Česká posádka Yacco ACCR Teamu Erik Cais – Jindřiška Žáková odjížděla na závěrečnou soutěž mistrovství Evropy Rally Islas Canarias se smělým cílem zaútočit na třetí příčku v kategorii ERC1 Junior. V náročných podmínkách první sekce dokázal 21letý jezdec s Fordem Fiestou Rally2 týmu Orsák Rallysport zajíždět velmi rychlé časy a juniorský bronz byl reálný. Pak však Erik chyboval, poškodil o betonový mostek levá kola a musel vzdát. Následující víkend si smůlu vynahradil na maďarské šotolinové soutěži, kde obsadil v silné domácí konkurenci druhé místo.
Po zrušení belgické Rally Spa se o konečném pořadí v seriálu mistrovství Evropy rozhodovalo na Kanárských ostrovech. Nutno připomenout, že na rozdíl od některých soupeřů tady Erik Cais loni kvůli maturitním zkouškám nejel. Před závěrečnou soutěží český jezdec držel pátou příčku v rámci kategorie ERC1 Junior a vzhledem k situaci v tabulce už ho nikdo nemohl předstihnout. Ve hře byla naopak možnost probojovat se na stupně vítězů a z toho pramenila i strategie týmu. Porazit Marczyka a Llarenu.
Po první sekci všechno vycházelo na jedničku. Posádka Cais – Žáková byla po RZ 4 klasifikována v rámci juniorů na druhém místě necelých 8 sekund za pozdějším vítězem Formauxem. „Panovalo extrémně proměnlivé počasí, které jsme v minulosti zažili jen na Azorských ostrovech,“ připomenul šéf týmu Orsák. „20 minut svítilo slunce, pak přišel obrovský černý mrak a začalo pršet. Na jedné straně hory bylo mokro, na druhé sucho. Před startem jsme museli odhadnout, zda dešťový mrak přijde nebo ne. Rozhodli jsme se na první rundu obout mokré pneumatiky Michelin.“
Do druhé části etapy posádka odstartovala s křížovou kombinací gum, ale na páté vložce Erika překvapila voda. Auto se v pravotočivé zatáčce víc sklouzlo a levou stranou ťuklo o betonovou zeď mostu. S oběma poškozenými koly se pokračovat nedalo. Přes noc mechanici vůz opravili, aby posádka mohla projet celou druhou etapu. Za pět měsíců se totiž seriál ERC na Kanáry vrací.
„Asfaltové silnice na ostrově mají okruhový charakter,“ konstatoval Erik. „Tím, že jsem do rally nepřišel z motokár, jako téměř jediný z mých soupeřů, je to pro mě něco nového. Teprve se okruhovou stopu učím. Kdo nás sleduje, ví, že mně víc vyhovují rozbité technické tratě, jako jsou na Barumce. Což ostatně potvrzují i naše časy v Maďarsku. Tím, že na Kanárech spadla voda, to pro mě bylo o něco lepší, protože na mokru dokážu jet.“
„Ziskem 5. místa v ERC1 Junior, jsme splnili přání našich hlavních sponzorů,“ vyjádřil spokojenost Jaroslav Orsák. „Našim interním cílem byla třetí příčka, o kterou budeme znovu bojovat v roce 2021. S našimi významnými partnery Autoklub ČR, YACCO a Michelin spolupracujeme už dva roky a máme jejich podporu i pro příští sezonu".
Celkové výsledky ERC1 Junior 2020
1. Solberg 141, 2. Munster 130, 3. Llarena 95, 4. Marczyk 89, 5. Cais 82
Po návratu z Kanárských ostrovů dostal Erik od šéfa týmu Orsák Rallysport předčasný vánoční dárek. Za vynaložené úsilí v letošní sezoně mu Jarin Orsák zajistil start na maďarské šotolinové Mikulás Rallye. Byla to logisticky napínavá operace, protože kamion přijel ze Španělska až ve čtvrtek nad ránem a soutěžní Fiesta Rally2 měla asfaltový podvozek. Mechanici během čtvrtka auto kompletně přestavěli na nezpevněný povrch a v noci se odjíždělo do Maďarska. „Chtěl jsem Erika i auto přepnout do šotolinového módu, protože plánujeme nějaké starty na sněhu, kde se používá podobné nastavení,“ vysvětloval situaci Orsák. „Pořadatelům patří dík, že nás vzali i po uzávěrce přihlášek, ale už nám nikdo neřekl, jak je to s výběrem startovních pozic. Zavolali nás na ředitelství a oznámili, že si budeme vybírat až jako 15. v řadě. To znamenalo, že na nás automaticky zbylo první místo a Erik musel ostatním „čistit“ trať.“
Erik Cais odpověděl tím nejlepším způsobem. Dokázal i za těchto podmínek porážet špičkové domácí jezdce, kteří bojovali o titul. Navíc tratě nedaleko Balatonu dobře znají, protože se na nich jezdí i Rallye Veszprém. Nově složená posádka Cais –Janovská (Jindřiška Žáková měla z Kanárů naražená žebra) vyhrála dva měřené úseky a nakonec obsadila stříbrnou příčku.
„Začali jsme s handicapem, ale byla to pro mě nová zkušenost,“ přiznal 21letý jezdec. „Bylo sucho a první pozice znamenala citelnou ztrátu. Navíc startovaly i terénní čtyřkolky Can-Am se širokými koly, které udělaly úplně jinou kolej, a tak jsem musel čistit stopu i při dalších průjezdech. Škoda, že jsem neměl srovnatelné podmínky s maďarskou špičkou, která jela až daleko za mnou. A ještě zmíním jednu perličku. Jezdí se na bývalém vojenském cvičišti a po seznamovacích jízdách se přímo na trati objevila vyhrabaná nevybuchlá letecká puma. Kvůli tomu pořadatelé zrušili první průjezd RZ 3.“
Výsledky Mikulás Rallye
1. Turán – Bagaméri H - VW Polo GTI R5 49:30.5 2. Cais - Janovská CZ - Ford Fiesta Rally2 + 13.7 3. Bútor - Tagai H - Škoda Fabia R5 + 26.7 4. Hadik - Kertész H - Ford Fiesta Rally2 + 28.8 5. Vincze - Bacigál H/SK - Škoda Fabia Rally2 evo + 30.1
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.