KOWAX Valašská rally ValMez 2023, která ve dnech 31. března – 2. dubna 2023 otevře českou soutěžáckou sezónu, uvítá na startu přes šedesát posádek. Jednatřicet z nich se utká o body do European Rally Trophy, která na Valašce rovněž startuje. Dvanáct závodních vozů je zařazeno do šampionátu historických vozů.
Fanoušci si jistě dobře pamatují závěr loňského ročníku. Na rychlostní zkoušky druhé etapy padal déšť, v závěru se přidal i sníh. O zrádnosti a náročnosti soutěže nemohla být řeč. Aktuální předpověď však pro soutěž s centrem ve Valašském Meziříčí zatím nevěstí nic pozitivního. Může se tak stát, že silnice Zlínského a Moravskoslezského kraje bude opět skrápět déšť. V tom případě může opět zásadně zasáhnout do průběhu závodu volba pneumatik.
A právě špička seznamu přihlášených posádek zároveň reprezentuje i nejvíce zastoupené distributory pneumatik na českých tratích. Jan Kopecký s Janem Hlouškem osedlají v české premiéře speciál Škoda Fabia RS Rally2, zároveň se pro letošní sezónu vrací ke značce Michelin. Filip Mareš s Radovanem Buchou zase hájí barvy italského výrobce Pirelli. Loňští obhájci Václav Pech s Petrem Uhlem nejsou v tomto směru vyhranění a volbu pneumatik přizpůsobují aktuálním podmínkám. Dominik Stříteský, se startovním číslem 4, sází zase na korejskou značku Hankook, Adam Březík a Aleš Jirásek jsou propojeni s michelinem. Jaké však nakonec počasí bude a kdo v tomto směru bude mít šťastnou volbu, to se pozná až při vlastním závodě.
Mezi už zmíněnými jezdci kromě Pechova Focusu WRC převládá značka Škoda (v RC2 odstartuje celkem 19 vozů). V první desítce bude sedm fabií různých evolucí, model Fabia R5 bude se sedmi „kousky“ nejpočetněji zastoupeným autem na startu. Výčet první desítky doplní dva huyndaie příborského Martina Vlčka a Jana Černého. Na valašských a lašských tratích však nebudou chybět ani Fiesty R5/Rally2 (Karel Trněný, Petr Zedník, Jaroslaw Koltun) a Citroëny C3 Rally2 (polští jezdci Lukasz Kotarba a Michal Tochowicz).
Druhým nejvíce zastoupeným vozem pak bude Renault Clio Rally4, se kterým vyrazí zdolat nástrahy Valašky pět dvojic. Právě Filip Ocelka, jenž sedlá tento vůz, bude jedním z favoritů „dvoukolek“. Konkurencí mu budou Peugeoty 208 Rally4 v rukou Davida Štefana a Reného Dohnala či Opel Corsa Rally4 Kryštofa Zpěváka.
Tři vozy evidujeme ve třídě R-GT (Jakub Jirovec / Alpine, Petr Nešetřil / Porsche a Martin Rada / Abarth), vůz specifikace Rally3 představí Polák Marek Roefler (Fiesta).
Na startu přivítáme i dvě jezdkyně, Rumunku Catherine Radulescu (Renault Clio Rally5) doplní mladoboleslavská Eliška Slavíková (Škoda Fabia).
Mezi dvanácti historickými vozy bude jistě poutat největší pozornost speciál Mitsubishi Lancer Evo III s Vlastimilem Neumannem za volantem. Jedná se o druhý vůz, který byl postaven v dílnách K.I.T. Racingu CS. Jeho největší konkurenti se rekrutují z Petra Jurečky (Subaru Impreza 555) a trojice Fordů (Vratislav Hýbner, Pavel Omelka, Otmar Uher). Novinkou na českých tratích bude i Citroën ZX Martina Klepáče.
Soutěž oficiálně odstartuje v pátek 31. března v 18 hodin z náměstí ve Valašském Meziříčí, dále bude pokračovat během obou víkendových dnů (1. – 2. dubna). Na účastníky čeká necelých 505 km, se šestnácti rychlostními zkouškami (153,54 km). Před návratem na cílovou rampu posádky absolvují i dva průjezdy divácké speciálky v industriálním areálu Dolní Vítkovice. Během celého dne tam pro diváky bude připraven doprovodný program.
Informačním kanálem 41. KOWAX Valašské rally ValMez 2023 bude postupně aktualizovaná internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez, pro posádky bude k dispozici aplikace Sportity.
41. KOWAX Valašská rally ValMez 2023, tiskový servis
Tomáš Plachý
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.