Svůj druhý společný závod Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích absolvovala při mladoboleslavské Rally Bohemia dvojice Patrik Rujbr - Richard Nesvadba na Mitsubishi Lancer Evo X. Z obtížné soutěže, kde si kvůli extrémně náročným podmínkám všechny posádky, které se dokázaly dostat až do cíle, zasloužily slova uznání, si nakonec odvezla 26. příčku.
Vedle Patrika Rujbra jsme na začátku sezóny vídávali Josefa Pížu, ale po jeho nešťastném zranění při havárii na slovenské Rally Tríbeč se musel Patrik poohlédnout po náhradníkovi, když pro Josefa letošní sezóna podle všeho předčasně skončila. Jeho nástupcem na sedadle spolujezdce se stal Richard Nesvadba, kterého mohli diváci po Rujbrově boku poprvé vidět na Hustopečích. Na Agrotec Mogul Rally startovala tato dvojice se zapůjčeným Lancerem Evo 9 týmu KIT Racing. Vzhledem k tomu, že vlastní Evo X ještě nebyla po slovenském incidentu připravena a na druhou stranu bylo nutné, aby se Patrik Rujbr co nejdříve 'otřepal' z havárie, byla tato varianta asi nejlepším možným řešením. Z Hustopečí si při své společné premiéře nakonec posádka Rujbr - Nesvadba odvezla 17. místo v absolutní klasifikaci a 11. ve třídě 3.
Na Bohemii už se tým KRTZ IV. vydal opět s vlastním vozem, když ještě o víkendu před soutěží proběhlo jeho závěrečné odzkoušení na úseku v okolí Halenkovic. Tým se při něm soustředil zejména na doladění nastavení podvozku a elektronika řízení motoru byla aktualizována novou mapou. Patrika s Richardem pak samozřejmě čekal v úterý odjezd do Mladé Boleslavi a seznamovací jízdy.
"Celou středu a čtvrtek jsme strávili při seznamovacích jízdách. Bylo mi jasné, že nás čeká opravdu náročný závod, protože tratě rychlostních zkoušek byly opravdu těžké," popisoval své první dojmy nováček na tratích Bohemie Patrik Rujbr. "Samozřejmě také nás trochu 'strašila' předpověď počasí. Shakedown, který se jel po části vinecké zkoušky, dopadl z našeho pohledu dobře a mohli jsme při něm vyzkoušet, jak moc zdejší asfalt klouže, což určitě nebylo k zahození," dodal jezdec Lanceru s atraktivním designem.
Ostrý start soutěže obstarala večerní páteční divácká superspeciálka přímo v ulicích Mladé Boleslavi. Stejně jako řada dalších posádek, také dvojice Rujbr - Nesvadba akceptovala tuto zkoušku jako povinnou show pro diváky a snažila se při ní především vyvarovat zbytečné chyby. "Ve městě se nám to nějak zvlášť nelíbilo, bylo to takové z rohu do rohu. Podstatné ale bylo, že jsme tento test projeli bez problémů, protože jsme si byli vědomi toho, že to podstatné teprve přijde," hodnotí vstup do Rally Bohemia navigátor Richard Nesvadba. Jeho slova se potvrdila hned v sobotu ráno, kdy se drobná chyba podepsala na průběhu celé první sekce.
"Hned na třetím kilometru úvodní zkoušky nám to mezi domy uklouzlo a trefili jsme levým zadním kolem do obrubníku, což samozřejmě znamenalo, že jsme celou sekci museli absolvovat s rozhozenou geometrií," popisoval celou situaci Patrik Rujbr, kterému po RZ 4 patřila celková 45. příčka. Do druhé sekce pak vyrazil týmový Lancer Evo X obutý na řezaném sliku, což se o pár minut později ukázalo být na hony vzdáleno optimální volbě pneumatik. Rujbr s Nesvadbou se tak následujícími třemi testy doslova protrápili, ale náladu si spravili alespoň v závěru dne. "Vinec jsme absolvovali za sucha a konečně jsme si to mohli alespoň trochu užít. Z našeho pohledu to pak byla asi nejpovedenější zkouška celé soutěže. V Sosnové jsme startovali proti Václavu Mulačovi. Dokázali jsme ho porazit a na závěr dne to byla i vydařená jízda," konstatoval Rujbr, který na Sosnové vybojoval 25. čas, jenž ho posunul na 37. příčku průběžné absolutní klasifikace.
Při závěrečné nedělní etapě měly posádky na trati Bohemia Rally zápolit nejen proti sobě, ale především s nástrahami nepříjemného počasí. Vydatný déšt přinesl většině z nich přes chladné počasí hodně horkých chvilek. "Bylo jasné, že se musíme připravit na pořádné mokro, tudíž jsme obuli pneumatiky na velkou vodu. Nechtěli jsme to někde 'zahodit', takže jsme první zkoušku absolvovali docela v klidu, ale i tak to byl velký boj," přiznává Patrik Rujbr. Po rychlostní zkoušce Navarov se pak Rujbr s Nesvadbou přiblížili hranici druhé desítky absolutní klasifikace, ale na následujícím nejdelším testu celé rally zažili hned několik dramatických momentů.
"Na Sychrově nám to snad hned ve třetí zatáčce po startu nezatočilo a skončili jsme v únikové zóně. Po dalších šesti kilometrech jsme ale čelně trefili strom a ještě jsme k tomu utrhli výfuk. Naštěstí jsme mohli pokračovat až do cíle zkoušky, byť s nefunkčním servem, což v návaznosti na charakter trati byl doslova očistec. Byli jsme rádi, že jsme se na konec dostali až do servisu, kde se mechanici pokusili servo opravit, ale nepodařilo se a museli jsme tedy poslední tři zkoušky už jenom projet, abychom se dostali do cíle rally," popisuje pilot černobílozeleného Lanceru Evo X samotný závěr náročné soutěže.
V cíli nakonec patřila Patriku Rujbrovi s Richardem Nesvadbou na začátku zmiňovaná 26. příčka absolutně. V klasifikaci třídy 3 si pak moravská dvojice zopakovala předchozí výsledek z jihu Moravy, tedy 11. místo. "Pro Patrika bylo v Mladé Boleslavi všechno zcela nové, takže to pro něj byl hodně náročný křest," ohlíží se za letošní Rally Bohemia spolujezdec Richard Nesvadba. "Osobně jsem nikdy na rychlostních zkouškách nezažil takové množství vody a myslím si, že to pro nás oba byla díky počasí vůbec nejtěžší soutěž, jakou jsme kdy zažili. Jsem rád, že naše spolupráce fungovala i za těchto podmínek bez problémů," dodává.
Po náročné Bohemii nyní čeká tým KRTZ IV. v AČR krátká přestávka, na jejímž konci se objeví na startu čtvrtého podniku letošního seriálu jednodenních rallysprintů. Rally Vysočina, na jejíž start se postaví také posádka Rujbr - Nesvadba na Mitsubishi Lancer Evo X, startuje v sobotu 16. července 2011 v 9:00 hodin v Českém Rudolci.
Foto: www.rallyzone.cz/Tomáš Urban
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.