Svůj druhý společný závod Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích absolvovala při mladoboleslavské Rally Bohemia dvojice Patrik Rujbr - Richard Nesvadba na Mitsubishi Lancer Evo X. Z obtížné soutěže, kde si kvůli extrémně náročným podmínkám všechny posádky, které se dokázaly dostat až do cíle, zasloužily slova uznání, si nakonec odvezla 26. příčku.
Vedle Patrika Rujbra jsme na začátku sezóny vídávali Josefa Pížu, ale po jeho nešťastném zranění při havárii na slovenské Rally Tríbeč se musel Patrik poohlédnout po náhradníkovi, když pro Josefa letošní sezóna podle všeho předčasně skončila. Jeho nástupcem na sedadle spolujezdce se stal Richard Nesvadba, kterého mohli diváci po Rujbrově boku poprvé vidět na Hustopečích. Na Agrotec Mogul Rally startovala tato dvojice se zapůjčeným Lancerem Evo 9 týmu KIT Racing. Vzhledem k tomu, že vlastní Evo X ještě nebyla po slovenském incidentu připravena a na druhou stranu bylo nutné, aby se Patrik Rujbr co nejdříve 'otřepal' z havárie, byla tato varianta asi nejlepším možným řešením. Z Hustopečí si při své společné premiéře nakonec posádka Rujbr - Nesvadba odvezla 17. místo v absolutní klasifikaci a 11. ve třídě 3.
Na Bohemii už se tým KRTZ IV. vydal opět s vlastním vozem, když ještě o víkendu před soutěží proběhlo jeho závěrečné odzkoušení na úseku v okolí Halenkovic. Tým se při něm soustředil zejména na doladění nastavení podvozku a elektronika řízení motoru byla aktualizována novou mapou. Patrika s Richardem pak samozřejmě čekal v úterý odjezd do Mladé Boleslavi a seznamovací jízdy.
"Celou středu a čtvrtek jsme strávili při seznamovacích jízdách. Bylo mi jasné, že nás čeká opravdu náročný závod, protože tratě rychlostních zkoušek byly opravdu těžké," popisoval své první dojmy nováček na tratích Bohemie Patrik Rujbr. "Samozřejmě také nás trochu 'strašila' předpověď počasí. Shakedown, který se jel po části vinecké zkoušky, dopadl z našeho pohledu dobře a mohli jsme při něm vyzkoušet, jak moc zdejší asfalt klouže, což určitě nebylo k zahození," dodal jezdec Lanceru s atraktivním designem.
Ostrý start soutěže obstarala večerní páteční divácká superspeciálka přímo v ulicích Mladé Boleslavi. Stejně jako řada dalších posádek, také dvojice Rujbr - Nesvadba akceptovala tuto zkoušku jako povinnou show pro diváky a snažila se při ní především vyvarovat zbytečné chyby. "Ve městě se nám to nějak zvlášť nelíbilo, bylo to takové z rohu do rohu. Podstatné ale bylo, že jsme tento test projeli bez problémů, protože jsme si byli vědomi toho, že to podstatné teprve přijde," hodnotí vstup do Rally Bohemia navigátor Richard Nesvadba. Jeho slova se potvrdila hned v sobotu ráno, kdy se drobná chyba podepsala na průběhu celé první sekce.
"Hned na třetím kilometru úvodní zkoušky nám to mezi domy uklouzlo a trefili jsme levým zadním kolem do obrubníku, což samozřejmě znamenalo, že jsme celou sekci museli absolvovat s rozhozenou geometrií," popisoval celou situaci Patrik Rujbr, kterému po RZ 4 patřila celková 45. příčka. Do druhé sekce pak vyrazil týmový Lancer Evo X obutý na řezaném sliku, což se o pár minut později ukázalo být na hony vzdáleno optimální volbě pneumatik. Rujbr s Nesvadbou se tak následujícími třemi testy doslova protrápili, ale náladu si spravili alespoň v závěru dne. "Vinec jsme absolvovali za sucha a konečně jsme si to mohli alespoň trochu užít. Z našeho pohledu to pak byla asi nejpovedenější zkouška celé soutěže. V Sosnové jsme startovali proti Václavu Mulačovi. Dokázali jsme ho porazit a na závěr dne to byla i vydařená jízda," konstatoval Rujbr, který na Sosnové vybojoval 25. čas, jenž ho posunul na 37. příčku průběžné absolutní klasifikace.
Při závěrečné nedělní etapě měly posádky na trati Bohemia Rally zápolit nejen proti sobě, ale především s nástrahami nepříjemného počasí. Vydatný déšt přinesl většině z nich přes chladné počasí hodně horkých chvilek. "Bylo jasné, že se musíme připravit na pořádné mokro, tudíž jsme obuli pneumatiky na velkou vodu. Nechtěli jsme to někde 'zahodit', takže jsme první zkoušku absolvovali docela v klidu, ale i tak to byl velký boj," přiznává Patrik Rujbr. Po rychlostní zkoušce Navarov se pak Rujbr s Nesvadbou přiblížili hranici druhé desítky absolutní klasifikace, ale na následujícím nejdelším testu celé rally zažili hned několik dramatických momentů.
"Na Sychrově nám to snad hned ve třetí zatáčce po startu nezatočilo a skončili jsme v únikové zóně. Po dalších šesti kilometrech jsme ale čelně trefili strom a ještě jsme k tomu utrhli výfuk. Naštěstí jsme mohli pokračovat až do cíle zkoušky, byť s nefunkčním servem, což v návaznosti na charakter trati byl doslova očistec. Byli jsme rádi, že jsme se na konec dostali až do servisu, kde se mechanici pokusili servo opravit, ale nepodařilo se a museli jsme tedy poslední tři zkoušky už jenom projet, abychom se dostali do cíle rally," popisuje pilot černobílozeleného Lanceru Evo X samotný závěr náročné soutěže.
V cíli nakonec patřila Patriku Rujbrovi s Richardem Nesvadbou na začátku zmiňovaná 26. příčka absolutně. V klasifikaci třídy 3 si pak moravská dvojice zopakovala předchozí výsledek z jihu Moravy, tedy 11. místo. "Pro Patrika bylo v Mladé Boleslavi všechno zcela nové, takže to pro něj byl hodně náročný křest," ohlíží se za letošní Rally Bohemia spolujezdec Richard Nesvadba. "Osobně jsem nikdy na rychlostních zkouškách nezažil takové množství vody a myslím si, že to pro nás oba byla díky počasí vůbec nejtěžší soutěž, jakou jsme kdy zažili. Jsem rád, že naše spolupráce fungovala i za těchto podmínek bez problémů," dodává.
Po náročné Bohemii nyní čeká tým KRTZ IV. v AČR krátká přestávka, na jejímž konci se objeví na startu čtvrtého podniku letošního seriálu jednodenních rallysprintů. Rally Vysočina, na jejíž start se postaví také posádka Rujbr - Nesvadba na Mitsubishi Lancer Evo X, startuje v sobotu 16. července 2011 v 9:00 hodin v Českém Rudolci.
Foto: www.rallyzone.cz/Tomáš Urban
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?