Úvodní díl českého rallysprintového mistrovství obstarala jihočeská Rally Vrchovina. Ovšem rozmarné počasí se nakonec postaralo o to, že se z typicky jarní soutěže stala zimní. Řada posádek si svou účast v náročných podmínkách na poslední chvíli rozmyslela a ani samotní pořadatelé nezůstali ušetřeni – kvůli kritické situaci se sněhem a ledem museli zrušit jeden z úseků, takže z již tak docela krátké soutěže ubrali téměř pětinu kilometráže. Když se pak kvůli zablokování trati jedním ze soutěžních vozů zrušila i RZ 4, stal se z Vrchoviny pro velkou část startovního pole doslova supersprint.
Zlínský tým CERS performance do soutěže nastoupil se čtyřmi vozy. V jeho arzenálu nechyběla trojice osvědčených Civiců VTi třídy 9, novinkou však byla účast Ondřeje Bisahy s vozem kategorie R2. Přestože jel pilot z Kroměříže s vypůjčeným vozem, dal jasný signál, jakým směrem se v této sezoně budou ubírat jeho kroky. „Už před Vrchovinou jsme avizovali, že chystáme vlastní vůz kategorie R2. Ten však ještě není připravený, zbývá na něm udělat nějaké práce, takže jsme soutěž absolvovali s vypůjčenou fabií,“ říká Ondřej. „Byla to dobrá zkušenost, ze které mám pozitivní dojmy. Jedinou větší kaňkou byla první sekce, kde jsme nezvolili optimálně gumy. Tam jsme nabrali hlavní ztrátu, kterou jsme pak už nedokázali odmazat. V další části (s výjimkou RZ 7, kde jsme drobně chybovali) jsme ale jeli dobře, časy byly celkem slušné a srovnatelné s konkurencí, což je pro nás dobrý signál do budoucna,“ vypráví Ondřej Bisaha. „Rozhodně bych chtěl pogratulovat a poděkovat Martinu Vopatřilovi. Celý závod jel opravdu parádně, navíc jsme v servisu byli hned vedle sebe a tak nebyla nouze o zábavu i předávání cenných zkušeností,“ dodává.
Ve třídě 9, která byla pro tým CERS performance ještě nedávno výhradní baštou, se i tentokrát představila nejpočetnější část jeho posádek. Úvod nejslibněji vyšel Josefu Vojáčkovi, který se jako první chopil vedení ve třídě. Vydrželo mu po několik zkoušek, bohužel jen do chvíle, kdy po zmatcích při zrušení RZ 4 přijel předčasně do časové kontroly a vysloužil si minutovou penalizaci. Tato nepříjemnost jej srazila na šesté místo ve třídě, bohužel stíhací jízda v podmínkách kombinujících sníh, led, mokrý asfalt a šotolinu mu nevyšla - Josefova Honda se v osmém testu ocitla mimo trať. „Vrchovina jakožto první sprint po dlouhé zimní přestávce byla skoro úplně super,“ vypráví Josef. „I přes náročné podmínky jsme si závod užívali. Bohužel jsme při vjezdu do časovky před 4 RZ podali jízdní výkaz ve špatný čas a vyfasovali minutovou penalizaci, což je na tak krátké soutěži moc. Bohužel jsme pak ve snaze smáznout z této ztráty co nejvíce ‚zatáhli‘ na předposlední vložce až moc a v jedné dlouhé pravé zatáčce jsme vjeli do hlubokého sněhu, odkud už bez použití silné techniky nebylo cesty zpět. Ale teď už jsou před námi "Lužičky", na kterých se opět hodláme prát o přední příčky ve třídě,“ nešetří odhodláním Josef.
Zcela opačný průběh měla soutěž pro Martina Tomečku. Ten si po loňském sbírání prvních zkušeností za volantem dal předsevzetí, že začne zrychlovat, a tohoto úkolu se ve Slavonicích zhostil vskutku se ctí. Začal na třetím místě ve třídě, ale stabilní tempo i problémy soupeřů se postaraly o to, že už po RZ 6 se Martinové Tomečka a Trlifaj posunuli na čelní příčku, kterou pak udrželi až do cíle. Tým CERS performance tak navázal na loňskou rallysprintovou misi, mnohem větší úspěch to je však pro samotného Martina Tomečku, pro kterého bude slavonická soutěž představovat jeho historicky první vítězství. „Na trati panovaly opravdu složité podmínky a bylo těžké odhadnout, kde by mohla být vozovka pokryta ledem či blátem,“ říká Martin Tomečka. „Z celkového umístění jsme strašně šťastní, s Jirkou Sojkou a Jindřiškou Žákovou to nebyl lehký souboj. Nadělovali nám cenné vteřiny, ale nakonec jim po poslední RZ chybělo 1,6 sekundy a my se tak s Martinem mohli radovat z našeho prvního vítězství. Za start na Rally Vrchovina bych chtěl poděkovat týmu CERS performance, mému spolujezdci Martinu Trlifajovi za skvěle odvedenou práci, Zbyňku Ballerovi a mojí přítelkyni za podporu u tratě a v neposlední řadě našim mechanikům. Velké díky samozřejmě patří našim sponzorům, bez kterých bychom tento úspěšný závod nemohli uskutečnit.“
Třetí hondu pilotovala zcela nová posádka na české rallyscéně, dvojice Lukáše Nekvapila a Romana Koscelníka, startující v rámci společného projektu CERS performance a ZKZ Racing. Jejich prvořadým úkolem bylo rally dokončit a posbírat první zkušenosti v soutěžním voze. Svůj úkol vzali zodpovědně a soutěží se proklouzali bez větších problémů. "Vrchovina se dá z pohledu naší posádky popsat jako křest ohněm. Nejen, že jsme jako nováčci byli nervózní už sami o sobě, ale ještě nám olej do ohně přililo počasí,“ sdílí své první soutěžácké dojmy Lukáš. „Než jsme odstartovali, tak jsme se s Kosťou shodli, že by pro nás zklamání z nedokončené soutěže bylo podstatně větší než radost z neočekávaně dobrého výsledku, takže strategie byla jasná - osahat si auto a dojet do cíle,sa pokud možno bez krizovek. Což se nám podařilo. Byl to pro nás z počátku obrovský tlak něco nepokazit, před první RZ to u nás v autě vypadalo jako v čekárně u zubaře :-) Ale postupně se závod měnil v parádní zábavu. Soutěž jsme si užili, auto fungovalo na jedničku a tým se o nás staral jako o vlastní. Vše bylo navíc umocněno početným fanklubem z Tišnovska, který byl jedním slovem SKVĚLÝ! Velké poděkování patří také našim sponzorům a paní Koutkové za výborné řízečky, děkujeme!"
Dalším podnikem pro tým CERS performance bude druhý díl „velkého“ mistrovství, klatovská Rally Šumava. Tým na jihozápadě Čech ale nasadí pouze jediný vůz, větší účast je plánovaná až na další sprint, kterým bude koncem dubna Rally Lužické Hory. Další informace o týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv z průběhu jednotlivých soutěží naleznete na adresách www.cersperformance.com a www.fb.com/cersperformance.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?