Václav Pech jun. s Petrem Uhlem od pátku bojovali se sněhem a ledem na rakouské Jänner Rallye, soutěže zařazené do Mezinárodního mistrovství České republiky a mistrovství Evropy, kterou se jim v předešlých letech podařilo již 3krát absolutně vyhrát.
Ačkoliv ještě seznamovací jízdy proběhly za mokra, tak krátce před samotným závodem většinu rychlostních zkoušek pokryl sníh a led. Pro nový vůz Václava Pecha, Mini John Cooper Works s motorem 1,6 turbo, to byla světová premiéra, neboť závodní speciál s britským rodokmenem zatím zasněžené rychlostní zkoušky nikdy nepoznal.
EuroOil-Invelt team byl po testech připraven na všechny varianty počasí a to se mu velmi vyplatilo. „V tomto roce panovaly na Jänner Rallye asi nejtěžší podmínky, které jsem tady zažil. Bylo hodně těžké využít přesný rozpis, protože po seznamovacích jízdách na suchu na trať nasněžilo, což ji úplně změnilo, neboť se zúžila na šířku sněžného pluhu. Měli jsme sice přesné informace od našich „špionů“, kteří projeli trať před uzavřením, ale i ta se průběžně dalším přídělem sněhu stále měnila. V první etapě jsme trochu dopláceli na přední startovní pozici, která nám byla přidělena na základě naší evropské priority. Tentokrát však šlo o nevýhodu, protože jsme sloužili jako zametači, a dalším vozům jsme prohrnovali trať a čistili stopu, což byla ztráta, kterou jsem si nikdy pořádně neuměl představit. V předchozích letech jsme totiž trénovali již na zasněžené trati a jistá stopa se tam už vytvořila před závodem,“ popisuje úvod Jänner Rallye Václav Pech jun., který s Petrem Uhlem uzavřel první etapu soutěže na 4. místě v absolutní klasifikaci.
Počasí se neumoudřilo ani druhý den, a tak opět rozhodovala volba pneumatik a výraznou roli sehrálo startovní pořadí, kde i přes čtvrté místo absolutně, startoval Václav Pech jun. do rychlostních zkoušek znovu jako druhý. „Pořadatelé nás ,,díky“ prioritě opět posunuli dopředu, i když to nebývá pravidlem, a můžeme se jen domnívat, proč to tak udělali. Na trati byla opět nová vrstva sněhu, ve které Juho Hänninen a my tvořili stopu dalším posádkám. Museli jsme stále jet hodně rychle a i s určitou dávkou rizika, abychom si až do cíle udrželi v českém mistrovství druhou pozici za továrním Honzou Kopeckým a před útočícím Pavlem Valouškem,“ vysvětluje situaci ve druhé etapě Jänner Rallye Václav Pech jun.
Posádce Pech – Uhel se podařilo vybojovat druhé místo v Mezinárodním mistrovství České republiky a celkové páté místo v rakouské Jänner Rallye za továrním teamem Škoda a rakouskými mistry Harrachem a Baumschlagrem. „Při premiéře Mini na sněhu a v takové konkurenci jsme s druhým místem v domácím mistráku spokojeni. Auto fungovalo celý závod bezvadně a kromě několika kontaktů s typickými sněhovými tyčkami a následné ztráty předního nárazníku, neutrpělo další šrámy. Celkově mě potěšilo ovládání auta, které je hodně citlivé a MINI dělá přesně to, co po něm chci. Nasbírali jsme množství poznatků a už teď víme co všechno upravit, abychom byli na další start připraveni ještě lépe. Ve sněhových podmínkách tolik nerozhoduje výkon motoru a tak si na porovnání s ostatními S2000 budeme muset počkat do další soutěže.
V průběhu celé soutěže panovala nepopsatelná atmosféra, kterou tvořilo tisíce fanoušků. Úžasným pocitem je vidět kolem trati množství českých vlajek a našich fanoušků v cizí zemi. Soutěž byla pro celý team náročná a moc času nebylo ani na spánek. O tom svědčí příhoda, kdy táta s věhlasným spolujezdcem Jardou Palivcem v roli „ledových špionů“ šli i další den dlouho spát, aby opět po třetí hodině ráno jeli na trať. A tak, když Jardu v půlnoci omylem prozvonila vnučka z diskotéky, považoval to za budíčka, vyčistil zuby a šel čekat k autu. Až po chvíli celou situaci přehodnotil a vrátil se něco naspat,“ hodnotí celou rakouskou Jänner Rallye Václav Pech jun.
Premiéru Mini v úvodním závodě mezinárodního mistrovství České repubiky zhodnotil Jiří Jirovec, generální ředitel společnosti Invelt: „Musím říci, že soutěž byla pro nás i ostatní posádky extrémně náročná zejména kvůli neustále se měnícím podmínkám na trati. Je na místě vzdát hold všem, kdo soutěž úspěšně absolvovali. Soupeřili jsme s tím nejlepším, co si lze v naší kategorii představit. Juho jako novopečený mistr světa a loňský vítěz IRC v tovární Fabii při zimních podmínkách je to nejvíc, s čím se lze poměřit. Tady jsme doufám obstáli se ctí vzhledem k tomu, že MINI jelo v zimních podmínkách poprvé a že test, který jsme provedli před soutěží, rozhodně nemohl obsáhnout podmínky, které v samotné soutěži nastaly, na rozdíl od továrního týmu Škoda, který v podobných podmínkách odtestováno má. Václav odvedl inteligentní jezdecký výkon vzhledem k již zmíněné nešťastné startovní pozici, kdy s Juhou zbytku pole proráželi stopu. Zde se nám dostalo příkladu, o kterém se běžně hovoří jen ve spojitosti s MS. Je to pro nás poučení, a pokud by se tato situace příště opakovala, budeme na ni připraveni lépe. Rád bych poděkoval všem členům našeho týmu za 100% nasazení a Václavovi s Petrem samozřejmě za první cenné mistrovské body.
Dalším podnikem Mezinárodního mistrovství České republiky bude březnová Valašská Rallye.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.