Dlouho očekávaný závod AT&T 6 Hours of Mexico startuje tuto sobotu. Náročný okruh, jakým je současný Autodromo Hermanos Rodriguez slibuje vzrušující podívanou.
Náročnějším fanouškům světového vytrvalostního šampionátu přinášíme některé méně známé zajímavosti o tomto mexickém okruhu.
- Původní závodní okruh byl postaven a zprovozněn v roce 1962, kdy se na něm uskutečnil i nemistrovský závod F1, jehož výsledky se nezapočítávaly do tehdejšího šampionátu. Závodní dráha se nachází v areálu Magdalena Mixhuca Sports City. Víte, že celý tento areál, včetně závodního okruhu, byl o pár let později součástí olympijského parku Letních olympijských her 1968? Bylo zde situováno několik sportovišť, např. Velodrom pro dráhovou cyklistiku a další sportoviště.
- Okruh se nachází v nadmořské výšce 2240 m nad mořskou hladinou, což je nejvyšší meta, na kterou v letošním roce závodní speciály vyjedou. Tato výška má negativní vliv na výkon spalovacího motoru, protože s její stoupající hodnotou klesá atmosférický tlak a s ním klesá i množství vzduchu nasátého do válců a méně vzduchu znamená méně kyslíku. Víte, že každých 100 m nadmořské výšky ubere motoru přibližně 1% výkonu?
- To až tak neplatí u přeplňovaných motorů, protože turbodmychadlo dokáže nižší atmosférický tlak eliminovat. Znamená to však, že turbodmychadlo je více namáháno a hůře se chladí, takže na druhou stranu přeplňovaným motorům hrozí zvýšené riziko technické poruchy. Také ostatní části hybridních pohonných jednotek továrních speciálů LMP1 budou vystaveny vysokým provozním teplotám, protože při své činnosti produkují velké množství tepla, které se díky řídčímu vzduchu bude hůře odvádět. Víte, že jednotka MGU-H vyprodukuje v průběhu objetí jednoho okruhu tolik tepelné energie, která stačí k ohřátí 5 l vody na bod varu?
- Závodní okruh nese jméno slavných mexických závodníků, bratří Rodriguezových. Víte, že Ricardo Rodriguez je nejmladší jezdec, který se umístil na stupních vítězů v závodě Le Mans ročníku 1960? A víte, že jeho neméně slavný bratr Pedro Rodriguez ve Fordu GT vyhrál závod Le Mans v roce 1968.
- Okruhové závody mají vůbec v Mexiku silnou rodinnou příchuť. Mnoho současných jezdců se vydalo po stopách svých otců a strýců. Kromě zmíněného „klanu“ Rodriguezových můžeme jmenovat také Michela a Bernarda Jourdainovi, mezi další patří např. Rodolfo Junco nebo Guillermo Rojas. Víte, že všichni tito jmenovaní závodili na zdejším okruhu?
- V osmdesátých letech minulého století byla velmi populární závodní série World Sports-Prototype s kategorií C, což byl tehdejší předchůdce závodních prototypů současné kategorie LMP. Víte, že vůbec poslední závod této série se jel v roce 1989 právě na zdejším okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez? A víte, že tento závod ve slabší skupině C2 vyhráli Mexičané Giovanni Aloi a Andes Conteras? A víte, že prvně jmenovaný se měl v roce 1990 objevit za volantem vozu GLAS F1, což měl být první ryze mexický tým F1? Celý projekt nakonec zůstal jen ve stadiu příprav, ale to je jiná kapitola.
- V roce 1990 při GP Mexika svedl na zdejším okruhu Nigel Mansell úžasnou bitvu s Gerhardem Bergerem. Po famózním souboji, který vyvrcholil až v poslední zatáčce okruhu nazvané Peraltada, před nájezdem na cílovou rovinku, projel Nigel Mansell cílem jako druhý. Víte, že tehdejší Mansellův mexický závodní inženýr Maurizio Nardon se po 26 letech znovu objeví na Autodromo Hermanos Rodriguez, nyní jako hlavní inženýr týmu AF Corse?
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.