KOWAX Valašská rally ValMez 2023, která ve dnech 31. března – 2. dubna 2023 otevře českou soutěžáckou sezónu, uvítá na startu přes šedesát posádek. Jednatřicet z nich se utká o body do European Rally Trophy, která na Valašce rovněž startuje. Dvanáct závodních vozů je zařazeno do šampionátu historických vozů.
Fanoušci si jistě dobře pamatují závěr loňského ročníku. Na rychlostní zkoušky druhé etapy padal déšť, v závěru se přidal i sníh. O zrádnosti a náročnosti soutěže nemohla být řeč. Aktuální předpověď však pro soutěž s centrem ve Valašském Meziříčí zatím nevěstí nic pozitivního. Může se tak stát, že silnice Zlínského a Moravskoslezského kraje bude opět skrápět déšť. V tom případě může opět zásadně zasáhnout do průběhu závodu volba pneumatik.
A právě špička seznamu přihlášených posádek zároveň reprezentuje i nejvíce zastoupené distributory pneumatik na českých tratích. Jan Kopecký s Janem Hlouškem osedlají v české premiéře speciál Škoda Fabia RS Rally2, zároveň se pro letošní sezónu vrací ke značce Michelin. Filip Mareš s Radovanem Buchou zase hájí barvy italského výrobce Pirelli. Loňští obhájci Václav Pech s Petrem Uhlem nejsou v tomto směru vyhranění a volbu pneumatik přizpůsobují aktuálním podmínkám. Dominik Stříteský, se startovním číslem 4, sází zase na korejskou značku Hankook, Adam Březík a Aleš Jirásek jsou propojeni s michelinem. Jaké však nakonec počasí bude a kdo v tomto směru bude mít šťastnou volbu, to se pozná až při vlastním závodě.
Mezi už zmíněnými jezdci kromě Pechova Focusu WRC převládá značka Škoda (v RC2 odstartuje celkem 19 vozů). V první desítce bude sedm fabií různých evolucí, model Fabia R5 bude se sedmi „kousky“ nejpočetněji zastoupeným autem na startu. Výčet první desítky doplní dva huyndaie příborského Martina Vlčka a Jana Černého. Na valašských a lašských tratích však nebudou chybět ani Fiesty R5/Rally2 (Karel Trněný, Petr Zedník, Jaroslaw Koltun) a Citroëny C3 Rally2 (polští jezdci Lukasz Kotarba a Michal Tochowicz).
Druhým nejvíce zastoupeným vozem pak bude Renault Clio Rally4, se kterým vyrazí zdolat nástrahy Valašky pět dvojic. Právě Filip Ocelka, jenž sedlá tento vůz, bude jedním z favoritů „dvoukolek“. Konkurencí mu budou Peugeoty 208 Rally4 v rukou Davida Štefana a Reného Dohnala či Opel Corsa Rally4 Kryštofa Zpěváka.
Tři vozy evidujeme ve třídě R-GT (Jakub Jirovec / Alpine, Petr Nešetřil / Porsche a Martin Rada / Abarth), vůz specifikace Rally3 představí Polák Marek Roefler (Fiesta).
Na startu přivítáme i dvě jezdkyně, Rumunku Catherine Radulescu (Renault Clio Rally5) doplní mladoboleslavská Eliška Slavíková (Škoda Fabia).
Mezi dvanácti historickými vozy bude jistě poutat největší pozornost speciál Mitsubishi Lancer Evo III s Vlastimilem Neumannem za volantem. Jedná se o druhý vůz, který byl postaven v dílnách K.I.T. Racingu CS. Jeho největší konkurenti se rekrutují z Petra Jurečky (Subaru Impreza 555) a trojice Fordů (Vratislav Hýbner, Pavel Omelka, Otmar Uher). Novinkou na českých tratích bude i Citroën ZX Martina Klepáče.
Soutěž oficiálně odstartuje v pátek 31. března v 18 hodin z náměstí ve Valašském Meziříčí, dále bude pokračovat během obou víkendových dnů (1. – 2. dubna). Na účastníky čeká necelých 505 km, se šestnácti rychlostními zkouškami (153,54 km). Před návratem na cílovou rampu posádky absolvují i dva průjezdy divácké speciálky v industriálním areálu Dolní Vítkovice. Během celého dne tam pro diváky bude připraven doprovodný program.
Informačním kanálem 41. KOWAX Valašské rally ValMez 2023 bude postupně aktualizovaná internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez, pro posádky bude k dispozici aplikace Sportity.
41. KOWAX Valašská rally ValMez 2023, tiskový servis
Tomáš Plachý
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?