KOWAX Valašská rally ValMez 2023, která ve dnech 31. března – 2. dubna 2023 otevře českou soutěžáckou sezónu, uvítá na startu přes šedesát posádek. Jednatřicet z nich se utká o body do European Rally Trophy, která na Valašce rovněž startuje. Dvanáct závodních vozů je zařazeno do šampionátu historických vozů.
Fanoušci si jistě dobře pamatují závěr loňského ročníku. Na rychlostní zkoušky druhé etapy padal déšť, v závěru se přidal i sníh. O zrádnosti a náročnosti soutěže nemohla být řeč. Aktuální předpověď však pro soutěž s centrem ve Valašském Meziříčí zatím nevěstí nic pozitivního. Může se tak stát, že silnice Zlínského a Moravskoslezského kraje bude opět skrápět déšť. V tom případě může opět zásadně zasáhnout do průběhu závodu volba pneumatik.
A právě špička seznamu přihlášených posádek zároveň reprezentuje i nejvíce zastoupené distributory pneumatik na českých tratích. Jan Kopecký s Janem Hlouškem osedlají v české premiéře speciál Škoda Fabia RS Rally2, zároveň se pro letošní sezónu vrací ke značce Michelin. Filip Mareš s Radovanem Buchou zase hájí barvy italského výrobce Pirelli. Loňští obhájci Václav Pech s Petrem Uhlem nejsou v tomto směru vyhranění a volbu pneumatik přizpůsobují aktuálním podmínkám. Dominik Stříteský, se startovním číslem 4, sází zase na korejskou značku Hankook, Adam Březík a Aleš Jirásek jsou propojeni s michelinem. Jaké však nakonec počasí bude a kdo v tomto směru bude mít šťastnou volbu, to se pozná až při vlastním závodě.
Mezi už zmíněnými jezdci kromě Pechova Focusu WRC převládá značka Škoda (v RC2 odstartuje celkem 19 vozů). V první desítce bude sedm fabií různých evolucí, model Fabia R5 bude se sedmi „kousky“ nejpočetněji zastoupeným autem na startu. Výčet první desítky doplní dva huyndaie příborského Martina Vlčka a Jana Černého. Na valašských a lašských tratích však nebudou chybět ani Fiesty R5/Rally2 (Karel Trněný, Petr Zedník, Jaroslaw Koltun) a Citroëny C3 Rally2 (polští jezdci Lukasz Kotarba a Michal Tochowicz).
Druhým nejvíce zastoupeným vozem pak bude Renault Clio Rally4, se kterým vyrazí zdolat nástrahy Valašky pět dvojic. Právě Filip Ocelka, jenž sedlá tento vůz, bude jedním z favoritů „dvoukolek“. Konkurencí mu budou Peugeoty 208 Rally4 v rukou Davida Štefana a Reného Dohnala či Opel Corsa Rally4 Kryštofa Zpěváka.
Tři vozy evidujeme ve třídě R-GT (Jakub Jirovec / Alpine, Petr Nešetřil / Porsche a Martin Rada / Abarth), vůz specifikace Rally3 představí Polák Marek Roefler (Fiesta).
Na startu přivítáme i dvě jezdkyně, Rumunku Catherine Radulescu (Renault Clio Rally5) doplní mladoboleslavská Eliška Slavíková (Škoda Fabia).
Mezi dvanácti historickými vozy bude jistě poutat největší pozornost speciál Mitsubishi Lancer Evo III s Vlastimilem Neumannem za volantem. Jedná se o druhý vůz, který byl postaven v dílnách K.I.T. Racingu CS. Jeho největší konkurenti se rekrutují z Petra Jurečky (Subaru Impreza 555) a trojice Fordů (Vratislav Hýbner, Pavel Omelka, Otmar Uher). Novinkou na českých tratích bude i Citroën ZX Martina Klepáče.
Soutěž oficiálně odstartuje v pátek 31. března v 18 hodin z náměstí ve Valašském Meziříčí, dále bude pokračovat během obou víkendových dnů (1. – 2. dubna). Na účastníky čeká necelých 505 km, se šestnácti rychlostními zkouškami (153,54 km). Před návratem na cílovou rampu posádky absolvují i dva průjezdy divácké speciálky v industriálním areálu Dolní Vítkovice. Během celého dne tam pro diváky bude připraven doprovodný program.
Informačním kanálem 41. KOWAX Valašské rally ValMez 2023 bude postupně aktualizovaná internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez, pro posádky bude k dispozici aplikace Sportity.
41. KOWAX Valašská rally ValMez 2023, tiskový servis
Tomáš Plachý
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.