Na první závod v letošní sezoně vyrazila do Valašského Meziříčí také dvojice David Štefan – Ondřej Vichtora. Na 41.Kowax Valašské rally ValMez 2023, po dvoudenním zápolení a nepřízni počasí, těžkými tratěmi a silnými soupeři, vybojovala posádka vítězství ve třídě, ve dvoukolkách, mezi Čechy byla absolutně 13. a v rámci hodnocení ERT pak obsadili kluci 11. příčku.
Dvojice týmu Ralex sport měla původně přislíbený úplně nový Peugeot 208 Rally4 pro letošní sezonu, ale kvůli zpoždění si musel David vypůjčit svého starého „Pedra“. Slovo „staré“ je nadnesené, neboť se jedná o loňské vítězné auto, se kterým Štefan vyhrál absolutně RSS a letos patří týmovému parťákovi Dominiku Šulcovi. S tímto Peugeotem bude dvaatřicetiletý jezdec startovat také na Rally Šumava, poté by již měl dorazit nový závodní vůz.
„Na Valašku jsme se moc těšili. Půl roku jsme v závodním autě neseděli a před závodem nebyl ani žádný test. První letošní svezení bylo tedy až na shakedownu, který byl na mokru a my obuli suché pneumatiky, což nebylo pro nás úplně ideální. Po dvou průjezdech jsme přezuli na mokré gumy a časy byly lepší,“ popsal první dojmy ještě před ostrým startem závodu David Štefan. Letošní Valaška měla celkem 16 rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap. David s Ondrou startovali ve třídě RC4 I, kde měli jedenáct soupeřů.
Podmínky na tratích rychlostních zkoušek po celou dobu závodu byly náročné. První erzeta byla hodně kluzká a David s Ondřejem mysleli, že jejich volba pneumatik byla správná. „Ve třetí zatáčce jsme ale zjistili, že to až tak dobrá volba nebyla, auto hodně klouzalo. Čas jsme zajeli dobrý, ale neměli jsme se s kým porovnávat, protože hned za námi havaroval Filip Ocelka a naši soupeři dostali přidělený čas. Na druhém měřeném úseku nám Peugeot přestal jet, skoro se až zastavil. Naštěstí se po chvilce rozjel. V servise jsme vyměnili palivovou pumpu a závoďák opět fungoval, jak měl,“ řekl o menším technickém problému David Štefan. Do druhé sekce sobotní etapy kluci zvolili správné pneumatiky a vyrazili na další rychlostní zkoušky s cílem vytvořit si náskok před soupeři. Oba druhé průjezdy RZ Poličná a Lešná zajel David nejrychleji a dostal se do vedení třídy i dvoukolek. Následně čekaly na posádky úseky Vidče a Hukvaldy, které se jely stylem rychlostní zkouška v rychlostní zkoušce. David podle svých slov na poslední úseky zvolil až moc opatrné tempo a soupeři se mu přiblížili, ale ne natolik, aby jej sesadili z průběžného vedení. Po první etapě tedy dvojice Štefan – Vichtora nocovala na prvním místě ve třídě RC4 a prvním místě v kategorii dvoukolek. V absolutním pořadí se posádka držela na 15. příčce.
„V neděli byla volba pneumatik jasná, protože celý den pršelo a my jeli s celým autem nastaveným na mokré podmínky. Ráno jsme trošku zaspali, nevím proč, ale soupeři se k nám ještě více přibližovali. Ve druhých průjezdech jsme zrychlili, ale RZ Choryně nám celkově nesedla a vždy jsme na ní „ztratili“. Bylo to celé jako na houpačce, chvíli se nám dařilo a chvíli ne.“ Před posledními dvěma rychlostníma zkouškami měl David s Ondřejem náskok před druhým Reném Dohnalem jen 8,2 vteřiny. Závěr soutěže patřil novým měřeným úsekům v industriálním komplexu areálu Dolních Vítkovic. „Čekal nás ještě velký boj, protože René Dohnal byl za námi jen s malou ztrátou. Navíc Kryštof Zpěvák zariskoval, zvolil suché pneumatiky, které byly pro podmínky ve Vítkovicích lepší než ty, které jsme měli na autě my. Do poslední erzety jsme dali úplně všechno a nakonec jsme se na prvním místě udrželi s náskokem pouhé 1,9 vteřiny. Byl to nádherný souboj až do posledního metru závodu. Myslím, že nás čeká náročná a zajímavá sezona. Zpestřením bylo také soupeření s Jakubem Jirovcem, kdy jsme mohli porovnat dva odlišné vozy. S výsledkem jsme spokojeni a těšíme se na další závody,“ podělil se o dojmy v cíli soutěže David Štefan.
Dvojice týmu Ralex sport v celkové klasifikaci obsadila 14. místo a třináctá byla mezi českými posádkami. Více kluky ovšem těší vítězství ve třídě RC4 I a první místo mezi dvoukolkami. Valaška se započítávala i do klasifikace FIA European Rally Trophy a tady Štefan s Vichtorou obsadili absolutně 11. příčku a zvítězili ve třídě RC4.Nyní se již David s Ondrou a Peugeotem 208 Rally4 připravují na start Rally Šumava, kde budou chtít navázat na skvělý výsledek z Valašské rally.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?