Česká posádka Yacco ACCR Teamu Erik Cais – Jindřiška Žáková odjížděla na závěrečnou soutěž mistrovství Evropy Rally Islas Canarias se smělým cílem zaútočit na třetí příčku v kategorii ERC1 Junior. V náročných podmínkách první sekce dokázal 21letý jezdec s Fordem Fiestou Rally2 týmu Orsák Rallysport zajíždět velmi rychlé časy a juniorský bronz byl reálný. Pak však Erik chyboval, poškodil o betonový mostek levá kola a musel vzdát. Následující víkend si smůlu vynahradil na maďarské šotolinové soutěži, kde obsadil v silné domácí konkurenci druhé místo.
Po zrušení belgické Rally Spa se o konečném pořadí v seriálu mistrovství Evropy rozhodovalo na Kanárských ostrovech. Nutno připomenout, že na rozdíl od některých soupeřů tady Erik Cais loni kvůli maturitním zkouškám nejel. Před závěrečnou soutěží český jezdec držel pátou příčku v rámci kategorie ERC1 Junior a vzhledem k situaci v tabulce už ho nikdo nemohl předstihnout. Ve hře byla naopak možnost probojovat se na stupně vítězů a z toho pramenila i strategie týmu. Porazit Marczyka a Llarenu.
Po první sekci všechno vycházelo na jedničku. Posádka Cais – Žáková byla po RZ 4 klasifikována v rámci juniorů na druhém místě necelých 8 sekund za pozdějším vítězem Formauxem. „Panovalo extrémně proměnlivé počasí, které jsme v minulosti zažili jen na Azorských ostrovech,“ připomenul šéf týmu Orsák. „20 minut svítilo slunce, pak přišel obrovský černý mrak a začalo pršet. Na jedné straně hory bylo mokro, na druhé sucho. Před startem jsme museli odhadnout, zda dešťový mrak přijde nebo ne. Rozhodli jsme se na první rundu obout mokré pneumatiky Michelin.“
Do druhé části etapy posádka odstartovala s křížovou kombinací gum, ale na páté vložce Erika překvapila voda. Auto se v pravotočivé zatáčce víc sklouzlo a levou stranou ťuklo o betonovou zeď mostu. S oběma poškozenými koly se pokračovat nedalo. Přes noc mechanici vůz opravili, aby posádka mohla projet celou druhou etapu. Za pět měsíců se totiž seriál ERC na Kanáry vrací.
„Asfaltové silnice na ostrově mají okruhový charakter,“ konstatoval Erik. „Tím, že jsem do rally nepřišel z motokár, jako téměř jediný z mých soupeřů, je to pro mě něco nového. Teprve se okruhovou stopu učím. Kdo nás sleduje, ví, že mně víc vyhovují rozbité technické tratě, jako jsou na Barumce. Což ostatně potvrzují i naše časy v Maďarsku. Tím, že na Kanárech spadla voda, to pro mě bylo o něco lepší, protože na mokru dokážu jet.“
„Ziskem 5. místa v ERC1 Junior, jsme splnili přání našich hlavních sponzorů,“ vyjádřil spokojenost Jaroslav Orsák. „Našim interním cílem byla třetí příčka, o kterou budeme znovu bojovat v roce 2021. S našimi významnými partnery Autoklub ČR, YACCO a Michelin spolupracujeme už dva roky a máme jejich podporu i pro příští sezonu".
Celkové výsledky ERC1 Junior 2020
1. Solberg 141, 2. Munster 130, 3. Llarena 95, 4. Marczyk 89, 5. Cais 82
Po návratu z Kanárských ostrovů dostal Erik od šéfa týmu Orsák Rallysport předčasný vánoční dárek. Za vynaložené úsilí v letošní sezoně mu Jarin Orsák zajistil start na maďarské šotolinové Mikulás Rallye. Byla to logisticky napínavá operace, protože kamion přijel ze Španělska až ve čtvrtek nad ránem a soutěžní Fiesta Rally2 měla asfaltový podvozek. Mechanici během čtvrtka auto kompletně přestavěli na nezpevněný povrch a v noci se odjíždělo do Maďarska. „Chtěl jsem Erika i auto přepnout do šotolinového módu, protože plánujeme nějaké starty na sněhu, kde se používá podobné nastavení,“ vysvětloval situaci Orsák. „Pořadatelům patří dík, že nás vzali i po uzávěrce přihlášek, ale už nám nikdo neřekl, jak je to s výběrem startovních pozic. Zavolali nás na ředitelství a oznámili, že si budeme vybírat až jako 15. v řadě. To znamenalo, že na nás automaticky zbylo první místo a Erik musel ostatním „čistit“ trať.“
Erik Cais odpověděl tím nejlepším způsobem. Dokázal i za těchto podmínek porážet špičkové domácí jezdce, kteří bojovali o titul. Navíc tratě nedaleko Balatonu dobře znají, protože se na nich jezdí i Rallye Veszprém. Nově složená posádka Cais –Janovská (Jindřiška Žáková měla z Kanárů naražená žebra) vyhrála dva měřené úseky a nakonec obsadila stříbrnou příčku.
„Začali jsme s handicapem, ale byla to pro mě nová zkušenost,“ přiznal 21letý jezdec. „Bylo sucho a první pozice znamenala citelnou ztrátu. Navíc startovaly i terénní čtyřkolky Can-Am se širokými koly, které udělaly úplně jinou kolej, a tak jsem musel čistit stopu i při dalších průjezdech. Škoda, že jsem neměl srovnatelné podmínky s maďarskou špičkou, která jela až daleko za mnou. A ještě zmíním jednu perličku. Jezdí se na bývalém vojenském cvičišti a po seznamovacích jízdách se přímo na trati objevila vyhrabaná nevybuchlá letecká puma. Kvůli tomu pořadatelé zrušili první průjezd RZ 3.“
Výsledky Mikulás Rallye
1. Turán – Bagaméri H - VW Polo GTI R5 49:30.5 2. Cais - Janovská CZ - Ford Fiesta Rally2 + 13.7 3. Bútor - Tagai H - Škoda Fabia R5 + 26.7 4. Hadik - Kertész H - Ford Fiesta Rally2 + 28.8 5. Vincze - Bacigál H/SK - Škoda Fabia Rally2 evo + 30.1
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.