Hned úvodní letošní start se dvojici Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát i jejich vozu Škoda Fabia Super 2000 velice vydařil. Na domácí půdě při Valašské rally obsadili vynikající čtvrtou příčku, nedaleko za stupni vítězů.
Doposud poslední společné vystoupení v domácím šampionátu skončilo pro duo Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát senzačním vítězstvím na Rally Příbram 2010. Spolujezdec se poté odebral na roční ´rodičovskou dovolenou´ a na horké sedadlo se vrátil až právě o uplynulém víkendu. Valašská rally zahájila letošní program dua T&T a už od její úvodní rychlostní zkoušky bylo jasné, že žádné zahřívací kolo pro opětovné vzájemné sehrávání posádky se konat nebude. Pátý čas a jen desetina vteřiny ztráty na Pavla Valouška naznačily, že Jaromír s Danielem mají opravdu velké ambice. Hned na druhém testu se pak posádka černozelenobílého vozu Škoda Fabia Super 2000 posunula právě před předloňského domácího šampióna na čtvrtou příčku a po celý zbytek soutěže si už své postavení udržela. Jejich výborný výkon vyvrcholil na polokruhové zkoušce Juřinka, kde při prvním průjezdu překonala Tarabuse s Trunkátem pouze tovární posádka Škody Motorsport Jan Kopecký – Pavel Dresler.
„Musím říct, že se nám opravdu jelo dobře a ani jsme za celou soutěž neudělali žádnou větší chybu, neměli jsme ani žádný defekt či technický problém. Z našeho pohledu jsme zkrátka absolvovali skvělou rally a já jsem moc rád, že se nám vstup do sezóny takhle vydařil,“ pochvaloval si v cíli pilot, který týden před soutěží oslavil pětatřicáté narozeniny. Ve znamení velkého návratu na závodní tratě byla ´Valaška´ pro navigátora Daniela Trunkáta: „Mám z našeho dobrého výkonu a úspěšného výsledku opravdu velkou radost. Dlouho jsme spolu nejeli a teď to navíc bylo v novém autě a novém týmu, tak jsme měli před startem maličké obavy, jak to všechno dopadne. Všechno ale fungovalo hned od začátku na jedničku - tedy aspoň co se týče našeho závodění. Bohužel vlastní soutěž se organizačně příliš nevyvedla, proto pro příští ročník doufám, že se ve Valašském Meziříčí všechny potíže podaří vyřešit. Tato tradiční soutěž by nám totiž určitě v šampionátu moc chyběla,“ zamýšlel se spolujezdec, který taktéž mohl zdárnou soutěž pojmout jako oslavu nedávných narozenin.
Výborný výkon i výsledek samozřejmě zavdaly příčinu k otázce na Jaromíra Tarabuse ohledně soupeřů v absolutní špičce: „Na Jana Kopeckého jsme rozhodně neměli, ten je zkrátka výš. Na Valašské rally jsme nestačili ani Romanu Krestovi, a to, že jsme jej porazili na jedné dílčí (a navíc trochu netradiční) zkoušce, rozhodně nepřeceňuji. Moc si ceníme skalpu Pavla Valouška a potěšilo nás i to, že jsme se přiblížili Václavu Pechovi. Po pátku jsme trochu doufali, že bychom s ním mohli bojovat o třetí příčku, ale v sobotu nám přece jen ujel. V každém případě se mi moc líbilo, že na rozdíl od minulosti jsme se stali opravdovými přímými účastníky boje o nejvyšší pozice. Už teď se proto moc těšíme na další závody, zda nám ale budou vyhovovat více či méně než Valašská rally, to zjistíme až po porovnání časů. Co se týče našeho auta, musím říct, že je to pro nás zase krok kupředu. Fiat už měl zkrátka svůj věk a ani jsme jej příliš nevyvíjeli, ford byl sice o krok dál, ale pro asfalt byl tak trochu syrový. Naopak škodovku v týmu Romana Kresty jsme rovnou dostali nastavenou na nejvyšší úrovni, což je moc příjemné.“ Z přestupu pod křídla týmu Kresta Racing je nadšen i spolujezdec Daniel Trunkát: „Před sezónu jsme udělali velké rozhodnutí a teď po prvním závodě jsme přesvědčeni, že bylo správné. O naše auto i o nás bylo špičkově postaráno a my se tak mohli plně soustředit na závodění. Cítíme velkou perspektivu i pro další závody, kdy se budeme samozřejmě snažit ještě zrychlit a naše soupeře více potrápit.“
Doplňme, že příští start dvojice Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát se odehraje 19. – 21. dubna na nejstarší domácí soutěži, Rallye Šumava Klatovy. Celý tým posádky T&T zároveň přeje brzké uzdravení svému soupeři a kamarádovi Michalu Ernstovi, pro nějž bohužel Valašská rally skončila poněkud nešťastně.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.