Dlouho očekávaný závod AT&T 6 Hours of Mexico startuje tuto sobotu. Náročný okruh, jakým je současný Autodromo Hermanos Rodriguez slibuje vzrušující podívanou.
Náročnějším fanouškům světového vytrvalostního šampionátu přinášíme některé méně známé zajímavosti o tomto mexickém okruhu.
- Původní závodní okruh byl postaven a zprovozněn v roce 1962, kdy se na něm uskutečnil i nemistrovský závod F1, jehož výsledky se nezapočítávaly do tehdejšího šampionátu. Závodní dráha se nachází v areálu Magdalena Mixhuca Sports City. Víte, že celý tento areál, včetně závodního okruhu, byl o pár let později součástí olympijského parku Letních olympijských her 1968? Bylo zde situováno několik sportovišť, např. Velodrom pro dráhovou cyklistiku a další sportoviště.
- Okruh se nachází v nadmořské výšce 2240 m nad mořskou hladinou, což je nejvyšší meta, na kterou v letošním roce závodní speciály vyjedou. Tato výška má negativní vliv na výkon spalovacího motoru, protože s její stoupající hodnotou klesá atmosférický tlak a s ním klesá i množství vzduchu nasátého do válců a méně vzduchu znamená méně kyslíku. Víte, že každých 100 m nadmořské výšky ubere motoru přibližně 1% výkonu?
- To až tak neplatí u přeplňovaných motorů, protože turbodmychadlo dokáže nižší atmosférický tlak eliminovat. Znamená to však, že turbodmychadlo je více namáháno a hůře se chladí, takže na druhou stranu přeplňovaným motorům hrozí zvýšené riziko technické poruchy. Také ostatní části hybridních pohonných jednotek továrních speciálů LMP1 budou vystaveny vysokým provozním teplotám, protože při své činnosti produkují velké množství tepla, které se díky řídčímu vzduchu bude hůře odvádět. Víte, že jednotka MGU-H vyprodukuje v průběhu objetí jednoho okruhu tolik tepelné energie, která stačí k ohřátí 5 l vody na bod varu?
- Závodní okruh nese jméno slavných mexických závodníků, bratří Rodriguezových. Víte, že Ricardo Rodriguez je nejmladší jezdec, který se umístil na stupních vítězů v závodě Le Mans ročníku 1960? A víte, že jeho neméně slavný bratr Pedro Rodriguez ve Fordu GT vyhrál závod Le Mans v roce 1968.
- Okruhové závody mají vůbec v Mexiku silnou rodinnou příchuť. Mnoho současných jezdců se vydalo po stopách svých otců a strýců. Kromě zmíněného „klanu“ Rodriguezových můžeme jmenovat také Michela a Bernarda Jourdainovi, mezi další patří např. Rodolfo Junco nebo Guillermo Rojas. Víte, že všichni tito jmenovaní závodili na zdejším okruhu?
- V osmdesátých letech minulého století byla velmi populární závodní série World Sports-Prototype s kategorií C, což byl tehdejší předchůdce závodních prototypů současné kategorie LMP. Víte, že vůbec poslední závod této série se jel v roce 1989 právě na zdejším okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez? A víte, že tento závod ve slabší skupině C2 vyhráli Mexičané Giovanni Aloi a Andes Conteras? A víte, že prvně jmenovaný se měl v roce 1990 objevit za volantem vozu GLAS F1, což měl být první ryze mexický tým F1? Celý projekt nakonec zůstal jen ve stadiu příprav, ale to je jiná kapitola.
- V roce 1990 při GP Mexika svedl na zdejším okruhu Nigel Mansell úžasnou bitvu s Gerhardem Bergerem. Po famózním souboji, který vyvrcholil až v poslední zatáčce okruhu nazvané Peraltada, před nájezdem na cílovou rovinku, projel Nigel Mansell cílem jako druhý. Víte, že tehdejší Mansellův mexický závodní inženýr Maurizio Nardon se po 26 letech znovu objeví na Autodromo Hermanos Rodriguez, nyní jako hlavní inženýr týmu AF Corse?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.