Václav Pech jun. s Petrem Uhlem od pátku bojovali se sněhem a ledem na rakouské Jänner Rallye, soutěže zařazené do Mezinárodního mistrovství České republiky a mistrovství Evropy, kterou se jim v předešlých letech podařilo již 3krát absolutně vyhrát.
Ačkoliv ještě seznamovací jízdy proběhly za mokra, tak krátce před samotným závodem většinu rychlostních zkoušek pokryl sníh a led. Pro nový vůz Václava Pecha, Mini John Cooper Works s motorem 1,6 turbo, to byla světová premiéra, neboť závodní speciál s britským rodokmenem zatím zasněžené rychlostní zkoušky nikdy nepoznal.
EuroOil-Invelt team byl po testech připraven na všechny varianty počasí a to se mu velmi vyplatilo. „V tomto roce panovaly na Jänner Rallye asi nejtěžší podmínky, které jsem tady zažil. Bylo hodně těžké využít přesný rozpis, protože po seznamovacích jízdách na suchu na trať nasněžilo, což ji úplně změnilo, neboť se zúžila na šířku sněžného pluhu. Měli jsme sice přesné informace od našich „špionů“, kteří projeli trať před uzavřením, ale i ta se průběžně dalším přídělem sněhu stále měnila. V první etapě jsme trochu dopláceli na přední startovní pozici, která nám byla přidělena na základě naší evropské priority. Tentokrát však šlo o nevýhodu, protože jsme sloužili jako zametači, a dalším vozům jsme prohrnovali trať a čistili stopu, což byla ztráta, kterou jsem si nikdy pořádně neuměl představit. V předchozích letech jsme totiž trénovali již na zasněžené trati a jistá stopa se tam už vytvořila před závodem,“ popisuje úvod Jänner Rallye Václav Pech jun., který s Petrem Uhlem uzavřel první etapu soutěže na 4. místě v absolutní klasifikaci.
Počasí se neumoudřilo ani druhý den, a tak opět rozhodovala volba pneumatik a výraznou roli sehrálo startovní pořadí, kde i přes čtvrté místo absolutně, startoval Václav Pech jun. do rychlostních zkoušek znovu jako druhý. „Pořadatelé nás ,,díky“ prioritě opět posunuli dopředu, i když to nebývá pravidlem, a můžeme se jen domnívat, proč to tak udělali. Na trati byla opět nová vrstva sněhu, ve které Juho Hänninen a my tvořili stopu dalším posádkám. Museli jsme stále jet hodně rychle a i s určitou dávkou rizika, abychom si až do cíle udrželi v českém mistrovství druhou pozici za továrním Honzou Kopeckým a před útočícím Pavlem Valouškem,“ vysvětluje situaci ve druhé etapě Jänner Rallye Václav Pech jun.
Posádce Pech – Uhel se podařilo vybojovat druhé místo v Mezinárodním mistrovství České republiky a celkové páté místo v rakouské Jänner Rallye za továrním teamem Škoda a rakouskými mistry Harrachem a Baumschlagrem. „Při premiéře Mini na sněhu a v takové konkurenci jsme s druhým místem v domácím mistráku spokojeni. Auto fungovalo celý závod bezvadně a kromě několika kontaktů s typickými sněhovými tyčkami a následné ztráty předního nárazníku, neutrpělo další šrámy. Celkově mě potěšilo ovládání auta, které je hodně citlivé a MINI dělá přesně to, co po něm chci. Nasbírali jsme množství poznatků a už teď víme co všechno upravit, abychom byli na další start připraveni ještě lépe. Ve sněhových podmínkách tolik nerozhoduje výkon motoru a tak si na porovnání s ostatními S2000 budeme muset počkat do další soutěže.
V průběhu celé soutěže panovala nepopsatelná atmosféra, kterou tvořilo tisíce fanoušků. Úžasným pocitem je vidět kolem trati množství českých vlajek a našich fanoušků v cizí zemi. Soutěž byla pro celý team náročná a moc času nebylo ani na spánek. O tom svědčí příhoda, kdy táta s věhlasným spolujezdcem Jardou Palivcem v roli „ledových špionů“ šli i další den dlouho spát, aby opět po třetí hodině ráno jeli na trať. A tak, když Jardu v půlnoci omylem prozvonila vnučka z diskotéky, považoval to za budíčka, vyčistil zuby a šel čekat k autu. Až po chvíli celou situaci přehodnotil a vrátil se něco naspat,“ hodnotí celou rakouskou Jänner Rallye Václav Pech jun.
Premiéru Mini v úvodním závodě mezinárodního mistrovství České repubiky zhodnotil Jiří Jirovec, generální ředitel společnosti Invelt: „Musím říci, že soutěž byla pro nás i ostatní posádky extrémně náročná zejména kvůli neustále se měnícím podmínkám na trati. Je na místě vzdát hold všem, kdo soutěž úspěšně absolvovali. Soupeřili jsme s tím nejlepším, co si lze v naší kategorii představit. Juho jako novopečený mistr světa a loňský vítěz IRC v tovární Fabii při zimních podmínkách je to nejvíc, s čím se lze poměřit. Tady jsme doufám obstáli se ctí vzhledem k tomu, že MINI jelo v zimních podmínkách poprvé a že test, který jsme provedli před soutěží, rozhodně nemohl obsáhnout podmínky, které v samotné soutěži nastaly, na rozdíl od továrního týmu Škoda, který v podobných podmínkách odtestováno má. Václav odvedl inteligentní jezdecký výkon vzhledem k již zmíněné nešťastné startovní pozici, kdy s Juhou zbytku pole proráželi stopu. Zde se nám dostalo příkladu, o kterém se běžně hovoří jen ve spojitosti s MS. Je to pro nás poučení, a pokud by se tato situace příště opakovala, budeme na ni připraveni lépe. Rád bych poděkoval všem členům našeho týmu za 100% nasazení a Václavovi s Petrem samozřejmě za první cenné mistrovské body.
Dalším podnikem Mezinárodního mistrovství České republiky bude březnová Valašská Rallye.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.