Soutěžácký matador Josef Peták je připraven na Bonver Valašskou rally, úvodní podnik Mezinárodního mistrovství ČR v rally.
Zkušený soutěžní jezdec Josef Peták, po jehož boku už mnoho let usedá Alena Benešová, je spolu se svým Hroch Rally teamem připraven na nadcházející Valašskou rally, kterou začne seriál Mediasport Mezinárodního mistrovství ČR v rally. Příbramský jezdec patří k tradičním účastníkům a bezpochyby jej můžeme řadit do širší špičky jezdců pravidelně bodujících do MMČR. Celkové páté místo v loňské tabulce to jen potvrzuje. Peták s Benešovou i v tomto roce vsadí na osvědčený Peugeot 207 S2000, který jako první česká posádka představili už v roce 2007. „V tomto roce chci až na výjimky závodit jen ve dvoudenním Mezinárodním mistrovství. Stejně jako v předchozích letech pojedeme s naším Peugeotem, který prodělal přes zimu repasi a některá drobná technická vylepšení. To se týká především tlumičů na podvozku a lehce jsme pozměnili i zadní diferenciál. Bohužel jsme auto museli doplnit nově nařízenými výplněmi dveří a makrolonovými okny bez možnosti otevírání, což jsem pocítil hlavně jako nehorázně drahou věc, ale taky jako zbytečnost z hlediska nemožnosti otevřít si okno ať už z důvodu větrání nebo třeba tlačení auta,“ vysvětluje Josef Peták novinky na svém Peugeot 207 S2000 z nichž by rozhodně některé rád oželel. Valašská rally jako úvodní závod roku představuje těžký test techniky i posádek, které za sebou mají poměrně dlouhý zimní spánek. Josef peták si jej sice zkrátil startem na rakouské Jänner rally, ale i tak bude náročná trať Valašské rally pořádným probuzením. „Na Valašku se těším, ale je to hodně těžká soutěž a už pravidelně je důležité hlavně ji dojet až do cíle. Trať bývá na mnoha místech pokryta vrstvou posypu, a podle předpovědi hrozí, že se do silnice vytahá mnoho bláta což bude hodně nepříjemné. Musíme nasadit nějaké konstantní tempo a ono to něco přinese. Konkurence nám rozhodně vzrostla a na špičce se objeví hodně pěkná auta. Což zaručuje velký boj o první pozice,“ předpovídá před startem Valašské rally Josef Peták.
Není žádným tajemstvím, že Pepa Peták hodně volného času věnuje i práci pro Asociaci Jezdců Rally, kde třeba v poslední době schvaloval část trati Rally Šumava. „To je pravda, na Šumavě jsem byl a jsem z toho malinko v rozpacích. Asociace jezdců byla postavena více méně před hotovou věc a ke schvalování tratě jsme byli pozváni tak pozdě, že už se s tratí nedalo kromě zařazení nějakých retardérů nic dělat. Například páteční etapa má podle mého názoru jen malou sportovní hodnotu. Například druhá rychlostní zkouška s názvem Libkov by se dnešních v soutěžích rally vůbec neměla jezdit. Je to extrémě rovinatá trať, kterou se povedlo zpomalit jen zařazením asi pěti umělých retardérů, a asi dvou přírodních. Pan ředitel Valenta říká, že je odpůrcem zařazování retardérů, ale pokud by tady na té RZ nebyly, tak průměr je tak vysoký, že by se RZ stejně musela zrušit. AJR retardéry zařazuje jako bezpečnostní prvek pro snížení okamžité rychlosti v nebezpečných místech. Bohužel v silách pořadatele už nebylo možné tuhle zkoušku vyřadit, protože by Šumava nesplnila předepsaný počet kilometrů. Asociace tak neměla jinou šanci, než tuhle rychlostní zkoušku schválit. Nemám z toho ale vůbec dobrý pocit a doufám, že do budoucna něco podobného už nenastane na Šumavě, ani nikde jinde,“ popisuje peripetie člena AJR Josef Peták.Aby toho nebylo málo, tak se Josef Peták v uplynulém týdnu zúčastnil okruhové školy v Mostě, kde si mimo jiné vyzkoušel chování okruhového Renaultu Clio R3 Aleše Jiráska. Zda-li z toho do budoucna vyplynou nějaké starty na okruzích se musíme zatím nechat překvapitBonver Valašská rally odstartuje v pátek 25. března ve Valašském Meziříčí a do cíle přijedou první posádky v sobotu na náměstí ve Valašském Meziříčí krátce před sedmnáctou hodinou. Na posádky čeká trať složená celkem z deseti rychlostních zkoušek.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.