Václav Dunovský vyhrál na Rally Jeseníky třídu A6. Cesta k tomuto vítězství ale rozhodně nebyla procházkou růžovým sadem.
Dunovský přijel do Šternberka po pěti letech. S jiným autem, jiným spolujezdcem, přesto byl plný očekávání. Přece jenom, sezona se chýlí ke konci a každému na startu bylo jasné, že je čas rozhodnout o finálních výsledcích. „V okolí Šternberka jsem startoval jedinkrát v roce 2005 v rámci ČMPR. Se současnou podobou soutěže bylo společných pouze pár kilometrů jedné RZ, které se ovšem jely v protisměru,“ přibližuje svou neznalost soutěže Dunovský.Z pátečních seznamovaček byla většina jezdců rozpačitá. Přece jen nebývá zvykem končit v půl třetí. „Opticky se zdálo, že je málo času, ale i s celkem nadprůměrnými přejezdy jsme to všechno stihli naprosto bez problémů a nemuseli jsme ani porušovat ZU a jezdit v protisměru - jako někteří nejmenovaní,“ usmívá se Václav a jedním dechem dodává: „Celkově byla organizace přejímek a servisního areálu z našeho pohledu jedna z nejlepších, co jsme letos absolvovali.“
Foto: Matěj Skalník
Rally Jeseníky se skládala ze tří rychlostních zkoušek. Ačkoli diváci příliš neocenili málo diváckých míst podél tratí, jezdci si erzety nemohli vynachválit. Dunovský se také pustil do hodnocení jesenických tratí: „První a druhá zkouška byly opravdu super. Nabízely ten správný soutěžní charakter. Navíc obsahovaly dlouhé pasáže z kopce - a to vcelku. Tyto dvě zkoušky byly všechno, jen ne rovinaté – z hlediska profilu. Třetí byla čistá, širší, krátká a tak úplně se mi nezamlouvala, což nemění nic na tom, že své kouzlo nepostrádala a pořadatelům soutěž rozhodně nekazila.“ Dalo se předpokládat, že průměrné rychlosti ve vložkách budou vyšší a vytahané nečistoty bude těžší odhadnout. To se nám v průběhu soutěže také potvrdilo.A jak se Dunovský se Suzanou připravili na start rally? „Svezl jsem se krátce po přejímkách, pouze k ověření celkové funkčnosti. Nebylo třeba techniku trápit. No, a pak jsme s částí týmu zhlédli fotbal ČR – Skotsko.“ Nervozita před závodem Václava na oko příliš netrápila. Ale i on si velmi dobře uvědomoval, co na něj v Jeseníkách čeká. Mohl zde rozhodnout o titulu mistra ČR ve třídě A6. Konkurence byla ale opět obrovská. Jan Dohnal pro tento závod vyměnil na sedadle spolujezdce Martinku Škardovou za Klárku Šillerovou. Výměnu navigátora na jeden závod by jiní mohli považovat za nevýhodu, ale u Honzy Dohnala tomu tak rozhodně není. Dohnal s Šillerovou i Cliem S1600 byli připraveni podat nejlepší výsledek. Dunovský s Machů ale neměli na hlídání jenom Dohnala, ve zpětném zrcátku si taky potřebovali kontrolovat Antonína Nováka s Jirkou Vajďákem. Hoši několikrát ukázali, že se s nimi musí počítat.Do sobotního závodu se vyjelo za sucha a chladna. Hned na startu první erzety zdržel jezdce Áček havarující Honza Štěpánek. Brynda, Dunovský, Novák a spol. si tak na startu postáli trochu déle, což mohlo způsobit rychlejší chladnutí pneumatik. Obutí tak bylo obzvlášť důležité: „Asi jsme neobuli úplně ideálně, ale tentokrát to bylo asi relativní. Pneumatiky nefungovaly až na poslední RZ první sekce. I přes stání na RZ1 byly po oba dva ranní testy pneumatiky v pohodě. Časy byly solidní, rozestupy minimální. Zvolili jsme opatrnější tempo, abychom se vyvarovali jakékoliv chyby,“ popisuje Dunovský situaci první sekce soutěže. Při druhé sekci už vysvitlo sluníčko a trochu se oteplilo, takže v servisu opět nastalo řešení strategie obutí. „Přezuli jsme předek, což byla již jasná nutnost, na tvrdší směs. Kluci zkontrolovali celou pravou část vozu detailněji, protože obě kola dostala několik ran,“ komentuje Václav. Dunovský byl po první rundě druhý za Dohnalem o 15s, třetí Novák však ztrácel pouhou vteřinu. Václav s Petrem se tak v druhých průjezdech pokusili ještě zrychlit, což se vyplácelo. Drželi kontakt se špičkou a zůstávali stále ve hře. „Důležité bylo, že jsme jeli v klidu a bez riskování,“ dodává Petr Machů.
Foto: Matěj Skalník
Ani na poslední průjezdy se počasí nezměnilo a sucho s teplem se Jesenicka příjemně drželo. U Sparrow racing teamu proběhla standardní kontrola vozu a obutí zůstalo stejné z druhé sekce. Kluci se rozhodli neriskovat, ale přesto jet rychle. Situace v pořadí se však zásadně změnila během RZ7. Smolná sezóna Jana Dohnala stále nekončí, v RZ7 ho stihla technická závada a musel tak soutěž opustit bez nadějí na výsledek. Dunovský se rázem snadněji dostal na první místo. Poslední dvě erzety nasadil i přes avizované neriskování obrovské tempo a v cíli se nestačil divit výsledkům: „Domluvili jsme se, že nepůjdem přes hranu a udržíme klidné tempo. Hlavně žádná rizika. Cílový čas byl hodně velkým překvapením.“ Dunovký totiž posledním průjezdem přeskočil v absolutním pořadí Á sedmičkového Petra Bryndu, čímž se dostal poprvé i do nejlepší desítky. Novák Dunovského už nemohl ohrozit, dokončil soutěž 28s za ním. Dunovský nadšení neskrýval a rozdával kolem sebe slova díků: „Suzana opět fungovala naprosto jako hodinky – obrovské díky všem klukům s Sparrow racing teamu. Závěr soutěže nám z výsledkového pohledu skvěle režírovalo naše vedení, za což posíláme stejně velké díky. Naše partnery, doufáme, potěší zisk titulu ve třídě A6 a snaha je reprezentovat co nejlépe. Mnoho díků musí putovat i k našim fanouškům za podporu na RZ i nádhernou atmosféru na cílové rampě. Osobně opět vyzdvihuji výkon a práci Petra, je perfektní. Rally Jeseníky se vydařila a v rodině MČR ve sprintrally má jistě své pevné místo.“Václav Dunovský s Petrem Machů ve voze Suzuki Ignis S1600 dokončili AZ Pneu Rally Jeseníky na desátém místě absolutně o 2,7s před Petrem Bryndou. V první kompletní sezóně s S1600 si výsledkem zaručili mistrovský titul ve třídě A6. Ještě stále však je o co bojovat i na posledním sprintu sezony ve Vsetíně. Na scénu vstupuje matematika, škrtání a sčítání. Ve hře je totiž ještě titul mistra skupiny A. Držíme palce tento víkend do Vsetína.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.