Na známé japonské trati vrcholí přípravy na start závěrečné fáze letošní sezóny. Charakter okruhu slibuje vrcholnou podívanou, ostatně o drama zde v minulosti nebyla nouze.
LMP1 (Tovární týmy)
Vedoucí trio Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas ve voze Porsche #2 přijíždí do Japonska s náskokem 37,5 bodu na své pronásledovatele. Posádka Oliver Jarvis, Loic Duval, Lucas Di Grassi (Audi #8)se bude snažit tento náskok v maximální možné míře eliminovat, ale zároveň se budou muset mít na pozoru před třetími v pořadí, kterými jsou Kamui Kobayashi, Mike Conway, Stéphane Sarrazin (Toyota #6) a kteří ztrácí pouhého 0,5 bodu. Z pohledu posádek je tedy letošní mistrovství velmi vyrovnané, ale z pohledu značek to již tak pestré není. V průběžném pořadí vede Porsche (238 b.), druhé místo patří Audi (185 b.) a třetí pozici drží Toyota (137 b.).
Úřadující mistři (Mark Webber, Timo Bernhardt, Brendon Hartley) s vozem Porsche #1 se ve Fuji pokusí o čtvrté letošní vítězství v řadě. Po smolném začátku sezóny se tato posádka „chytla“ a v Japonsku jistě bude chtít dokázat, že obhajobu loňského titulu ještě nevzdali. Jejich ztráta na partnerskou posádku, které patří průběžné první místo, je 51,5 bodu, což je rozdíl, který jistě lze zdolat. Je však jasné, že přímá cesta k obhajobě titulu vede přes vítězství ve všech zbývajících závodech.
Závod na Fuji Speedway bude pro domácí Toyotu velice důležitý. Před svými fanoušky bude chtít zlomit nepřízeň štěstěny a odčinit zklamání z některých letošních výkonů zejména u posádky #5 (Le Mans, Mexiko, Texas). Oba japonští samurajové Kamui Kobayashi a Kazuki Nakajima jistě budou mít při domácím závodě velkou podporu publika. Kde jinde, než před domácími fanoušky by se měla Toyota snažit o zisk prvního letošního vítězství.
Audi bude ve Fuji usilovat o druhou výhru v letošním seriálu WEC, když obě jeho posádky předvádí letos asi nejvyrovnanější výkony. Rozdíl mezi nimi po dvou třetinách sezóny činí pouhých 14,5 bodu. Zejména posádka #7 André Lotterer, Benoit Tréluyer, Marcel Fässler bude mít na zdejším okruhu určitou výhodu, protože Tréluyer a Lotterer nástrahy zdejší tratě velmi dobře znají z dob svého působení ve formuli Nippon nebo v sérii Super formula.
LMP1 (Soukromé týmy)
Týmy Rebellion Racing a ByKolles svedou spolu v Japonsku další souboj. Pokud se triu Dominik Kraihamer, Mathéo Tuscher, Alexandre Imperatori podaří navázat na vítězství z Austinu a naopak posádka Simon Trummer, Oliver Webb, Pierre Kaffer závod nedokončí, bude to znamenat, že Rebellion získá s předstihem letošní titul.
LMP2
Tým Signatech Alpine #36 má na dosah vítězství v mistrovství týmů i mezi jednotlivci. Náskok 41 bodů však v případě, že „Les Blues“ pozlatí i japonský závod, na titul ještě stačit nebude. Francouzský tým však nebude mít na růžích ustláno, zejména trio Bruno Senna, Ricardo Gonzales, Filipe Albuquerque (RGR Sport #43) se bude snažit o čtvrté pódium v řadě a to přes skutečnost, že absolvují teprve svou první sezónu v seriálu WEC. Dalším týmem s ambicemi na japonský triumf bude G-Drive #26, ve kterém nahradí rychlého Reného Rasta neméně úspěšný Will Stevens. Nejviditelnější změnou mezi pomalejšími prototypy je převlečení druhého vozu Extreme Speed Motorsports #30 do barev strýčka Colonela z KFC (psali jsme ZDE). Za volant tohoto vozu v posledních třech závodech usednou Giedo van der Garde, Antonio Giovinazzi, Sean Gelael. Prvně jmenovaný prokázal svou rychlost v letošních závodech ELMS v týmu G-Drive Racing, zatímco Gelael a Giovinazzi se společně střídali za volantem SMP Racing v závodech asijské Le Mans Series. Když už je řeč o SMP Racing, tak do vozu #27 se k Nicolasi Minassianovi a Mauriziu Medianimu vrací Michail Aleshin. Také Manor v Japonsku, po vynechání 2 předešlých závodů, vrací na závodní dráhu svůj druhý vůz #45. Za jeho volant se posadí zkušený Tor Graves a další domácí závodník Shinji Nakano. Tuto dvojici doplní mladý talentovaný Brit Alex Lynn, který letos zastává post testovacího jezdce týmu Williams F1. Tento mladík má s vytrvalostními prototypy již zkušenosti z loňského testu nováčků po závěrečném závodu v Bahrajnu a nebyl to test ledajaký, protože Lynn tyto jízdy absolvoval za volantem speciálu Toyota LMP1.
LMGTE (Profesionální týmy)
V této kategorii je situace v průběžném pořadí velice dramatická, když na prvních dvou místech dělí týmy Aston Martin Racing a Ferrari AF Corse pouhých 6 bodů. V Texasu „konečně“ zvítězili Marco Sorensen a Nicki Thiim (Aston Martin #95) a navázali tím na mexické zlato svých stájových kolegů Darrena Turnera a Richieho Stanawaye (Aston Martin #97). Mimochodem Richie Stanaway se po jednozávodní pauze opět vrací ke svému osvědčenému parťákovi a posádka #97 tak bude opět v plné síle. Nicki Thiim a Marco Sorensen svým texaským vítězstvím pronikli do čela průběžného pořadí mezi profesionálními posádkami s náskokem 12 bodů před posádkou Davide Rigon, Sam Bird (Ferrari #71). Další změna proběhne v týmu Ford Chip Ganassi Team UK. Posádku #67 opustí Marino Franchitti a ve zbývajících třech závodech se za volantem budou střídat pouze Andy Priaulx a Harry Tincknell. Charakter Fuji Speedway slibuje, že se do honu na Aston Martin po bok Ferrari zapojí také Fordy a Porsche.
LMGTE (Amatérské posádky)
V této kategorii je boj o letošní titul již s předstihem uzavřený a posádka Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Rui Aguas ve voze Ferrari AF Corse #83 je i po propadáku v Texasu bodově nedostižná. To ale neznamená, že v této kategorii není o co bojovat. Druhé místo průběžně patří týmu Abu-Dhabi Proton Racing, do kterého se po absenci v Austinu vrací Patrik Long. Pro amatérské Porsche #88 to bude vítaná posila při obhajobě průběžného druhého místa před zle dotírajícím triem Paul Dalla Lana, Mathias Lauda, Pedro Lamy (Aston Martin #98), které bude v Japonsku usilovat o čtvrté vítězství v sezóně. Právě tato posádka se stala králem minulého závodu v Austinu, odkud si odvezla kromě zlatého věnce také vítězství v kvalifikaci a nejrychlejší kolo v závodě. Podporu diváků ve Fuji bude jistě mít i posádka Larbre Competition s vozem Corvette #50 s dalším domácím jezdcem Yutakou Yamagishim.
Poslední třetina letošního seriálu World Endurance Championship startuje v Japonsku na okruhu Fuji Speedway prvním seznamovacím tréninkem v pátek 14. října v 03:45 SELČ, závod startuje v neděli 16. října v 04:00 SELČ.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).