Na známé japonské trati vrcholí přípravy na start závěrečné fáze letošní sezóny. Charakter okruhu slibuje vrcholnou podívanou, ostatně o drama zde v minulosti nebyla nouze.
LMP1 (Tovární týmy)
Vedoucí trio Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas ve voze Porsche #2 přijíždí do Japonska s náskokem 37,5 bodu na své pronásledovatele. Posádka Oliver Jarvis, Loic Duval, Lucas Di Grassi (Audi #8)se bude snažit tento náskok v maximální možné míře eliminovat, ale zároveň se budou muset mít na pozoru před třetími v pořadí, kterými jsou Kamui Kobayashi, Mike Conway, Stéphane Sarrazin (Toyota #6) a kteří ztrácí pouhého 0,5 bodu. Z pohledu posádek je tedy letošní mistrovství velmi vyrovnané, ale z pohledu značek to již tak pestré není. V průběžném pořadí vede Porsche (238 b.), druhé místo patří Audi (185 b.) a třetí pozici drží Toyota (137 b.).
Úřadující mistři (Mark Webber, Timo Bernhardt, Brendon Hartley) s vozem Porsche #1 se ve Fuji pokusí o čtvrté letošní vítězství v řadě. Po smolném začátku sezóny se tato posádka „chytla“ a v Japonsku jistě bude chtít dokázat, že obhajobu loňského titulu ještě nevzdali. Jejich ztráta na partnerskou posádku, které patří průběžné první místo, je 51,5 bodu, což je rozdíl, který jistě lze zdolat. Je však jasné, že přímá cesta k obhajobě titulu vede přes vítězství ve všech zbývajících závodech.
Závod na Fuji Speedway bude pro domácí Toyotu velice důležitý. Před svými fanoušky bude chtít zlomit nepřízeň štěstěny a odčinit zklamání z některých letošních výkonů zejména u posádky #5 (Le Mans, Mexiko, Texas). Oba japonští samurajové Kamui Kobayashi a Kazuki Nakajima jistě budou mít při domácím závodě velkou podporu publika. Kde jinde, než před domácími fanoušky by se měla Toyota snažit o zisk prvního letošního vítězství.
Audi bude ve Fuji usilovat o druhou výhru v letošním seriálu WEC, když obě jeho posádky předvádí letos asi nejvyrovnanější výkony. Rozdíl mezi nimi po dvou třetinách sezóny činí pouhých 14,5 bodu. Zejména posádka #7 André Lotterer, Benoit Tréluyer, Marcel Fässler bude mít na zdejším okruhu určitou výhodu, protože Tréluyer a Lotterer nástrahy zdejší tratě velmi dobře znají z dob svého působení ve formuli Nippon nebo v sérii Super formula.
LMP1 (Soukromé týmy)
Týmy Rebellion Racing a ByKolles svedou spolu v Japonsku další souboj. Pokud se triu Dominik Kraihamer, Mathéo Tuscher, Alexandre Imperatori podaří navázat na vítězství z Austinu a naopak posádka Simon Trummer, Oliver Webb, Pierre Kaffer závod nedokončí, bude to znamenat, že Rebellion získá s předstihem letošní titul.
LMP2
Tým Signatech Alpine #36 má na dosah vítězství v mistrovství týmů i mezi jednotlivci. Náskok 41 bodů však v případě, že „Les Blues“ pozlatí i japonský závod, na titul ještě stačit nebude. Francouzský tým však nebude mít na růžích ustláno, zejména trio Bruno Senna, Ricardo Gonzales, Filipe Albuquerque (RGR Sport #43) se bude snažit o čtvrté pódium v řadě a to přes skutečnost, že absolvují teprve svou první sezónu v seriálu WEC. Dalším týmem s ambicemi na japonský triumf bude G-Drive #26, ve kterém nahradí rychlého Reného Rasta neméně úspěšný Will Stevens. Nejviditelnější změnou mezi pomalejšími prototypy je převlečení druhého vozu Extreme Speed Motorsports #30 do barev strýčka Colonela z KFC (psali jsme ZDE). Za volant tohoto vozu v posledních třech závodech usednou Giedo van der Garde, Antonio Giovinazzi, Sean Gelael. Prvně jmenovaný prokázal svou rychlost v letošních závodech ELMS v týmu G-Drive Racing, zatímco Gelael a Giovinazzi se společně střídali za volantem SMP Racing v závodech asijské Le Mans Series. Když už je řeč o SMP Racing, tak do vozu #27 se k Nicolasi Minassianovi a Mauriziu Medianimu vrací Michail Aleshin. Také Manor v Japonsku, po vynechání 2 předešlých závodů, vrací na závodní dráhu svůj druhý vůz #45. Za jeho volant se posadí zkušený Tor Graves a další domácí závodník Shinji Nakano. Tuto dvojici doplní mladý talentovaný Brit Alex Lynn, který letos zastává post testovacího jezdce týmu Williams F1. Tento mladík má s vytrvalostními prototypy již zkušenosti z loňského testu nováčků po závěrečném závodu v Bahrajnu a nebyl to test ledajaký, protože Lynn tyto jízdy absolvoval za volantem speciálu Toyota LMP1.
LMGTE (Profesionální týmy)
V této kategorii je situace v průběžném pořadí velice dramatická, když na prvních dvou místech dělí týmy Aston Martin Racing a Ferrari AF Corse pouhých 6 bodů. V Texasu „konečně“ zvítězili Marco Sorensen a Nicki Thiim (Aston Martin #95) a navázali tím na mexické zlato svých stájových kolegů Darrena Turnera a Richieho Stanawaye (Aston Martin #97). Mimochodem Richie Stanaway se po jednozávodní pauze opět vrací ke svému osvědčenému parťákovi a posádka #97 tak bude opět v plné síle. Nicki Thiim a Marco Sorensen svým texaským vítězstvím pronikli do čela průběžného pořadí mezi profesionálními posádkami s náskokem 12 bodů před posádkou Davide Rigon, Sam Bird (Ferrari #71). Další změna proběhne v týmu Ford Chip Ganassi Team UK. Posádku #67 opustí Marino Franchitti a ve zbývajících třech závodech se za volantem budou střídat pouze Andy Priaulx a Harry Tincknell. Charakter Fuji Speedway slibuje, že se do honu na Aston Martin po bok Ferrari zapojí také Fordy a Porsche.
LMGTE (Amatérské posádky)
V této kategorii je boj o letošní titul již s předstihem uzavřený a posádka Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Rui Aguas ve voze Ferrari AF Corse #83 je i po propadáku v Texasu bodově nedostižná. To ale neznamená, že v této kategorii není o co bojovat. Druhé místo průběžně patří týmu Abu-Dhabi Proton Racing, do kterého se po absenci v Austinu vrací Patrik Long. Pro amatérské Porsche #88 to bude vítaná posila při obhajobě průběžného druhého místa před zle dotírajícím triem Paul Dalla Lana, Mathias Lauda, Pedro Lamy (Aston Martin #98), které bude v Japonsku usilovat o čtvrté vítězství v sezóně. Právě tato posádka se stala králem minulého závodu v Austinu, odkud si odvezla kromě zlatého věnce také vítězství v kvalifikaci a nejrychlejší kolo v závodě. Podporu diváků ve Fuji bude jistě mít i posádka Larbre Competition s vozem Corvette #50 s dalším domácím jezdcem Yutakou Yamagishim.
Poslední třetina letošního seriálu World Endurance Championship startuje v Japonsku na okruhu Fuji Speedway prvním seznamovacím tréninkem v pátek 14. října v 03:45 SELČ, závod startuje v neděli 16. října v 04:00 SELČ.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.