Světová rada pro motorsport na svém zasedání 24. října v Paříži schválila novou tvář závodů automobilů grand tourismo. Po delší době se opět dočkáme mistrovství světa!
Od roku 2010 se šampionát FIA GT rozdělí na dva separátní šampionáty. Prvním bude Mistrovství světa pro vozy třídy GT1 a Mistrovství Evropy pro vozy kategorie GT2.
Tyto šampionáty budou vycházet z nových technických regulí pro vozy GT1 a GT2, které budou vydány na příštím zasedání FIA v prosinci 2007. Postupně se budou měnit během sezony 2009, která bude tzv. přechodná vozy postavené podle nových pravidel budou závodit s vozy dosavadními.
Nové technické regule budou ustanoveny ve spolupráci s automobilovým klubem de l’Ouest a budou aplikovány na oba šampionáty i závod 24 hodin Le Mans.
Ve srovnání s nynějšími technickými pravidly budou pravidla roku 2010 směřovat k těžším, ale výkonnějším vozům, které budou používat motory spalující různá paliva. Agregáty nebudou limitovány, ale senzory bude kontrolována spotřeba paliva, kroutící moment i kontrola trakce.
Kategorie GT1 bude vyhrazena pro vozy s objemem motoru nad 5,5 litru, a to ve dvou variantách, buď 650 koní/1300 kg nebo 600 koní/1250 kg.
Kategorie GT2 bude vyhrazena pro vozy s objemem motoru pod 5 litrů znovu ve dvou variantách 500 koní/1250 kg nebo 450 koní/1200 kg.
Pro vozy s motorem o objemu mezi 5,0 a 5,5 litru si budou moci vybrat výrobci mezi homologací buď pro GT1 nebo GT2. Jeden model vozu však nemůže být homologovaný pro obě kategorie.
Kategorie GT3 bude udržovat stejný formát jako doposud a zůstane nezměněna.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.