Čerství mistři ČR ve skupině A, třídě 5 a 2WD v MMČR, Václav Dunovský a Petr Machů se minulý týden vydali do Vsetína užít si závěrečný sprint sezóny. Rallysprint měl být třešničkou na dortu a oslavou titulu na domácí půdě navigátora Machů. I když se nakonec představa s realitou nesešla, posádka zakončila sezónu 2011 s úsměvem.
Václav Dunovský se léta netají se svým vřelým vztahem k Vsetínsku, proto byl velmi potěšen, když si mohl protáhnout sezónu o tuto krásnou soutěž. „Měl jsem velkou radost. A vzhledem k tomu, že letos bylo naší prioritou MMČR, mohli jsme si tady závody užít a vlastně mít naprosto volnou ruku v tom, co budeme tvořit,“ těšil se Dunovský. Vše bylo připravené a nezbývalo nic jiného, než se těšit na krásné rychlostní zkoušky v kotárech. Většina z RZ se letos oproti zvyklostem jela opačným směrem, což v podstatě znamenalo novou soutěž. „Každopádně zkoušky byly nádherné a těžké, prostě vsetínské. Pozastavit se ale musím nad umělým retardérem před koncem Vesníku – v relativně pomalém místě byl umístěn naprosto a úplně zbytečně. Určitě by se ale našlo o hodně vhodnější místo, které by jízdu méně komplikovalo,“ komentuje RZ na Part Rally Vsetín Dunovský.
Po seznamovačkách už následovaly jen příjemné přejímky a krátké svezení se Suzankou. „Svezení kvůli ověření funkčnosti auta bylo možná až moc krátké. Prostě nebylo kam jet. Žádný test jsme neměli, takže první kilometry nás čekaly až na RZ1,“ vzpomíná páteční den Petr Machů. Trochu problém bylo s nějakým krátkým svezením a ověřením funkčnosti auta. Prostě nebylo kam jet. Žádný test jsme neměli, takže první kilometry po pauze nás čekaly až na RZ1.
I když se Dunovský sprintům letos poněkud vyhýbal, ve skupině 5 vedle něj nestáli neznámí soupeři. Zlínský závodník Egon Smékal si s Citroënem DS3 R3T také přijel zpestřit sezónu MMČR vsetínským sprintem. S totožným vozem startoval i Polák Szymon Kornicki, zatímco Pavel Mika a Miroslav Plíhal přijeli s Renaulty Clio R3. Rozhodně se diváci měli na co těšit.V sobotním poněkud chladném ránu čekala na závodníky první osmikilometrová rychlostní zkouška Vesník-Růžďka. Tu zvládl Dunovský v brilantním čase a hned se usadil na prvním místě ve třídě 5. Druhý Kornicky dojel do cíle RZ se ztrátou 7,7 vteřin. Dunovský byl ale časem velmi překvapen: „Za daných podmínek byl krátký přejezd na RZ1 opravdu extrémní, protože vše podstatné na autě prostě nešlo zahřát. Od začátku zkoušky to tak byl boj o udržení se na cestě a při každém brždění trocha loterie, jestli se povede bezpečně zpomalit. Že to bude tak klouzat jsem ale opravdu nečekal. Každopádně krizový moment jsme měli jen jeden a zkoušku jsme projeli naprosto v klidu a s velkou rezervou – i proto jsem čekal nálož od soupeřů.“Avšak za nedlouho přišla záležitost nejméně očekávaná, a to konec v soutěži pro posádku Dunovský - Machů. Krátce po startu RZ2 se Dunovského Ignis dostal pravým zadním kolem do nečistot na krajnici a z dané situace již nebylo úniku. „Na velmi úzkém asfaltu lemovaném lesem bylo potřeba již pouze vybrat místo výletu mimo trať. Rizika tvořily velké kameny zabraňující zkracování zatáček a poctivý betonový most, který se blížil hodně rychle. Nakonec jsme minuli vše nebezpečné a pozadu si ustlali v měkkém lesním podloží,“ popisuje Václav konec slušně rozjeté soutěže. Dunovský se tak ze soutěže poroučel. Všech osm nelehkých rychlostek nakonec ze třídy 5 nejlépe zvládl Egon Smékal. Druhý dojel Szymon Kornicky a Pavel Mika obsadil místo třetí. „Nebudu zastírat, že bych si nejraději nafackoval, protože den byl jako vymalovaný, nálada skvělá, soutěž ještě lepší a mohli jsme se tak s mistrovskou sezónou 2011 rozloučit důstojně. Bohužel se nepovedlo. Chtěl jsem dát Sparrow racing teamu letos ještě jeden pěkný výsledek a jak se zdá, asi jsem chtěl moc,“ lituje Dunovský a dodává: „Omlouvám se proto celému týmu i našim partnerům za takovou „rozlučku“ a samozřejmě našim skvělým mechanikům, že mají zase trochu té nepříjemné práce. Současně prosím o prominutí fanoušky, kteří nás chtěli vidět jet a ne jen marně čekat v lese.“I přes Dunovského pozávodní smutky je jasné, že sezóna 2011 byla pro celý Sparrow racing team velmi úspěšná a rozloučení v podobě tří získaných pohárů MMČR jistě není k zahození. Takže i my posádce Suzuki Ignis S1600 Václavu Dunovskému a Petrovi Machů gratulujeme.Text: Zuzana EliášováFoto: Rallyzone.cz
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.