Tři pohárová umístění si připsali zástupci JT Říha group rally teamu na předposledním sprintu letošní sezony AZ Pneu Rally Jeseníky. Z úspěchů se mohli radovat Jaromír Tomaštík a Tomáš Růžička, kteří dojeli ve třídě S/2 druzí, respektive třetí a Petra Filipová, když bodovala třetím místem v kategorii Ladies.
Vsetínský JT Říha group rally team přijel do Šternberka k předposlednímu rallysprintovému klání letošní sezony v silné sestavě. Nechyběli pravidelní sprinteři Martin Vlček, Tomáš Růžička a Tomáš Kubiš. Toto trio doplnil stejně jako ve Vyškově šéf týmu Jaromír Tomaštík. Do inventáře týmu se mohou pomalu, ale jistě zařadit i Zdeněk Zdráhala s Petrou Filipovou.Podruhé v krátké době usedl do Subaru Impreza WRC Jaromír Tomaštík. Ve Vyškově se se silným autem sžíval. Porucha převodovky a následný požár neumožnily vsetínskému jezdci závod dokončit. V Jeseníkách to již ovšem bylo ze strany Tomaštíka jiné představení, i když i tady lehce sehrála svou roli neposlušná technika. Krom toho musel být Jaromír i hodně obezřetný vůči autu, neboť to okamžitě po závodě změnilo majitele. „Závod proběhl z mé strany až na tři větší jezdecké chyby bez problémů. Mimo to jsme si užili i jeden defekt, který nás postihl na 7. RZ. Úvod soutěže byl ode mě opět opatrný. Navíc nám na startu druhé zkoušky u subaru zhasl motor, takže jsme tady trochu ztratili. V dalším průběhu závodu impreza fungovala dobře. Měli jsme sice drobné problémy s řazením, ale tyto nedostatky se vždy objevily až při poslední zkoušce každého kola. Největší chyba se stala na páté erzetě, kdy jsem přetočil jeden vracák a asi tři čtvrtě minuty jsem zůstal stát na místě i díky tomu, že se mi nedařilo nastartovat auto. Na sedmé zkoušce jsem chyboval znovu, kdy jsem neprojel retardér a posléze mi byla přidělena penalizace. Se svým vystoupením mohu být spokojený. Některé erzety mi vyšly velmi dobře, a tak doufám, že na Vsetíně to bude ještě lepší a bude na co navazovat,“ shrnul sobotní sprint v Jeseníkách z pohledu jezdce Jaromír Tomaštík. Dvojice Jaromír Tomaštík – Jaroslav Vrečka dokázala v silné konkurenci zajet pět časů v TOP 10, z toho dvakrát to byl pátý nejlepší čas dosažený na rychlostní zkoušce. Škoda zmíněných jezdeckých chyb, neboť Tomaštík se pral o body v první desítce. Ve finále dosáhla posádka na jeden mistrovský bod za 15. místo v absolutní klasifikaci a domů si přivezla i pohár za 2. místo ve třídě S/2.Také druhá posádka startující se Subaru Impreza odjížděla ze Šternberka spokojena. Tomáš Růžička s Honzou Jurčíkem disponují specifikací STi, zařazeni byli stejně jako Tomaštík do třídy S/2. „Po dlouhé době jsme dojeli až do cíle, takže z toho pohledu jsem velice spokojený. První tři erzety byly pro mě špatné. Auto fungovalo, jen já jsem nějak zpočátku nemohl popadnout správný rytmus, bál jsem se, prostě se nedařilo a já měl výletnické tempo. Pak jsem si řekl, že když už jsem na závodech, tak bych měl závodit a druhé respektive třetí kolo zkoušek bylo už mnohem lepší. S výsledkem za daných podmínek jsem spokojený. Chtěl jsem sice pojet třeba kamaráda Jardu Pešla, nebo se posunout k patnáctému místu, ale víc to prostě nešlo,“ uvedl v cíli soutěže Tomáš Růžička. Růžička s Jurčíkem nakonec obsadili 20. místo v absolutní klasifikaci a ve třídě S/2 vybojovali třetí místo. Cílovou rampou projela a na své triko si připsala další skalp v podobě zvládnuté soutěže i Petra Filipová. V Jeseníkách startovala opět s Veronikou Teplou s Renaultem Clio Sport. I když technika obě holky pořádně potrápila, soutěž Petra s Verčou dokončily. Ve třídě SA/2 to bylo 7. místo a v kategorii Ladies pak místo třetí. „Rally Jeseníky obsahovala krásné rychlostní zkoušky, které byly místy hodně rychlé a nebezpečné. Nás potrápilo auto, když při 2. RZ přestalo brzdit jedno kolo a auto šlo spíše do smyku, než aby brzdilo. To bylo hodně nepříjemné, jelikož jsme startovaly mezi posledními a na silnici už bylo hodně vytahaného nepořádku. Ke konci nás ještě potrápilo přicpané benzínové čerpadlo. Renault přestával jet a my jsme se pořád rozjížděly na první rychlostní stupeň. A aby toho nebylo málo, tak od začátku sprintu nám nefungoval intercom, takže celou rally jsem jela na oči a navigátorka Veronika mi ručně ukazovala, kam vlastně jet. Obě jsme ale v cíli, čímž jsme si splnily cíl daný před soutěží,“ vypočítávala problémy během soutěže Petra Filipová. Tři úspěšné posádky střídají tři smutní muži. Svou kombinézu nestačil ani propotit a už ji svlékal - Tomáš Kubiš společně s otcem Karlem na místě spolujezdce se moc v Jeseníkách nesvezli. Úvodní zkouška soutěže byla pro oba rožnovské jezdce a červený lancer EVO VII poslední. Důvodem odstoupení byl poškozený motor. Pouze o dvě zkoušky dále dojeli Zdeněk Zdráhala s Markétou Rýdlovou na Renaultu Clio Sport. Ani tady nevydržela technika, tentokrát to byly utržené nosníky motoru. Po nevydařeném vyškovském sprintu vyšli Martin Vlček s Pavlem Švajdou naprázdno i v Jeseníkách. Proti dalšímu přísunu bodů byl na sedmé erzetě diferenciál. Martin s Pavlem odstupovali ze 14. místa absolutně a sedmého ve třídě N4. Druhou nulou v letošní sezoně si posádka pohoršila i umístění v průběžné klasifikaci, kdy z 6. místa spadla na místo deváté. „V Jeseníkách jsme se snažili najít důvěru v brzdách, což byl z mé strany boj a přiznám, že mi to moc nešlo. Na druhou stranu mám i drobné zdravotní potíže, kdy mi doktoři předepsali hormonální léčbu. Takže to vše dohromady není zrovna dvakrát dobré. Na třetí zkoušce nám praskla poloosa, ale vzhledem k tomu, že to bylo v závěru zkoušky, tak to bylo v pohodě. Na 7.RZ došlo k závadě na převodovce, Najednou se přestal přenášet kroutící moment. Převodovka fungovala normálně ale hnací hřídel nefungovala. Proto jsme auto odstavili na okraji silnice a šli jsme dělat diváky. Jsem zklamaný hlavně sám ze sebe, neboť jsem nepředpokládal, že budu muset takovým způsobem prodloužit brzdný bod. Zkrátka mám strach, nevěřím sobě ani autu. Asi mi bude chvilku trvat, než se do správného tempa opět dostanu. Než by se nám mělo něco stát, tak raději zvolním. Navíc i ta léčba se mnou docela mává. Tato léčba bude trvat půl roku, což znamená, že budu mít po tuto dobu jisté problémy. Přesto se budu snažit jet na Vsetíně dobře. V celkovém hodnocení jsme zaznamenali propad, neboť dva nedojeté závody znamenají hodně. Na Vsetíně to bude jistě velmi zajímavé. Předpoklad je, že bude mokro a silná konkurence, takže uvidíme, co dobrého z toho nakonec vyplyne pro nás,“ poodhalil průběh závodu v Jeseníkách a nastínil nejbližší program Martin Vlček.Nejbližší soutěží, kde se JT Říha group rally team představí, bude domácí Alza.cz – Partr Rally Vsetín, která startuje 23. října 2010.
P.S. pro pořadatele: K Jarkovi Tomaštíkovi a Tomáši Růžičkovi ještě maličká poznámka a zároveň prosba na pořadatele při rozdělování startovních čísel. Tomaštík startoval s číslem patnáct a dojel patnáctý, Růžička nafasoval startovní číslo dvacet a dojel dvacátý. Na příštích závodech by mohli být pořadatelé shovívavější a dát těmto jezdcům nižší startovní čísla. Díky předem.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.