme při vjezdu do časovky před 4 RZ podali jízdní výkaz ve špatný čas a vyfasovali minutovou penalizaci, což je na tak krátké soutěži moc. Bohužel jsme pak ve snaze smáznout z této ztráty co nejvíce ‚zatáhli‘ na předposlední vložce až moc a v jedné dlouhé pravé zatáčce jsme vjeli do hlubokého sněhu, odkud už bez použití silné techniky nebylo cesty zpět. Ale teď už jsou před námi "Lužičky", na kterých se opět hodláme prát o přední příčky ve třídě,“ nešetří odhodláním Josef.
Zcela opačný průběh měla soutěž pro Martina Tomečku. Ten si po loňském sbírání prvních zkušeností za volantem dal předsevzetí, že začne zrychlovat, a tohoto úkolu se ve Slavonicích zhostil vskutku se ctí. Začal na třetím místě ve třídě, ale stabilní tempo i problémy soupeřů se postaraly o to, že už po RZ 6 se Martinové Tomečka a Trlifaj posunuli na čelní příčku, kterou pak udrželi až do cíle. Tým CERS performance tak navázal na loňskou rallysprintovou misi, mnohem větší úspěch to je však pro samotného Martina Tomečku, pro kterého bude slavonická soutěž představovat jeho historicky první vítězství. „Na trati panovaly opravdu složité podmínky a bylo těžké odhadnout, kde by mohla být vozovka pokryta ledem či blátem,“ říká Martin Tomečka. „Z celkového umístění jsme strašně šťastní, s Jirkou Sojkou a Jindřiškou Žákovou to nebyl lehký souboj. Nadělovali nám cenné vteřiny, ale nakonec jim po poslední RZ chybělo 1,6 sekundy a my se tak s Martinem mohli radovat z našeho prvního vítězství. Za start na Rally Vrchovina bych chtěl poděkovat týmu CERS performance, mému spolujezdci Martinu Trlifajovi za skvěle odvedenou práci, Zbyňku Ballerovi a mojí přítelkyni za podporu u tratě a v neposlední řadě našim mechanikům. Velké díky samozřejmě patří našim sponzorům, bez kterých bychom tento úspěšný závod nemohli uskutečnit.“
Třetí hondu pilotovala zcela nová posádka na české rallyscéně, dvojice Lukáše Nekvapila a Romana Koscelníka, startující v rámci společného projektu CERS performance a ZKZ Racing. Jejich prvořadým úkolem bylo rally dokončit a posbírat první zkušenosti v soutěžním voze. Svůj úkol vzali zodpovědně a soutěží se proklouzali bez větších problémů. "Vrchovina se dá z pohledu naší posádky popsat jako křest ohněm. Nejen, že jsme jako nováčci byli nervózní už sami o sobě, ale ještě nám olej do ohně přililo počasí,“ sdílí své první soutěžácké dojmy Lukáš. „Než jsme odstartovali, tak jsme se s Kosťou shodli, že by pro nás zklamání z nedokončené soutěže bylo podstatně větší než radost z neočekávaně dobrého výsledku, takže strategie byla jasná - osahat si auto a dojet do cíle,sa pokud možno bez krizovek. Což se nám podařilo. Byl to pro nás z počátku obrovský tlak něco nepokazit, před první RZ to u nás v autě vypadalo jako v čekárně u zubaře :-) Ale postupně se závod měnil v parádní zábavu. Soutěž jsme si užili, auto fungovalo na jedničku a tým se o nás staral jako o vlastní. Vše bylo navíc umocněno početným fanklubem z Tišnovska, který byl jedním slovem SKVĚLÝ! Velké poděkování patří také našim sponzorům a paní Koutkové za výborné řízečky, děkujeme!"
Dalším podnikem pro tým CERS performance bude druhý díl „velkého“ mistrovství, klatovská Rally Šumava. Tým na jihozápadě Čech ale nasadí pouze jediný vůz, větší účast je plánovaná až na další sprint, kterým bude koncem dubna Rally Lužické Hory. Další informace o týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv z průběhu jednotlivých soutěží naleznete na adresách www.cersperformance.com a www.fb.com/cersperformance.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?