Česká posádka Yacco ACCR Teamu Erik Cais – Jindřiška Žáková odjížděla na závěrečnou soutěž mistrovství Evropy Rally Islas Canarias se smělým cílem zaútočit na třetí příčku v kategorii ERC1 Junior. V náročných podmínkách první sekce dokázal 21letý jezdec s Fordem Fiestou Rally2 týmu Orsák Rallysport zajíždět velmi rychlé časy a juniorský bronz byl reálný. Pak však Erik chyboval, poškodil o betonový mostek levá kola a musel vzdát. Následující víkend si smůlu vynahradil na maďarské šotolinové soutěži, kde obsadil v silné domácí konkurenci druhé místo.
Po zrušení belgické Rally Spa se o konečném pořadí v seriálu mistrovství Evropy rozhodovalo na Kanárských ostrovech. Nutno připomenout, že na rozdíl od některých soupeřů tady Erik Cais loni kvůli maturitním zkouškám nejel. Před závěrečnou soutěží český jezdec držel pátou příčku v rámci kategorie ERC1 Junior a vzhledem k situaci v tabulce už ho nikdo nemohl předstihnout. Ve hře byla naopak možnost probojovat se na stupně vítězů a z toho pramenila i strategie týmu. Porazit Marczyka a Llarenu.
Po první sekci všechno vycházelo na jedničku. Posádka Cais – Žáková byla po RZ 4 klasifikována v rámci juniorů na druhém místě necelých 8 sekund za pozdějším vítězem Formauxem. „Panovalo extrémně proměnlivé počasí, které jsme v minulosti zažili jen na Azorských ostrovech,“ připomenul šéf týmu Orsák. „20 minut svítilo slunce, pak přišel obrovský černý mrak a začalo pršet. Na jedné straně hory bylo mokro, na druhé sucho. Před startem jsme museli odhadnout, zda dešťový mrak přijde nebo ne. Rozhodli jsme se na první rundu obout mokré pneumatiky Michelin.“
Do druhé části etapy posádka odstartovala s křížovou kombinací gum, ale na páté vložce Erika překvapila voda. Auto se v pravotočivé zatáčce víc sklouzlo a levou stranou ťuklo o betonovou zeď mostu. S oběma poškozenými koly se pokračovat nedalo. Přes noc mechanici vůz opravili, aby posádka mohla projet celou druhou etapu. Za pět měsíců se totiž seriál ERC na Kanáry vrací.
„Asfaltové silnice na ostrově mají okruhový charakter,“ konstatoval Erik. „Tím, že jsem do rally nepřišel z motokár, jako téměř jediný z mých soupeřů, je to pro mě něco nového. Teprve se okruhovou stopu učím. Kdo nás sleduje, ví, že mně víc vyhovují rozbité technické tratě, jako jsou na Barumce. Což ostatně potvrzují i naše časy v Maďarsku. Tím, že na Kanárech spadla voda, to pro mě bylo o něco lepší, protože na mokru dokážu jet.“
„Ziskem 5. místa v ERC1 Junior, jsme splnili přání našich hlavních sponzorů,“ vyjádřil spokojenost Jaroslav Orsák. „Našim interním cílem byla třetí příčka, o kterou budeme znovu bojovat v roce 2021. S našimi významnými partnery Autoklub ČR, YACCO a Michelin spolupracujeme už dva roky a máme jejich podporu i pro příští sezonu".
Celkové výsledky ERC1 Junior 2020
1. Solberg 141, 2. Munster 130, 3. Llarena 95, 4. Marczyk 89, 5. Cais 82
Po návratu z Kanárských ostrovů dostal Erik od šéfa týmu Orsák Rallysport předčasný vánoční dárek. Za vynaložené úsilí v letošní sezoně mu Jarin Orsák zajistil start na maďarské šotolinové Mikulás Rallye. Byla to logisticky napínavá operace, protože kamion přijel ze Španělska až ve čtvrtek nad ránem a soutěžní Fiesta Rally2 měla asfaltový podvozek. Mechanici během čtvrtka auto kompletně přestavěli na nezpevněný povrch a v noci se odjíždělo do Maďarska. „Chtěl jsem Erika i auto přepnout do šotolinového módu, protože plánujeme nějaké starty na sněhu, kde se používá podobné nastavení,“ vysvětloval situaci Orsák. „Pořadatelům patří dík, že nás vzali i po uzávěrce přihlášek, ale už nám nikdo neřekl, jak je to s výběrem startovních pozic. Zavolali nás na ředitelství a oznámili, že si budeme vybírat až jako 15. v řadě. To znamenalo, že na nás automaticky zbylo první místo a Erik musel ostatním „čistit“ trať.“
Erik Cais odpověděl tím nejlepším způsobem. Dokázal i za těchto podmínek porážet špičkové domácí jezdce, kteří bojovali o titul. Navíc tratě nedaleko Balatonu dobře znají, protože se na nich jezdí i Rallye Veszprém. Nově složená posádka Cais –Janovská (Jindřiška Žáková měla z Kanárů naražená žebra) vyhrála dva měřené úseky a nakonec obsadila stříbrnou příčku.
„Začali jsme s handicapem, ale byla to pro mě nová zkušenost,“ přiznal 21letý jezdec. „Bylo sucho a první pozice znamenala citelnou ztrátu. Navíc startovaly i terénní čtyřkolky Can-Am se širokými koly, které udělaly úplně jinou kolej, a tak jsem musel čistit stopu i při dalších průjezdech. Škoda, že jsem neměl srovnatelné podmínky s maďarskou špičkou, která jela až daleko za mnou. A ještě zmíním jednu perličku. Jezdí se na bývalém vojenském cvičišti a po seznamovacích jízdách se přímo na trati objevila vyhrabaná nevybuchlá letecká puma. Kvůli tomu pořadatelé zrušili první průjezd RZ 3.“
Výsledky Mikulás Rallye
1. Turán – Bagaméri H - VW Polo GTI R5 49:30.5 2. Cais - Janovská CZ - Ford Fiesta Rally2 + 13.7 3. Bútor - Tagai H - Škoda Fabia R5 + 26.7 4. Hadik - Kertész H - Ford Fiesta Rally2 + 28.8 5. Vincze - Bacigál H/SK - Škoda Fabia Rally2 evo + 30.1
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?