Svůj druhý společný závod Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích absolvovala při mladoboleslavské Rally Bohemia dvojice Patrik Rujbr - Richard Nesvadba na Mitsubishi Lancer Evo X. Z obtížné soutěže, kde si kvůli extrémně náročným podmínkám všechny posádky, které se dokázaly dostat až do cíle, zasloužily slova uznání, si nakonec odvezla 26. příčku.
Vedle Patrika Rujbra jsme na začátku sezóny vídávali Josefa Pížu, ale po jeho nešťastném zranění při havárii na slovenské Rally Tríbeč se musel Patrik poohlédnout po náhradníkovi, když pro Josefa letošní sezóna podle všeho předčasně skončila. Jeho nástupcem na sedadle spolujezdce se stal Richard Nesvadba, kterého mohli diváci po Rujbrově boku poprvé vidět na Hustopečích. Na Agrotec Mogul Rally startovala tato dvojice se zapůjčeným Lancerem Evo 9 týmu KIT Racing. Vzhledem k tomu, že vlastní Evo X ještě nebyla po slovenském incidentu připravena a na druhou stranu bylo nutné, aby se Patrik Rujbr co nejdříve 'otřepal' z havárie, byla tato varianta asi nejlepším možným řešením. Z Hustopečí si při své společné premiéře nakonec posádka Rujbr - Nesvadba odvezla 17. místo v absolutní klasifikaci a 11. ve třídě 3.
Na Bohemii už se tým KRTZ IV. vydal opět s vlastním vozem, když ještě o víkendu před soutěží proběhlo jeho závěrečné odzkoušení na úseku v okolí Halenkovic. Tým se při něm soustředil zejména na doladění nastavení podvozku a elektronika řízení motoru byla aktualizována novou mapou. Patrika s Richardem pak samozřejmě čekal v úterý odjezd do Mladé Boleslavi a seznamovací jízdy.
"Celou středu a čtvrtek jsme strávili při seznamovacích jízdách. Bylo mi jasné, že nás čeká opravdu náročný závod, protože tratě rychlostních zkoušek byly opravdu těžké," popisoval své první dojmy nováček na tratích Bohemie Patrik Rujbr. "Samozřejmě také nás trochu 'strašila' předpověď počasí. Shakedown, který se jel po části vinecké zkoušky, dopadl z našeho pohledu dobře a mohli jsme při něm vyzkoušet, jak moc zdejší asfalt klouže, což určitě nebylo k zahození," dodal jezdec Lanceru s atraktivním designem.
Ostrý start soutěže obstarala večerní páteční divácká superspeciálka přímo v ulicích Mladé Boleslavi. Stejně jako řada dalších posádek, také dvojice Rujbr - Nesvadba akceptovala tuto zkoušku jako povinnou show pro diváky a snažila se při ní především vyvarovat zbytečné chyby. "Ve městě se nám to nějak zvlášť nelíbilo, bylo to takové z rohu do rohu. Podstatné ale bylo, že jsme tento test projeli bez problémů, protože jsme si byli vědomi toho, že to podstatné teprve přijde," hodnotí vstup do Rally Bohemia navigátor Richard Nesvadba. Jeho slova se potvrdila hned v sobotu ráno, kdy se drobná chyba podepsala na průběhu celé první sekce.
"Hned na třetím kilometru úvodní zkoušky nám to mezi domy uklouzlo a trefili jsme levým zadním kolem do obrubníku, což samozřejmě znamenalo, že jsme celou sekci museli absolvovat s rozhozenou geometrií," popisoval celou situaci Patrik Rujbr, kterému po RZ 4 patřila celková 45. příčka. Do druhé sekce pak vyrazil týmový Lancer Evo X obutý na řezaném sliku, což se o pár minut později ukázalo být na hony vzdáleno optimální volbě pneumatik. Rujbr s Nesvadbou se tak následujícími třemi testy doslova protrápili, ale náladu si spravili alespoň v závěru dne. "Vinec jsme absolvovali za sucha a konečně jsme si to mohli alespoň trochu užít. Z našeho pohledu to pak byla asi nejpovedenější zkouška celé soutěže. V Sosnové jsme startovali proti Václavu Mulačovi. Dokázali jsme ho porazit a na závěr dne to byla i vydařená jízda," konstatoval Rujbr, který na Sosnové vybojoval 25. čas, jenž ho posunul na 37. příčku průběžné absolutní klasifikace.
Při závěrečné nedělní etapě měly posádky na trati Bohemia Rally zápolit nejen proti sobě, ale především s nástrahami nepříjemného počasí. Vydatný déšt přinesl většině z nich přes chladné počasí hodně horkých chvilek. "Bylo jasné, že se musíme připravit na pořádné mokro, tudíž jsme obuli pneumatiky na velkou vodu. Nechtěli jsme to někde 'zahodit', takže jsme první zkoušku absolvovali docela v klidu, ale i tak to byl velký boj," přiznává Patrik Rujbr. Po rychlostní zkoušce Navarov se pak Rujbr s Nesvadbou přiblížili hranici druhé desítky absolutní klasifikace, ale na následujícím nejdelším testu celé rally zažili hned několik dramatických momentů.
"Na Sychrově nám to snad hned ve třetí zatáčce po startu nezatočilo a skončili jsme v únikové zóně. Po dalších šesti kilometrech jsme ale čelně trefili strom a ještě jsme k tomu utrhli výfuk. Naštěstí jsme mohli pokračovat až do cíle zkoušky, byť s nefunkčním servem, což v návaznosti na charakter trati byl doslova očistec. Byli jsme rádi, že jsme se na konec dostali až do servisu, kde se mechanici pokusili servo opravit, ale nepodařilo se a museli jsme tedy poslední tři zkoušky už jenom projet, abychom se dostali do cíle rally," popisuje pilot černobílozeleného Lanceru Evo X samotný závěr náročné soutěže.
V cíli nakonec patřila Patriku Rujbrovi s Richardem Nesvadbou na začátku zmiňovaná 26. příčka absolutně. V klasifikaci třídy 3 si pak moravská dvojice zopakovala předchozí výsledek z jihu Moravy, tedy 11. místo. "Pro Patrika bylo v Mladé Boleslavi všechno zcela nové, takže to pro něj byl hodně náročný křest," ohlíží se za letošní Rally Bohemia spolujezdec Richard Nesvadba. "Osobně jsem nikdy na rychlostních zkouškách nezažil takové množství vody a myslím si, že to pro nás oba byla díky počasí vůbec nejtěžší soutěž, jakou jsme kdy zažili. Jsem rád, že naše spolupráce fungovala i za těchto podmínek bez problémů," dodává.
Po náročné Bohemii nyní čeká tým KRTZ IV. v AČR krátká přestávka, na jejímž konci se objeví na startu čtvrtého podniku letošního seriálu jednodenních rallysprintů. Rally Vysočina, na jejíž start se postaví také posádka Rujbr - Nesvadba na Mitsubishi Lancer Evo X, startuje v sobotu 16. července 2011 v 9:00 hodin v Českém Rudolci.
Foto: www.rallyzone.cz/Tomáš Urban
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.