Dlouho očekávaný závod AT&T 6 Hours of Mexico startuje tuto sobotu. Náročný okruh, jakým je současný Autodromo Hermanos Rodriguez slibuje vzrušující podívanou.
Náročnějším fanouškům světového vytrvalostního šampionátu přinášíme některé méně známé zajímavosti o tomto mexickém okruhu.
- Původní závodní okruh byl postaven a zprovozněn v roce 1962, kdy se na něm uskutečnil i nemistrovský závod F1, jehož výsledky se nezapočítávaly do tehdejšího šampionátu. Závodní dráha se nachází v areálu Magdalena Mixhuca Sports City. Víte, že celý tento areál, včetně závodního okruhu, byl o pár let později součástí olympijského parku Letních olympijských her 1968? Bylo zde situováno několik sportovišť, např. Velodrom pro dráhovou cyklistiku a další sportoviště.
- Okruh se nachází v nadmořské výšce 2240 m nad mořskou hladinou, což je nejvyšší meta, na kterou v letošním roce závodní speciály vyjedou. Tato výška má negativní vliv na výkon spalovacího motoru, protože s její stoupající hodnotou klesá atmosférický tlak a s ním klesá i množství vzduchu nasátého do válců a méně vzduchu znamená méně kyslíku. Víte, že každých 100 m nadmořské výšky ubere motoru přibližně 1% výkonu?
- To až tak neplatí u přeplňovaných motorů, protože turbodmychadlo dokáže nižší atmosférický tlak eliminovat. Znamená to však, že turbodmychadlo je více namáháno a hůře se chladí, takže na druhou stranu přeplňovaným motorům hrozí zvýšené riziko technické poruchy. Také ostatní části hybridních pohonných jednotek továrních speciálů LMP1 budou vystaveny vysokým provozním teplotám, protože při své činnosti produkují velké množství tepla, které se díky řídčímu vzduchu bude hůře odvádět. Víte, že jednotka MGU-H vyprodukuje v průběhu objetí jednoho okruhu tolik tepelné energie, která stačí k ohřátí 5 l vody na bod varu?
- Závodní okruh nese jméno slavných mexických závodníků, bratří Rodriguezových. Víte, že Ricardo Rodriguez je nejmladší jezdec, který se umístil na stupních vítězů v závodě Le Mans ročníku 1960? A víte, že jeho neméně slavný bratr Pedro Rodriguez ve Fordu GT vyhrál závod Le Mans v roce 1968.
- Okruhové závody mají vůbec v Mexiku silnou rodinnou příchuť. Mnoho současných jezdců se vydalo po stopách svých otců a strýců. Kromě zmíněného „klanu“ Rodriguezových můžeme jmenovat také Michela a Bernarda Jourdainovi, mezi další patří např. Rodolfo Junco nebo Guillermo Rojas. Víte, že všichni tito jmenovaní závodili na zdejším okruhu?
- V osmdesátých letech minulého století byla velmi populární závodní série World Sports-Prototype s kategorií C, což byl tehdejší předchůdce závodních prototypů současné kategorie LMP. Víte, že vůbec poslední závod této série se jel v roce 1989 právě na zdejším okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez? A víte, že tento závod ve slabší skupině C2 vyhráli Mexičané Giovanni Aloi a Andes Conteras? A víte, že prvně jmenovaný se měl v roce 1990 objevit za volantem vozu GLAS F1, což měl být první ryze mexický tým F1? Celý projekt nakonec zůstal jen ve stadiu příprav, ale to je jiná kapitola.
- V roce 1990 při GP Mexika svedl na zdejším okruhu Nigel Mansell úžasnou bitvu s Gerhardem Bergerem. Po famózním souboji, který vyvrcholil až v poslední zatáčce okruhu nazvané Peraltada, před nájezdem na cílovou rovinku, projel Nigel Mansell cílem jako druhý. Víte, že tehdejší Mansellův mexický závodní inženýr Maurizio Nardon se po 26 letech znovu objeví na Autodromo Hermanos Rodriguez, nyní jako hlavní inženýr týmu AF Corse?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?