Dlouho očekávaný závod AT&T 6 Hours of Mexico startuje tuto sobotu. Náročný okruh, jakým je současný Autodromo Hermanos Rodriguez slibuje vzrušující podívanou.
Náročnějším fanouškům světového vytrvalostního šampionátu přinášíme některé méně známé zajímavosti o tomto mexickém okruhu.
- Původní závodní okruh byl postaven a zprovozněn v roce 1962, kdy se na něm uskutečnil i nemistrovský závod F1, jehož výsledky se nezapočítávaly do tehdejšího šampionátu. Závodní dráha se nachází v areálu Magdalena Mixhuca Sports City. Víte, že celý tento areál, včetně závodního okruhu, byl o pár let později součástí olympijského parku Letních olympijských her 1968? Bylo zde situováno několik sportovišť, např. Velodrom pro dráhovou cyklistiku a další sportoviště.
- Okruh se nachází v nadmořské výšce 2240 m nad mořskou hladinou, což je nejvyšší meta, na kterou v letošním roce závodní speciály vyjedou. Tato výška má negativní vliv na výkon spalovacího motoru, protože s její stoupající hodnotou klesá atmosférický tlak a s ním klesá i množství vzduchu nasátého do válců a méně vzduchu znamená méně kyslíku. Víte, že každých 100 m nadmořské výšky ubere motoru přibližně 1% výkonu?
- To až tak neplatí u přeplňovaných motorů, protože turbodmychadlo dokáže nižší atmosférický tlak eliminovat. Znamená to však, že turbodmychadlo je více namáháno a hůře se chladí, takže na druhou stranu přeplňovaným motorům hrozí zvýšené riziko technické poruchy. Také ostatní části hybridních pohonných jednotek továrních speciálů LMP1 budou vystaveny vysokým provozním teplotám, protože při své činnosti produkují velké množství tepla, které se díky řídčímu vzduchu bude hůře odvádět. Víte, že jednotka MGU-H vyprodukuje v průběhu objetí jednoho okruhu tolik tepelné energie, která stačí k ohřátí 5 l vody na bod varu?
- Závodní okruh nese jméno slavných mexických závodníků, bratří Rodriguezových. Víte, že Ricardo Rodriguez je nejmladší jezdec, který se umístil na stupních vítězů v závodě Le Mans ročníku 1960? A víte, že jeho neméně slavný bratr Pedro Rodriguez ve Fordu GT vyhrál závod Le Mans v roce 1968.
- Okruhové závody mají vůbec v Mexiku silnou rodinnou příchuť. Mnoho současných jezdců se vydalo po stopách svých otců a strýců. Kromě zmíněného „klanu“ Rodriguezových můžeme jmenovat také Michela a Bernarda Jourdainovi, mezi další patří např. Rodolfo Junco nebo Guillermo Rojas. Víte, že všichni tito jmenovaní závodili na zdejším okruhu?
- V osmdesátých letech minulého století byla velmi populární závodní série World Sports-Prototype s kategorií C, což byl tehdejší předchůdce závodních prototypů současné kategorie LMP. Víte, že vůbec poslední závod této série se jel v roce 1989 právě na zdejším okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez? A víte, že tento závod ve slabší skupině C2 vyhráli Mexičané Giovanni Aloi a Andes Conteras? A víte, že prvně jmenovaný se měl v roce 1990 objevit za volantem vozu GLAS F1, což měl být první ryze mexický tým F1? Celý projekt nakonec zůstal jen ve stadiu příprav, ale to je jiná kapitola.
- V roce 1990 při GP Mexika svedl na zdejším okruhu Nigel Mansell úžasnou bitvu s Gerhardem Bergerem. Po famózním souboji, který vyvrcholil až v poslední zatáčce okruhu nazvané Peraltada, před nájezdem na cílovou rovinku, projel Nigel Mansell cílem jako druhý. Víte, že tehdejší Mansellův mexický závodní inženýr Maurizio Nardon se po 26 letech znovu objeví na Autodromo Hermanos Rodriguez, nyní jako hlavní inženýr týmu AF Corse?
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.