O následujícím víkendu se v okolí Šternberku odehraje předposlední sprint sezóny, kterou budou Rally Jeseníky, jenž už můžou rozhodnout i o absolutním mistru ve sprintech. Na této soutěži se po téměř roční pauze objeví také posádka Speed Racing Teamu – Tomáš Blažek a Milan Rákovský.
Jelikož nemá Tomáš odjeto příliš mnoho, tak si pro sbírání zkušeností zvolil jako svoje náčinní Volkswagen Polo 16V. Jedná se o úplně nový kousek z dílen Ivo Srba. Nesmíme opomenout ani spolujezdce, jímž je zkušený Milan Rákovský, jehož můžeme znát ze startů s Lubošem Gešvinderem jun. či Karlem Horčíkem. Jelikož to bude pro Tomáše první start na Jeseníkách, tak uplynulou neděli také proběhlo seznámení s vozem poblíž Chomutova. Během poledne proběhlo polepení vozu partnery a pak už čekal samotný test, který se uskutečnil na zhruba kilometrovém úseku, kde bylo možné najít vracák na šotolině, uskákanou rovinku, táhlé nebo rychlé zatáčky. Jako první usedl do vozu Michal Srb (pravidelně startující s Citroenem C2 R2), jenž odjel pár jízd a následně usedl do vozu i Tomáš.A jaké jsou jeho pocity z nového vozu? „První co se mi promítlo hlavou, když jsem auto viděl, tak zda se vůbec do něj vlezu (smích). Ale můžu říct, že to nebyl vůbec problém, což mě velice mile překvapilo. Po ujetí prvních kilometrů jsem si na auto hrozně rychle zvykl. Byl jsem velice spokojený s volbou trati na test, kde jsem mohl vyzkoušet jak se auto chová a ovládá na různém typu povrchu, což pro mě bylo moc důležité.“Jelikož Tomáš začínal na Felicii, tak jsme se ho také zeptali, jaké jsou pro a proti VW a Felicie. „Tak rozdíl mezi „Feldou“ a Polem byl pro mě hned při prvním rozjetí. S Polem se mi rozjíždělo podstatně lépe, to byl hned první poznatek co mě napadl po prvních metrech jízdy. Ve VW se lépe cítím, auto se mi lépe ovládá, víc si v něm věřím. „Felda“ byla „áčko“. Cvičila se mnou a neuměl jsem využít její výkon. Jediné na co jsem si musel zvyknout u VW je seriové řazení.“Před startem soutěže jsme požádali o pár slov i spolujezdce Milana Rákovského. „Ze startu na Jeseníkách mám velký respekt. Budu se snažit o co nejlepší výkon, aby se nám to s Tomem povedlo. Pro nás je důležité dovézt auto na cílovou rampu. Tento závod pojímáme jako seznamovací s VW Polo z dílen pana Srba či poznání našich zkušeností. Na Jeseníkách jsou zrádné RZ, možná rozhodne počasí. Proslýchá se něco o sněhu. To abychom si vzali preventivně s Tomem do auta lyže a oteplovačky (smích). Vážím si velice toho, co pro nás dělá pan Srb, jeho syn Michal a tým mechaniků. Tímto jim velice děkuji za jejich profesionální přístup. Na start s „Blážou“ se velice těším. Je to skvělý a zodpovědný člověk, který nepostrádá humor. Také se budu snažit, abychom si to opravdu užili a nezklamali případné naše fanoušky. Vážím si toho, že mě Tom oslovil a myslím, že mé očekávání nezklame. Tímto děkuji opravdu všem, co nám tento start umožní, panu Srbovi, celému týmu Speed Racing Team a prostě všem.“Při AZ Pneu Rally Jeseníky bude Tomáš Blažek s Milanem Rákovským startovat ve třídě 10, kde mají ještě jednoho soupeře v podobně Radima Oravy na identickém voze. Na závěr ještě slovo jezdce před samotným startem: „Na Rally Jeseníky se velice těším. Jedu tam ale s respektem. Vím, že tam jsou hezké, ale náročné tratě. Budu se snažit vše udělat proto, abychom s Mildou soutěž bez problému dokončili a hlavně si to bez nějakého stresu užili. Jsem hrozně rád, že Milda do toho se mnou jde a doufám, že se nebude v autě nudit (smích). Nakonec bych rád poděkoval partnerům, Everel, s.r.o. - dovozci laminátových a dřevěných podlah zn. Quick-Step, Canis - výroba a prodej pracovních oděvů, ES Rally Service - náhradní díly na rally auta, Kožený obchod e-shop , Pneuservis Walter Zlín-Štípa. Dále bych chtěl poděkovat Speed Racing Teamu za možnost startovat pod jejich týmem, panu Srbovi a celému týmu kolem něj. Chtěl bych také pozvat všechny fanoušky rally k nám do servisu pro novou podpisovou kartičku. Na všechny se už moc těšíme.“AZ Pneu Rally Jeseníky startují 8.10. v 8:00 z náměstí ve Štranberku. Posádka Tomáš Blažek s Milan Rákovským odstartují do soutěže se startovním číslem 84.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.