Na první závod v letošní sezoně vyrazila do Valašského Meziříčí také dvojice David Štefan – Ondřej Vichtora. Na 41.Kowax Valašské rally ValMez 2023, po dvoudenním zápolení a nepřízni počasí, těžkými tratěmi a silnými soupeři, vybojovala posádka vítězství ve třídě, ve dvoukolkách, mezi Čechy byla absolutně 13. a v rámci hodnocení ERT pak obsadili kluci 11. příčku.
Dvojice týmu Ralex sport měla původně přislíbený úplně nový Peugeot 208 Rally4 pro letošní sezonu, ale kvůli zpoždění si musel David vypůjčit svého starého „Pedra“. Slovo „staré“ je nadnesené, neboť se jedná o loňské vítězné auto, se kterým Štefan vyhrál absolutně RSS a letos patří týmovému parťákovi Dominiku Šulcovi. S tímto Peugeotem bude dvaatřicetiletý jezdec startovat také na Rally Šumava, poté by již měl dorazit nový závodní vůz.
„Na Valašku jsme se moc těšili. Půl roku jsme v závodním autě neseděli a před závodem nebyl ani žádný test. První letošní svezení bylo tedy až na shakedownu, který byl na mokru a my obuli suché pneumatiky, což nebylo pro nás úplně ideální. Po dvou průjezdech jsme přezuli na mokré gumy a časy byly lepší,“ popsal první dojmy ještě před ostrým startem závodu David Štefan. Letošní Valaška měla celkem 16 rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap. David s Ondrou startovali ve třídě RC4 I, kde měli jedenáct soupeřů.
Podmínky na tratích rychlostních zkoušek po celou dobu závodu byly náročné. První erzeta byla hodně kluzká a David s Ondřejem mysleli, že jejich volba pneumatik byla správná. „Ve třetí zatáčce jsme ale zjistili, že to až tak dobrá volba nebyla, auto hodně klouzalo. Čas jsme zajeli dobrý, ale neměli jsme se s kým porovnávat, protože hned za námi havaroval Filip Ocelka a naši soupeři dostali přidělený čas. Na druhém měřeném úseku nám Peugeot přestal jet, skoro se až zastavil. Naštěstí se po chvilce rozjel. V servise jsme vyměnili palivovou pumpu a závoďák opět fungoval, jak měl,“ řekl o menším technickém problému David Štefan. Do druhé sekce sobotní etapy kluci zvolili správné pneumatiky a vyrazili na další rychlostní zkoušky s cílem vytvořit si náskok před soupeři. Oba druhé průjezdy RZ Poličná a Lešná zajel David nejrychleji a dostal se do vedení třídy i dvoukolek. Následně čekaly na posádky úseky Vidče a Hukvaldy, které se jely stylem rychlostní zkouška v rychlostní zkoušce. David podle svých slov na poslední úseky zvolil až moc opatrné tempo a soupeři se mu přiblížili, ale ne natolik, aby jej sesadili z průběžného vedení. Po první etapě tedy dvojice Štefan – Vichtora nocovala na prvním místě ve třídě RC4 a prvním místě v kategorii dvoukolek. V absolutním pořadí se posádka držela na 15. příčce.
„V neděli byla volba pneumatik jasná, protože celý den pršelo a my jeli s celým autem nastaveným na mokré podmínky. Ráno jsme trošku zaspali, nevím proč, ale soupeři se k nám ještě více přibližovali. Ve druhých průjezdech jsme zrychlili, ale RZ Choryně nám celkově nesedla a vždy jsme na ní „ztratili“. Bylo to celé jako na houpačce, chvíli se nám dařilo a chvíli ne.“ Před posledními dvěma rychlostníma zkouškami měl David s Ondřejem náskok před druhým Reném Dohnalem jen 8,2 vteřiny. Závěr soutěže patřil novým měřeným úsekům v industriálním komplexu areálu Dolních Vítkovic. „Čekal nás ještě velký boj, protože René Dohnal byl za námi jen s malou ztrátou. Navíc Kryštof Zpěvák zariskoval, zvolil suché pneumatiky, které byly pro podmínky ve Vítkovicích lepší než ty, které jsme měli na autě my. Do poslední erzety jsme dali úplně všechno a nakonec jsme se na prvním místě udrželi s náskokem pouhé 1,9 vteřiny. Byl to nádherný souboj až do posledního metru závodu. Myslím, že nás čeká náročná a zajímavá sezona. Zpestřením bylo také soupeření s Jakubem Jirovcem, kdy jsme mohli porovnat dva odlišné vozy. S výsledkem jsme spokojeni a těšíme se na další závody,“ podělil se o dojmy v cíli soutěže David Štefan.
Dvojice týmu Ralex sport v celkové klasifikaci obsadila 14. místo a třináctá byla mezi českými posádkami. Více kluky ovšem těší vítězství ve třídě RC4 I a první místo mezi dvoukolkami. Valaška se započítávala i do klasifikace FIA European Rally Trophy a tady Štefan s Vichtorou obsadili absolutně 11. příčku a zvítězili ve třídě RC4.Nyní se již David s Ondrou a Peugeotem 208 Rally4 připravují na start Rally Šumava, kde budou chtít navázat na skvělý výsledek z Valašské rally.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.