Aston Martin je odhodlán navázat na legendární úspěch, kterého roku 1959 dosáhl model DBR1 pilotovaný Carrollem Shelbym a Royem Salvadorim, a rád by vítěznou trofej z Le Mans znovu dovezl do Velké Británie.
Při příležitosti padesátého výročí svého vítězství v Le Mans se Aston Martin vrátí na okruh La Sarthe s dvojicí továrních vozů třídy LMP1 oděných do slavných modro-oranžových barev společnosti Gulf Oil. Na soupisce týmu jak pro závod 24 hodin Le Mans, tak pro šampionát Le Mans Series figurují také čeští jezdci Jan Charouz a Tomáš Enge.
Aston Martin je odhodlán navázat na legendární úspěch, kterého roku 1959 dosáhl model DBR1 pilotovaný Carrollem Shelbym a Royem Salvadorim, a rád by vítěznou trofej z Le Mans znovu dovezl do Velké Británie.
“Rok 2009 ve spojitosti s Le Mans je pro Aston Martin velice významný. Je pro nás velkou výzvou, abychom se znovu pokusili pro Aston Martin i pro Velkou Británii vybojovat vítězství v tomto slavném závodě. Tuto výzvu jsme prostě nemohli ignorovat,” řekl David Richards, předseda společnosti Aston Martin. “Tento úkol rozhodně nepodceňujeme. Ačkoli jsme v minulých dvou letech vyhráli ve třídě GT1, souboj s vozy poháněnými dieselovými motory, které prokázaly svou rychlost a odolnost a již léta vyhrávají v kategorii prototypů, bude obrovskou výzvou. Nicméně to vidím jako velkou příležitost, jak předvést důvtip talentovaných britských inženýrů.”
“Závodění bylo a stále je podstatou Aston Martinu. Naše vozy jsou dnes propracované, elegantní a jsou vyráběny ručně, ovšem stále mají závodnické geny. Jsem rád, že jsme našli partnery, s jejichž pomocí můžeme bojovat na nejvyšší úrovni vytrvalostních závodů. Tento projekt podporujeme celým srdcem a všemi svými schopnostmi, abychom ukázali podstatu Aston Martinu: Sílu, krásu a duši,” vysvětluje Dr Ulrich Bez, výkonný ředitel společnosti Aston Martin.
Nový vůz vychází z prototypu Lola, který v sezoně 2008 nasazoval tým Charouz Racing System, a bude poháněn stejným motorem Aston Martin V12, s nímž loni Aston Martin DBR9 vybojoval v Le Mans druhé vítězství v řadě ve třídě GT1. Prototyp týmu Charouz Racing System s tímto motorem také v La Sarthe dosáhl nového rekordního času na jedno kolo mezi vozy poháněnými benzinovým motorem.
Aston Martin Racing vůz vyvíjí v součinnosti se společnostmi Lola, Michelin, Koni a BBS, pokračuje také ve spolupráci s hlavním partnerem Gulf Oil a dodavatelem oficiálního oblečení, jímž je firma Hackett.
V roce 2009 zavádí pořádající autoklub ACO nová pravidla, jejichž cílem je vyrovnání výkonů prototypů poháněných benzinovými a dieselovými motory. Díky tomu bude kategorie LMP 1 pro Aston Martin přitažlivější a vhodnější.
O přetrvávajícím zaujetí pro motoristický sport svědčí i skutečnost, že se tým kromě 24 hodin Le Mans zúčastní také šampionátu Le Mans Series (LMS), který odstartuje 5. dubna závodem 1000 km de Catalunya.
Jan Charouz (CZ), Tomáš Enge (CZ) a Stefan Mücke (DE), kteří s vozem týmu Charouz Racing System startovali již loni, budou továrními jezdci Aston Martin Racing i v letošní sezoně. Tuto trojici doplní Darren Turner (GB), člen posádky, která s DBR9 vyhrála třídu GT1 v letech 2007 a 2008. Nováčkem v týmu bude Harold Primat (CH). Jméno dalšího jezdce bude oznámeno v nejbližších dnech.
Antonín Charouz, majitel týmu Charouz Racing System
Jsem velice rád, že se podařilo naše jednání dotáhnout do úspěšného konce, protože jsme dlouho nevěděli, jak vše dopadne. Měli jsme také nabídku od Audi, ale raději jsme zvolili Aston Martin a pokračování v naší úspěšné spolupráci. Mám radost také z toho, že budeme nadále spolupracovat s Lolou. Je to obrovská výzva jak pro Charouz Racing System, tak pro naše jezdce. Vše je o to pikantnější, že letos uplyne padesát let od předchozího vítězství vozu Aston Martin v závodě 24 hodin Le Mans.
Jan Charouz, tovární jezdec Aston Martin Racing
Pro mě je to skvělá zpráva a nejlepší angažmá, jaké jsem si mohl přát. Na sezonu se opravdu velice těším a myslím si, že se Stefanem Mückem jsme už loni dokázali, že jsme výborný tým. Vyhrát v Le Mans je samo o sobě těžký úkol, my navíc budeme mít de facto nový vůz. Přesto samozřejmě uděláme všichni maximum, aby Aston Martin po padesáti letech vyhrál znovu.
Tomáš Enge, tovární jezdec Aston Martin Racing
Mám obrovskou radost. Už loni jsem 24 hodin Le Mans absolvoval s LMP1 s motorem Aston Martin a už tehdy byl vůz velmi rychlý a spolehlivý. Doufám, že letos bude stejně spolehlivý a ještě rychlejší i ve srovnání s vozy poháněnými dieselovým motorem. Jsem moc rád, že se mi splní sen a já budu moci bojovat o nejvyšší příčky v celkovém hodnocení tohoto slavného závodu.
Stefan Mücke, tovární jezdec Aston Martin Racing:
Pro mě je skvělé, že budu moci další rok pokračovat ve spolupráci, která byla loni tak úspěšná. Byli jsme nejlepším benzinovým vozem v naší kategorii a navíc jsme dokázali bojovat i s diesely. Věřím, že letos budeme ještě lepší. Od letošní sezony platí nová pravidla, takže souboje na špici startovního pole by měly být ještě těsnější a konkurence bude ještě vyrovnanější. Jsem moc rád, že s vozem Aston Martin pojedu v Le Mans Series i v závodě 24 hodin Le Mans. Nemohu se dočkat začátku sezony.
Aby soustředil veškerou energii na projekt LMP1, nebude tovární tým v Le Mans letos obhajovat vítězství ve třídě GT1. Aston Martin Racing ovšem bude podporovat některé oficiální partnerské stáje a také klientské týmy, které se závodu zúčastní.
Drayson Racing, který je partnerem Aston Martin Racing, vyjádřil své přání startovat v Le Mans s novým modelem Vantage GT2. Již dříve tým potvrdil svou účast v LMS a American Le Mans Series s Vantage GT2 poháněným motorem spalujícím bio-ethanol. V nejbližších týdnech jsou očekávána představení programu dalších partnerských týmů společnosti Aston Martin Racing, které odhalí své plány na účast ve třídách GT1, GT2, GT3 a GT4 v národních a mezinárodních šampionátech.
TZ/bpa.cz
Stalo se
Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.