Na známé japonské trati vrcholí přípravy na start závěrečné fáze letošní sezóny. Charakter okruhu slibuje vrcholnou podívanou, ostatně o drama zde v minulosti nebyla nouze.
LMP1 (Tovární týmy)
Vedoucí trio Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas ve voze Porsche #2 přijíždí do Japonska s náskokem 37,5 bodu na své pronásledovatele. Posádka Oliver Jarvis, Loic Duval, Lucas Di Grassi (Audi #8)se bude snažit tento náskok v maximální možné míře eliminovat, ale zároveň se budou muset mít na pozoru před třetími v pořadí, kterými jsou Kamui Kobayashi, Mike Conway, Stéphane Sarrazin (Toyota #6) a kteří ztrácí pouhého 0,5 bodu. Z pohledu posádek je tedy letošní mistrovství velmi vyrovnané, ale z pohledu značek to již tak pestré není. V průběžném pořadí vede Porsche (238 b.), druhé místo patří Audi (185 b.) a třetí pozici drží Toyota (137 b.).
Úřadující mistři (Mark Webber, Timo Bernhardt, Brendon Hartley) s vozem Porsche #1 se ve Fuji pokusí o čtvrté letošní vítězství v řadě. Po smolném začátku sezóny se tato posádka „chytla“ a v Japonsku jistě bude chtít dokázat, že obhajobu loňského titulu ještě nevzdali. Jejich ztráta na partnerskou posádku, které patří průběžné první místo, je 51,5 bodu, což je rozdíl, který jistě lze zdolat. Je však jasné, že přímá cesta k obhajobě titulu vede přes vítězství ve všech zbývajících závodech.
Závod na Fuji Speedway bude pro domácí Toyotu velice důležitý. Před svými fanoušky bude chtít zlomit nepřízeň štěstěny a odčinit zklamání z některých letošních výkonů zejména u posádky #5 (Le Mans, Mexiko, Texas). Oba japonští samurajové Kamui Kobayashi a Kazuki Nakajima jistě budou mít při domácím závodě velkou podporu publika. Kde jinde, než před domácími fanoušky by se měla Toyota snažit o zisk prvního letošního vítězství.
Audi bude ve Fuji usilovat o druhou výhru v letošním seriálu WEC, když obě jeho posádky předvádí letos asi nejvyrovnanější výkony. Rozdíl mezi nimi po dvou třetinách sezóny činí pouhých 14,5 bodu. Zejména posádka #7 André Lotterer, Benoit Tréluyer, Marcel Fässler bude mít na zdejším okruhu určitou výhodu, protože Tréluyer a Lotterer nástrahy zdejší tratě velmi dobře znají z dob svého působení ve formuli Nippon nebo v sérii Super formula.
LMP1 (Soukromé týmy)
Týmy Rebellion Racing a ByKolles svedou spolu v Japonsku další souboj. Pokud se triu Dominik Kraihamer, Mathéo Tuscher, Alexandre Imperatori podaří navázat na vítězství z Austinu a naopak posádka Simon Trummer, Oliver Webb, Pierre Kaffer závod nedokončí, bude to znamenat, že Rebellion získá s předstihem letošní titul.
LMP2
Tým Signatech Alpine #36 má na dosah vítězství v mistrovství týmů i mezi jednotlivci. Náskok 41 bodů však v případě, že „Les Blues“ pozlatí i japonský závod, na titul ještě stačit nebude. Francouzský tým však nebude mít na růžích ustláno, zejména trio Bruno Senna, Ricardo Gonzales, Filipe Albuquerque (RGR Sport #43) se bude snažit o čtvrté pódium v řadě a to přes skutečnost, že absolvují teprve svou první sezónu v seriálu WEC. Dalším týmem s ambicemi na japonský triumf bude G-Drive #26, ve kterém nahradí rychlého Reného Rasta neméně úspěšný Will Stevens. Nejviditelnější změnou mezi pomalejšími prototypy je převlečení druhého vozu Extreme Speed Motorsports #30 do barev strýčka Colonela z KFC (psali jsme ZDE). Za volant tohoto vozu v posledních třech závodech usednou Giedo van der Garde, Antonio Giovinazzi, Sean Gelael. Prvně jmenovaný prokázal svou rychlost v letošních závodech ELMS v týmu G-Drive Racing, zatímco Gelael a Giovinazzi se společně střídali za volantem SMP Racing v závodech asijské Le Mans Series. Když už je řeč o SMP Racing, tak do vozu #27 se k Nicolasi Minassianovi a Mauriziu Medianimu vrací Michail Aleshin. Také Manor v Japonsku, po vynechání 2 předešlých závodů, vrací na závodní dráhu svůj druhý vůz #45. Za jeho volant se posadí zkušený Tor Graves a další domácí závodník Shinji Nakano. Tuto dvojici doplní mladý talentovaný Brit Alex Lynn, který letos zastává post testovacího jezdce týmu Williams F1. Tento mladík má s vytrvalostními prototypy již zkušenosti z loňského testu nováčků po závěrečném závodu v Bahrajnu a nebyl to test ledajaký, protože Lynn tyto jízdy absolvoval za volantem speciálu Toyota LMP1.
LMGTE (Profesionální týmy)
V této kategorii je situace v průběžném pořadí velice dramatická, když na prvních dvou místech dělí týmy Aston Martin Racing a Ferrari AF Corse pouhých 6 bodů. V Texasu „konečně“ zvítězili Marco Sorensen a Nicki Thiim (Aston Martin #95) a navázali tím na mexické zlato svých stájových kolegů Darrena Turnera a Richieho Stanawaye (Aston Martin #97). Mimochodem Richie Stanaway se po jednozávodní pauze opět vrací ke svému osvědčenému parťákovi a posádka #97 tak bude opět v plné síle. Nicki Thiim a Marco Sorensen svým texaským vítězstvím pronikli do čela průběžného pořadí mezi profesionálními posádkami s náskokem 12 bodů před posádkou Davide Rigon, Sam Bird (Ferrari #71). Další změna proběhne v týmu Ford Chip Ganassi Team UK. Posádku #67 opustí Marino Franchitti a ve zbývajících třech závodech se za volantem budou střídat pouze Andy Priaulx a Harry Tincknell. Charakter Fuji Speedway slibuje, že se do honu na Aston Martin po bok Ferrari zapojí také Fordy a Porsche.
LMGTE (Amatérské posádky)
V této kategorii je boj o letošní titul již s předstihem uzavřený a posádka Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Rui Aguas ve voze Ferrari AF Corse #83 je i po propadáku v Texasu bodově nedostižná. To ale neznamená, že v této kategorii není o co bojovat. Druhé místo průběžně patří týmu Abu-Dhabi Proton Racing, do kterého se po absenci v Austinu vrací Patrik Long. Pro amatérské Porsche #88 to bude vítaná posila při obhajobě průběžného druhého místa před zle dotírajícím triem Paul Dalla Lana, Mathias Lauda, Pedro Lamy (Aston Martin #98), které bude v Japonsku usilovat o čtvrté vítězství v sezóně. Právě tato posádka se stala králem minulého závodu v Austinu, odkud si odvezla kromě zlatého věnce také vítězství v kvalifikaci a nejrychlejší kolo v závodě. Podporu diváků ve Fuji bude jistě mít i posádka Larbre Competition s vozem Corvette #50 s dalším domácím jezdcem Yutakou Yamagishim.
Poslední třetina letošního seriálu World Endurance Championship startuje v Japonsku na okruhu Fuji Speedway prvním seznamovacím tréninkem v pátek 14. října v 03:45 SELČ, závod startuje v neděli 16. října v 04:00 SELČ.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.