Dlouho očekávaný závod AT&T 6 Hours of Mexico startuje tuto sobotu. Náročný okruh, jakým je současný Autodromo Hermanos Rodriguez slibuje vzrušující podívanou.
Náročnějším fanouškům světového vytrvalostního šampionátu přinášíme některé méně známé zajímavosti o tomto mexickém okruhu.
- Původní závodní okruh byl postaven a zprovozněn v roce 1962, kdy se na něm uskutečnil i nemistrovský závod F1, jehož výsledky se nezapočítávaly do tehdejšího šampionátu. Závodní dráha se nachází v areálu Magdalena Mixhuca Sports City. Víte, že celý tento areál, včetně závodního okruhu, byl o pár let později součástí olympijského parku Letních olympijských her 1968? Bylo zde situováno několik sportovišť, např. Velodrom pro dráhovou cyklistiku a další sportoviště.
- Okruh se nachází v nadmořské výšce 2240 m nad mořskou hladinou, což je nejvyšší meta, na kterou v letošním roce závodní speciály vyjedou. Tato výška má negativní vliv na výkon spalovacího motoru, protože s její stoupající hodnotou klesá atmosférický tlak a s ním klesá i množství vzduchu nasátého do válců a méně vzduchu znamená méně kyslíku. Víte, že každých 100 m nadmořské výšky ubere motoru přibližně 1% výkonu?
- To až tak neplatí u přeplňovaných motorů, protože turbodmychadlo dokáže nižší atmosférický tlak eliminovat. Znamená to však, že turbodmychadlo je více namáháno a hůře se chladí, takže na druhou stranu přeplňovaným motorům hrozí zvýšené riziko technické poruchy. Také ostatní části hybridních pohonných jednotek továrních speciálů LMP1 budou vystaveny vysokým provozním teplotám, protože při své činnosti produkují velké množství tepla, které se díky řídčímu vzduchu bude hůře odvádět. Víte, že jednotka MGU-H vyprodukuje v průběhu objetí jednoho okruhu tolik tepelné energie, která stačí k ohřátí 5 l vody na bod varu?
- Závodní okruh nese jméno slavných mexických závodníků, bratří Rodriguezových. Víte, že Ricardo Rodriguez je nejmladší jezdec, který se umístil na stupních vítězů v závodě Le Mans ročníku 1960? A víte, že jeho neméně slavný bratr Pedro Rodriguez ve Fordu GT vyhrál závod Le Mans v roce 1968.
- Okruhové závody mají vůbec v Mexiku silnou rodinnou příchuť. Mnoho současných jezdců se vydalo po stopách svých otců a strýců. Kromě zmíněného „klanu“ Rodriguezových můžeme jmenovat také Michela a Bernarda Jourdainovi, mezi další patří např. Rodolfo Junco nebo Guillermo Rojas. Víte, že všichni tito jmenovaní závodili na zdejším okruhu?
- V osmdesátých letech minulého století byla velmi populární závodní série World Sports-Prototype s kategorií C, což byl tehdejší předchůdce závodních prototypů současné kategorie LMP. Víte, že vůbec poslední závod této série se jel v roce 1989 právě na zdejším okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez? A víte, že tento závod ve slabší skupině C2 vyhráli Mexičané Giovanni Aloi a Andes Conteras? A víte, že prvně jmenovaný se měl v roce 1990 objevit za volantem vozu GLAS F1, což měl být první ryze mexický tým F1? Celý projekt nakonec zůstal jen ve stadiu příprav, ale to je jiná kapitola.
- V roce 1990 při GP Mexika svedl na zdejším okruhu Nigel Mansell úžasnou bitvu s Gerhardem Bergerem. Po famózním souboji, který vyvrcholil až v poslední zatáčce okruhu nazvané Peraltada, před nájezdem na cílovou rovinku, projel Nigel Mansell cílem jako druhý. Víte, že tehdejší Mansellův mexický závodní inženýr Maurizio Nardon se po 26 letech znovu objeví na Autodromo Hermanos Rodriguez, nyní jako hlavní inženýr týmu AF Corse?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?