POPIS RZ + FOTO: Tak už jsme se konečně dočkali a první podnik Mediasport Mezinárodního mistrovství ČR v rally je těsně před startem. Pojďme se podívat co nás v pátek a v sobotu v okolí Valašského Meziříčí čeká.
Jako již tradičně je centrem soutěže Valašské Meziříčí. Start soutěže je naplánován na pátou hodinu odpolední v pátek.
V seznamu přihlášených je 78 posádek. Pohledem do startovní listiny se dá říci, že konkurence bude obrovská. Bude ještě větší než loni, jelikož uvidíme na startu kompletní tým Škoda Motorsport s Fabiemi S2000. Nechybí také Roman Kresta s Peugeotem S2000. Se stejným vozem nastoupí Josef Peták a Roman Odložilík. Služeb Fiatů Grande Punto S2000 stáje JM Engineering využijí světem ostřílený Jaromír Tarabus a loňský debutant s tímto vozem Milan Pantálek.
Dále se dá počítat s Václavem Pechem, Pavlem Valouškem, Karlem Trojanem na Lancerech deváté evoluce. Konkurovat jim bude s novým vozem Subaru Impreza N14 Vojtěch Štajf. Startovní listina zahrnuje mnoho dalších pilotů s Lancery různých evolucí.
Pozadu určitě nebudou dvoukolky v podání Antonína Tlusťáka, Jana Šlehofera. Rychlí budou i Antonín Novák a debutant za volantem Clia R3 Jan Sýkora. Se stejným vozem jede i Jan Vanáč. Nižší třídy jsou opět zastoupeny známými matadory – Martinem Radou, Egonem Smékalem, Václavem Dunovským a v nejnižší třídě startuje Jakub Urban s VW Polo po Martinu Semerádovi.
Letošní Valaška nabídne také velmi kvalitní tratě. Podívejme se na jejich popis.
RZ 1, 3, 5 VYSOKÁ (Hostašovice – Mštěnovice), délka 9,27 kmPo startu rychlostní zkoušky jsou protahováky přes les k obci Jesenice. Zde následuje prudká pravá zatáčka, kde je všude silný zimní posyp.
Trať dále pokračuje do obce Perná, kde je po rychlém nájezdu vracák.
Dále se pojede po hřebeni směrem k obci Vysoká, kde uprostřed obce po velmi rychlém nájezdu jezdci odbočí prudce vpravo.
Dále následuje prudké klesání k hlavní silnici na Příluky.
Po jejím průjezdu následuje pravé odbočení a výjezd na panely k obci Mstěnovice kde je cíl.
RZ 2, 4, 6 SANTOV (Malá Bystřice – Velká Lhota), délka 13,35 km
Start rychlostní zkoušky je na místní komunikaci v obci Malá Bystřice. Trať rychlostní zkoušky pokračuje sérií zatáček ve směru k vrcholu stoupání Santov. Po výjezdu na vrchol trať RZ pokračuje vlevo a pokračuje mírným a následně prudkým klesáním po uskákané místní komunikaci až na komunikaci lesního závodu Rožnov. Poté v obci Valašská Bystřice, objíždí posádky přírodní ostrůvek z pravé strany a po té pokračuje silnicí ve směru k přehradě Bystřička. V místě zvaném U Bušů pokračuje trať rychlostní zkoušky rovným směrem do jednosměrné komunikace po pravé straně přehrady Bystřička až do místa křižovatky, kde prudce odbočí doprava a pokračuje ve směru k obci Velké Lhota, kde se trať lomí vlevo směrem na Malou Lhotu, kde je asi kilometr po tomto odbočení cíl.
Vjezd prvních posádek do servisního areálu, který je stejně jako loni v areálu pily naproti nádraží, můžeme očekávat v pátek 22:10.
V sobotu startuje první vůz do druhého dne v 9:20.
RZ 7,11 Trůba ( Rybí – Štramberk) délka 6,72 kmModifikace loňské rychlostní zkoušky. V loňském roce byla jednou tak delší, ale letos se nepodařilo získat povolení mysliveckého sdružení a proto musela být tato RZ změněna. Start rychlostní zkoušky ve v obci Rybí u kostela. Trať jede po široké asfaltové cestě ke známé křižovatce, kde je možno sledovat míjení soutěžních vozidel.
Následují poměrně rychlé zatáčky pak těžká levá do lesa, kde je momentálně čistý led.
Poté trať pokračuje k přehradě, kde následuje pravá a prudší levá na hráz. Po projetí kolem přehrady následují dvě prudší levé zatáčky a výjezd na šotolinu, ze které se po prudkém sjezdů odbočuje vpravo. (přístup od Štramberka).
Dále trať vede k již zmíněnému míjení a technicky k cíli.
RZ 8,10 Odry (Dvořisko – Jindřichov) délka 15,00 kmZnámá trať se jede letos v opačném směru. Po startu v místní části Dvořisko následuje sjezd a výjezd serpentinami do a z Oder. (tuto trať využívá amatérské závody Šímasprint). Pak následuje technické příjezd do Veselí, kde trať odbočuje prudce vpravo. Udolím posádky přijedou do obce Dobešov, kde následuje technický průjezd obcí. Následuje prudký sjezd do místní části Na Čardě, kde je přírodní retardér. Pak následuje rychlý úsek k cíli před obcí Jindřichov.
RZ 9,13 Špičky (Hluzov – Hustopeče nad Bečvou) 9,96 kmStart je v obci v obci Hluzov. Po pěti stech metrech se trať prudce lomí vpravo a pokračuje do obce Špičky.
V obci je poměrně těžký vracák na vyfrézovanou vozovku. (přístup ztížen zákazem vjezdu do obce Špičky z důvodů rekonstrukce vozovky) Dále následuje technický ale velmi rychlý příjezd do Hranických Louček. Na hřebeni jsou před a za obcí dva zpomalovací retardéry. Přímo v Hranických Loučkách je po rychlém příjezdu pravá a velmi prudká levá zatáčka, na kterou se váže opět pravá s vjezdem do JZD. Až do cíle následuje rychlý úsek plný záludných horizontů a rychlých zatáček s velkým množstvím bláta do cíle.
RZ 14 Juřinka (polokruh Juřinka) 15,77 kmLoni velmi oblíbená polokruhová zkouška nedaleko centra města Valšské Meziříčí. Letos se podle všeho pojede pět kol. Nebyla zde nouze o krizové okamžiky.
Na jednom okruhu, který má okolo tří kilometrů se střídají rychlé úseky s technickým výjezdem a sjezdem, jsou zde tři poměrně prudká odbočení. Trať je poměrně dobře přístupná.
V cíli soutěže na náměstní ve Valašském Meziříčí můžeme očekávat posádky v 16:58.
Sledujte dění na tratích Valašské rally v on-line článku k soutěži.
Mapa páteční etapyMapy sobotní etapy
Seznam přihlášených
Časový harmonogram I.etapa
Časový harmonogram I.etapa
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.