Václav Dunovský vyhrál na Rally Jeseníky třídu A6. Cesta k tomuto vítězství ale rozhodně nebyla procházkou růžovým sadem.
Dunovský přijel do Šternberka po pěti letech. S jiným autem, jiným spolujezdcem, přesto byl plný očekávání. Přece jenom, sezona se chýlí ke konci a každému na startu bylo jasné, že je čas rozhodnout o finálních výsledcích. „V okolí Šternberka jsem startoval jedinkrát v roce 2005 v rámci ČMPR. Se současnou podobou soutěže bylo společných pouze pár kilometrů jedné RZ, které se ovšem jely v protisměru,“ přibližuje svou neznalost soutěže Dunovský.Z pátečních seznamovaček byla většina jezdců rozpačitá. Přece jen nebývá zvykem končit v půl třetí. „Opticky se zdálo, že je málo času, ale i s celkem nadprůměrnými přejezdy jsme to všechno stihli naprosto bez problémů a nemuseli jsme ani porušovat ZU a jezdit v protisměru - jako někteří nejmenovaní,“ usmívá se Václav a jedním dechem dodává: „Celkově byla organizace přejímek a servisního areálu z našeho pohledu jedna z nejlepších, co jsme letos absolvovali.“
Foto: Matěj Skalník
Rally Jeseníky se skládala ze tří rychlostních zkoušek. Ačkoli diváci příliš neocenili málo diváckých míst podél tratí, jezdci si erzety nemohli vynachválit. Dunovský se také pustil do hodnocení jesenických tratí: „První a druhá zkouška byly opravdu super. Nabízely ten správný soutěžní charakter. Navíc obsahovaly dlouhé pasáže z kopce - a to vcelku. Tyto dvě zkoušky byly všechno, jen ne rovinaté – z hlediska profilu. Třetí byla čistá, širší, krátká a tak úplně se mi nezamlouvala, což nemění nic na tom, že své kouzlo nepostrádala a pořadatelům soutěž rozhodně nekazila.“ Dalo se předpokládat, že průměrné rychlosti ve vložkách budou vyšší a vytahané nečistoty bude těžší odhadnout. To se nám v průběhu soutěže také potvrdilo.A jak se Dunovský se Suzanou připravili na start rally? „Svezl jsem se krátce po přejímkách, pouze k ověření celkové funkčnosti. Nebylo třeba techniku trápit. No, a pak jsme s částí týmu zhlédli fotbal ČR – Skotsko.“ Nervozita před závodem Václava na oko příliš netrápila. Ale i on si velmi dobře uvědomoval, co na něj v Jeseníkách čeká. Mohl zde rozhodnout o titulu mistra ČR ve třídě A6. Konkurence byla ale opět obrovská. Jan Dohnal pro tento závod vyměnil na sedadle spolujezdce Martinku Škardovou za Klárku Šillerovou. Výměnu navigátora na jeden závod by jiní mohli považovat za nevýhodu, ale u Honzy Dohnala tomu tak rozhodně není. Dohnal s Šillerovou i Cliem S1600 byli připraveni podat nejlepší výsledek. Dunovský s Machů ale neměli na hlídání jenom Dohnala, ve zpětném zrcátku si taky potřebovali kontrolovat Antonína Nováka s Jirkou Vajďákem. Hoši několikrát ukázali, že se s nimi musí počítat.Do sobotního závodu se vyjelo za sucha a chladna. Hned na startu první erzety zdržel jezdce Áček havarující Honza Štěpánek. Brynda, Dunovský, Novák a spol. si tak na startu postáli trochu déle, což mohlo způsobit rychlejší chladnutí pneumatik. Obutí tak bylo obzvlášť důležité: „Asi jsme neobuli úplně ideálně, ale tentokrát to bylo asi relativní. Pneumatiky nefungovaly až na poslední RZ první sekce. I přes stání na RZ1 byly po oba dva ranní testy pneumatiky v pohodě. Časy byly solidní, rozestupy minimální. Zvolili jsme opatrnější tempo, abychom se vyvarovali jakékoliv chyby,“ popisuje Dunovský situaci první sekce soutěže. Při druhé sekci už vysvitlo sluníčko a trochu se oteplilo, takže v servisu opět nastalo řešení strategie obutí. „Přezuli jsme předek, což byla již jasná nutnost, na tvrdší směs. Kluci zkontrolovali celou pravou část vozu detailněji, protože obě kola dostala několik ran,“ komentuje Václav. Dunovský byl po první rundě druhý za Dohnalem o 15s, třetí Novák však ztrácel pouhou vteřinu. Václav s Petrem se tak v druhých průjezdech pokusili ještě zrychlit, což se vyplácelo. Drželi kontakt se špičkou a zůstávali stále ve hře. „Důležité bylo, že jsme jeli v klidu a bez riskování,“ dodává Petr Machů.
Foto: Matěj Skalník
Ani na poslední průjezdy se počasí nezměnilo a sucho s teplem se Jesenicka příjemně drželo. U Sparrow racing teamu proběhla standardní kontrola vozu a obutí zůstalo stejné z druhé sekce. Kluci se rozhodli neriskovat, ale přesto jet rychle. Situace v pořadí se však zásadně změnila během RZ7. Smolná sezóna Jana Dohnala stále nekončí, v RZ7 ho stihla technická závada a musel tak soutěž opustit bez nadějí na výsledek. Dunovský se rázem snadněji dostal na první místo. Poslední dvě erzety nasadil i přes avizované neriskování obrovské tempo a v cíli se nestačil divit výsledkům: „Domluvili jsme se, že nepůjdem přes hranu a udržíme klidné tempo. Hlavně žádná rizika. Cílový čas byl hodně velkým překvapením.“ Dunovký totiž posledním průjezdem přeskočil v absolutním pořadí Á sedmičkového Petra Bryndu, čímž se dostal poprvé i do nejlepší desítky. Novák Dunovského už nemohl ohrozit, dokončil soutěž 28s za ním. Dunovský nadšení neskrýval a rozdával kolem sebe slova díků: „Suzana opět fungovala naprosto jako hodinky – obrovské díky všem klukům s Sparrow racing teamu. Závěr soutěže nám z výsledkového pohledu skvěle režírovalo naše vedení, za což posíláme stejně velké díky. Naše partnery, doufáme, potěší zisk titulu ve třídě A6 a snaha je reprezentovat co nejlépe. Mnoho díků musí putovat i k našim fanouškům za podporu na RZ i nádhernou atmosféru na cílové rampě. Osobně opět vyzdvihuji výkon a práci Petra, je perfektní. Rally Jeseníky se vydařila a v rodině MČR ve sprintrally má jistě své pevné místo.“Václav Dunovský s Petrem Machů ve voze Suzuki Ignis S1600 dokončili AZ Pneu Rally Jeseníky na desátém místě absolutně o 2,7s před Petrem Bryndou. V první kompletní sezóně s S1600 si výsledkem zaručili mistrovský titul ve třídě A6. Ještě stále však je o co bojovat i na posledním sprintu sezony ve Vsetíně. Na scénu vstupuje matematika, škrtání a sčítání. Ve hře je totiž ještě titul mistra skupiny A. Držíme palce tento víkend do Vsetína.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.